Citat:
Ursprungligen postat av
RullRull
Helt sjukt att detta inte fått sin lösning. Har inte/orkar inte läsa hela tråden. De flesta scenarior verkar dock ta avstamp ifrån att det hela har med direkt koppling till BO. Via familjen eller BO själv. Hur mkt. har framkommit om BO? En liten stöddig/bråkig babbe som gett sig på sina klasskamrater eller andra han rått på? Storebror, släkting till någon i ett mötande fotbollslag (storebror?) (eller motsvarande) som önskat "prata gossen till rätta"? Illbattingen drar fram en kniv, den större GM tar kniven ifrån illbattingen (blir skuren iom. detta) och blir tvärilsk? Resten är historia. När detta väl får sin lösning kommer det förmodligen att visa sig att detta kunnat löst långt tidigare om inte polisen varit bakbunden av en "kapten -klänning/dialog-polis-utredning". Man har inte velat gräva! Har jag fel är det bara att bocka och buga och erkänna att man har haft fel. Men varför får man aldrig en chans att betta"? Brottet är inte en ensam galnings verk, brottet har ett syfte. Möjligen inte att det skulle leda till ond bråd död men väl ngn. typ av reprimand och sedan gick det snett!

Bra skrivet. Har fått intrycket, genom att läsa vissa artiklar, att BO's (Mohammad) familj inte varit så tillmötesgående när det kommit till att kartlägga Mohammads bakgrund. Utan snarare viljat få det till att GM är någon som A-L hade kännedom om, och få det till att attacken riktades mot henne och inte mot Mohammad. Det är bara mina intryck. Vad jag vet så kommer uppgifterna om att A-L (BO2) sa till ambulanspersonal att mördaren hette Leif, uppgifter som först kom från Mohammads farsa. Han sa det i en intervju med en kvällstidning.
Jag håller med dig i din teori. Jag tror att GM hade något otalt med Mohammad. Jag tror inte att Mohammads familj hade kännedom om denna konflikt. Och om de hade det så kopplar de inte samman det med morden, eftersom det för dem ter sig för trivialt. Det är nog ett mänskligt beteende, när en anhörig mördas; att man är så rädd för att skuldbelägga den personen att man vägrar söka efter motiv på ens det mest långväga sätt kan härledas till en provokation av BO. Och nej, ingen förtjänar att mördas. Men för att förklara varför just klassens kaxigaste pojke (vad det verkar) mördades så ligger det nära till hands att tro att det har något med någon som tagit illa upp av hans kaxighet.
Eftersom GM är såpass mycket äldre än Mohammad, minst fem år, så är det rimligt att anta att det handlar om en psykiskt instabil person, kanske utstött, säkert ensam. Och att en spydig kommentar av Mohammad, eller något dylikt, var droppen som fick hans bägare att rinna över.
Allt det här har polisen garanterat vetskap om, och de har så klart försökt kolla upp de flesta personer som de anser kunna passa in på den här gärningsmannaprofilen. Men de har missat GM, och det är antagligen en slump. Hans namn finns antagligen i utredningen någonstans. Men han har inte bedömts som hett, kanske för att han diktat ihop ett alibi, kanske för att han inte stämmer hundra procent med vittnesbeskrivningarna, han kanske är något för lång, något för kort, några år för ung, osv.