• 1
  • 2
2015-10-13, 19:08
Medlem
Hej FB.

Allt jag skriver här är enbart i teorin och jag har ju såklart inte begått något brott.

För ett bra tag sen så ringde polisen till mig och ville att jag skulle komma in på ett förhör gällande ett narkotikabrott. Jag tog kontakt med en advokatfirma och ringde tillbaka till polisen några dagar senare och bestämde dag och tid som jag skulle komma in.

Direkt då förhöret startade så begärde jag att det skulle ske en prövning om jag har rätt till en advokat. Förhöret avslutades där och då men jag fick veta vad jag är misstänkt för. Polisen har tagit ett (inrikes)brev adresserat till mig innehållandes 5G Cannabis. Jag erkände givetvis inte att jag hade beställt detta paket.
Polismannen sa att han skulle höra av sig senare.

Några dagar senare så ringde polismannen och frågade om jag hade skaffat en advokat. Men jag sa att jag skaffar en själv om jag får avslag på prövningen. Så vi hade nog missuppfattat varandra så han sa att han skulle återkomma senare.

Jag har efter det inte hört något av polisen på över en månad.

Värt att tillägga är att det var inte samma polisman som ringde mig första gången som sen höll i förhöret. Han som ringde mig, som håller i utredningen hade fått förhinder. Jag träffade då en annan polisman som förövrigt var trevlig.

Kan det vara så att jag har fallit mellan stolarna?
Polisen vet vem min arbetsgivare är men dom tar väl inte kontakt med dom om jag inte undviker flera samtal osv? Jag har väl ingen skyldighet att höra av mig till dom?

Är det så att polisen/posten har koll på ens adress efter att man har fått ett paket i beslag? Två brev kom fram efter att detta hade blivit beslaget men dom kanske släppte igenom det för att dom redan hade mig fast så att säga?

Är det fritt fram att beställa denna för mig viktiga medicin?

Tack på förhand.
Citera
2015-10-13, 19:18
Medlem
populopiduss avatar
Eftersom det är inrikes kan man ju undra hur dom fått nos på brevet. Är det kanske någon nätkran som torskat som innehar listor på sina kunder? Annars när det kommer till försändelser är det ju bara att neka och neka. Vet inte hur det ligger med husrannsakan när det kommer till så små mängder men har du inte redan gjort det så formatera dator och se till att ha rent hus ett bra tag framöver.

Kanske har det fallit mellan stolarna men det är ju knappast troligt. Du har inte fått lämna pisseprov förresten?

Ligg LÅGT oavsett. Återigen, ha rent hus ett bra tag. Även om det varit tyst ett tag från polisen kan det mycket väl ringa i din lur en dag, även om det dröjer månader och då vill du vara ren både i hemmet och kroppen.
Citera
2015-10-13, 20:11
Medlem
HoAmAjs avatar
Det kommer läggas ner.
Det är sällan som de alls kallar in någon till förhör för sådana brev, de bara försvinner isf.

Varför?

Well, poliser gillar inte att bli förnedrade och då allt man behöver göra är att säga att man inte beställt det (som du gjorde) så finns inget att utreda längre och ingen åklagare går med på att en utredning som inte KAN leda till dom startas på allvar då de helt enkelt inte får göra det utan goda chanser.

Så du är fri. Och jag vet flera som detta har hänt med som bara fortsatt att beställa till sig själva men det beror så klart på var paketet upptäcktes.
Var det på ditt postsorteringsställe eller av din brevbärare så hade jag varit försiktig då de kommer klämma extra noga på dina paket from nu.
Men...
I regel inträffar dessa saker på en större postsorteringscentral när de några ggr då och då har en hund som får leka runt lite. Är det så så är det chill, du är namnlös för de som jobbar där, de sorterar för stora delar av hela landet på varje sådant ställe och polisen får inte ge order till posten att hålla koll på din post pga en sådan lös misstanke.

HAde jag varit du så ta det till nån kompis ett tag eller använd åtminstonde en c/o adress till dig själv. Antalet ggr som du kan säga att det inte var till dig är oändligt trots allt. Det är inte upp till dig att bevisa att du inte beställt det trots allt, det är upp till dem att bevisa att du gjort det och det är väldigt svårt utan ett erkännande.
Hade jag börjat bomba en fiende med femmor av gräs så ska ju inte han kunna åka in för det trots allt.

Vad de kan göra om de verkligen vill lägga ner jobb på dig dock är att låta brevet gå vidare och sen vänta ett dygn och komma och knacka på och be att få se brevet. Är det öppnat men inte rapporterat då så är det inte bra men det är ändå ett bötesbrott så det händer inte för en femma.
Och dessutom så har du i ett sådant läge full rätt att bara säga nej om de vill komma in för de frågar i sådana lägen, väldigt påstridigt och med första steget taget redan när de frågar men det är bara att säga till på skarpen.

För att de ska få göra en husrannsakan på eget bevåg så måste de kunna hävda att de brådskande måste genomföra besiktningen pga att ett brott med fängelse på straffskalan kan misstänkas undanröjas annars.
Om det görs av någon annan anledning så kommer de på order av en åklagare, de behöver inte visa något papper på det men om det inte finns (och de hävdat det) så har de begått ett brott som är lätt att bevisa. De försöker alltid hävda att de hade rätt att gå in på eget bevåg i sådana lägen dock så du måste kunna säga nej på skarpen.
Senast redigerad av HoAmAj 2015-10-13 kl. 20:13.
Citera
2015-10-13, 21:22
Medlem
Tusen tack för era svar.

Jag fick inte pissa utan förhöret hann knappt börja innan jag begärde prövning om att få en advokat. Men även om jag hade kunnat pissa rent så hade jag vägrat ändå så dom får ta blod av ren djävulskap.
Underförstått så märkte jag ju också att han inte tog så allvarligt på saken.

Paketet var från en väl betrodd säljare så jag vet inte riktigt vad som hände.

Jag önskar att jag en dag kan få det på recept. Jag har varit orolig över mitt mående men nu vet jag ju att jag kan beställa på nytt.
Citera
2015-10-13, 22:01
Medlem
HoAmAjs avatar
Det händer alla säljare ibland, numbers game.
Nån % kommer alltid sluta i fel händer. Väldigt få om man packar bra.
Dubbla lager vacumplast med handskbyte mellan första och andra lager så man inte förorenar via kontakt.

De behöver en bra jävla hund för att hitta det, de flesta är inte jättebra men springer man på en av dem som är, så hittar de ett vakumpaket uppkört i röven tom. Men skillnaden mellan hundar är enorm.
Skulle tro att det var orsaken eller ett brev som gick sönder i en sorteringsmaskin ev.
De rippas lite där ibland.
Citera
2015-10-13, 22:16
Medlem
Hur lång tid brukar det ta innan det läggs ner? Jag fick mitt brev och möte någon gång i vintras och inte hört mer ännu.
Citera
2015-10-13, 22:44
Medlem
HoAmAjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV
Hur lång tid brukar det ta innan det läggs ner? Jag fick mitt brev och möte någon gång i vintras och inte hört mer ännu.
Ring och fråga.
Du låter ju inte precis mer skyldig om det är något som betyder något för dig.
En oskyldig som inte bryr sig alls om att han blir anklagad för ett narkotikabrott är dock självklart skyldig, även om de alltid ger upp om de inte kan lagföra det.

Så min fråga måste bli:

Vad talar emot att bara ringa och fråga vad som händer? Blyghet eller telefonrädsla kan jag förstå. Men att gå och vara orolig för att något ska dyka upp i ett år känns ju ändå värre än att övervinna en blyghet i 5 minuter och sen veta. Polisen må vara as på gatorna ofta, de som är just as håller sig mer än gärna där ute. De som jobbar inne är däremot oftast ganska service minded.
Senast redigerad av HoAmAj 2015-10-13 kl. 22:47.
Citera
2015-10-14, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SNOHV

Mig hade dom telefonförhör med för något som fastnat i tullen 1½ år tidigare så det kan dröja.
Citera
2018-11-06, 03:10
Medlem
Kafes avatar
Ursäkta bumpen, men jag har en fundering relaterat till diskussionen i denna tråd. Säg att polisen beslagtar ett brev med godis adresserat till mig. Om man har narkotikarelaterade punkter i belastningsregistret, vilket de antagligen kommer se under detta scenario. Har det någon betydelse för brottet i fråga? Kan det ge polisen grund till husransakan eller drogtest? Kan det sedan bindas till att brevet är mitt trots mitt förnekande?
Citera
2018-11-06, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafe
Ursäkta bumpen, men jag har en fundering relaterat till diskussionen i denna tråd. Säg att polisen beslagtar ett brev med godis adresserat till mig. Om man har narkotikarelaterade punkter i belastningsregistret, vilket de antagligen kommer se under detta scenario. Har det någon betydelse för brottet i fråga? Kan det ge polisen grund till husransakan eller drogtest? Kan det sedan bindas till att brevet är mitt trots mitt förnekande?
Det borde ge grund till husrannsakan/drogtest men de har ju inte mer bevis på att det är just du som beställt brevet bara för att du medverkar i belastningsregistret. Bara o neka in till döden
Citera
2018-11-06, 17:04
Medlem
Lånar tråden lite, jag undrar hur och varför dom gör sådana här insatser mot folk som köpt en 5a?
om dem inte haft span på en kran och sedan sett din adress osv så har dem väl inte rätt att husransaka endast pga ett brev adresserat till dig innehållande 5g?

undrar samt om det är skillnad på vad/hur polis får agera om det skulle vara tex 50g istället?
och begär dem alltid att man ska pissa om dom får nys om nåt brev som skulle innehålla något olagligt?
Citera
2018-11-06, 17:17
Medlem
Strongmanx2s avatar
Husis kan de de alltid begära ifall de fattar misstanke, dvs de kan få för sig att du ser påverkad ut och vips så gör de ett samtal och får göra en husis.

Ang provtagning får detta endast ske ifall du ser/är märkbart påverkad, så i teorin kan du neka men ändå få pissa, särskilt ifall du har tidigare narkotikadomar på dig.

Jag har fått husis två gånger pga droger, men båda gångerna hade jag rent hus och jag nekade till UP pga de inte hittade något.

Gäller att vara trevlig men bestämd, att vara en velig 21-åring ang lite brass så är det nog kört, polisen älskar ta typer som är osäkra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in