2015-10-14, 19:25
Medlem
Någonstans så förstår jag mig inte alls på migrationsverket.
Vi skickade in ansökan 1/10-15
8 dagar senare 9/10-15 får vi ett mail om att vi ska höra av oss till ett konsulat i usa för att boka intervju.
Nu väntar vi på ett datum som min flickvän skall infinna sig på konsulatet i New York.
Jag gjorde så otroligt mycket research innan vi ansökte och därför undrar jag om det brukar gå så fort att få ett mail från mgv? Tänker om hela processen ska ta 14 månader får man då ett mail så pass tidigt?
Citera
2015-10-14, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaterasu91
8 dagar senare 9/10-15 får vi ett mail om att vi ska höra av oss till ett konsulat i usa för att boka intervju.
Nu väntar vi på ett datum som min flickvän skall infinna sig på konsulatet i New York.
Jag gjorde så otroligt mycket research innan vi ansökte och därför undrar jag om det brukar gå så fort att få ett mail från mgv? Tänker om hela processen ska ta 14 månader får man då ett mail så pass tidigt?

Detta är fantastiskt snabbt men det verkar finnas ett liknande fall som ert som dykt upp nu, så kanske en procedurförändring skett?
Citera
2015-10-14, 21:27
Medlem
https://www.facebook.com/groups/607552706053504/

Sker det också diskussioner
Citera
2015-10-15, 02:49
Medlem
Citat:

Kul att det gick fort för er, många har tyvärr inte haft den turen. Men de kanske har börjat skärpa sig, fast det verkar mer troligt att det var ett enstaka fall. Tror dock att det inte går fortare bara för att ni fått intervjumejlet så tidigt, många här i tråden verkar ha haft sina intervjuer relativt tidigt men ändå fått vänta länge. Lycka till!
Citera
2015-10-15, 04:51
Medlem
Citat:

Jag gjorde intervjun direkt på på ambassaden dessutom t77 blanketten och skickade in allt till migrationsverket eftersom jag har jobbat med ambassad intervjuer själv. Trodde i min enfald att det skulle gå snabbare.
Alla papper har nu legat komplett hos migrationsverket i över ett år.
Ambassaderna har oftast slipad effektiv organisation, välutbildade och noga utvald personal.
Migrationsverket....?
Men jag önskar för din del att virrhjärnorna griper tag i din ansökan tidigare, dom har ju redan börjat godkänna ansökningar från 2015 innan dom är klara med 2014.
Citera
2015-10-15, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danabanana
Okej, jag orkar inte mer.

1 år och 10 dagar har passerat och jag driver mig själv till vansinne.

Tänkte slänga iväg en JO-anmälan. Kan någon hjälpa mig - vad har ni angett för anledningar och bevis som stryker anmälan?
Och vad för filer har ni bifogat? Räcker det med en skärmdump på MIG hemsida när ansökan registrerades?

Vill tillföra så mycket information så möjligt och hänvisa till lagboken och skriva en fancy anmälan men har fastnat lite och ber om er hjälp!

Försök att ha is i magen, du stångar dig bara blodig.
Skrev redan för ett år sen till migrationsverket om att dom bröt mot lagen. Under hela mitt liv har jag aldrig varit med om att en myndighet har brutit mot lagen på detta sätt.

Lagar och förordningar är till för att skydda och bevara ett samhälle
Lagen är till för den svages rätt.

Migrationsverket har meddelat regeringen om att de inte kan följa lagen pågrund av bristande resurser......
Skulle tippa på att JO är i samma läge.
Justitie ombudsmannen har nog meddelat regeringen om att ett stort antal av JO-anmälningar har inkommit mot migrationsverket ..

Justitie ombudsmannen och migrationsverket är bara knähundar åt våran regering.
Dom lyder blint sin huse .
Citera
2015-10-15, 05:36
Medlem
hagsatras avatar
Migrationsverket är inte anpassat till att ha västvärldens största flyktingtryck på sig. Ja, Migrationsverket behöver effektiviseras och vara mer transparant men de stora bovarna i dramat är den handlingsförlamade regeringen. Det skulle behövts skjutas till oändligt mycket mer resurser för att Migrationsverket ska kunna hålla någorlunda rimliga väntetider i detta kaos.
Citera
2015-10-15, 11:05
Medlem
Dagens besvikelse:
Ringer till Solna-enheten 3 och pratar med en trevlig tjej. Frågar henne om vi har fått en handläggare, hon svarar att det har vi fått! Blir självklart glad som en speleman, men med tanke på alla besvikelser än så länge frågade jag henne flera gånger om detta verkligen stämde. Frågade om hon kunde titta när handläggaren har blivit registrerad då jag vet att vi "hade" en handläggare för 6 månader sen. Detta påstod hon att hon inte kunde se, då hon jobbade på pappersavdelningen.. Men hon var 99% säker, dock bad hon mig att ringa till en annan Solna-enhet, nämligen nummer 2, de som har hand om e-ansökningarna.

Ringde dit och sa bara att jag ville få det bekräftat, men självklart var det inga goda nyheter längre. Vi har ingen handläggare... Jag kan inte beskriva hur ledsen jag blev inombords, trodde att vi faktiskt var på gång.. Blev självklart irriterad och började fråga ut om han vet att de bryter mot lagen. Han svarade att det visste han, och att det var beklagligt..

Jag fick dock något gott med mig, på Solna-enheten ligger de just nu i September 2014 enligt honom. Vi ansökte 23/9-14 och med hans ord, "Enligt all logik kommer ni få en handläggare snart" och att det brukar ta cirka 10 dagar innan man får beslut efter att man tilldelas en handläggare.

Vågar knappt hoppas, men vem vet. Kanske är väntan över snart?

Nummer till Solna-enhet 3 för pappersansökningar: 010 485 75 53
Nummer till Solna-enhet 2 för e-ansökningar: 010 485 80 04
Senast redigerad av Bragi 2015-10-15 kl. 11:08.
Citera
2015-10-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bragi
Dagens besvikelse:
Ringer till Solna-enheten 3 och pratar med en trevlig tjej. Frågar henne om vi har fått en handläggare, hon svarar att det har vi fått! Blir självklart glad som en speleman, men med tanke på alla besvikelser än så länge frågade jag henne flera gånger om detta verkligen stämde. Frågade om hon kunde titta när handläggaren har blivit registrerad då jag vet att vi "hade" en handläggare för 6 månader sen. Detta påstod hon att hon inte kunde se, då hon jobbade på pappersavdelningen.. Men hon var 99% säker, dock bad hon mig att ringa till en annan Solna-enhet, nämligen nummer 2, de som har hand om e-ansökningarna.

Ringde dit och sa bara att jag ville få det bekräftat, men självklart var det inga goda nyheter längre. Vi har ingen handläggare... Jag kan inte beskriva hur ledsen jag blev inombords, trodde att vi faktiskt var på gång.. Blev självklart irriterad och började fråga ut om han vet att de bryter mot lagen. Han svarade att det visste han, och att det var beklagligt..

Jag fick dock något gott med mig, på Solna-enheten ligger de just nu i September 2014 enligt honom. Vi ansökte 23/9-14 och med hans ord, "Enligt all logik kommer ni få en handläggare snart" och att det brukar ta cirka 10 dagar innan man får beslut efter att man tilldelas en handläggare.

Vågar knappt hoppas, men vem vet. Kanske är väntan över snart?

Nummer till Solna-enhet 3 för pappersansökningar: 010 485 75 53
Nummer till Solna-enhet 2 för e-ansökningar: 010 485 80 04

Då är de tillbaka i gamla spår igen.
Och skiljer på pappers och web-ansökningar.

Fast JO-kritik brukar ju inte fastna på Migrationsverket
Citera
2015-10-15, 15:53
Medlem
Idag ringde jag migrationsverket och de sa: ni har inte fått en handläggare än men de håller på skriva frågaformuler till er iför intervju och när det klar ni kmr få ett mejl då.

Jag tror inte lägre på de men men jag hoppas

Web: 25 mars 2015
Citera
2015-10-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51

De är ena riktiga torskar.. Men det är tur att man kan skriva av sig i den här tråden. Också skönt att prata med likasinnande som vet vilket helvete det är. Ni får mig att kämpa vidare!
Citera
2015-10-16, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51

De har väl alltid gjort skillnad på web- och pappersansökningar? Vill minnas att det ofta hände fram till för några månader sen att sökande fick veta att deras ärenden hade "tagits ut ur den elektroniska kön". Det säger de tydligen aldrig längre, men skulle inte bli förvånad om det är det som händer när ett elektroniskt ärende till exempel hamnar hos enhet 3 i Solna, och den sökande får veta att de jobbar med juni-juli, när den elektroniska kön är i september.
Senast redigerad av Qbgalning 2015-10-16 kl. 03:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in