Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Detta märks även av i medelprisskiktet kring 5000 kr. Jag vet inte vad de gör med lädret men mer påkostade skor har ofta mjukare läder, trots samma tjocklek, och gås därmed in snabbare.
Det finns olika sätt att forma lädret runt lästen, kanske detta spelar in? Finns maskiner som med värme och tryck formar lädret på extremt kort tid och så finns det producenter där lädret får sitta på lästen i ett långt tag för att "naturligt" formas.
Som jag försökt förklara innan så är det inte så enkelt att bra läder är mjukt, dåligt läder hårt, utan det finns både askasst mjukt läder och askasst hårt läder, och tvärtom. Det har med massa olika parametrar att göra, andelen krom är en sak, men också tjocklek som används, andra delar i garvningsprocessen, finish, mm. Exempelvis är två av de mest välrenommerade garveriernas vanligaste kalvläder väldigt olika, D'Annonays är tunt och mkt mjukt, Weinheimer är tjock och relativt hårt. Men sedan kan det också skilja mycket mellan olika sorters läder inom ett garveri också.
Citat:
Ursprungligen postat av
girouf
Skillnaden mellan C&J Hand Grade och Enzo bör inte vara krom eftersom hand grade är veggarvat.
Fast stämmer det verkligen att ovanlädret hos Handgrade är vegetabiliskt garvat? Jag har väldigt svårt tänka mig det, är ju väldigt ovanligt med vegetabiliskt garvat kalvovanläder till skor, och jag tycker inte alls att HG har de egenskaper som vegetabiliskt garvat läder brukar ha. Är det inte bara att det är crustläder för HG och anilinfärgat läder för BG?
Citat:
Ursprungligen postat av
ChiLLon
Mina Bonafé är gjorda av etrusco calf. Inte den blekaste vad etrusco står för dock. Är det ett specifikt garveri? Säger det dig något om vad skillnaden kan vara?
Etrusco är bara namn på färgen.