2015-10-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dack
S-D minskade med 1.5% i oktober från september.
I vilken mätning?
2015-10-13, 22:57
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet / inizio har släppt lite siffror nu, det verkar inte vara en färsk opinionsmätning utan handlar istället om förtroende för respektive partiledare m.m. Den mätning som finns med i pdf-filen är för september och där fick SD 21,2%

29% har förtroende för Jimmie Åkesson, ett tapp på 1% sedan förra mätningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article21578164.ab
http://www.inizio.se/wp-content/uploads/Rapport-opinionslaeget-12-okt-2015-.pdf
Längst ner på sidan där de jämför män och kvinnor, siffror för Jimmie Åkesson:

Andel av hela väljarkåren som säger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Juni: 30% Oktober: 29%

Andel av de manliga väljarna som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Juni: 44% Oktober: 36%

Andel av de kvinnliga väljarna som uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Juni: 16% Oktober: 21%

Andel väljare under 30 år som har stort eller mycket stort förtroende för partiledaren.
Juni: 29% Oktober: 31%

Minskningen beror alltså på att förtroendet sjunkit hos männen. Män som i juni gillade SD lär ju inte vilja ha mindre stängda gränser idag. Personligen tror jag att det beror på att han och SD inte gör (eller ens säger) någonting i ett läge där invandringen ökar explosionsartat. Det enda de har gjort på sistone är att utesluta sitt något radikalare ungdomsförbund.

SDs mjukare framtoning kanske börjar straffa sig i opinionen? I och för sig finns det ju inget alternativ i skarpt läge, även de rasister som inte har förtroende för partiet lär ju rösta på det.
2015-10-13, 22:59
Medlem
Flor-Idas avatar
Mycket märkligt att Åkessons förtroende bland männen minskar från 44% till 36%, medan den ökar hos kvinnorna från 16-21%

Det får mig att tro att denna mätning (som så många andra) är snuten ur näsan av Mellin, Helin och Co.

Gissar på OU-släpp imorgon bitti, lagom till partiledardebatten.
2015-10-13, 23:01
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Men som det spekulerats här i tråden någon vecka nu, bla från mitt håll, det är först nästa månad som sds siffror kommer att ta ett rejält kliv uppåt igen. Någon annan riktning än rakt upp är emot allt logiskt tänkande i världen.

Minnen från diverse galor och medias tokpropaganda börjar nu raderas . Förnuftet kommer sakta tillbaka till de som har en någorlunda fungerande hjärna. Detta tillsammans med att vansinnet nått oanade höjder gör att de tidigare tveksamma rimligen MÅSTE tagit klivet över till de mer tänkandes planhalva. Detta kommer att visa sig vid nästa månads mätning.

Inte bara det. Om en månad är Sverige helt överfullt. Igår stod det om kommunen Norberg, där eleverna sitter i varenda skrubb, i skolans konferensrum och det inte finns en enda ledig för undervisning i hela kommunen. Kommer det fler invandrarbarn till kommunen börjar skolorna med utomhusundervisning. Rena Haiti. Men i snöblandat regn. Den i Norberg som inte säger SD i novembers OU har en skruv lös.

Och Norberg är inte ensamt. Var och varannan kommun har något flyktinginvasions-spektakel som pågår och som förhoppningsvis kan väcka det katatoniska folket. November är månaden. Och december. Samtidigt kommer S och MP minska och deras självförtroende går ner. Massinvandringen kommer att kräva 10-tals miljarder extra i tillskott och statsbudgeten revideras, där pengar måste tillföras med ytterligare skattehöjningar, neddragningar och ökad belåning. Manegen krattas för en misstroendeförklaring på vårkanten. Alliansen bildar regering med stöd från SD.
2015-10-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
SD verkar för första gången ha slagit igenom i flera sakpolitiska områden. Man har helt plötsligt runt 15% av folkets största förtroende i de flesta frågor som skola, ekonomi, jobb, sjukvård. Vad gäller äldreomsorg och försvar ligger man numera ännu högre.

Ganska intressant utveckling faktiskt. Verkar som att man verkligen stabiliserat sig i fler områden bland väljarna, vilket tyder på att man fått en större grupp kärnväljare på runt 15%.

Förvånande dock att KD ligger lägst i förtroende vad gäller flyktingpolitiken.
Mycket intressant, bla på väg att ta över sakpolitiskt ägande av äldreomsorgen, delad etta där. Och i och med den här mätningen kan definitivt "enfrågepartistämpeln" suddas bort. Bla trea i skola, jobb och ekonomi. Tvåa i sjukvård och försvar. Ser lovande ut inför oktobermätningarna.
2015-10-13, 23:06
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Mycket märkligt att Åkessons förtroende bland männen minskar från 44% till 36%, medan den ökar hos kvinnorna från 16-21%

Det får mig att tro att denna mätning (som så många andra) är snuten ur näsan av Mellin, Helin och Co.

Gissar på OU-släpp imorgon bitti, lagom till partiledardebatten.
Partiledardebatten?
2015-10-13, 23:08
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
I vilken mätning?
Sentio 26.5% september 25% oktober.
2015-10-13, 23:08
Medlem
Tillbakablickens avatar
Mycket intressant att antalet personer som håller med SD's invandring aldrig går ner utan sakta men säkert ökar för varje mätning av inizio.

http://imgur.com/B4XvaIa
2015-10-13, 23:10
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Sentio 26.5% september 25% oktober.
Fortfarande blev SD största parti.
2015-10-13, 23:18
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Partiledardebatten?
Ja, imorgon i riksdagen.

Startar kl 09.00. Kan direktses här:
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/

Sänds även direkt i P1.
2015-10-13, 23:37
Moderator
impieteers avatar
En sak man får hålla i huvudet är ju att när SD ligger still eller ökar långsamt bland svenskar, så minskar de i opinionsundersökningarna eftersom de måste hålla högre ökningstakt än vad nya röstberättigade invandrare ökar.

En rimlig förklaring till stagneringen i opinionsundersökningarna kan också vara att människor är i olika faser enligt Kübler-Ross-modellen. Har fler hamnat i förhandlingsfasen kan det påverka SD:s siffror negativt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%BCbler-Ross-modellen
De allra flesta är ju i förnekelsefasen:
Citat:
Förnekelse. Består i medveten eller omedveten vägran att acceptera verkligheten och fakta. "Läkarna måste ha blandat ihop röntgenbilderna. För två månader sedan syntes ingenting på mammografin". Förnekelse är en försvarsmekanism och vissa människor kan bli låsta i detta skede. Men vanligtvis är det ett tillfälligt och snart övergående försvar. Det ersätts i allmänhet med en ökad medvetenhet om att närstående kommer att finnas kvar efter min död, och att jag kommer att lämna efter mig ett arv i form av ägodelar, immateriella känslor och personer som finns kvar efter döden.

Nyblivna SD-röstare är förmodligen i nästa fas: Ilska.
Citat:
Ilska. Det är vanligen stark vrede som bryter den förlamande känslan av chock och den starka försvarsmekanismen förnekelse. "Det är decennier av bitterhet i mitt ruttna äktenskap som gett mig cancer!" Ilska kan manifestera sig på olika sätt. Människor kan vara arga på sig själva, eller på sig själv och andra, eller bara på andra eller mera sällan på något samhällsfenomen. Det är viktigt att förbli fristående och ickedömande när man förhåller sig till en person som upplever ilska på grund av intensiv sorg och förlust.

Har du däremot hamnat i den tredje fasen, förhandling är det mycket möjligt att du lovar att personkryssa Åsa Romson, bara massinvällingen minskar.
Citat:
Förhandling. Individen köpslår om huruvida den på något sätt kan skjuta upp eller fördröja döden. Vanligtvis förs förhandlingarna om en förlängd livslängd med en "högre makt" i utbyte mot en reformerad livsstil ("Jag ska bli en bättre människa och lovar att..."). Psykologiskt säger individen: "Jag förstår att jag kommer att dö, men om jag bara kunde göra något för att köpa mig mer tid ..."
2015-10-13, 23:38
Medlem
Efter att ha gått igenom den del av Inzioundersökningen som är publicerad så torde det vara mycket sannolikt att SD visar en ökning när Inzios OU för partival presenteras. Jag skulle bedöma chanserna för ett nytt rekord för SD i Inzio till minst 80-20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in