2015-10-14, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ami Rolder

Det kanske inte betyder så mycket; men det finns ingen med detta namn. Kan det vara någon felstavning eller....
Citera
2015-10-14, 20:35
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Och ungefär vid samma tidpunkt, sent 60-tal lärde Wedin känna en socialdemokrat vid namn Ebbe Carlsson. I Tidningen Vi:s artikel om Wedin (i artikeln benämnd Morgan) berättar de båda om sin rätt osannolika vänskap. Artikelförfattare är Anders Hasselbohm.

https://www.flashback.org/sp52003188

Det låter intressant. Har du någon fungerande länk?
Citera
2015-10-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
"Flygare lämnade sina uppgifter till Palmeutredningen i januari 2015. Palmeutredningen som under lång tid fört en minst sagt tynade tillvaro gick igång och uttalade sig om att ärendet nu är högprioriterat!

Jag förstår att du har det svårt med källkritik. Flygare har under många år lämnat olika uppgifter till både Palmegruppen och pressen med mager framgång. Ursprungligen pekade han ut CP som den han sett bara för att ta ett exempel... Varje gång han pluggar för sina teorier visar det sig att han måste krydda upp det med "nya uppgifter under resan. Hans resonemang bygger på tredjehandsuppgifter från personer i t ex sydafrika som gång på gång avslöjats med rena lögner i olika sensationssökerier. Inget av intresse som kan kopplas till mordplatsen och iakttagelser där finns med över huvud taget annat än amatörmässiga hopoteser som inte kan styrkas. Jag känner till Flygare sedan länge och det gör också alla kända väl insatta som sysslat med detta under lång tid.

Vad sensationspressen tar upp är inte desamma som vad som är hett i en verklig seriös efterforskning. Pressen har slagit upp som nyheter gång på gång olika grundlösa skönor som CP:s mormors grav och annat trams. Det är inget indicium på relevans.

Däremot kan man kallt konstatera att intresset för det som många insatta nu enas kring som har t ex med SB/AG/KrigsIB att göra behandlas kallsinningt genom åren trots initierade och trovärdiga källor. Det kan ju ha att göra med att många journaliser var rekryterade till och krigspacerade i sådan verksamhet.

En sak som jag tycker är avslöjande var när Flygare försökte skapa intresse för sin hypotes genom att antyda att han blivit angripen och tvingats söka vård med anledning av det han visste. Det är en känd rättshaveriststrategi känd sedan länge.

Så har man det minsta källkritik måste man nog inse att Flygare är lika stor pajas i denna affär som i sina andra affärsprojekt.
Citera
2015-10-14, 21:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Det kanske inte betyder så mycket; men det finns ingen med detta namn. Kan det vara någon felstavning eller....

Ratsit är inte alltid allena saliggörande. Hon var en av många s k kulturarbetare som gick och tittade på Susanne Ostens film "Bröderna Mozart".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ami_Rolder
Citera
2015-10-15, 00:13
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag förstår att du har det svårt med källkritik. Flygare har under många år lämnat olika uppgifter till både Palmegruppen och pressen med mager framgång. Ursprungligen pekade han ut CP som den han sett bara för att ta ett exempel... Varje gång han pluggar för sina teorier visar det sig att han måste krydda upp det med "nya uppgifter under resan. Hans resonemang bygger på tredjehandsuppgifter från personer i t ex sydafrika som gång på gång avslöjats med rena lögner i olika sensationssökerier. Inget av intresse som kan kopplas till mordplatsen och iakttagelser där finns med över huvud taget annat än amatörmässiga hopoteser som inte kan styrkas. Jag känner till Flygare sedan länge och det gör också alla kända väl insatta som sysslat med detta under lång tid.

Vad sensationspressen tar upp är inte desamma som vad som är hett i en verklig seriös efterforskning. Pressen har slagit upp som nyheter gång på gång olika grundlösa skönor som CP:s mormors grav och annat trams. Det är inget indicium på relevans.

Däremot kan man kallt konstatera att intresset för det som många insatta nu enas kring som har t ex med SB/AG/KrigsIB att göra behandlas kallsinningt genom åren trots initierade och trovärdiga källor. Det kan ju ha att göra med att många journaliser var rekryterade till och krigspacerade i sådan verksamhet.

En sak som jag tycker är avslöjande var när Flygare försökte skapa intresse för sin hypotes genom att antyda att han blivit angripen och tvingats söka vård med anledning av det han visste. Det är en känd rättshaveriststrategi känd sedan länge.

Så har man det minsta källkritik måste man nog inse att Flygare är lika stor pajas i denna affär som i sina andra affärsprojekt.

Det är så lågt det du skriver så det är knappt värt att kommentera. Jag har läst hans bok som du absolut inte kan ha gjort och det är en fantastisk bok som har givit mig kunskaper om apartheid och vad apartheid handlade om. Om kalla kriget och kampen mot ett inbillat kommunisthot i Sydafrika som jag faktiskt inte hade kännedom om innan jag läste boken. Trodde typ att det handlade om rasism i första hand. Om religionens betydelse för apartheid. Vem den avskyvärda presidententen PW Botha var, som Palme försökte bekämpa med alla till buds stående medel. Jag har haft mailkontakt med honom där jag ställt frågor om en del som jag funderat över och fått tydliga och beskrivande och vänliga svar, och det uppskattar jag verkligen och är väldigt tacksam över. Jag har bland annat ställt frågor om vad han tror om svenska polisers inblandning och fått svar att han är lika övertygad som många andra att det troligtvis varit ett samarbete med Väst, Stay behinde och extremistiska grupperingar i landet på den tiden, men att det måste varit någon som samordnat hela konspirationen, och det utgick från Sydafrika. Och den uppfattningen att det förekom ett samarbete, finns det en hel del som pekar på.
Flygare som arbetat med forskning runt Sydafrika och kopplingen till Palmemordet under flera år visar på tydliga bevis och kopplingar i boken. Han berättar också i boken och visar på hur Eugen de Kock agerat vid ett mord, där han handlar iskallt, rusar fram och skjuter en vakt, och sedan backar bakåt för att få en större överblick av situationen. Det är Eugen de Kocks egna beskrivning av situationen. Han berättar också i boken om kontakt med en byrå i USA bestående av f.d FBI agenter som utredde sydafrikanen Heine Humans dödsfall i USA och den vägen fått fram uppgifter. Flygare som under lång tid har haft möten med huvudvittnen från palmerättegången mot Pettersson, möten med kända polismän som satt i palmerummet, ministrar som satt i regeringen under den här tiden, som han berättar om i boken. Som samarbetat med duktiga journalister i Sverige. Som har haft kontakt med Birgitta Karlström Dorph under lång tid för att få information om Sydafrika under apartheidtiden. Flygare som fick den kända författaren och akademiledamoten Per Wästberg (som tidigt kämpade mot apartheid) skriva på hans hemsida: Mycket intressant läsning och uttalade sig i pressen att han var tagen av Flygares teori.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20612137.ab. När det gäller Pettersson så berättar han om det i boken, ärligt och uppriktigt, men han har något viktigt att visa på som är oerhört intressant, men det har inte du fattat. Och du påstår att allt detta han forskat fram skulle vara tredjehandsuppgifter? Hur lågt får man lov att sjunka i sina uttalanden, och påstå något så urbota dumt? När han fått hela palmeutredningen att få ändan ur vagnen. På tredjehandsuppgifter? Herre min skapare så fel du har. Förundersökningsledare Kerstin Skarp att uttala att Sydafrikaspåret, efter att Flygare överlämnat sitt material uttalat sig att "Sydafrikaspåret" är nu högprioriterat, fått palmeutredningen att koppla in SKL angående hans uppgifter. Skulle de då tycka att hans uppgifter inte var något värt? Fått världspressen att skriva om det. Det verkar mer som du beskriver dig själv som besviken avundsjuk rättshaverist.
Hela ditt inlägg stinker av avundsjuka för att du inte haft samma framgång i efterforskningar. Du borde skämmas för ditt oerhört låga och falska avundsjuka påhopp och största anledningen är vad jag förstått att du typ på rent barnslig sandlådenivå, har en annan uppfattning om vem eller vilka som låg bakom mordet. Du framstår verkligen som den största pajasen i detta forum.
Citera
2015-10-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ratsit är inte alltid allena saliggörande. Hon var en av många s k kulturarbetare som gick och tittade på Susanne Ostens film "Bröderna Mozart".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ami_Rolder

Ojdå, där fick jag. Jag borde ha förstått att Ami var ett smeknamn. Jag nyttjar inte Ratsit men väl folkbokföringen.
Citera
2015-10-15, 19:08
Medlem
Javisst är det en spännande tid. Nu har jag på kort tid läst tre böcker om Palmemordet.

Sist Sten Flygares ”Olof Palme och Sydafrika” där en mördare pekas ut med namn; Eugene de Kock. Inget knussel här inte. Innan denna Conny Larssons ”Nu skall jag upp och skjuta den jäveln” med en identifierbar mördare. Och därinnan Gunnar Walls ”Konspiration Olof Palme: mordet politikern och hans tysta fiender” med en synnerligen diffus mördare.

Samtliga författare tycker sig dock ha fått stort gensvar från PU.

Som utlovats kommer här min litteratursammanställning:

http://www.fildirekt.se/dl/1444948038.pdf

Jag såg nu att Ronny Amberts minsann givit ut sin tidigare Pdf-bok ”Final Countdown”. Det verkar som han bearbetat sitt material.
Citera
2015-10-15, 20:32
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Någonstans. Jag letar febrilt. Kanske Natteknik som la upp den ursprungligen har möjlighet att uppdatera den i länkarkivet?
Citera
2015-10-15, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy

Här kommer en:

http://www.fildirekt.se/dl/1444964013.pdf
Citera
2015-10-15, 21:39
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ojdå, där fick jag. Jag borde ha förstått att Ami var ett smeknamn. Jag nyttjar inte Ratsit men väl folkbokföringen.

Det var inte så allvarligt menat Folkbokföringen brukar vara bäst när det gäller ledtrådar.

Skulle vara intressant att få se vittnesmålen från samtliga vittnen på Sveavägens östra trottoar. Kan tycka att fler än Nicola Fauzzi och Anders Björkman borde gjort några iaktagelser.
Citera
2015-10-16, 09:12
Medlem
Citat:
Det var inte så allvarligt menat Folkbokföringen brukar vara bäst när det gäller ledtrådar.

Skulle vara intressant att få se vittnesmålen från samtliga vittnen på Sveavägens östra trottoar. Kan tycka att fler än Nicola Fauzzi och Anders Björkman borde gjort några iaktagelser.

Kerstin Nordström är ju ett vittne. Finns det fler?
Citera
2015-10-16, 11:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kerstin Nordström är ju ett vittne. Finns det fler?

Under tidsrymden 2314-2319 passeras nämnda skyltfönster av Scheffer med sällskap, Hellgren ,skådespelerskorna Anja Landgré,Inga Ålenius och Ami Rolder med sällskap på väg söderut . Någon av dessa borde gjort iakttagelser under sin promenad utanför Skandia. Sedan har vi Björkmans festpolare som visserligen var i gasen men knappt verkar hörda. Gruppen fanns ändå vi bankomaten endast några minuter innan skotten föll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in