Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jag hade möjlighet att kika på mikrofilm idag. Så här stod det i SvD ang "Ibis":

Svenska Dagbladet 1986-03-18 s.6
""Polisen vill tala med ”Ibis”
Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men "Ibis“ presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare Omar Magnergård, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. ”Ibis” har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver "Ibis". Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna.
SvD har låtit mordutredarna ta del av brevet. Kriminalinspektör Gustav Bonér tog på måndagen kontakt med tidningen och bad att vi skulle vädja till "Ibis" att kontakta honom. Helst redan i dag. Telefonnumret till Bonér är 769 41 45.""

Vem är Gustav Bonér? Jag har aldrig sett namnet nämnas.

Tack! Tyvärr är det fortsatt svårt att avgöra om Ibis är fågel eller fisk.
Citera
2015-10-17, 19:14
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Tack! Tyvärr är det fortsatt svårt att avgöra om Ibis är fågel eller fisk.

Fågel. Ibis är ett slags stork.
Att det kommer sakuppgifter som varken publicerats eller som polisen inte kännt till betyder inte att sakuppgifterna är sanna. Om polisen kontrollerat uppgifterna och funnit dom korrekta så är det fruktansvärt intressant.
Citera
2015-10-17, 23:02
Medlem
Citat:
Jag hade möjlighet att kika på mikrofilm idag. Så här stod det i SvD ang "Ibis":

Svenska Dagbladet 1986-03-18 s.6
""Polisen vill tala med ”Ibis”
Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.

Vem är Gustav Bonér? Jag har aldrig sett namnet nämnas.

Det står fel i artikeln. Han heter Bone' i efternamn. Gustav Agoston Bone. Men han var ju på Rikskrim, vilket kanske förklarar att han senare inte varit så publik i PU.

Ibis, ja... Inte så trovärdigt, men vad vet man? En suggestiv läsning så här en lördagkväll: IB InSide...
Citera
2015-10-18, 00:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Det finns något som skaver när man läser vittnesförhören.Lisbet anger att hon inte uppfattade smällarna som särskilt höga utan trodde att det var någon som lekte med smällare. Inge Morelius som sitter i sin bil på andra sidan Sveavägen uppger att det var smällar som kanonskott och därför någotannat än en vanlig pistol. Dessa båda åsikter går för mig inte riktigt ihop.

Sen är det synnerligen stötande att Inge Morelius och Anders Delsborn har två så olika uppfattningar om händelseförloppet,I synnerhet när båda är bland de närmaste vittnena. IM säger att GM kliver ut från fasaden och skjuter ganska omgående, medan AD hävdar att de tre stod och samtalade strax innan. Eller är det så att AD råkar se de tre just när mördaren kommer fram och OP vänder sig om och därför uppfattar att de stått och pratat?

Sen undrar jag. Var hittar man information som säger att mördaren riktade vapnet mot Lisbet? Vad är det som säger att inte två skott sköts mot OP? Det ligger för mig nära till hands att ett skott träffar honom i bröstet och ett i ryggen och att en av kulorna går genom OP och stryker Lisbet utmed ryggen.
Ja, det är såklart lite underligt att Lisbeth sa att smällarna var så svaga. Alla som skjutit med pistol vet ju att det låter lite annorlunda och högre.
Och i stadsmiljö ekar smällarna och låter som de "kanonskott" det andra vittnet hörde. Jag har själv hört polisen skjuta med sina sigsauer-pistoler inne i stan, stående bara på andra sidan. Och det var "kanonskottshögt", verkligen inget som kunde misstas för vanliga Kinapuffar precis.

Och detta dessutom Precis Bakom Lisbeth. Man tycker ju att hon borde ha hoppat till väders och börjat skrika likt en stucken gris av den överaskningen.
Men samtidigt så kanske chocken över att se sin man falla ihop skjuten blev så stark att allt stängdes av, förminskades etc?
Citera
2015-10-18, 00:51
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Förhören med Scheffer vore mycket intressant att ta dela av. De är ju dessutom tre personer och ser således tre gånger så mycket (nej, jag är inte matematiker).

Vem har dessa?

Ligger som så mycket annat i PU under hemligstämpel. Scheffer har kommit fram via den ofta hånade Sven Aners publicering av GMPs rek, i likhet med en hel del andra vittnen.
Citera
2015-10-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ligger som så mycket annat i PU under hemligstämpel. Scheffer har kommit fram via den ofta hånade Sven Aners publicering av GMPs rek, i likhet med en hel del andra vittnen.

Jaha, då ingår inte förhörsprotokollen i FUP-en avseende CP. De har således inte sett CP; eller någon som liknade honom; men, har de sett något annat?

Med tanke på exakthet: Bronér och Broné, så vill jag nämna Kristina Schaeffers Norelius riktiga namn. Döttrarna heter Anna Kristina och Ingrid Kristina.
Citera
2015-10-18, 09:04
Medlem
Wittstocksgatans avatar
En fråga till er i MOP-tråden:

Varför fortsätter ni med konspirationsteorier om MOP?

OP är ju idag ingen saknad politiker och det finns inte många som bryr sig om vad som hände den där natten 1986.

OP var inblandad i vapensmuggling och olaglig vapenhandel.
OP krävde att svenskarna skulle betala världens högsta skatter men själv så gled han undan att betala skatt för betalningen av Harvard.
OP ville införa kärnvapenfrizon i norden som endast hade varit till Warzawapaktens fördel.
OP drev en mörkmörkröd politik och var i otakt med sin tid.
OP stödde antidemokratiska rörelser ekonomiskt runt om i världen.

Så vad driver er vidare?
Ni och PU har ju inte kommit en millimeter närmre sanningen.
Finns det inget bättre att lägga energin på?

Det är väldigt få som bryr sig om OP idag.

PU bär läggas ner nu och allt material förstöras.

Sedan kan väl man införa helgdag den 28:e februari.
Senast redigerad av Wittstocksgatan 2015-10-18 kl. 09:11.
Citera
2015-10-18, 09:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Du kan ju alltid fråga Boboslacke.
Det där gicks ju igenom härom året, då han påstod att Wedin brukade kalla sig Morgan, genom att hänvisa till en artikel på nätet. Det visade sig att artikeln tagit sina uppgifter från tidningen VI, där det ju framgår att tidningen gett honom aliaset Morgan. Bobo kontrade då att han hade hemliga kompisar som kunde bekräfta att Wedin brukade kalla sig Morgan.
( alltså inte Mollgan...som är en helt annan figur)
Du får väl fråga Bobo om han har något matnyttigt åt dig.
Boboslackes uppgiftslämnare kan ändå ha rätt, för det är inte omöjligt att Wedin tog sig ett alias Morgan efter artikeln i Vi. Han fick uppmärksamhet genom Vi och gillade det antagligen.
Citera
2015-10-18, 09:42
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Det står fel i artikeln. Han heter Bone' i efternamn. Gustav Agoston Bone. Men han var ju på Rikskrim, vilket kanske förklarar att han senare inte varit så publik i PU.

Ibis, ja... Inte så trovärdigt, men vad vet man? En suggestiv läsning så här en lördagkväll: IB InSide...

Ha! Den gillar vi! Jag tänkte att Ibis kunde vara tänkt som en ledtråd men min mikrohjärna hade fastnat på storkar och egyptiska gudar.

Själv tror jag brevet är från någon practical joker, precis som det som ramlade efter något år eller 2 där en "utlandsvensk" som påstår sig varit med i spektaklet redogör för händelsförloppet (nu vet man ju inte vem som skrivit brevet, och faktum är att det skulle kunna vara så som beskrivs). Detta brev påstås av förstå-sig-påare ha skrivits av ingen mindre än Viktor Gunnarsson! Brevet har språkligt samma stil och uppbyggnad med avstavningar och sådant som Gunnarsson brukade köra med, enligt dessa.
Jag har läst brevet (som jag gillar, det är underhållande och har en drivande berättarstil, historien är också fullt rimlig), men har inte läst så mycket av VG så jag kan själv inte bedömma det.
Citera
2015-10-18, 10:00
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittstocksgatan
OP var inblandad i vapensmuggling och olaglig vapenhandel.
OP krävde att svenskarna skulle betala världens högsta skatter men själv så gled han undan att betala skatt för betalningen av Harvard.
OP ville införa kärnvapenfrizon i norden som endast hade varit till Warzawapaktens fördel.
OP drev en mörkmörkröd politik och var i otakt med sin tid.
OP stödde antidemokratiska rörelser ekonomiskt runt om i världen.

Så vad driver er vidare?

Ungeför det du beskriver. Som bara delvis stämmer, men skit i det. Själva mordet är bara en delmängd i all röta som fanns (och finns, även om den nu bytt riktning) i Sverige på den här tiden. Tämligen extensiva "personliga kontakter" med såväl Sovjet som DDR. + smugglingen då, som Palme förståss var insatt i.
Det här var en mycket spännande och intressant tid (typ 1965-1990) och Palmemordet har för mig varit en inkörsport till mer snokande rörande IB, SÄPO, vapensmuggling, spionage etc. Palme var inblandad i det mesta... En ruskig typ, om man frågar mig. Men samtidigt jäkla intressant, speciellt i skenet av tidsandan och omgivningen både inrikes och utrikes.
Citera
2015-10-18, 12:00
Medlem
299792458s avatar
Hur visste gärningsmannen at Olof Palme skulle komma på den här sidan av Sveavägen ? Beslutet om at gå på den här sidan av Sveavägen, trafades bara några minuter före !

Hur visste gärningsmannen var han skulle stå och vänta på Olof Palme ?
Citera
2015-10-18, 12:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Hur visste gärningsmannen at Olof Palme skulle komma på den här sidan av Sveavägen ? Beslutet om at gå på den här sidan av Sveavägen, trafades bara några minuter före !

Hur visste gärningsmannen var han skulle stå och vänta på Olof Palme ?

Det visste han troligen inte. Han hade en jäkla tur bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in