Citat:
– Polisassistenter som är nyutbildade går in på högre ingångslön än vad vi har nu efter sex-sju år. Vi skulle ha legat på 28.000 i månaden men jag ligger kvar på 24.500 kronor, säger en av poliserna som SVT Nyheter Stockholm har pratat med."
Ingångslönen för poliser har för inte länge sedan höjts. Ingångslönen låg på flera tusen lägre tidigare. Sen tillkommer OB på den lönen, det är ungefär likvärdigt med vad väldigt många andra tjänar. Skulle säga att idag måste en person karriärplanera eller välja specifika yrken för att få högre lön. Lönerna har i många fall inte hängt med våra nordiska grannar eller internationellt.
Jag tycker nog att polisen i de flesta fall har en lön som motsvarar deras uppgifter. Lönerna inom stat landsting och kommun är generellt ganska kassa. Jag tycker också att yrket polis fått mera status än det ska ha och då blir förväntningarna på lönen orimligt hög. Sen tror jag inte lönen i sig är orsaken till avhoppen utan det beror på annat som dåliga arbetstider, allt för hög arbetsbelastning, dålig ledning i organisationen. Lönen tror jag inte är primära orsaken.