2015-08-29, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Man hör ofta att det är svårt att hitta frivilliga brandmän i Sverige, men det var inte därför jag tog upp det, frivilliga brandmän finns i alla länder, men bara i Polen finns det en armé på 700.000

Jag tar upp saker där Polen utmärker sig

Hur skulle det fungera för en nordbo att utvandra till Polen? Kan tänka mig att språket blir lite svårt i början och lönerna är lägre och så.

Finns det många invandrade europeer i Polen?
Citera
2015-08-29, 19:23
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonzarelli
Hur skulle det fungera för en nordbo att utvandra till Polen? Kan tänka mig att språket blir lite svårt i början och lönerna är lägre och så.

Finns det många invandrade europeer i Polen?

Kan bara svara för mig själv, men jag tycker att livet är utmärkt.

Den materiella levnadsstandarden är lägre än Sverige (för stunden iaf), men min mentala hälsa har skjutit i höjden sen jag lämnade det mångkulturella kaoset i Sverige. Lugnare och mer harmoniskt.

Men tror inte Politik-Utrikes är rätt forum för detta.
Citera
2015-08-30, 21:01
Medlem
rex144s avatar
Polen lämpar sig perfekt för getaway from Sweden, bara 40 minuter med flyg från Sverige, nära men ändå annorlunda

Idag har VM i friidrott avslutats, Polen slutade på 6 plats och på II plats i europa efter Storbrittanien,
Polen fick 8 medaljer, Sverige fick nöja sig med en fjärde plats, tyvärr blev det inga medaljer den gången till OS kanske kan det bli bättring?
Citera
2015-08-31, 19:25
Medlem
rex144s avatar
F-22 Raptor på besök i Polen, gemensamma övningar
Citera
2015-09-13, 12:47
Medlem
rex144s avatar
Glädjande nyheter från Polen som kan rädda världen, en polska har uppfunnit ett ämne som kan ge billiga solceller till varje hushåll, dagens solceller är väldigt dyra att framställa, man använder kisel,
dagens solceller är känsliga och tunga..., man måste bygga speciella fästen för dessa tunga solceller,

Denna Olga Malinkiewicz har uppfunnit en metod med vilken man kan stryka ett tunnt lager av ett ämne på vilket underlag som helst, takpannor, metalltunna, etc. som kan ersätta traditionella solceller, alla kan få en billig energikälla, inte minst III världen

http://www.innovatorsunder35.com/innovator/olga-malinkiewicz

http://www.pcuv.es/en/news-room/noticias-destacadas/2014/Olga-Malinkiewicz

förra veckan har japaner skrivit avtal med henens företag
http://sauletech.com/news/polish-perovskite-solar-cells-attract-japanese-investor.html
Senast redigerad av rex144 2015-09-13 kl. 12:55.
Citera
2015-09-18, 19:05
Medlem
rex144s avatar
polskis? medveten förvrängring?

det finns omkring 100.000 polacker i Sverige, fler kommer under byggsäsongen

för det mesta är det arbetslösa från den polska landsbygden, det är inga ljushuvuden, tvärtom, men de verkar klara svensk standard
Citera
2015-10-04, 22:55
Medlem
Citat:
polskis? medveten förvrängring?

det finns omkring 100.000 polacker i Sverige, fler kommer under byggsäsongen

för det mesta är det arbetslösa från den polska landsbygden, det är inga ljushuvuden, tvärtom, men de verkar klara svensk standard

Polacker och Polen är förmodligen bäst. De flesta polacker som kommer till Sverige är efterblivna från landet men de tar ändå direkt topp positioner i samhället. Många inom bygg men då de är så duktiga så behöver de sällan jobba utan är mer som en chef på bygget. Polacker är ju som alla vet väldigt intelligenta och löser problem väldigt lätt jämfört med tex en svensk.

Polen är ju det finaste platsen på jorden med de snyggaste och smartaste invånarna. Dock så är de väldigt äventyrslystena och vill ju hjälpa andra länder att komma på fötter så många reser runt och sprider deras värme och kunskap. Som alla vet så är ju Polen EUs motor om inte världens motor? Hade inte Polen funnits så hade världen inte ens kommit på hjulet ännu, som förövrigt är en polsk uppfinning. Alla bra och smarta uppfinningar är från Polen.

Sen det här med standard, polsk standard är ju runt om i världen ett topp betyg. Precis som made in Polen är. Någon kanske tror att det läggs mkt produktion i Polen pga att de är billiga? Nej, nej, nej, den läggs där för att de smarta är kvar i Polen som Rex144 säger. Man skulle typ kunna säga att en polsk fabriksarbetare är ungefär som en svensk professor.

Supermakten Polen har nu bestämt sig för att hjälpa USA militärt igen, som alla vet så var det ju Polen som vann ww2 åt jänkarna och Europa. Polacker är ju inte bara överlägset smarta utan också överlägset tuffa. Det talas nu om att ryssarna vill börja sammarbeta med USA för att få bort IS men egentligen är det bara en sken manöver. Ryssen är rädd för polacken och vill därför samarbeta med USA. Enligt mina beräkningar så skulle ungefär 3 polacker med kniv kunna döda hela Ryssland på ca 10 min, så hårda är polackerna.

Vi ska vara väldigt tacksamma över att REx144 och hans familj och landsmän valde just att komma till Sverige. Då polacker är så extremt åtråvärda i hela världen. Tack Rex144, tack Polen.

Tack för alla polska pengar vi får via EU, tack för all spets kompetens som ni kommer med hit. Trots att alla som kommer hit inklusive Rex144 är efterblivna bönder i Polen så är de i svenska mått mätt över intelligenta och en oerhörd resurs för Sverige.
Citera
2015-10-12, 19:51
Medlem
rex144s avatar
Glädjande nyheter från Polen, en gashamn (LNG) har byggts färdigt i Swinoujscie,
det är den största i Östersjöområdet, kostnad: 8 miljarder kronor

den första gasbåten med gas från Qatar kommer i december, då man ska köra igång hela anläggningen, vilket kommer ta omkring 6 månader innan hamnen och dess stora behållare når full kapacitet,

det är ett politiskt projekt, säkerhet och energioberoende kostar, den ryska gasen är billigare men det var en ohållbar situation att vara så beroende av den ryska gasen, gashamnen kommer kunna täcka 30% av behoven, förutom det håller Polen på att utöka lagringskapacieten, mer än det av EU förordade 3 månaders gasreserver,
Citera
2015-10-12, 20:01
Medlem
Savoys avatar
Är inte Polen i princip självförsörjande på kolenergi? Kanske inte det renaste, men ändå
Citera
2015-10-12, 20:22
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Är inte Polen i princip självförsörjande på kolenergi? Kanske inte det renaste, men ändå

Polen har stenkol som räcker 200 år till, men många industrier inom tex. kemisektorn använder sig av gas, hushållen använder också gas, gasspis och varmvatten,
Citera
2015-10-16, 22:28
Medlem
rex144s avatar
http://technologie.gazeta.pl/internet/1,104530,19033039,cortana-slyszy-cie-dzieki-polakom-poznaj-siedem-sekretow.html

Gdansk har blivit säte för europas största och modernaste forskningscentrum för Intel

polska ingenjörer utveckar tekniken som finns i mobiltelefoner och skapar algoritmer för top nodge mackapärer

Polacker är väldigt dataintresserade, i Gdansk har man redan skapat: USB 3.0, WIDI, Thunderbolt och HD Audio.
Senast redigerad av rex144 2015-10-16 kl. 22:33.
Citera
2015-10-25, 23:35
Medlem
Citat:
Polacker talar västslaviska språket, inte bara att man har västerländskt alfabet men också många låneord från latin, grekiska, franska, tyska,

tyskar kallas på polska för stumma,
tysk = niemiec härstammar från ordet niemowa, den som kan inte prata :-D (polska)

Är du säker på det? Jag har hört att det kommer ifrån Nie My dvs "inte vi" ordagrant översatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in