2015-10-14, 11:23
Medlem
Jag har nyligen införskaffat mig en gammal skivspelare och en förstärkare. JaG får dock inte det att funka och undrar om det saknas något. Har läst att man kan behöva köpa till nått som heter RIIA och ha mellan spelaren och förstärkaren. Min fråga är alltså om jag behöver detta eller om det är något annat som saknas?

Märken
Skivspelaren; Techniks FG SERVICE/O Player SL-20
Förstärkare; Pioneer VSX-609RDS
Högtalare; Andersson HIS 3.1
Citera
2015-10-14, 11:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanneClaesson
Jag har nyligen införskaffat mig en gammal skivspelare och en förstärkare. JaG får dock inte det att funka och undrar om det saknas något. Har läst att man kan behöva köpa till nått som heter RIIA och ha mellan spelaren och förstärkaren. Min fråga är alltså om jag behöver detta eller om det är något annat som saknas?

Märken
Skivspelaren; Techniks FG SERVICE/O Player SL-20
Förstärkare; Pioneer VSX-609RDS
Högtalare; Andersson HIS 3.1

RIIA behövs ej eftersom förstärkaren har inbyggd RIIA. Varför kör du med 5.1 när du skall spela vinyl i stereo?

När du skall köra din förstärkare i stereo så måste köra i stereo mode eller i 2-channel mode.
Citera
2015-10-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
RIIA behövs ej eftersom förstärkaren har inbyggd RIIA. Varför kör du med 5.1 när du skall spela vinyl i stereo?

När du skall köra din förstärkare i stereo så måste köra i stereo mode eller i 2-channel mode.

Kan du förklara det lite utförligare? Är inte så duktig på det tekniska
Alla tre delar har jag fått till mig, inget som jag valt ut själv.
Citera
2015-10-14, 11:43
Avslutad
Stoppa vinylspelaren i phonoingången så blir det bra.
Citera
2015-10-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Stoppa vinylspelaren i phonoingången så blir det bra.

Vilken är phonoingången, finns ingen som heter det på baksidan. Benämns den som något annat?
Citera
2015-10-14, 11:58
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Vilken är phonoingången, finns ingen som heter det på baksidan. Benämns den som något annat?
Finns det ingen phono så behöver du förmodligen en separat riia.
Läs manualen också så du vet hur man använder grejerna,det fick man göra förr,nu ska man starta tråd på flashback.
Senast redigerad av oyegie 2015-10-14 kl. 12:03.
Citera
2015-10-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Finns det ingen phono så behöver du förmodligen en separat riia.
Läs manualen också så du vet hur man använder grejerna,det fick man göra förr,nu ska man starta tråd på flashback.

Stämmer. Och så får man koppla till AUX-ingången på förstärkaren.
Citera
2015-10-14, 12:19
Avslutad
Citat:

Ok, den modellen hade visst ingen phonoingång. Köp då en sån här och koppla mellan skivspelaren och nån ingång på förstärkaren (typ aux eller CD eller nåt annat du inte tänkte använda)

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-forstarkare/riaa-forstarkare-p39417
Citera
2015-10-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Ok, den modellen hade visst ingen phonoingång. Köp då en sån här och koppla mellan skivspelaren och nån ingång på förstärkaren (typ aux eller CD eller nåt annat du inte tänkte använda)

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-forstarkare/riaa-forstarkare-p39417

Okej, tack så mycket. Då får jag införskaffa en sån och se om jag får igång det
Citera
2015-10-14, 12:51
Medlem
oyegies avatar
Denna ska vara bättre och ännu bättre med en kraftigare nätadapter,den medföljande är lite undermålig,adapter finns hos svalander men då får man punga ut några hundringar.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-forstarkare/riaa-forstarkare-high-end-p39269
Citera
2015-10-14, 13:20
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Okej, tack så mycket. Då får jag införskaffa en sån och se om jag får igång det

Det kan vara värt att shoppa runt efter en bra RIIA-stärkare och inte bara handla första bästa smäck.
Redan på den länkade sidan ser man en ”high-end”RIIAstärkare för 499:-
De har båda extern spänningsmatning som kommer introducera brus i ditt system.
Utan att veta tror jag de är skräp, båda två.

När jag köpte en Densenstärkare saknade den RIIA. Jag mailade, och Densen skickade en sådan på posten. Det var ett litet kretskort man stoppade i stärkaren. Det är det bästa, för då använder den stärkarens egen likriktade spänning.

I ditt fall hade jag mailat Pioneers generalagent och frågat. Eller stega in på någon HiFibutik och fråga. Obs! Inte Siba e.d.
Citera
2015-10-14, 13:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Det kan vara värt att shoppa runt efter en bra RIIA-stärkare och inte bara handla första bästa smäck.
Redan på den länkade sidan ser man en ”high-end”RIIAstärkare för 499:-
De har båda extern spänningsmatning som kommer introducera brus i ditt system.
Utan att veta tror jag de är skräp, båda två.

När jag köpte en Densenstärkare saknade den RIIA. Jag mailade, och Densen skickade en sådan på posten. Det var ett litet kretskort man stoppade i stärkaren. Det är det bästa, för då använder den stärkarens egen likriktade spänning.

I ditt fall hade jag mailat Pioneers generalagent och frågat. Eller stega in på någon HiFibutik och fråga. Obs! Inte Siba e.d.

Jag tror inte man skall köra med någon "over kill" i det här fallet. En RIAA från Kjell kommer sannolikt att duga gott för det här systemet. Vi pratar inte High End.

Citat:

Jag fick fel info från den första länken jag hittade. Din förstärkare har ingen phono-ingång så du behöver en RIAA...

Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Denna ska vara bättre och ännu bättre med en kraftigare nätadapter,den medföljande är lite undermålig,adapter finns hos svalander men då får man punga ut några hundringar.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/skivspelare/riaa-forstarkare/riaa-forstarkare-high-end-p39269

Du ansluter sedan din RIAA dels i din skivspelare och sedan i ingången märkt AUX (höger och vänster) på baksidan av din förstärkare.

När det gäller avspelning av stereo så väljer du på förstärkaren hur den skall spela av. Stereo spelas av i stereo mode eller 2-channel mode och det väljer du via knapparna på framsidan av förstärkaren. Du skall alltså inte välja något surroundalternativ.
Senast redigerad av Moltas666 2015-10-14 kl. 14:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in