2015-10-12, 09:03
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Du bryr dig inte om ditt eget öde och livet efter detta så att du ser mina förklaringar som undanflykter och att du inte bryr dig om dem är fullt förståeligt. HAHA vad skulle jag göra undanflykter för? Jag har ingen anledning mer än att presentera sanningen och synliggöra lögnen för er.
Dina förklaringar är just undanflykter från att behöva faktiskt lära sig någonting. Du har ju bara åsikter, inte förklaringar, ser du inte det?
Jag är inte övertygad om att det finns något liv efter detta. Varför skulle det göra det?

Citat:
Skitsnack! Regn är en process som är noga kontrollerad och reglerad.
Och det har du belägg för att den är? Nej, trodde väl det.
Citat:
Vatten blir till gas och åter till vatten.
Ja, genom helt naturliga processer.
Citat:
Molnen rör sig i bestämda banor,
Nej, molnen rör sig efter luftströmningar, det är ingen som dirigerar rörelserna. Igen något du inte har belägg för.
Citat:
rör sig med vindens hjälp och ger dött land liv. Processen kan inte skapas av intet.
Nej, den skapas av förhållandena. Snart menar du att vatten rinner nedåt för att Gud styr det, inte på grund av gravitation. Kom igen nu, släpp sargen.
Citat:
En vis herre har satt detta i verket.
Ja och när åskan går är det Tor som slår med hammaren, för vi förstår inte bättre, eller hur?
Citat:
Hur mycket jag än förklarar för er så beskriver ni nåt helt annat. Antingen är ni för dumma för att förstå eller så vill ni helt enkelt inte se sanningen.
Du är ju bindgalen.

Citat:
Verkligen inte. Jag frågar varför människans förstånd är överläget alla andra arter, svarar han med att ha ett starkt förstånd är inte till fördel för arten för att det kräver mycket energi . Han liksom du är för dum för att förstå att om man har ett avancerat förstånd kan man också anstränga sig mindre för att skaffa fram föda. Istället för att svara på frågan, bortförklarar han frågan.
Bara för att du inte förstår svaret innebär det inte att det är en bortförklaring. Han är inte faktaallergiker som dig.

Citat:
Är du helt dum i huvudet? Du förstår mycket väl vad jag menar med förstånd.
Och du förstår inte poängen jag gjorde. Din hybris kommer ivägen för din.. Nåja. Intellekt kommer i alla valörer.
Citat:
Inte nog med att du sätter Guds existens i fråga
Självklart. Om han är så fantastisk hade det inte varit något som helst problem för honom att övertyga mig. Det har han inte. Det är precis som om han var ett påhitt.
Citat:
utan du vill sätta fenomenet förstånd i fråga också,
Ja, jag vill relativisera förstånd. Kan du objektivt peka på vad det är? Nej, tror inte det.
Citat:
Är du dum i huvudet på riktigt eller?
Alltid dessa tillmälen. Man kan tro att du inte har något praktiskt att komma med.
Citat:
Med förstånd menar jag att kunna skapa allt synen kan se. Bilar, flygplan, andra teknologiska ting
Ja vi är duktiga på det. Vi har anpassats bra till vår nisch.
Citat:
men också att vi kan filosofera och begrunda tillvaron.
Hur vet du att andra arter inte gör det? Berätta.
Citat:
Vi är den enda arten som kan göra allt som andra arter inte kan. Vi kan fånga fågeln som flyger i luften, vi kan fånga ett lejon, varg, elefant, orm, fisk. Kort sagt råder vi över alla andra arter i haven, i luften och på jorden. Genom att använda vårt förstånd kan vi överraska alla andra arter, stora som små. Vi kan tom attackera och förgöra arter som inte syns med blotta ögat, allt genom att använda vårt förstånd. Vi kan kort och gott göra allt i den fysiska världen med hjälp av förståndet.
Ja, vi har en stor hjärna och vi har tagit ihjäl alla andra arter med liknande attribut, som neandertalarna, så vad?

Citat:
Skitsnack! Människoarten är den enda arten som känner ansvar inför sig själv, sina medmänniskor, livet, miljön osv. Andra arter som känner ansvar gör det på grund av att de är programmerade av den vise att känna ansvar men endast inför sina ungar, bo och territorium. Människans ansvar kan inte jämföras med andra arters. Varje människa är programmerad att känna ansvar inför allt som andra arter saknar ansvar för.
Vi är bättre lämpade att planera och har ett större perspektiv, så vår programmering skiljer sig från andra arters programmering för att.. Deras perspektiv är mindre? Du säger emot dig själv. Ser du inte det?

Citat:
Skitsnack! oavsett vad ni tar för argument kommer ni icketroende aldrig ifrån att förståndet hos människan är ett ypperligt bevis på att Gud har skapat människan endast för att hon ska känna honom och dyrka honom
Så ett intellekt är bevis för.. Allt det? Nej, jag tror inte du vet hur bevis fungerar. Om jag har en bil är det inte bevis på att jag ska åka till ICA och köpa kvällstidningen, det är bara bevis på att jag har en bil. Kanske en kurs i elementär logik hade varit något för dig?
Citat:
annars väntar en besvikelse vas like aldrig skådats av mänskligheten.
När argumenten tryter kommer hotelserna.. Ajaj.
Citat:
Beträffande ditt torftiga svar att en art måste vara bäst på nåt är bara skitsnack. Om vi tar snabbhet som ett exempel så vet vi att snabbhet existerar hos många olika arter, leopard, tiger, katter, vissa hundar, vargar och många fler har snabbhet. Alltså är snabbhet ingenting unikt som endast finns hos en enda art. Det finns flera olika arter som har bra luktsinne. Bra luktsinne är inte unikt för en enda art, samma sak är det med synen och hörseln osv. Förståndet däremot är unikt hos människan och detta kan inte bortförklaras.
Som jag skrev så måste någon art vara bäst på en sak. Exempelvis kommer en art vara snabbast, en art vara starkast, så är det bara. Det är oundvikligt. I vårt fall är vi bäst på att tänka, planera och förutse. Någon måste vara bäst.
Citat:
Och det är precis förståndet som Gud kommer ställa varje människa till svars för. Hade du inte fått ett förstånd som du kunde använda kommer varje själ att tillfrågas.
Så kommer hoten igen. Tror du att du övertygar någon om att dina påhitt är på riktigt bara du hytter med näven nog mycket?

Citat:
HAHHA, du är urbota dum i huvudet. Ja, visst är det Gud som styr antalet individer mellan könen. Inget annat kan styra det annat än en tänkande, vetande, allsmäktig entitet. Precis som människan kan programmera en dator att bete sig på ett visst sätt, har Gud den vise programmerat processen att inte bete sig hur som helst utan att ge en perfekt fördelning mellan könen.
Och du har belägg för att processen är styrd över huvud taget, och dessutom att det är din gud som gör det? Trodde väl inte det.

Citat:
, men innan människan fanns då?
Jag skrev ju det, det som fanns innan det formades av naturen och evolutionen. Var det jättesvårt att läsa texten? Försökte du och så råkade du blunda mitt i meningen?
Citat:
Vad åt andra arter? Din dumma fan! Det människor har gjort är att korsa några få fruktarter och detta har inte pågått hur länge som helst. Du kommer inte ifrån, hur mycket du än försöker att frukter och grönsaker med välluktande, smak, och färg fanns där redan innan människan fanns.
Fast den lukt, smak och färg du ser idag på ALLT du äter kom inte från naturen, den kom från vår påhittighet. Men ja, även plantor har utvecklats genom evolution och fått sina egenskaper den vägen. Inklusive lukt, smak och färg.
Citat:
Även detta är ett ypperligt bevis på den vises allsmäktighet. Så även om inte alla profeter fanns hade det räckt med endast förståndet för att känna och dyrka herren.
Nej, det är inte ett bevis för det. Det där med elementär logik jag rekommenderade. Tänk över det, på riktigt. Liknelsen med Tor är inte långt borta igen.

Citat:
Allt detta är mer än bevis.
Aha, så du vet inte vad bevis är. Okay, det förklarar en del.
Citat:
Endast förståndet hos människan är bevis för att inte tala om alla frukter, grönsaker, livet självt, vattnet på jorden, antalet pojkar och flickor, hur ett barn blir till av en enda spermier och vilket mirakel som sker under dessa 9 månader i kvinnas sköte, molnens rörelse, regn, livet och döden och mycket mer. Ja det är bevis på att en ingenjör, en allsmäktig ingenjör har satt sin plan i verket och tids nog ska du och alla andra åter till honom.
Hmm, nej. Du vet inte vad bevis är.
Citat:
Det längsta du kan vänta på mötet med herren är 80 somrar om du är 20 år idag och hinner bli 100. 80 somrar är inte en lång tid och detta är det längsta du får vänta på ditt möte med honom.
Sedan kommer jag vila i hans nudliga bihang. Är det så du menar? För även om jag skulle gå med på dina löjliga påståenden om bevisning, så skulle det ändå inte indikera att det är någon annan än det flygande spaghettimonstret som väntar på mig i efterlivet, eller hur?
Citera
2015-10-13, 16:20
Medlem
Citat:
Roger Rabbit|54991288]If you're denying evolution then you are calling the vast majority of researchers liars. Darwin was a believer, although he did express doubt later on in his life. And there are plenty of believers today that accepts the massive amounts of evidence for evolution, even the Pope does.

Frågan handlar inte om huruvida evolution utesluter Guds existens eller inte. Även om evolution skulle bevisas vilket inte gjorts, skulle det inte innebära att Guds icke-existens motbevisas. Det finns de som tror på evolution inom både kategorierna, det finns både troende och icke-troende som tror på evolution men evolution är inte fakta utan bara en teori och det finns inget som tyder på att teorin stämmer och teorin kan inte testas i verkligheten så den förblir en teori. Jag kallar inga forskare för lögnare, även forskarna kan ha fel precis som de haft fel många gånger förut. Evolution är inte fakta.

Citat:
"Just a theory"is one of the stupidest things you can say. As though it weren't true because it's just "a theory". The fact is that an overwhelming amount of evidence supports Darwin's theory of evolution. A scientific theory is an explanation of some aspect of the natural world that has been substantiated through repeated experiments or testing. You're confusing the word theory with the word hypothesis.

Presentera dina bevis. Och ge mig ett enda område inom vetenskapen där hänsyn tas till evolution. Det kan vara inom medicin eller annat och ge mig ett enda exempel på någon som fått nobelpris med hänvisning till evolution.

Citat:
Yes and they are rejecting it because there ancient book tells them God made Adam out of sand and Eve out of his rib 5000 years ago. and there's no way you have completely understood evolution, but sure go ahead and explain it to me, as the stupid Koran says "Bring your proof (of what ye state) if ye are truthful."

There's plenty of evidence for evolution, here's a short video that explains what they are: https://www.youtube.com/watch?v=lIEoO5KdPvg

Finns även icketroende som inte tror på evolution.

Citat:
They were different species of humans, just like there are different species of cats etc. but okay, we haven't found any other intelligent life in the universe yet, even though there are an estimate of 500 million habitable planets in our galaxy alone, let's take an example close to home, AI. They beat us at chess, Jeopardy and many other games, and now they're IQ is comparable to a young child

http://phys.org/news/2015-10-ai-machine-iq-score-young.html

Vad i helvete pratar du om? Vi pratar inte om intelligent liv i universum din idiot. Vi pratar om förståndet och att det inte existerar nåt som är mer avancerad än förståndet på JORDEN. Varför är det så av hundratusentals arter?

Citat:
They don't pass along knowledge to their children the way we do either. I suggest you work on your reading comprehension. And you're not building any nuclear bombs either, only the smartest amongst us working together do that.

hahaha. Du är dum på riktigt! Men varför gör andra arter inte det? Varför för de inte vidare information till sina nästkommande? De har samma förutsättningar som oss människor, andas samma syre, dricker samma vatten och lever under samma sol och förhållanden, varför för de inte information vidare till nästa generation som vi gör? Fattar du ens min fråga?

Citat:
again, you need to learn how to be properly. I've shown you several examples of species with comparable intellect to humans, and you're obviously missing the point that high IQ isn't a necessity for survival, and big brains cost a lot of energy.

Nej, du har misslyckats gång på gång med att ge mig ett enda exempel. Din dumhet kommer vara din fördärv.

Citat:
No you idiot, it's not "perfectly 50-50". Do you seriously believe that there is one male per every female alive on the planet? it's close, because it's evolutionary stable. It is not necessarily due to any Almighty Creator, we can explain it with natural processes and all the evidence point in that direction.

Din idiot! Du borde förkovra dig i sånt du är kass på. Det är perfekt balanserad och bara det är ett ypperligt bevis på att Gud är allsmäktig. Du och alla andra har misslyckats att svara på varenda fråga men låt mig ställa en annan fråga. Varför tror ni att allting som sker i naturen, sker bara sådär av naturen själv men allting som ordnas på jorden har en skapare och det är människan. Hur kan ni i er enfald tro att alla dessa maskinerier som sker i naturen är ett resultat av naturen själv. Liv och död i ett evigt kretslopp, vatten, gas, regn, förmultning, skapelse, förmultning och mycket mer. Hur kommer det sig att ni tror att det är naturen som sköter sig självt men när det kommer till att bygga ett hus, tillverka en bil osv är det helt plötsligt en intelligent skapare (människan) som ligger bakom? Är det för att ni inte förnimmer skaparen? Ni icke-troende kommer blir ytterst besvikna och era själar kommer önska förintelse av oro och plåga.

Citat:
Nothing put the chemicals there. Your basic premise is way premature, you assume that somebody put them there, and that somebody must in your mind be "god". The chemicals formed through natural processes, and we can replicate a lot of that in the lab. Does that mean we are God?(not you, we who can actually do it )?

HAHAHA, din idiot! Om det endast handlade om balning mellan kemikalier hade allting kunnat skapas hejvilt men allting är reglerat. Kemikalier blir inte till från första början om inte information finns i de som varje atom måste rätta sig efter. Du är verkligen dum i huvudet. Jag fattar inte ens hur ni kan klara er de mest basala i livet.
Citera
2015-10-13, 17:11
Medlem
Citat:
=Sepiritz|54997606]Dina förklaringar är just undanflykter från att behöva faktiskt lära sig någonting. Du har ju bara åsikter, inte förklaringar, ser du inte det?
Jag är inte övertygad om att det finns något liv efter detta. Varför skulle det göra det?
Jag är inte intresserad att förklara saker och ting i detalj för er. Jag har varken viljan eller orken. Jag skriver kortfattat och ställer er till eftertanke, ni har hjärnor att använda för att tänka över de som skrivs här men de flesta av er verkar ha glömt hjärnan i frysen.
Citat:
Och det har du belägg för att den är? Nej, trodde väl det.
Ja, genom helt naturliga processer. Nej, molnen rör sig efter luftströmningar, det är ingen som dirigerar rörelserna. Igen något du inte har belägg för.Nej, den skapas av förhållandena. Snart menar du att vatten rinner nedåt för att Gud styr det, inte på grund av gravitation. Kom igen nu, släpp sargen. Ja och när åskan går är det Tor som slår med hammaren, för vi förstår inte bättre, eller hur? Du är ju bindgalen.
Er dumhet känner ringa gränser. Jag vet faktiskt inte hur jag ska förklara för att ni ska förstå. Det verkar helt omöjligt! Ja, till och med vattnet som rinner nedåt är det Gud som styr över. Ett gått exempel är att släpper du vatten på månen rinner det inte ned. Jorden har skapats med den förmågan att ytan drar tingen till sig för att människorna inte ska slungas ut i universum. Det är inget konstigt med att Gud har skapat jorden med den förmågan. Och ja, Gud råder över allt! Precis som människan skapar apparater som sköter sig själv enligt de information människan har lagt i apparaten är det precis lika med Guds skapelse. han har skapat varenda atom och gett de information som de rättar sig efter. Saker och ting händer inte bara, så som du vill få det att framstå. Allting handlar om information, orsak och verkan, ändrar på nåt litet av informationen beter sig vederbörande skapelsen mycket annorlunda. Saker händer inte bara. Allting är noga kontrollerat och nogräknat. Ändra på en atoms information och märk vad som händer. Ändra på den inbyggda naturliga kompassen som finns i vissa fåglar som gör så att de kan med hjälp av solen hitta och flyga otroligt långa sträckor och se vad som händer, ändra på gravitationen med hjälp av hjälpmedel och se vad som händer. Saker och ting händer inte bara. Naturlagarna finns inte där bara. Naturlagarna är sanningen och beter sig exakt enligt de information var och en har fått.
Citat:
Bara för att du inte förstår svaret innebär det inte att det är en bortförklaring. Han är inte faktaallergiker som dig.
Han svarade på nåt helt annat än vad frågan syftade på.
Citat:
Och du förstår inte poängen jag gjorde. Din hybris kommer ivägen för din.. Nåja. Intellekt kommer i alla valörer.
Självklart. Om han är så fantastisk hade det inte varit något som helst problem för honom att övertyga mig. Det har han inte. Det är precis som om han var ett påhitt. Ja, jag vill relativisera förstånd. Kan du objektivt peka på vad det är? Nej, tror inte det. Alltid dessa tillmälen. Man kan tro att du inte har något praktiskt att komma med. Ja vi är duktiga på det. Vi har anpassats bra till vår nisch. Hur vet du att andra arter inte gör det? Berätta. Ja, vi har en stor hjärna och vi har tagit ihjäl alla andra arter med liknande attribut, som neandertalarna, så vad?
Det beror på vad du menar på med om han är så fantastisk. Menar du att han är fantastisk endast om han övertygar dig? Och varför skulle han övertyga dig? Du har redan allt du behöver för att bli övertygad. Du har ett universum som du kan observera med blotta ögat, du lever på en planet med liv, hundratusentalsarter var och en med en egen funktion och var och en ett mirakel i sig, du har solen och månen, du har liv och död, du har moln, regn, haven och du har mycket mer och dessutom har du precis som alla andra skapats nyfiken att ställa frågor och tänka över tillvaron, vem du är, var du kommer ifrån och vart du ska? men viktigaste av allt har du fått ett förstånd att tänka med och föra en dialog med din egen inre röst om du trots allt detta avvisar allt som lögn och säger att naturen sköter ska själv är det dig det är fel på och inget annat. Du väljer din väg och tar konsekvenserna för de val du gör. Det är inget mindre än de konsekvenser vi får i detta liv. Är du alkoholist kommer du förr eller senare att drabbas av hårda sociala, hälsomässiga och psykiska problem och konsekvenser och att du förnekar det hjälper inte så mycket men du valde att dricka och du valde att inte söka på mer info om alkohol och dess konsekvenser och du valde de som varande dig vara prydliga och tråkiga men konsekvenserna kommer och var så säker på det.
Och vad menar du med att han ska övertyga dig? Om allt du ser i den fysiska världen inte övertygar dig, vill du att han ska få dig att ändra dina tankar? Varför skulle han göra det mot just dig? Alla andra människor som vacklar i sin tro eller till och med avvisar tron? Ska han ändra deras tankar också? Om inte; varför just dina tankar? Vad gör dig så speciell? Om jakande; vad skulle då vara meningen mellan de som tror och de som inte tror? Skulle då Gud vara rättvist om han lät de vara som tror av fri vilja och hjälpa de om inte tror på traven? Hur förvirrat är inte ditt tillstånd?
Nej, det handlar inte om en nisch att vi har ett förstånd avancerat än alla andra arter. Vi kan göra allt andra arter inte kan och vi kan göra allt andra arter kan. Det är nåt speciellt eftersom endast en enda art på jorden har den förmågan och den förmågan har hon på grund av sitt förstånd. Hon råder över jorden och hon kommer inte att likgiltigt få bete sig som hon vill utan att ställas till svars.
Citera
2015-10-13, 17:12
Medlem
Citat:
Vi är bättre lämpade att planera och har ett större perspektiv, så vår programmering skiljer sig från andra arters programmering för att.. Deras perspektiv är mindre? Du säger emot dig själv. Ser du inte det?
Vad i helvete pratar du om? Det är du som leker med ord och ser inte helheten men det är inte till gagn för dig. Vi människor är den enda arten som råder över jorden med allt vad det innebär, hur kommer det sig att av alla andra som någonsin har existerat på jorden är människan den enda arten som har ett förstånd som gör det möjligt för henne att besöka andra himlakroppar, se en värld som inte är synligt för blotta ögat, bakterier, parasiter, virus mm. Hon kan vistas under vattnet månader och veckor utan att se land, ubåtar. Hon resa från punkt A till B i en sådan hastighet att ingen annan art kan ens komma i närheten. Hon kan använda matematiken för att förstå den abstrakta världen. Hon kan bygga skyskrapor som försvinner bland molnen, hon kan estetik, hon har en moral som skiljer sig från alla andra arter, hon har känslor som skiljer sig från alla andra arter. Allt detta på grund av förståndet. Ser du inte helheten? Det finns inte en enda förmåga som är unik för endast en art. Fåglar kan flyga men det kan även fjärilar, de finns flera arter som kan orientera sig utan att kunna se, snabbhet finns hos många olika arter, många arter tål att leva under vatten. FÖRSTÅNDET, min vän i mänskligheten, är unikt för en enda art och et är människan. Min fråga, hur kommer det sig att endast en enda art och hundratusentals har fått denna förmåga? Ser du inte tydligt att Gud vill att du använder ditt förstånd.
Citat:
Så ett intellekt är bevis för.. Allt det? Nej, jag tror inte du vet hur bevis fungerar. Om jag har en bil är det inte bevis på att jag ska åka till ICA och köpa kvällstidningen, det är bara bevis på att jag har en bil. Kanske en kurs i elementär logik hade varit något för dig?
När argumenten tryter kommer hotelserna.. Ajaj. Som jag skrev så måste någon art vara bäst på en sak. Exempelvis kommer en art vara snabbast, en art vara starkast, så är det bara. Det är oundvikligt. I vårt fall är vi bäst på att tänka, planera och förutse. Någon måste vara bäst.
Skitsnack! Vem skulle ens hävda att eftersom du har en bil så måste du bara åka till ICA och köpa kvällstidningen? Ingen skulle hävda nåt sånt och att du ens ger ett sånt exempel är perplexande! Däremot skulle alla hävda att bilen har en tillverkare som skapat varje del i bilen, kylarvätska, motor och där oljan ska vara, spolarvätska, alla sladdar som är kopplade mellan olika komponenter för att ge varandra information och bete sig harmoniskt för att bilen ska rulla igång. Ser du inte vad människokroppen är lik bilen eller vilken annan människan du vill jämföra den med. Ser du inte att bilen har en motor precis som människokroppen har ett hjärta, ser du inte att sladdarna i bilen skickar information precis som nerver i människokroppen sänder information? Ser du inte hur energi omvandlas i bilen och kommer ut i gasform, precis som människokroppen gör av med energi och slaggprodukter kommer ut på olika sätt? Ser du inte hur bilen beter sig när en del av bilen inte vill fungera, bilen dör inte men felet måste rättas till för att bilen inte ska gå sönder ännu mer, precis som människokroppen som kan drabbas av sjukdomar och måste bli frisk innan hon kan fortsätta söka sin föda och njuta av livet? Ser du inte att när en bils motor går sönder är det antingen skroten som gäller eller en ny motor som passar bilen, precis som människokroppen om hjärtat slutar fungera är det graven som gäller om inte ett nytt hjärta sätts in.
Citat:
Så kommer hoten igen. Tror du att du övertygar någon om att dina påhitt är på riktigt bara du hytter med näven nog mycket?
Du ser det som ett hot och kanske blir missnöjd över att läsa det också men låt mig klargöra för dig att det endast är i din värld som det är ett hot. Precis som alkoholisten skulle tolka det som ett hot om man sade att han/hon borde söka hjälp och bli kvitt sitt beroende är det precis lika med dig. Alkoholisten förstår inte på grund av sitt beroende att han/hon förlorar ingenting genom att söka hjälp precis så är det med dig, du förstår bara inte att det försakar inget genom att erkänna honom som skapat dig. Du kommer inte behöva offra din förstfödde son, du kommer inte behöva sluta arbeta, ha sex inom rimliga ramar, äta och dricka av hälsosam mat, resa, se vänner, kort och gått är det endast det onda som elimineras och inget av det konkreta som du idag gör. Det u istället gör är aktivt motarbeta din egen vilja till tro.
Citat:
Jag skrev ju det, det som fanns innan det formades av naturen och evolutionen. Var det jättesvårt att läsa texten? Försökte du och så råkade du blunda mitt i meningen?
Fast den lukt, smak och färg du ser idag på ALLT du äter kom inte från naturen, den kom från vår påhittighet. Men ja, även plantor har utvecklats genom evolution och fått sina egenskaper den vägen. Inklusive lukt, smak och färg.
Nej, det är inte ett bevis för det. Det där med elementär logik jag rekommenderade. Tänk över det, på riktigt. Liknelsen med Tor är inte långt borta igen.
Du ger så urbota korkade exempel och liknelse att jag ärligt talat tappar hakan och förstår inte hur du ens klarar av att ta hand om dig själv? Lukt, smak och utseende ändras inte av evolution. Ett äpple skapar alltid ett äpple. Smak, lukt och färger har funnits innan människan.
Citat:
Aha, så du vet inte vad bevis är. Okay, det förklarar en del. Hmm, nej. Du vet inte vad bevis är. Sedan kommer jag vila i hans nudliga bihang. Är det så du menar? För även om jag skulle gå med på dina löjliga påståenden om bevisning, så skulle det ändå inte indikera att det är någon annan än det flygande spaghettimonstret som väntar på mig i efterlivet, eller hur?

Det vore mer angeläget att tro på en flygande spaghetti än att tro på evolution. Tänk över detta du!
Citera
2015-10-13, 17:13
Medlem
Citat:
=Macbajs|54993276]Tråden är tänkt att enbart tänkt att handla om guds existens, ja, men ditt påstående om att religion enbart handlar om guds existens och att politik inte är förknippad med religion är fortfarande felaktigt.
Guds existens specifikt. Varken religion, politik eller nåt annat. Vilken del förstod du inte? Endast Guds existens. Vi diskuterar inte vilken religion som har rätt.
Citera
2015-10-13, 17:24
Medlem
Citat:
Guds existens specifikt. Varken religion, politik eller nåt annat. Vilken del förstod du inte? Endast Guds existens. Vi diskuterar inte vilken religion som har rätt.
Ja, men bevisa Gud då! Istället för att anta att Gud finns, eftersom du annars inte kan förstå hur universum kom till. God of the gaps, kallas det.... men det visste du nog redan.
Citera
2015-10-13, 17:25
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Frågan handlar inte om huruvida evolution utesluter Guds existens eller inte. Även om evolution skulle bevisas vilket inte gjorts, skulle det inte innebära att Guds icke-existens motbevisas. Det finns de som tror på evolution inom både kategorierna, det finns både troende och icke-troende som tror på evolution men evolution är inte fakta utan bara en teori och det finns inget som tyder på att teorin stämmer och teorin kan inte testas i verkligheten så den förblir en teori. Jag kallar inga forskare för lögnare, även forskarna kan ha fel precis som de haft fel många gånger förut. Evolution är inte fakta.

Wrong, evolution is a fact, it happened. Evolution through natural selection is a theory. And stop saying "just a theory" as if it's a bad thing, obviously you do not know the meaning of the word and confuse it with the word hypothesis.

Pretty much the only way evolution could be a lie is if the Almighty Creator planted an insane amount of evidence for evolution to deceive us. But why would he do that?

As of already mentioned, I agree that evolution does not disprove God, it does however disprove the myth of Adam and Eve.

Citat:
Presentera dina bevis. Och ge mig ett enda område inom vetenskapen där hänsyn tas till evolution. Det kan vara inom medicin eller annat och ge mig ett enda exempel på någon som fått nobelpris med hänvisning till evolution.

You have had plenty of evidence presented to you. I'm not sure what you mean by "one area in science where evolution is considered", but how about biology.

Evolution, in addition to being solid science, provides us with a practical and powerful tool-kit. Applied techniques based on evolution play central roles in the biotechnology industry, and in recent advances in genomics and drug discovery. Bioinformatics, the application of computers to biology is full of evolution-based computer code. Tens of thousands of researchers in the multibillion-dollar field of biomedical research and development use evolution-based discoveries and concepts as a routine part of their important work.

It doesn't appear that anybody got the Nobel Prize for evolution per se:

Citat:
When the first Nobel Prizes were handed out in 1901, evolutionary biology was still a young science.

Biologists at the time knew little about the nitty-gritty details of how life changed over generations. Some even questioned natural selection and other fundamental concepts of Darwin's theory of evolution.

Between the 1920s and 1950s, a group of scientists—geneticists, naturalists, paleontologists—recognized how mutations could arise, spread, and act as the raw materials for evolution. This new view of life came to be known as the modern synthesis. Their work opened the way for today's remarkable advances in our knowledge of life's history.

But the vast majority of Nobel laureates accept evolution, even religious ones. http://www.thankgodforevolution.com/nobel

Citat:
Finns även icketroende som inte tror på evolution.

Yes, and there are nonbelievers that believe the Earth is flat too. You still haven't presented your evidence that humanity is created by God. We have presented you with plenty of evidence for evolution, have you even looked at them or are you just wasting our time?

Citat:
Vad i helvete pratar du om? Vi pratar inte om intelligent liv i universum din idiot. Vi pratar om förståndet och att det inte existerar nåt som är mer avancerad än förståndet på JORDEN. Varför är det så av hundratusentals arter?

We have already answered this question, one species will always be the fastest, or the strongest, or the smartest. I suppose there's a chance that two species might be equally fast etc. too, but that is unlikely. Your question is stupid, someone has to be the smartest. Is that really so hard to realize?

I've given you plenty of examples of other species than our own Homo sapiens with comparable intellect, we have even constructed an artificial intelligence that is comparable to a young human child and I have given you an explanation to why we have reached our level of technology and the other species haven't. It is not mainly because of our "superior intellect", there are animals that are smarter than the dumbest humans, and I suspect that includes you. You wouldn't be able to build an atomic bomb or an airplane or anything technically advanced by yourself, stop giving your intellect the credit for work you have not done.

Citat:
hahaha. Du är dum på riktigt! Men varför gör andra arter inte det? Varför för de inte vidare information till sina nästkommande? De har samma förutsättningar som oss människor, andas samma syre, dricker samma vatten och lever under samma sol och förhållanden, varför för de inte information vidare till nästa generation som vi gör? Fattar du ens min fråga?

I understand your questions just fine, but somehow I do not think that you understand your own questions. That is another stupid question, it's a bit like asking why Santa Claus doesn't come in July.

Citat:
Nej, du har misslyckats gång på gång med att ge mig ett enda exempel. Din dumhet kommer vara din fördärv.

I have given you examples. It is not my fault that you cannot take them into your head.
I suppose you can lead a camel to the water, but you cannot force it to drink.

Citat:
Din idiot! Du borde förkovra dig i sånt du är kass på. Det är perfekt balanserad och bara det är ett ypperligt bevis på att Gud är allsmäktig. Du och alla andra har misslyckats att svara på varenda fråga men låt mig ställa en annan fråga.

Varför tror ni att allting som sker i naturen, sker bara sådär av naturen själv men allting som ordnas på jorden har en skapare och det är människan.

Hur kan ni i er enfald tro att alla dessa maskinerier som sker i naturen är ett resultat av naturen själv. Liv och död i ett evigt kretslopp, vatten, gas, regn, förmultning, skapelse, förmultning och mycket mer. Hur kommer det sig att ni tror att det är naturen som sköter sig självt men när det kommer till att bygga ett hus, tillverka en bil osv är det helt plötsligt en intelligent skapare (människan) som ligger bakom? Är det för att ni inte förnimmer skaparen? Ni icke-troende kommer blir ytterst besvikna och era själar kommer önska förintelse av oro och plåga.

Does your religion teach ad hominem or are you just a stupid asshole?

It is not perfectly 50-50, if you got your head out of your ass and opened a fucking book every once in a while you would know that. In China alone there's around 20 million more men than women. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_sex_ratio

You cannot even ask a question properly. First of all it lacks a question mark, second of all its basic premises are wrong. I'm getting sick of this, obviously you are not paying attention or even looking at the evidence presented to you.

Citat:
HAHAHA, din idiot! Om det endast handlade om balning mellan kemikalier hade allting kunnat skapas hejvilt men allting är reglerat. Kemikalier blir inte till från första början om inte information finns i de som varje atom måste rätta sig efter. Du är verkligen dum i huvudet. Jag fattar inte ens hur ni kan klara er de mest basala i livet.

That is just gibberish without meaning. Haven't anybody told you that just putting words together doesn't mean that the sentence you created has any meaning?. Obviously you do not have a scientific education and lack a basic understanding of the world around you, and you should also work on your reading comprehension.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-10-13 kl. 17:30.
Citera
2015-10-13, 18:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag vill gå så långt (men inte hela vägen i ditt resonemang) i en support av ditt perspektiv som att säga, att (filosofisk) "absolut idealism" med stor, STOR sannolikhet är en semantisk konstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Okej, vad skiljer ditt synsätt ifrån mitt enligt dig? Vad är det som gör att du inte vill gå lika långt som mig i ditt resonemang?

Jag anser inte heller att ABSOLUT (filosofisk) materialism har nån större validitet. Dock har (icke-absolut, filosofisk) materialism avservärd större legitimitet än absolut/och-icke-absolut idealism.
Citera
2015-10-13, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är inte intresserad att förklara saker och ting i detalj för er. Jag har varken viljan eller orken.

Det är snarare din brist på även elementär logik som förhindrar dig.

Det räcker inte med att du i inlägg efter inlägg mantramässar ID- och finetunings-postulaten.
Citera
2015-10-13, 18:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är du som leker med ord och ser inte helheten men det är inte till gagn för dig.

...

Ser du inte tydligt att Gud vill att du använder ditt förstånd.

Ad hoc premissande och cirkelargumentation.

Lär dig elementär logik.
Citera
2015-10-13, 18:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag är inte intresserad att förklara saker och ting i detalj för er. Jag har varken viljan eller orken.
Du klarar bara av att argumentera från "att det bara är så".
Blir du motsagd börjar du gråta som den löjliga person du är.

Du saknar alla argument som alla idioter som du gör, har inga svar på frågor, kan bara producera trams.

Frågan om vad islam kan lära oss i väst som du hävdade den hade, har du i snart två veckor nu inte kunnat visa på något. Det säger väl allt om vilken jävla forumclown du är?

Bara en vettlös kelb till i mängden vi borde skicka tillbaka till det helvete ni kom från så ni får lära er lite ödmjukhet...
Citera
2015-10-14, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men bevisa Gud då! Istället för att anta att Gud finns, eftersom du annars inte kan förstå hur universum kom till. God of the gaps, kallas det.... men det visste du nog redan.

Det har jag gjort ett ex antal gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in