2014-06-19, 16:55
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
2-3 000:- skulle jag aldrig ge men däremot ger jag 2 - 300:- på Ebay på en enkel kamera (+ kostnaden för ett SD-kort) som fixar nattfilmning.

Den bryr jag mig inte så mycket om, om den försvinner. Har inte varit med om något ännu och provocerar inte heller fram något utan skippar prestigen och flyttar på mig om situatione så kräver för att undvika en olycka pga medtrafikants ouppmärksamhet.
Även om kameran är försumbar så är en krossad ruta något av ett bekymmer. Jag vek upp kameran mot taket. Sen satt sugfoten uppe i det tonade fältet. då ska det mycket till för att den ska gå att upptäckas.
Citera
2014-06-19, 21:30
Medlem
Greve.Moltkes avatar
Jag har själv en dashcam inmonterad av den enda anledningen att den ska vara mitt bevis om något händer och det blir motstridiga uppgifter eller det inte finns andra vittnen. Kör runt 3000 mil per år i stora delar av Sverige.

Det är inte alltid lätt att bevisa vad som har hänt vid en olycka, även om situationen på plats verkar glasklar så kan någon ljuga för att klara sig och är dom då två i bilen och jag ensam så väger deras ord tyngre. Då tycker jag att dom 3000 kr som kameran har kostat redan har betalat sig. Köpte själv en rätt så dyr kamera, bryr mig inte om gps-funktionen och allehanda finesser. Däremot så vill jag ha så bra bildkvalité som möjligt även under svåra förhållanden och därför tog jag den modellen som jag har.

Här i Sverige så är Dashcams ovanligt, har nog bara sett det en-två gånger på parkerade bilar. Som det skrivs om tidigare i tråden så förekommer det på youtube en hel del videos där folk med dashcams provocerar fram olyckor. Det får stå för dom. Själv så är jag en defensiv förare och har kameran just som ett oberoende vittne den dagen det händer något.

Är det värt det frågar trådskaparen. För mig är det i alla fall värt det, jag kör mycket och tycker att 3000 kr gentemot självrisken om det händer något talar till kamerans fördel. Sen får man fundera själv på hur mycket man kör och vart man kör om man tycker det är värt det.
Citera
2015-10-13, 22:33
Medlem
Istället för att skapa nytt så drar jag upp denna tråden igen!

Det är en solklar idé att skaffa kamera i bilen, och då kör jag endast stadstrafik i Göteborg då och då!

Idag under cirka 45 minuter i Gbg fick jag erfara:

Lätt lastbil utan blinkers som byter till din fil 1 meter framför huven.
Idiot i S60 som använde endast vänster-sväng filen för att gasa på innan de andra 2 filerna som går rakt. Han körde alltså mot rött (vänster-sväng hade rött, rakt fram fick grönt) och över heldragen linje. Direkt efter så körde han över 3 filer utan att blinka.
Ovan var från rondellen under E20 mot Gamlestan/Alelyckan.

Golf GTI som försöker köra om på 30-väg, missar växeln och klipper nästan min bil i sidled.

Nuförtiden är bra kameror riktigt billiga.
Lägger du ut mer än 3000kr kan du få två bättre GoPro för fram och bak med bra minneskort!
Citera
2015-10-13, 22:45
Medlem
klinger75s avatar
Jag har köpt en garmin gps med kamera , riktig bra. Har inbyggd lane departure warning som fungerar klockrent . Frontalkrocksvarnaren löser ut titt som tätt så den är väl kanske väl känslig .

Förhoppning är ju att få någon riktigt bra film utan att själv bli drabbad , hitintills är det mest taskiga omkörningar samt en ganska nära viltolycka ..
Citera
2015-10-14, 08:39
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Istället för att skapa nytt så drar jag upp denna tråden igen!

Det är en solklar idé att skaffa kamera i bilen, och då kör jag endast stadstrafik i Göteborg då och då!

Idag under cirka 45 minuter i Gbg fick jag erfara:

Lätt lastbil utan blinkers som byter till din fil 1 meter framför huven.
Idiot i S60 som använde endast vänster-sväng filen för att gasa på innan de andra 2 filerna som går rakt. Han körde alltså mot rött (vänster-sväng hade rött, rakt fram fick grönt) och över heldragen linje. Direkt efter så körde han över 3 filer utan att blinka.
Ovan var från rondellen under E20 mot Gamlestan/Alelyckan.

Golf GTI som försöker köra om på 30-väg, missar växeln och klipper nästan min bil i sidled.

Nuförtiden är bra kameror riktigt billiga.
Lägger du ut mer än 3000kr kan du få två bättre GoPro för fram och bak med bra minneskort!

Visst, det kan ju vara kul att ha en trafikincident på egen kamera. Men har du egentligen någon nytta av det om du själv är inblandad?
Tänk Försäkringskassan. Det spelar ju i princip ingen roll vilka intyg och bevis du rapar upp om deras s k förtroendeläkare har bestämt att du är arbetsför.
Tror att samma sak gäller vid olyckor. Dom gör egna utredningar och dina bilder/bevis väger lätt. Dom vet ju alltid bäst!
Citera
2015-10-14, 19:20
Medlem
Enligt Datainspektionen är sk. Dash Cam olagliga.
www.datainspektionen.se
Citera
2015-10-14, 23:15
Medlem
killawifes avatar
Om ingen använder dash cams så kan vi ju inte se vilka dumheter de hittar på och postar på youtube. Jag har en själv men har inte orkat montera den i min nya bil. Jag gav 700:- för min av bra kvalitet med en massa tillbehör.
Citera
2015-10-15, 17:59
Medlem
problemformulerarns avatar
Varför inte bara sätta upp mobilen i rutan?
Det går tretton på dussinet gratisappar som gör det där.
Citera
2015-10-16, 11:22
Medlem
ahlarens avatar
Skulle utan tvekan sätta upp en kamera vid vindrutan på min bil om det gav fördelar till försäkringen. Sedan är det ju inte heller bara bra för mig om något händer, om något skulle hända runtomkring eller att exempelvis bilen framför mig kör på en fotgängare och smiter, då skulle lite bevis hjälpa mycket.

Som påkörd fotgängare skulle jag vara tacksam om någon filmade aset som körde på mig och också hjälper till att få fatt på jäveln!
Citera
2015-10-16, 12:28
Avslutad
Nu är det så konstigt att du får filma hur mycket du vill när du åker bil, under förutsättning att du håller din kamera i handen, skulle du däremot fast montera din kamera så blir det plötsligt olaglig kameraövervakning och således förbjudet.

Jag har själv en kamera och den är fast monterad när jag kör, och jag har satt den däruppe i det tonade fältet på vindrutan så det är väldigt svårt att upptäcka den.

Alltså jag skiter fullständigt i detta vansinniga förbud.
Citera
2015-10-16, 17:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Nu är det så konstigt att du får filma hur mycket du vill när du åker bil, under förutsättning att du håller din kamera i handen, skulle du däremot fast montera din kamera så blir det plötsligt olaglig kameraövervakning och således förbjudet.

Jag har själv en kamera och den är fast monterad när jag kör, och jag har satt den däruppe i det tonade fältet på vindrutan så det är väldigt svårt att upptäcka den.

Jag har min kamera monterad på samma sätt och kommer att ha den kvar tills det finns någon som klart och tydligt kan påvisa skillnaden mellan en mobiltelefon monterad med sugpropp och "manövrerad på plats" och min kamera som också är monterad med sugpropp och manövreras på plats genom att den startar när tändningen slås på.
Citera
2015-10-16, 18:18
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Enligt Datainspektionen är sk. Dash Cam olagliga.
www.datainspektionen.se

Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Vi kommer snart ha ett prejudikat som förklarar Dashcams som lagliga, om bara Datainspektionen förlorar sin överklagan till Högsta domstolen kring ett mål om en kamera som filmade fast monterad på en cykel.

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2015/datainspektionen-overklagar-dashcam-dom/

Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Varför inte bara sätta upp mobilen i rutan?
Det går tretton på dussinet gratisappar som gör det där.

Tanken med en Dashcam är att den alltid ska filma medan bilen kör utan att man aktivt ska behöva aktivera den varje gång man använder bilen. Annars blir det bara att man glömmer kameran just den gången det händer något spännande.
Senast redigerad av Paddan1000 2015-10-16 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in