En sak man får hålla i huvudet är ju att när SD ligger still eller ökar långsamt bland svenskar, så minskar de i opinionsundersökningarna eftersom de måste hålla högre ökningstakt än vad nya röstberättigade invandrare ökar.
En rimlig förklaring till stagneringen i opinionsundersökningarna kan också vara att människor är i olika faser enligt Kübler-Ross-modellen. Har fler hamnat i förhandlingsfasen kan det påverka SD:s siffror negativt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross-modellen
De allra flesta är ju i förnekelsefasen:
Citat:
Förnekelse. Består i medveten eller omedveten vägran att acceptera verkligheten och fakta. "Läkarna måste ha blandat ihop röntgenbilderna. För två månader sedan syntes ingenting på mammografin". Förnekelse är en försvarsmekanism och vissa människor kan bli låsta i detta skede. Men vanligtvis är det ett tillfälligt och snart övergående försvar. Det ersätts i allmänhet med en ökad medvetenhet om att närstående kommer att finnas kvar efter min död, och att jag kommer att lämna efter mig ett arv i form av ägodelar, immateriella känslor och personer som finns kvar efter döden.
Nyblivna SD-röstare är förmodligen i nästa fas: Ilska.
Citat:
Ilska. Det är vanligen stark vrede som bryter den förlamande känslan av chock och den starka försvarsmekanismen förnekelse. "Det är decennier av bitterhet i mitt ruttna äktenskap som gett mig cancer!" Ilska kan manifestera sig på olika sätt. Människor kan vara arga på sig själva, eller på sig själv och andra, eller bara på andra eller mera sällan på något samhällsfenomen. Det är viktigt att förbli fristående och ickedömande när man förhåller sig till en person som upplever ilska på grund av intensiv sorg och förlust.
Har du däremot hamnat i den tredje fasen, förhandling är det mycket möjligt att du lovar att personkryssa Åsa Romson, bara massinvällingen minskar.
Citat:
Förhandling. Individen köpslår om huruvida den på något sätt kan skjuta upp eller fördröja döden. Vanligtvis förs förhandlingarna om en förlängd livslängd med en "högre makt" i utbyte mot en reformerad livsstil ("Jag ska bli en bättre människa och lovar att..."). Psykologiskt säger individen: "Jag förstår att jag kommer att dö, men om jag bara kunde göra något för att köpa mig mer tid ..."