Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Under tidsrymden 2314-2319 passeras nämnda skyltfönster av Scheffer med sällskap, Hellgren ,skådespelerskorna Anja Landgré,Inga Ålenius och Ami Rolder med sällskap på väg söderut . Någon av dessa borde gjort iakttagelser under sin promenad utanför Skandia. Sedan har vi Björkmans festpolare som visserligen var i gasen men knappt verkar hörda. Gruppen fanns ändå vi bankomaten endast några minuter innan skotten föll.

Förvisso, men jag har aldrig läst att någon av dessa skulle ha sett något av intresse. Sedan finns ju alltid Alf Lundin, men men....

Men om man står stilla vid reklamskylten och utåt Sveavägen, så är det inte säkert att man observeras av flanörer, som ju normalt går mitt på trottoaren. Jag tycker mig ha läst att det var fler som gick onormalt nära trottoarkanten och i sydlig riktning.
Citera
2015-10-16, 13:11
Medlem
Det finns något som skaver när man läser vittnesförhören.Lisbet anger att hon inte uppfattade smällarna som särskilt höga utan trodde att det var någon som lekte med smällare. Inge Morelius som sitter i sin bil på andra sidan Sveavägen uppger att det var smällar som kanonskott och därför någotannat än en vanlig pistol. Dessa båda åsikter går för mig inte riktigt ihop.

Sen är det synnerligen stötande att Inge Morelius och Anders Delsborn har två så olika uppfattningar om händelseförloppet,I synnerhet när båda är bland de närmaste vittnena. IM säger att GM kliver ut från fasaden och skjuter ganska omgående, medan AD hävdar att de tre stod och samtalade strax innan. Eller är det så att AD råkar se de tre just när mördaren kommer fram och OP vänder sig om och därför uppfattar att de stått och pratat?

Sen undrar jag. Var hittar man information som säger att mördaren riktade vapnet mot Lisbet? Vad är det som säger att inte två skott sköts mot OP? Det ligger för mig nära till hands att ett skott träffar honom i bröstet och ett i ryggen och att en av kulorna går genom OP och stryker Lisbet utmed ryggen.
Citera
2015-10-16, 14:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Här kommer en:

http://www.fildirekt.se/dl/1444964013.pdf

tackar, den var guld, har inte sett originalet innan.
Citera
2015-10-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Det finns något som skaver när man läser vittnesförhören.Lisbet anger att hon inte uppfattade smällarna som särskilt höga utan trodde att det var någon som lekte med smällare. Inge Morelius som sitter i sin bil på andra sidan Sveavägen uppger att det var smällar som kanonskott och därför någotannat än en vanlig pistol. Dessa båda åsikter går för mig inte riktigt ihop.

Sen är det synnerligen stötande att Inge Morelius och Anders Delsborn har två så olika uppfattningar om händelseförloppet,I synnerhet när båda är bland de närmaste vittnena. IM säger att GM kliver ut från fasaden och skjuter ganska omgående, medan AD hävdar att de tre stod och samtalade strax innan. Eller är det så att AD råkar se de tre just när mördaren kommer fram och OP vänder sig om och därför uppfattar att de stått och pratat?

Sen undrar jag. Var hittar man information som säger att mördaren riktade vapnet mot Lisbet? Vad är det som säger att inte två skott sköts mot OP? Det ligger för mig nära till hands att ett skott träffar honom i bröstet och ett i ryggen och att en av kulorna går genom OP och stryker Lisbet utmed ryggen.

Ja ett skott i bröstet och ett i ryggen, det är min personliga övertygelse , förmodligen har Remstam haft rätt hela tiden...
Citera
2015-10-16, 20:14
Medlem
Citat:
Här kommer en:

http://www.fildirekt.se/dl/1444964013.pdf

Är det en slump att Hasselbohm kallar BW för "Morgan" i artikelserien , eller är det någon form av hint ? Har spekulerats om den Charles Morgan som står i VG´s adressbok samt den som Ivan VB nämner skulle vara BW. Jag har dock aldrig sett något mer handfast därför undrar jag om de uppgifterna finns på papper nånstans ?
Citera
2015-10-16, 22:08
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Är det en slump att Hasselbohm kallar BW för "Morgan" i artikelserien , eller är det någon form av hint ? Har spekulerats om den Charles Morgan som står i VG´s adressbok samt den som Ivan VB nämner skulle vara BW. Jag har dock aldrig sett något mer handfast därför undrar jag om de uppgifterna finns på papper nånstans ?
Du kan ju alltid fråga Boboslacke.
Det där gicks ju igenom härom året, då han påstod att Wedin brukade kalla sig Morgan, genom att hänvisa till en artikel på nätet. Det visade sig att artikeln tagit sina uppgifter från tidningen VI, där det ju framgår att tidningen gett honom aliaset Morgan. Bobo kontrade då att han hade hemliga kompisar som kunde bekräfta att Wedin brukade kalla sig Morgan.
( alltså inte Mollgan...som är en helt annan figur)
Du får väl fråga Bobo om han har något matnyttigt åt dig.
Citera
2015-10-16, 22:26
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja ett skott i bröstet och ett i ryggen, det är min personliga övertygelse , förmodligen har Remstam haft rätt hela tiden...

Jag antar att det då är en vänsterhänt skytt. Kan man tro att det är första skottet som touchar Lisbeth eftersom skytten nog inte gärna vill skjuta sig själv på kuppen utan vinklar skjutjärnet bortåt?

Har börjar vänja mig vid tanken att mordet inte är det väsentliga i allt det här utan ett nödvändigt ont som var tvunget att avhandlas så smärtfritt som möjligt.
De man tänker sig är de "onda" har i själva verket bara oskadliggjort en verklig fara för väst. Det som hade fått landet att skaka i sina grundvalar är vad Palme sysslat med.

Känns bättre på något sätt än att en god människa skulle fallit offer för en obeskrivlig ondska.
Citera
2015-10-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag antar att det då är en vänsterhänt skytt. Kan man tro att det är första skottet som touchar Lisbeth eftersom skytten nog inte gärna vill skjuta sig själv på kuppen utan vinklar skjutjärnet bortåt?

Har börjar vänja mig vid tanken att mordet inte är det väsentliga i allt det här utan ett nödvändigt ont som var tvunget att avhandlas så smärtfritt som möjligt.
De man tänker sig är de "onda" har i själva verket bara oskadliggjort en verklig fara för väst. Det som hade fått landet att skaka i sina grundvalar är vad Palme sysslat med.

Känns bättre på något sätt än att en god människa skulle fallit offer för en obeskrivlig ondska.

Vid en tidig rekonstruktion så valde polisen att göra mördaren tll vänsterskytt, sen ändra dom på det av okänd anledning. Visst OP kan ha varit landsförrädare, men varför inte bara då gå upp och skjuta honom i ryggen sen försvinna, någonting verkar hända straxt innan skotten och det händelseförloppet som man matats med verkar inte stämma helt enkelt.

http://www.leopoldreport.com/LITT6.html
Senast redigerad av mckenzy 2015-10-17 kl. 09:41.
Citera
2015-10-17, 10:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Förvisso, men jag har aldrig läst att någon av dessa skulle ha sett något av intresse. Sedan finns ju alltid Alf Lundin, men men....

Men om man står stilla vid reklamskylten och utåt Sveavägen, så är det inte säkert att man observeras av flanörer, som ju normalt går mitt på trottoaren. Jag tycker mig ha läst att det var fler som gick onormalt nära trottoarkanten och i sydlig riktning.

Ett ex är Scheffer i GMPs Rek. Hon berättar där att hon möter en man som går norrut i rask takt på östra trottoaren av Sveavägen, någonstans mellan Bonnierhuset och Kungsgatan . Skulle hela vittnesmålet vara tillgängligt kanske det skulle gå att utröna mer om den mannen. Kan ju vara Fauzzi men även någon annan som är på väg mot mordplatsen strax före MOP.
Citera
2015-10-17, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ett ex är Scheffer i GMPs Rek. Hon berättar där att hon möter en man som går norrut i rask takt på östra trottoaren av Sveavägen, någonstans mellan Bonnierhuset och Kungsgatan . Skulle hela vittnesmålet vara tillgängligt kanske det skulle gå att utröna mer om den mannen. Kan ju vara Fauzzi men även någon annan som är på väg mot mordplatsen strax före MOP.

Förhören med Scheffer vore mycket intressant att ta dela av. De är ju dessutom tre personer och ser således tre gånger så mycket (nej, jag är inte matematiker).

Vem har dessa?
Citera
2015-10-17, 13:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Det är den här sortens åsikter och tankegångar som får mig att tvivla på om det inte trots allt finns "ondska" i världen.
Citera
2015-10-17, 17:51
Medlem
Jag hade möjlighet att kika på mikrofilm idag. Så här stod det i SvD ang "Ibis":

Svenska Dagbladet 1986-03-18 s.6
""Polisen vill tala med ”Ibis”
Mordutredarna vill gärna komma i kontakt med den anonyme brevskrivaren ”Ibis”.
Denne skrev häromdagen ett intressant brev till Svenska Dagbladet. I brevet skissas en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. Så långt utgör brevet en sammanfattning av vad som sagts och skrivits i saken.
Men "Ibis“ presenterar detaljer och sakuppgifter som inte publicerats och som i vissa avseenden är okända även för mordutredarna. På polisens begäran publicerar SvD inte dessa uppgifter tills vidare.
Brevet är ställt till SvD:s medarbetare Omar Magnergård, som i första veckan efter mordet gjorde en sammanfattning av vad som då var känt. ”Ibis” har invändningar mot en av Hans Holmérs slutsatser.
-Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver "Ibis". Men om polisen eller SvD uttryckligen önskar det, skall jag eventuellt ge mig tillkänna.
SvD har låtit mordutredarna ta del av brevet. Kriminalinspektör Gustav Bonér tog på måndagen kontakt med tidningen och bad att vi skulle vädja till "Ibis" att kontakta honom. Helst redan i dag. Telefonnumret till Bonér är 769 41 45.""

Vem är Gustav Bonér? Jag har aldrig sett namnet nämnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in