2015-10-13, 20:43
Medlem
Fitt-negers avatar
Vet inte vad som händer men jag tappar tid. Höll på och diskade när klockan var 18:47. Plötsligt flimrade det till lite och klockan var 18:46.

Enligt Einsteins relativitetsteori är det ju möjligt att omforma tiden så teoretiskt sett kan jag ha blivit utsatt för något experiment. Hur skulle ni förklara det matematiskt?
Citera
2015-10-13, 20:50
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-neger
Vet inte vad som händer men jag tappar tid. Höll på och diskade när klockan var 18:47. Plötsligt flimrade det till lite och klockan var 18:46.

Enligt Einsteins relativitetsteori är det ju möjligt att omforma tiden så teoretiskt sett kan jag ha blivit utsatt för något experiment. Hur skulle ni förklara det matematiskt?
Några teorier:
1. Du tittade på olika klockor som är inställda olika.
2. Du såg/avläste fel första gången.
3. Du har vanföreställningar.
4. Du diskade i ett dygn minus en minut modulo ett dygn. (lite diff pga. omloppstid men det får försummas)
Citera
2015-10-13, 22:32
Medlem
Senapstjuvens avatar
Matematiskt? Skulle förklara det med att påstå att du trollar eller inbillar dig. Oavsett, sök hjälp.
Citera
2015-10-13, 22:34
Medlem
Nu är jag lekman
Men relativ tid enlig gamle Albert innebär väll att man INTE kan åka bakåt?
Citera
2015-10-13, 23:17
Medlem
MyskooMojss avatar
Einteins theory of relativity säger att det går att sakta ned tiden genom att resa väldigt snabbt i förhållande till någon/något som är stationärt. Detta har bevisats många gånger om men däremot, vad jag vet så säger teorin att det är omöjligt att gå tillbaka i tiden, det tycks som om the laws of physics säger bestämt emot detta, det har försökts experiment tidigare inom quantum mechanics att föra tillbaka en photon eller elektron, vad det nu var men det gick inte alls. De flesta inom fysiken tvivlar på att det ens är möjligt.
Citera
2015-10-13, 23:50
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs
Einteins theory of relativity säger att det går att sakta ned tiden genom att resa väldigt snabbt i förhållande till någon/något som är stationärt. Detta har bevisats många gånger om men däremot, vad jag vet så säger teorin att det är omöjligt att gå tillbaka i tiden, det tycks som om the laws of physics säger bestämt emot detta, det har försökts experiment tidigare inom quantum mechanics att föra tillbaka en photon eller elektron, vad det nu var men det gick inte alls. De flesta inom fysiken tvivlar på att det ens är möjligt.

Det är fullt möjligt att färdas bakåt i tiden, dock säger formler som beskriver nutidens fysik att det skulle kräva en oändlig mängd energi.
Citera
2015-10-14, 00:16
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det är fullt möjligt att färdas bakåt i tiden, dock säger formler som beskriver nutidens fysik att det skulle kräva en oändlig mängd energi.
Det finns väl virtuella partiklar i kvantfältteori som "rör sig bakåt i tiden" men de är väl just virtuella också. Tror det är till följd av avläsningen i Feynmandiagram. Vet inte om det är ad hoc för att få ihop teorin eller om det kanske bara är en för grov förenkling av teorin i diagrammen. Hursomhelst finns det vad jag vet inga belägg för att några verkliga partiklar har rört sig bakåt i tiden, än.
Citera
2015-10-14, 00:28
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Det finns väl virtuella partiklar i kvantfältteori som "rör sig bakåt i tiden" men de är väl just virtuella också. Tror det är till följd av avläsningen i Feynmandiagram. Vet inte om det är ad hoc för att få ihop teorin eller om det kanske bara är en för grov förenkling av teorin i diagrammen. Hursomhelst finns det vad jag vet inga belägg för att några verkliga partiklar har rört sig bakåt i tiden, än.

Att åka bakåt i tiden skulle kräva att överskrida ljusets hastighet, formeln för det är:

https://upload.wikimedia.org/math/4/1/c/41c18ee77b8b1899f9e2c44fa73c966e.png

För att överskrida ljusets hastighet krävs att du tar roten ur minus vilket inte är möjligt.
Citera
2015-10-14, 08:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyskooMojs

Varför blandar du svenska och engelska? Tror du att du verkar mer världsvan? Är du efterbliven? Eller finns det någon annan orsak?
Citera
2015-10-14, 10:28
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Varför blandar du svenska och engelska? Tror du att du verkar mer världsvan? Är du efterbliven? Eller finns det någon annan orsak?
Engelsk-svensk? Om inte, efterblivet.

Om du skulle flytta till exempelvis Tyskland kanske du inte skulle kunna alla sådana termer på tyska heller. Sen att det inte låter bra är väl en annan sak men alla förstår vad som menas och det är väl det viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in