2014-12-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
1. Oavsett så skulle jag hellre rekommendera avlarmning med elektronisk bricka.
Om man nu ska få det till 100 % koscher när det gäller försäkringsbolag och du inte kan få det till att du kan få ett undantag för ett motorlås, så kan du fortfarande montera BÅDE ett godkänt mekaniskt lås och ett motorlås. Eftersom det då räcker med det mekaniska låset så gör det varken till eller från om motorlåset inte är godkänt i försäkringshänseende.

Motorlåset styrs då av larmet, och larmet larmas av och på med en RFID-läsare (antingen 13.56MHz eller 125kHz).
Det går att använda vilket larm som helst som använder sig av RFID, och sedan montera en avlarmningspanel på ett sätt, så att RFID-brickan kan läsas genom väggen/en glasruta.

Fördelen med detta ÄR att du inte behöver in/utpasseringstid, utan du kan låta larmet gå direkt så fort en dörr öppnas eller inte.
Med motorlåset i princip eliminerar du risken för handhavandefel, eftersom det då inte finns någon risk att man glömmer larma av (dörren är ju låst om larmet är pålarmat).

2: Det bästa är som sagt med RFID-larm.
Larmklass 1/R är det som tillåts för bostäder om man inte har betydande värden (som kräver specialförsäkringar)

3. Det är verifierat och icke-verifierat larm jag pratar om. A och B-larm är bara en annan benämning på det.

4. ASSA säger själv att Twin Combi är i praktiken omöjligt att dyrka eller bumpa.

5. Syftar då på 9-tillhållarlås. Oavsett vilket så ger det markant högre säkerhet med 2-stegslås eftersom du då måste dyrka i praktiken 18 tillhållare. När du kommer till mittensteget kommer ju tillhållarna att "snäppa ner" om du inte har en specialdesignad dyrk som fungerar som en omställbar nyckel.

6. Inte lämna ut, men jag syftar på när koder kommer ut för att någon "tittar över axeln" eller när någon har samma kod till något annat och denna kommer ut. Du kan ALDRIG vara säker på att en kod inte kommit ut.
Titta bara på postkoder och portkoder, typ alla i kvarteret känner till dem, trots att posten är instruerade att inte lämna ut dem.
Därför man går över till passerbricka.
Med hantverkare så syftar jag på att du ska släppa in en hantverkare "in-person", dvs du och hantverkaren kommer hem samtidigt, varefter du låser upp, och larmar av med kod, varefter hantverkaren visuellt ser din kod genom att observera dina tryckningar på panelen.

Har du däremot en bricka, så kan du vara säker på att den inte kommit ut (har du den i handen så är den ju bevisligen inte ute) och en bricka kan lätt tas bort i systemet utan att man behöver byta koder och sådant.

1. Ja så kan man göra men varför? Varför ha en lösning gör 20000 kr på en dörr men bara en pisslarm innanför? Om du har någon koll alls förutom rena gissningar och fantasier så inser du snart att ett fellarm alltid går att återta om du inte specifikt har undantagit detta i larm-hanteringen mot larmmottagaren. Inser du hur många falsklarm som krävs innan din lösning har betalt sig?

RFID av den vanligaste standarden som finns överkomligt går utan problem med billig utrustning att kopiera. Även den första versionen av Mifare går att kopiera och ta sig förbi. Du behöver upp på Mifare+ alt Mifare Desfire för att vara "säker" vilket betyder läsare i 3-4000 kr klassen tillsammans med lite annan utrustning. Och innanför har du ett plastlarm för några hundra i månaden.

Du kan sätta en Yale Doorman V2 med kort och kod, helt godkänt att ha på huset eller lägenhetsdörren då kravet sällan är högre än "låst" från försäkringsbolagens sida. Larm är inte ens ett krav, men ofta sänkande av premien.

2. Det bästa är inte RFID-larm, då dessa aldrig är tillåtna när du har höga krav, de är den bekvämaste lösningen då användaren inte behöver fundera så mycket. Men det är långt ifrån den bästa.

3. -

4. Vänta nu, Twin Combi tillverkas av ASSA, varför skulle ASSA säga att något var möjligt när Twin var en top of the line produkt som kostade därefter? Vad ASSA säger har i sammanhanget inget värde då Twin både går att bumpa och dyrka. Kort efter att bumpning och dyrkning av Twin blev känt kom ASSA dP och nu i dagarna Triton och Neptun.

5. Du kan leva i den villfarelsen, men med rätt teknik går det att ta sig förbi andra steget.
Sen får du gärna berätta vilket 9-tillhållarlås som idag har 2-stegslåsning. Mig veterligen sägs inga sådana lås idag.

6. Du faller lite på din egna fantasi. Ja det är fullt möjligt, men det är lika långsökt och sannolikt som delen om RFID i punkt 1. Det är möjligt men handen på hjärtat hur sannolikt är det. Vill man vara säkrare är flera steg enda vägen att gå.
Säkerhetsnivå som man brukar kalla det som alltid gäller när lite kontroll finns är Kort+kod.
Kod eller kort används enbart när man har koll på ett ställe. Det är en enkel behörighetsnivå som är användarbekväm.

Säkerhet handlar om att minimera möjligheten för en obehörig att få tag på samtliga pusselbitar.
Sannolikhet ställt mot konsekvens
Citera
2014-12-12, 09:48
Medlem
Sitter med Verisure hemlarm i villan, men efter ännu en prishöjning igår så har jag fått nog. Är det någon som någon gång lyckats modda larmen de använder så att man kan koppla det till sin egen mobil och helt utesluta larmtjänsten?
Citera
2015-03-19, 23:25
Medlem
myrns avatar
Gardio har tydligen möblerat om i prissättningen. Har ni som är kunder fått höjda avgifter också?
Visst fick man en kamera i grundpaketet tidigare?
Citera
2015-03-20, 16:21
Medlem
Ja jag tror bestämmd Gardio har höjt priserna. Man fick en kamera förut i start paketet. Även månadskostnaden tror jag är höjd. Har för mig den låg på 149.
Citera
2015-07-04, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salo
Sitter med Verisure hemlarm i villan, men efter ännu en prishöjning igår så har jag fått nog. Är det någon som någon gång lyckats modda larmen de använder så att man kan koppla det till sin egen mobil och helt utesluta larmtjänsten?

Citat:
Ursprungligen postat av myrn
Gardio har tydligen möblerat om i prissättningen. Har ni som är kunder fått höjda avgifter också?
Visst fick man en kamera i grundpaketet tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av MR-Thompa
Ja jag tror bestämmd Gardio har höjt priserna. Man fick en kamera förut i start paketet. Även månadskostnaden tror jag är höjd. Har för mig den låg på 149.

Självfallet är de stora företagen de företag som har störst utrymme att ha "låg kostnad" men det som skiljer alla aktörer åt är att vissa tar en stor klumpsumma vid installation med mindre rättigheter osv, medans andra tar en mindre summa för installation som går till teknikern medans månadskonstanden går till larmcentralen. Alla höjningar går enligt branchindex vilket betyder att mer eller mindre alla företag höjer med en liten sland varje år.. När skall folk inse detta?

**Nu har de blivit dyra** är möjligt, men alla har blivit dyrare då exempelvis. Nej ni, om ni ska ha larm med åtgärd, satsa på ett större bolag.. Vet att det inte är många kronor till övers där efter allt man får.
Citera
2015-07-15, 13:56
Medlem
Hoppas få svar av någon som är kunnig på verisure hemlarm;

Har idag verisure home plus i mitt radhus men håller på att bygga ett nytt, större hus och behöver då framför allt någon ytterligare deckare samt fönsterkontakt, gärna även en ny panel.

Ringde en säljare på verisure och han informerade mig om att jag var tvungen att beställa ett nytt hemlarm till ett rabatterat flyttpris och därmed få fri installation. Jag frågade om jag inte kunde ta med mitt befintliga larm och utöka detta med det nya men fick då till svar att jag då dels inte fick ta del av detta flytterbjudande och även behövde betala för installationen av allt utöver deras home plus paket. Detta skulle inte bli förmånligt.

Min tanke är nu att ta ett flytterbjudande, låta sätta in detta i nya huset och därefter komplettera med det larmet jag redan äger och isf göra detta själv. Allt är ju trådlöst men min fråga är om jag som "hyfsat teknisk lekman" klarar av detta eller om gör rätt i att ta deras rabatterade flyttpris och betala fullpris för att få installerat de grejer jag redan äger i min nuvarande bostad?

tack på förhand
Citera
2015-07-16, 22:24
Medlem
En fråga.

En kompis till mig har ett 3 år gammalt Verisure-larm liggande, som leverantören skulle ha hämtat när han sa upp tjänsten för ett år sedan. Jag har blivit erbjuden att få detta om jag vill.

Går det att få detta att fungera som ett fristående larm till egen mobiltelefon, eller vad tror ni?
Citera
2015-08-14, 16:37
Medlem
Fjantors avatar
Har en lägenhet som är suterräng med uteplats och ingång i källaren..
Har en del dyra som ett par tv och ett gäng datorer...
Och är faktiskt rädd om mina saker och nu funderar jag lite på hemlarm..
Kollade in Sector Alarm och dom verkade ha rätt bra pris nu då installationen.
Mindre än halva priset och sen en fast månadsavgift...

http://www.sectoralarm.se/hemlarm/

Nån som har några erfarenheter av detta bolag.?
Citera
2015-10-16, 12:49
Medlem
Är det någon som läser i den här tråden?

Behöver ett inbrottslarm att ha på nattetid känner jag, dels ser det ut som någon försökt få upp låset (märken på ytterdörren), sedan var det någon som var utanför dörren en natt. Nu hade vi tur att lilla hunden var vaken, började storskälla och skrämde bort vem det nu var.

Kan man få tips utifrån dessa kriterier? Ett inbrottslarm som börjar tjuta om någon börjar göra något med ytterdörren/öppna den, till liten lägenhet, larmet ska vara på fast man rör sig i lägenheten, behöver inga sk väktaruttryckningar. Lagom enkelt att installera och få igång.

Har kollat på det här, verkar det vara ett bra larm, någon? Länk kommer senare, hittar inte just nu.
Citera
2015-10-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Är det någon som läser i den här tråden?

Behöver ett inbrottslarm att ha på nattetid känner jag, dels ser det ut som någon försökt få upp låset (märken på ytterdörren), sedan var det någon som var utanför dörren en natt. Nu hade vi tur att lilla hunden var vaken, började storskälla och skrämde bort vem det nu var.

Kan man få tips utifrån dessa kriterier? Ett inbrottslarm som börjar tjuta om någon börjar göra något med ytterdörren/öppna den, till liten lägenhet, larmet ska vara på fast man rör sig i lägenheten, behöver inga sk väktaruttryckningar. Lagom enkelt att installera och få igång.

Har kollat på det här, verkar det vara ett bra larm, någon? Länk kommer senare, hittar inte just nu.

Du behöver bara lägga så att magnetkontakten ligger på ett område och rörelsedetektorn på ett annat område. Sen nyttjar du funktionen som de flesta larm har, hemma och bortaläge. Är du hemma har du larmet i hemmaläge och kan då röra dig fritt.
Citera
2015-10-16, 18:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
...
Reselarm, vet inte hur bra dom är, ex: http://www.clasohlson.com/se/Reselarm/36-2709

Redigerat:
Överfallslarm(typ http://www.clasohlson.com/se/%C3%96verfallslarm/32-3276) kan också användas om du kan montera det så sprinten dras ut när dörr/fönster öppnas men skulle bara se det som en kortsiktig lösning, vill du ha larm mer permanent är ett riktigt hemlarmssystem det bästa.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-10-16 kl. 19:04.
Citera
2015-11-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrn
http://www.larmkollen.se/

Gardio verkar ju intressant men grymt integritetskränkande om systemet missbrukas på deras sida.

Gardiokamerorna är motorstyrda och vänder sig bort när du larmar av. Så kan knappast missbrukas...
http://www.gardio.se/wp-content/uploads/2014/10/gardio-blur-camera.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in