2015-10-16, 13:41
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Givet den kommer på CD och priset är cirka 200:-, är det väl tveksamt .... Men visst, man vill ju helst sätta tänderna i FUP omedelbart.

Synd att man inte kan förskottsbetala så man kan få den som brev på 1 dag nu blir det på PF som väl tar minst 2 dagar tror jag .
2015-10-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Synd att man inte kan förskottsbetala så man kan få den som brev på 1 dag nu blir det på PF som väl tar minst 2 dagar tror jag .

2 dagar? - då har man väl läst allt i media redan. Det lär väl vara gott om journalister på plats.
2015-10-16, 13:54
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
2 dagar? - då har man väl läst allt i media redan. Det lär väl vara gott om journalister på plats.

Ja exakt , PF är ju stenålder nu .
Bättre att kunna förskottsbetala , få en kod , och sedan ladda hem filerna .
Har jag tid så åker jag nog till Skövde och hämtar den , men det kan nog dra ut på tiden ett tag till känns det som .
2015-10-16, 14:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Hon går igen sida för sida med sin klient, varannan dag, med hjälp av tolk. Låter som om det skulle ta lång tid. Hur många sidor kan man tänkas gå igenom på en dag?

En hel del kan väl skummas igenom också. Hon sa själv att de behövde till minst torsdag på sig. Man kan väl anta då, att det drar ut på tiden om de begär kompletteringar.
2015-10-16, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
OK! Jag vet inte varför jag hade för mig att det skall komma i pappersform, därför skrev jag om insamling! Är det bekräftat att det kommer på CD?

Flera postare har fått den uppgiften från TR Skaraborg (dock med olika prisuppgifter?). Dock kring 200 kr strecket.

Varför kan man inte bara få "tanka" ned handlingarna från deras hemsida? är för mig en gåta.
2015-10-16, 14:20
Medlem
klurigklurings avatar
Jag trodde inte att IR skulle begära extratid. Kan det vara så att hon jobbar på ett frisläppande av NB? Släpps FUP ändå om hon skulle lyckas med det? Jag menar att utredningen måste fortsätta även om man ändrar inriktning.

Jag gjort uppdateringar på min infosida, lite på alla flikar utom FUP som vi lär få vänta på. Språkpoliserna får gärna påtala stavfel som inte är kopierat från media.
2015-10-16, 14:31
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag trodde inte att IR skulle begära extratid. Kan det vara så att hon jobbar på ett frisläppande av NB? Släpps FUP ändå om hon skulle lyckas med det? Jag menar att utredningen måste fortsätta även om man ändrar inriktning.

Jag gjort uppdateringar på min infosida, lite på alla flikar utom FUP som vi lär få vänta på. Språkpoliserna får gärna påtala stavfel som inte är kopierat från media.

Eller så är det tvärt om , en brant uppförsbacke med många uppgifter som blir svårt att förklara !
2015-10-16, 14:41
Medlem
http://www.expressen.se/gt/ovantade-delar-i-lisa-holm-utredningen/
"Är det någonting du tror kommer överraska?

– Ja.

På vilket sätt då?

– Nej, men ni får läsa. Eller överraska vill jag inte säga. Nja ... men det har gått så många rykten och det kan vara intressant. Vi har gått till botten med de flesta ryktena".

Undrar om den här "överraskningen" har någonting med att han leker med klippdockor att göra? De borde ju gått igenom hans dator ordentligt och har hans fru sagt hon inte vet något om det, så borde det väl vara ganska överraskande att en 35-årig hårt arbetande manlig hantverkare på den lilla fritid han har, ägnar sig åt klippdockor. Det lär knappast vara något fritidsintresse han har diskuterat med sina hantverkskollegorna på fikarasterna.
2015-10-16, 14:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
http://www.expressen.se/gt/ovantade-delar-i-lisa-holm-utredningen/
"Är det någonting du tror kommer överraska?

– Ja.

På vilket sätt då?

– Nej, men ni får läsa. Eller överraska vill jag inte säga. Nja ... men det har gått så många rykten och det kan vara intressant. Vi har gått till botten med de flesta ryktena".

Undrar om den här "överraskningen" har någonting med att han leker med klippdockor att göra? De borde ju gått igenom hans dator ordentligt och har hans fru sagt hon inte vet något om det, så borde det väl vara ganska överraskande att en 35-årig hårt arbetande manlig hantverkare på den lilla fritid han har, ägnar sig åt klippdockor. Det lär knappast vara något fritidsintresse han har diskuterat med sina hantverkskollegorna på fikarasterna.
Lek med klippdockor är knappast något som kommer att imponera på domarna i ett mordmål.
2015-10-16, 14:47
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nja, han har ju faktiskt objektivitetsprincipen att tänka på.

Inte tillräckligt, för då skulle ju inte åtal väckas.

Men varför kan man inte utgå från att åklagaren skulle kunna ha samma rättspatos som du?
Eller alla poliser som är insatta i utredningen. Skulle de vilja ha en mördare lös i området?
Sluta tramsa om "objektivitetsprincipen."
Det är ett helt omöjligt mål att uppnå - ens om man Vill försöka.

Du borde sluta tro att åklagare är några robotar som inte har någon egen vilja.
Åklagare, och poliser, är Precis samma människor som alla andra människor. Precis som Du med andra ord, och precis som Jag, som alla andra.

Men Denna åklagare har Bevisligen visat att han låter sin personliga TRO påverka sina bedömningar.
Han lät sin personliga TRO påverka honom i pyromanmålet tex.

Och i det målet gick han ut i media och bröla om att han minsann hade teknisk bevisning och att han minsann var säker på fällande dom och allt annat trams - men dels så friades den misstänkte, och dels fanns det Inga, Inga, Inga bevis, ingen teknisk bevisning överhuvudtaget - och dels överklagade han inte ens.

Visst är det kusligt att historien verkar upprepa sig nu igen i Lisa-fallet?
Visst är det obehagligt?

Och Ja, åklagaren, utredarna vill inte att en skyldig ska gå lös.
Men de TROR ju att den misstänkte ÄR skyldig.
TROR.
Trots att de inte har Bevis.

Som utredarna SJÄLVA sa så byggde de hela utredningen på en Misstanke. Dvs "polisiär intuition."
Det var utredarna som sa att orsaken till att utredningen tagit så lång tid var för att de var tvugna att försöka koppla samman den misstänkte med brottet.

Det betyder att de inte tog in den misstänkte för att de hade Bevis - utan för att de TRODDE att de tre balterna var skyldiga.
Och deras MISSTANKAR stärktes under tiden de satt häktade.

Dvs deras TRO stärktes.

De gjorde Allt för att hitta något som kunde knyta de de trodde var skyldiga till bortet.
Och därför skickade de efter extra-många rättstekniker för att skrapa och gräva ner hela fyndplatsen.
Och det var därför de skickade bilen på analys efter analys, mer och mer grundligt.

Allt för att de TRODDE, var I SIN TRO djupt övertygade att det var rätt person.

det var Därför de släppte de 2 andra.
För de hade inte arbetat i fyndplatsens rum.
De hittade alltså inga dna-spår pga att de aldrig arbetat inne i det rummet.

Men huvud-balten hade jobbat där, och arbetat hårt, spridit sin dna överallt.

DET är alltså vad som har hänt här.
Att utredarna har lyckats visa att den åtalade har arbetat fysiskt hårt i rummet var Lisa hittades.

De har INTE hittat något annat.

Och NEJ, det räcker inte för fällande dom.

Eftersom det är bevisat att Andra har haft tillgång till det rummet - och det är bevisat att den åtalade har arbetat i rummet och lämnat sin dna.

Det betyder att det inte kan Uteslutas att andra kan ha begått brottet.

Och man blir inte dömd då.
2015-10-16, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Lek med klippdockor är knappast något som kommer att imponera på domarna i ett mordmål.

"– Det blir spännande att se vad allmänheten och ni (i media, reds. anm.) tänker när ni får protokollet".

Han riktar sig till allmänheten och media i uttalandet, inte domarna.
2015-10-16, 15:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Försvarsadvokaten: Dom har missat den verkliga sanningen
Citat:
– Det är fel person man har tagit och låst in för det här brottet. Man har missat sanningen, säger Rönnbäck.

På frågan om hon bara säger detta utifrån sin roll som försvarare eller om det är hennes verkliga mening, svarar Rönnbäck så här:

– Hela mitt arbete med detta är som offentlig försvarare - att försvara den person som har tagits för det här brottet. Jag kommer att ha samma inställning till det här i rättegången som jag har nu: Att han är oskyldig och att man har missat den verkliga sanningen.

Har du någon uppfattning om vad som är "den verkliga sanningen"?

– Jag har tankar om det, men det är ingenting jag kan gå in på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in