2015-10-13, 10:23
Medlem
trumpetsvamps avatar
Slöjförbud är fel. Ett allmänt huvudbonadsförbud är en annan sak, men det borde bestämmas från skola till skola. Då görs ingen skillnad på slöja, turban, keps eller toppluva.
Jag tycker det är värre med halalkäk i matsalen, vilket ska påtvingas även andra, samt att vissa elever inte får viss undervisning pga egna/föräldrarnas vanföreställningar.
Citera
2015-10-13, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
SD kliver upp ett steg och höjer sin röst. Nu vill SD verka för totalförbud mot alla former av jihab, slöja, burka och niqab osv....i skolorna.

Jaru, förutom att det är grundlagsvidrigt och därför en ickefråga, vilket gör det till rent röstfiske bland rasister, så kan man ju notera att det helt öppet handlar om att trakassera muslimer.

Då kan man vända det på det här sättet: hur skulle ni känna om en lag infördes med avsikt att trakassera SDare infördes, t.ex. alla SD sympatisörer registreras och får betala en extra skatt?
Citera
2015-10-13, 15:55
Medlem
marcus90_kungs avatar
Detta var bara pantat. Så länge folk inte döljer sina ansikten, så ska SD, och skolan, ge fan i vad folk har på huvudet! Eller ska vi köra Nordkorea-stilen, med friheten att välja mellan 3 olika frisyrer också?

Vi har ju redan lagar som reglerar religiöst tvång. Nu fäktas ju SD mot väderkvarnar, precis som 7k, som stiftar lagar i brist på stake nog att försöka upprätthålla de redan befintliga lagarna, med hoppet att människor av någon anledning skulle bry sig om att följa ytterligare en tandlös lag vars juridiska konsekvenser skyltar med sin frånvaro, bara för att lagen är ny.

Att inte ha huvudbonader inomhus är starkt knutet till kristendomen, som inte ska ha inflytande i skolan. SD ska ge fan i skolan, precis lika mycket som övriga partier, eller alla andra med en egen agenda för den delen!
Citera
2015-10-13, 18:18
Medlem
fingrars avatar
Varför stanna där? Skrota religionsfriheten och förbjud Islam
Citera
2015-10-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Och vad är "andra religioner"? Tillhör du en av dem som helt missat att Sverige inte längre är ett kristet land? Sverige är ett sekulärt land där det råder religionsfrihet.

Självklart ska ingen religion särbehandlas.
Vet du äns varför religionsfriheten kom till?
Citera
2015-10-13, 21:19
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Den "regeln" är idiotisk i sig. Men när den gäller för småflickor (jag har set bilder på treåringar inslagna i paket) är den äckligt pedofilanpassad. Fy fan.

Det är meningslöst enligt mig att ha det på icke könsmogna specielt eftersom koranen ändats påtalar de som nått puberteten.

Sedan är ju inte regeln idiotisk. Att du inte tror på koranen har jag förstått.

Men de som tror att koranen är Guds ord då är det självklart de även ska följa den regeln. Jag skulle säga att det är en rätt väsentlig regel.
Citera
2015-10-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodspeed
Vet du äns varför religionsfriheten kom till?

På vilket sätt är den frågan relevant? Eftersom du uppenbarligen försöker få fram någon poäng här, så kan du väl dra den direkt istället för att ställa irrelevanta frågor?
Citera
2015-10-13, 21:36
Medlem
Citat:
På vilket sätt är den frågan relevant? Eftersom du uppenbarligen försöker få fram någon poäng här, så kan du väl dra den direkt istället för att ställa irrelevanta frågor?
Det är väl klar som fan frågan är relevant? För många tror att religionsfriheten är tillför att man ska få smälla upp moskéer och böneutrop etc.. Den kom till för att svenskar inte ska bli påtvingad någon religion överhuvudtaget. Och det blir man ju om måste bära slöja och ha böneutrop 50 meter ifrån en varje morgon.
Citera
2015-10-13, 21:44
Medlem
Citat:
Det är väl klar som fan frågan är relevant?
Den hade möjligtvis varit relevant om du lade till en förklaring till varför du ställde frågan, tex det du skrev i detta inlägget. Det är ett diskussionsforum du befinner dig på, inte Ask.fm.

Citat:
För många tror att religionsfriheten är tillför att man ska få smälla upp moskéer och böneutrop etc..
Jaha, och? Är det något jag påstått att jag tror? Fullkomligt irrelevant påstående.
Citat:
Den kom till för att svenskar inte ska bli påtvingad någon religion överhuvudtaget. Och det blir man ju om måste bära slöja och ha böneutrop 50 meter ifrån en varje morgon.

I religionsfriheten ingår bland annat frihet från tvång, ja.
Jag väntar fortfarande på din poäng här..
Citera
2015-10-13, 21:55
Medlem
Citat:
Den hade möjligtvis varit relevant om du lade till en förklaring till varför du ställde frågan, tex det du skrev i detta inlägget. Det är ett diskussionsforum du befinner dig på, inte Ask.fm.

Jaha, och? Är det något jag påstått att jag tror? Fullkomligt irrelevant påstående.

I religionsfriheten ingår bland annat frihet från tvång, ja.
Jag väntar fortfarande på din poäng här..
Klart den är relevant för att se om du vet betydelsen i ordet när du pratade så väl om religionsfriheten till den andre skribenten? Så bara för det är ett diskussionsforum så får man inte ställa motfrågor? Haha. Du har säkert missat att politiker och tidningar inte skriver varför den kom till utan bara använder det som en ursäkt till moskéer och dylikt, många svenskar vet inte varför den kom till.

Och sen den jävla poängen? Det var en enkel fråga som du kunde svarat på direkt.
Senast redigerad av Goodspeed 2015-10-13 kl. 21:57.
Citera
2015-10-13, 22:07
Medlem
Citat:
Det var en enkel fråga i och med du pratade så väl om religionsfriheten till den andre skribenten?
Okej. Man kan ju tycka att den enda rimliga anledningen till att ställa frågan skulle vara om du ville påvisa att jag skrivit något fel om religionsfriheten. Men du var bara allmänt nyfiken eller?
Citat:
Så bara för det är ett diskussionsforum så får man inte ställa motfrågor? Haha.
Jo, absolut. Din fråga var dock inte en motfråga.

Citat:
Du har säkert missat att politiker och tidningar inte skriver varför den kom till utan bara använder det som en ursäkt till moskéer och dylikt, många svenskar vet inte varför den kom till.
Nej, det har jag inte missat, varför tror du det? Men jag undrar återigen på vilket sätt detta är relevant? Vart är det du vill komma? Vad är det jag sagt som du vill argumentera emot?
Citat:
Och sen den jävla poängen? Det var en enkel fråga som du kunde svarat på direkt.
Ja, poängen. Ställer du frågor till folk på måfå, på ett diskussionsforum? Det säger väl sig självt att jag kommer anta att du vill få fram en poäng med din fråga, och inte bara är allmänt nyfiken?
Citera
2015-10-13, 22:18
Medlem
Citat:
Okej. Man kan ju tycka att den enda rimliga anledningen till att ställa frågan skulle vara om du ville påvisa att jag skrivit något fel om religionsfriheten. Men du var bara allmänt nyfiken eller?

Jo, absolut. Din fråga var dock inte en motfråga.

Nej, det har jag inte missat, varför tror du det? Men jag undrar återigen på vilket sätt detta är relevant? Vart är det du vill komma? Vad är det jag sagt som du vill argumentera emot?

Ja, poängen. Ställer du frågor till folk på måfå, på ett diskussionsforum? Det säger väl sig självt att jag kommer anta att du vill få fram en poäng med din fråga, och inte bara är allmänt nyfiken?
Amen snälla någon! Den andra skribenten skrev att man inte ska smälla upp moskéer och bära slöja osv, och du hänvisar du till religionsfriheten. Och då undrar jag om du vet vad den står för? Som sagt många vet inte vad den står för men använder den som ursäkt, och där har du fel! Jag frågar för att se om du vet vad du snackar om, och det tycke jag inte du riktig gör. Det är min poäng!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in