2015-10-12, 19:40
Medlem
Jodn111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan-pyjamas
Nu vet jag inte vad studentbudget betyder för dig, men dessa är inte särskilt dyra: https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=4630

Om du har möjlighet att lägga någon tusenlapp till kan du få ett par carmina eller liknande som håller bättre kvalitet än meermin.
Tänker mig 1.5-2.500kr. Finns det några butiker i Sverige som säljer dessa så man kan prova sig fram till rätt storlek?
Citera
2015-10-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jodn111
Tänker mig 1.5-2.500kr. Finns det några butiker i Sverige som säljer dessa så man kan prova sig fram till rätt storlek?
Visserligen något gammal, men kolla det här inlägget.
(FB) Tråden för oss skofascister (diskussioner om kvalitetsskor /Mod)
Citera
2015-10-13, 10:19
Medlem
Jodn111s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Visserligen något gammal, men kolla det här inlägget.
(FB) Tråden för oss skofascister (diskussioner om kvalitetsskor /Mod)
Tack för alla svar!

Hittade dessa: http://tigerofsweden.com/se/shoes/david-shoe-U47679002Z.html, precis vad jag är ute efter rent "designmässigt". Men nästan 3k för ett par tiger skor kanske är att ta i? Nån som har koll på om deras skor är något att ha?

MVH
Citera
2015-10-13, 10:27
Medlem
Citat:
Tack för alla svar!

Hittade dessa: http://tigerofsweden.com/se/shoes/david-shoe-U47679002Z.html, precis vad jag är ute efter rent "designmässigt". Men nästan 3k för ett par tiger skor kanske är att ta i? Nån som har koll på om deras skor är något att ha?

MVH
Ser ut att vara limmad, vilket betyder att den skon inte ens hör hemma i detta forum. För den prislappen kan du få mycket bättre.
Citera
2015-10-13, 18:21
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Tack för alla svar!

MVH
För de pengarna får du ett par Yanko som håller betydligt bättre kvalitet.
Citera
2015-10-13, 23:23
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Bra priser på Loake skor, särskilt chukkan är ju ett fynd

http://www.debenhams.com/webapp/wcs/stores/servlet/Navigate?storeId=10701&langId=-1&catalogId=10001&lid=%2F%2Fproductsuniverse%2Fen_ GB%2Fproduct_online%3DY%2Finsearch%3D1%2F%24s%3DLo ake&ps=max
Citera
2015-10-14, 08:21
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Bra priser på Loake skor, särskilt chukkan är ju ett fynd

http://www.debenhams.com/webapp/wcs/stores/servlet/Navigate?storeId=10701&langId=-1&catalogId=10001&lid=%2F%2Fproductsuniverse%2Fen_ GB%2Fproduct_online%3DY%2Finsearch%3D1%2F%24s%3DLo ake&ps=max

Man får dock ha i åtanke att det inte är skor i deras premiumlinje 1880. Loake har även billigare skor, men inget som anses som riktiga kvalitetsskor.
Citera
2015-10-14, 12:03
Medlem
Citat:
Tack för alla svar!

MVH
Precis som folk säger är det där bara skräp om man ser till prislappen. Yanko är MYCKET mer skor för pengarna.

EDIT:
Däremot är 3k absolut inte att ta i för ett par skor. Ungefär där ligger min undre gräns. Med det vill jag inte säga att jag är en sådan snobb som inte kan tänka mig att köpa ett par skor som inte kostar minst en viss summa. Skulle jag hitta skitbra skor för 1000kr slår jag naturligtvis till, men om man generaliserar rätt grovt skulle jag nog säga att brytpunkten för när man helt enkelt inte kan köpa bättre kvalitet på skorna går vid ca 6000kr. Över den summan handlar det mest om skryt och hantverksskicklighet. Inget fel med det, men ett par GG för 12k är inte dubbelt så bra som ett par C&J för 6k. Kvalitetsskillnaden mellan C&J för 6k och ett par Yanko för 3k är heller inte dubbel, men den är större än mellan C&J och GG. Under 2500kr börjar det bli rätt svårt att hitta kvalitetsskor, och även om man gör det är det ofta rätt märkbart även för en amatör att de har fuskat med det ena och det andra.

Observera att det här är en mycket grov generalisering. C&J och GG är för tillfället rätt dyra på grund av pundet. C&J är också rätt dyra på grund av att de har blivit så stora. De kan helt enkelt höja sina priser för att de är så kända.

För de som inte vet:
C&J=Crockett and Jones
GG=Gaziano and Girling

Nu finns det säkert massor av folk i den här tråden som har invändningar mot detaljer i det jag skriver, och det är helt ok för det här var absolut inte menat att vara ljuset och enda sanningen.

För att sammanfatta:
Nej, det är inte overkill att lägga 3k på ett par skor. Snarare ligger det nära undre gränsen. Att lägga över 6k är overkill om du inte verkligen är skointresserad eller kan torka dig med tusenlappar när du bajsar.
Senast redigerad av Brogueman 2015-10-14 kl. 13:01.
Citera
2015-10-14, 13:09
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Detta märks även av i medelprisskiktet kring 5000 kr. Jag vet inte vad de gör med lädret men mer påkostade skor har ofta mjukare läder, trots samma tjocklek, och gås därmed in snabbare.

Det finns olika sätt att forma lädret runt lästen, kanske detta spelar in? Finns maskiner som med värme och tryck formar lädret på extremt kort tid och så finns det producenter där lädret får sitta på lästen i ett långt tag för att "naturligt" formas.

Som jag försökt förklara innan så är det inte så enkelt att bra läder är mjukt, dåligt läder hårt, utan det finns både askasst mjukt läder och askasst hårt läder, och tvärtom. Det har med massa olika parametrar att göra, andelen krom är en sak, men också tjocklek som används, andra delar i garvningsprocessen, finish, mm. Exempelvis är två av de mest välrenommerade garveriernas vanligaste kalvläder väldigt olika, D'Annonays är tunt och mkt mjukt, Weinheimer är tjock och relativt hårt. Men sedan kan det också skilja mycket mellan olika sorters läder inom ett garveri också.

Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Skillnaden mellan C&J Hand Grade och Enzo bör inte vara krom eftersom hand grade är veggarvat.

Fast stämmer det verkligen att ovanlädret hos Handgrade är vegetabiliskt garvat? Jag har väldigt svårt tänka mig det, är ju väldigt ovanligt med vegetabiliskt garvat kalvovanläder till skor, och jag tycker inte alls att HG har de egenskaper som vegetabiliskt garvat läder brukar ha. Är det inte bara att det är crustläder för HG och anilinfärgat läder för BG?

Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Mina Bonafé är gjorda av etrusco calf. Inte den blekaste vad etrusco står för dock. Är det ett specifikt garveri? Säger det dig något om vad skillnaden kan vara?

Etrusco är bara namn på färgen.
Citera
2015-10-14, 13:23
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Precis som folk säger är det där bara skräp om man ser till prislappen. Yanko är MYCKET mer skor för pengarna.

EDIT:
Däremot är 3k absolut inte att ta i för ett par skor. Ungefär där ligger min undre gräns. Med det vill jag inte säga att jag är en sådan snobb som inte kan tänka mig att köpa ett par skor som inte kostar minst en viss summa. Skulle jag hitta skitbra skor för 1000kr slår jag naturligtvis till, men om man generaliserar rätt grovt skulle jag nog säga att brytpunkten för när man helt enkelt inte kan köpa bättre kvalitet på skorna går vid ca 6000kr. Över den summan handlar det mest om skryt och hantverksskicklighet. Inget fel med det, men ett par GG för 12k är inte dubbelt så bra som ett par C&J för 6k. Kvalitetsskillnaden mellan C&J för 6k och ett par Yanko för 3k är heller inte dubbel, men den är större än mellan C&J och GG. Under 2500kr börjar det bli rätt svårt att hitta kvalitetsskor, och även om man gör det är det ofta rätt märkbart även för en amatör att de har fuskat med det ena och det andra.

Observera att det här är en mycket grov generalisering. C&J och GG är för tillfället rätt dyra på grund av pundet. C&J är också rätt dyra på grund av att de har blivit så stora. De kan helt enkelt höja sina priser för att de är så kända.

För de som inte vet:
C&J=Crockett and Jones
GG=Gaziano and Girling

Nu finns det säkert massor av folk i den här tråden som har invändningar mot detaljer i det jag skriver, och det är helt ok för det här var absolut inte menat att vara ljuset och enda sanningen.

För att sammanfatta:
Nej, det är inte overkill att lägga 3k på ett par skor. Snarare ligger det nära undre gränsen. Att lägga över 6k är overkill om du inte verkligen är skointresserad eller kan torka dig med tusenlappar när du bajsar.

Ja det var en VÄLDIGT grov generalisering skulle jag säga.. Orkar inte gå in på allt som är fel med det i mina ögon. Men som sammanfattning, skor är mer än det som syns, och att generalisera ihop det till Yanko, C&J och G&G blir galet på så många sätt. Sen att en sko för 12000 inte per se är dubbelt så bra som en för 6000 är en sak, men vet inte hur många som skulle påstå det heller.
Citera
2015-10-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Ja det var en VÄLDIGT grov generalisering skulle jag säga.. Orkar inte gå in på allt som är fel med det i mina ögon. Men som sammanfattning, skor är mer än det som syns, och att generalisera ihop det till Yanko, C&J och G&G blir galet på så många sätt. Sen att en sko för 12000 inte per se är dubbelt så bra som en för 6000 är en sak, men vet inte hur många som skulle påstå det heller.
Jepp, det var som sagt inte menat som något annat heller. Jag kanske blev lite långrandig, men en bättre sammanfattning är kanske att det finns en undre gräns för när det börjar bli svårt att hitta bra saker, och att denna går vid ca 2500kr, och när man är där nere märks det (oftast) hyfsat stor skillnad när man lägger på en tusenlapp. På samma sätt finns det en övre gräns där mer pengar inte riktigt gör någon större skillnad.

Här har jag dock inte tagit med bespoke i beräkningen.

Jag vill även tillägga att den enda erfarenheten jag har av GG är att jag har testat ett par i en affär en gång.

Om jag säger att kvalitetsökningen per krona (fortfarande väldigt generellt sagt) är som störst i spannet 2000-6000, har du några invändningar mot det?
Citera
2015-10-14, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG

Jag har ett förslag på vad ditt nästa blogginlägg skulle kunna handla om.

Jag tycker att du som är väldigt kunnig borde komponera en lista över alla små saker som kan snålas in på utan att det helt förstör skon och ännu bättre ge en siffra för hur viktig den komponenten är i förhållande till skons helhet, exempelvis på skala 1-5.

Detta skulle ge oss mindre kunniga mycket kött på benen om vad skillnaden mellan exempelvis C&J och G&G faktiskt är rent praktiskt och då även kunna ge oss en uppfattning om prispåslaget är värt det för var enskild person i relation till vad man får.

Exempelvis olika material på den där pinnen som finns inbäddad i korkmassan under hälen, olika material för uppbyggnad av tå- och hälkappa. Det är sådana saker den vanliga konsumenten aldrig kommer i kontakt med och då inte heller har koll på vad påverkan på helheten är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in