2015-10-12, 16:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Bara för att det inte "har rätt" att göra det betyder knappast att de inte gör det. Annars kanske du kan ta och berätta detta för de som drabbats. RFSU skriver i sin kunskapsöversikt från 2015;
Även i andra studier uttrycks rädsla och oro för möten med myndigheter, och vad dessa möten kan leda till. Scaramuzzino (2014) finner exempelvis i sin etnografiska studie på nätet att sexsäljarna på de forum hon studerade uttryckte svag tillit till socialarbetare och polis.[b] Framförallt uttrycks en tydlig oro för vad ett möte med myndigheter skulle kunna leda till:

"Sexsäljarna uttryckte att de främst var rädda för att ”omyndigförklaras” och för att förlora vårdnaden om sina barn om det skulle komma till ”fel” myndighetsföreträdares kännedom att de sålde sexuella tjänster. Denna rädsla var baserad på andra sexsäljares erfarenhet av att ha förlorat rätten att umgås med sina barn. Flera sexsäljare uppgav att de var ensamstående mammor. De fruktade därför att de per automatik skulle betraktas som olämpliga föräldrar som utsatte sina barn för faror och risker och gav bristande omsorg oavsett hur väl de tog hand om sina barn och hur de hanterade att de sålde sexuella tjänster (ibid:188)."

Du kanske borde hålla käften lite oftare i stället för att bräka ut din okunskap i tid och otid?
RFSU har lyssnat på Rose Allians och skitigt att lyssna till PRIS som faktiskt kan sägas föra prostituerades talan - till skillnad från Rose Allians.

Citat:
I ett utskick angående RFSU:s rapport konstaterar PRIS: ”Vi har aldrig fått någon fråga av RFSU, trots det att PRIS är den enda grupp i Sverige som bara låter människor med erfarenhet av prostitution vara medlemmar.
http://www.skanesfria.se/artikel/116723
Citera
2015-10-12, 16:28
Medlem
Och jag citerar....efter att öppnat länken vänner i pris som skall vara den enda objektiva seriösa föreningen för sexarbetare, och det första jag läser är...

PRIS vänner

För att underlätta samarbetet med feminister .................

och där slutar jag läsa...
Citera
2015-10-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

"Men även andra som inte är inkluderande i ovan nämnda ekonomiska aktiviteter kan anses utföra sexarbete. Om den sexuella aspekten av arbetet påverkar en persons identitet och självuppfattning kan det också vara sexarbete, exempelvis om man arbetar som butiksbiträde i en sexbutik."

Nu vill jag se dig visa att detta innebär att detta infattar "stora delar har hallickar och köpare" = )

Med samma resonemang för ju inte PRIS inte heller sina "medlemmars talan - utan är en liten klick som sitter och dikterar åsikterna - de som är positiva till sexköpslagen är inte välkomna som medlemmar om de inte håller käft och finner sig...". Det skulle uppskattas som du tänker igenom dina argument innan du skriver dem.

Eller de prostituerade själva, vilka är de som tjänar mest pengar på just prostitution. Sedan tror jag du sett för mycket på film. De flesta "hallickar" är ju sådana som sexarbetarna väljer att arbeta med, som bokar kunder och hjälper dem med deras säkerhet. Oftast är det vänner privat.

Hur kommer det sig nu att alla stora människorättsorganisationerna är för en avkriminalisering? Över 100 organisationer som arbetar emot trafficking, RFSL och RFSU, hundratals forskare och flera hundra organisationer som prostituerades rättigheter?
Citera
2015-10-12, 16:35
Medlem
Citat:
Bara för att det inte "har rätt" att göra det betyder knappast att de inte gör det. Annars kanske du kan ta och berätta detta för de som drabbats. RFSU skriver i sin kunskapsöversikt från 2015;
Även i andra studier uttrycks rädsla och oro för möten med myndigheter, och vad dessa möten kan leda till. Scaramuzzino (2014) finner exempelvis i sin etnografiska studie på nätet att sexsäljarna på de forum hon studerade uttryckte svag tillit till socialarbetare och polis.[b] Framförallt uttrycks en tydlig oro för vad ett möte med myndigheter skulle kunna leda till:

"Sexsäljarna uttryckte att de främst var rädda för att ”omyndigförklaras” och för att förlora vårdnaden om sina barn om det skulle komma till ”fel” myndighetsföreträdares kännedom att de sålde sexuella tjänster. Denna rädsla var baserad på andra sexsäljares erfarenhet av att ha förlorat rätten att umgås med sina barn. Flera sexsäljare uppgav att de var ensamstående mammor. De fruktade därför att de per automatik skulle betraktas som olämpliga föräldrar som utsatte sina barn för faror och risker och gav bristande omsorg oavsett hur väl de tog hand om sina barn och hur de hanterade att de sålde sexuella tjänster (ibid:188)."

Du kanske borde hålla käften lite oftare i stället för att bräka ut din okunskap i tid och otid?
Uppriktigt talat skiter jag i vad "sexsäljarna" (i det här fallet några enskilda aktörer som har hittats på internet) uttrycker för rädslor när de tillfrågas. Ser man till fakta så finns det inte något stöd för att prostituerade skulle förlora vårdnaden om sina barn enbart för att de säljer sex. Ingen svensk myndighet har befogenhet att göra något sådant, vilka rykten som sedan sprids bland de prostituerade spelar ingen roll för detta faktum.
Citera
2015-10-12, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roy666
Och jag citerar....efter att öppnat länken vänner i pris som skall vara den enda objektiva seriösa föreningen för sexarbetare, och det första jag läser är...

PRIS vänner

För att underlätta samarbetet med feminister .................

och där slutar jag läsa...

Haha, ja, gillar du den här formuleringen av Lisa Åkesson, medlem i Kvinnofronten och en av PRIS vänner: "Redan genom språkbruket ”erbjuder” så osynliggörs den part som köper sig rätten till en annan persons kropp för sin egen sexuella tillfredsställelse. Köparen ifrågasätts inte." Tydligare indikation på ideologiskt indoktrinering går nog inte få.

Undra hur hon hanterar någon som tar sig rätten att "köpa någon annans kropp" för sin egen njutning genom massage (och jag vågar nog nästan lovar att de personliga hälsofördelarna med massage är mindre än de är för sex). Eller någon som har sex för pengar framför en kamera, skall dock erkänna att jag inte blivit förvånad om hon vill förbjuda alla heteroporr på grund av att det är "kvinnoförnedrande"
Citera
2015-10-12, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Uppriktigt talat skiter jag i vad "sexsäljarna" (i det här fallet några enskilda aktörer som har hittats på internet) uttrycker för rädslor när de tillfrågas. Ser man till fakta så finns det inte något stöd för att prostituerade skulle förlora vårdnaden om sina barn enbart för att de säljer sex. Ingen svensk myndighet har befogenhet att göra något sådant, vilka rykten som sedan sprids bland de prostituerade spelar ingen roll för detta faktum.

Ja, det är ju klart att vi inte skall lyssna på de drabbade för de vet vi ju alla att det som Disciplina känner är sanning. RFSU är ju i det närmaste att betrakta som en patriarkat lakejorganisation som i maskopi med Amnesty international och de flesta (alla?) stora människorättsorganisationer springer männens ärenden.

Det är så uppenbart att du överhuvudtaget inte bryr dig om sexarbetarnas situation utan endast vill att de skall rätta sig i ledet. Vad är du så rädd för? Det är i vilket fall tragiskt.
Citera
2015-10-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ja, det är ju klart att vi inte skall lyssna på de drabbade för de vet vi ju alla att det som Disciplina känner är sanning. RFSU är ju i det närmaste att betrakta som en patriarkat lakejorganisation som i maskopi med Amnesty international och de flesta (alla?) stora människorättsorganisationer springer männens ärenden.

Det är så uppenbart att du överhuvudtaget inte bryr dig om sexarbetarnas situation utan endast vill att de skall rätta sig i ledet. Vad är du så rädd för? Det är i vilket fall tragiskt.
Om de "drabbade" (ett fåtal förmodade prostituerade som skrivit detta på internet) sprider rykten utan faktamässigt stöd så är det uppenbart att vi inte borde lyssna på dem, ja. Fakta är att det inte finns ett enda dokumenterat fall där en kvinna förlorat vårdnaden om barn för att hon prostituerat sig.

Kan du inte presentera något verifierbart stöd för ditt påstående, dvs. någonting mer än enskilda prostituerade som återberättar något i andra hand, så förmodar jag naturligtvis att svenska myndigheter agerar i enlighet med svensk lag.

Annars ser jag inte hur du tror att en lagändring skulle hjälpa de prostituerade att behålla vårdnaden om sina barn eftersom myndigheterna i din förvirrade värld uppenbarligen kan bryta mot lagen efter eget tycke.
Citera
2015-10-12, 17:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
"Men även andra som inte är inkluderande i ovan nämnda ekonomiska aktiviteter kan anses utföra sexarbete. Om den sexuella aspekten av arbetet påverkar en persons identitet och självuppfattning kan det också vara sexarbete, exempelvis om man arbetar som butiksbiträde i en sexbutik."

Nu vill jag se dig visa att detta innebär att detta infattar "stora delar har hallickar och köpare" = )

Med samma resonemang för ju inte PRIS inte heller sina "medlemmars talan - utan är en liten klick som sitter och dikterar åsikterna - de som är positiva till sexköpslagen är inte välkomna som medlemmar om de inte håller käft och finner sig...". Det skulle uppskattas som du tänker igenom dina argument innan du skriver dem.

Eller de prostituerade själva, vilka är de som tjänar mest pengar på just prostitution. Sedan tror jag du sett för mycket på film. De flesta "hallickar" är ju sådana som sexarbetarna väljer att arbeta med, som bokar kunder och hjälper dem med deras säkerhet. Oftast är det vänner privat.

Hur kommer det sig nu att alla stora människorättsorganisationerna är för en avkriminalisering? Över 100 organisationer som arbetar emot trafficking, RFSL och RFSU, hundratals forskare och flera hundra organisationer som prostituerades rättigheter?
Det är välkänt sedan tidigare att hallickar ingår - tidigare också köpare - vilket de tycks ha ändrat på nu, nu får köparna bli stödmedlemmar istället .. och jag behöver inte visa att hallickar ingår, det framgår av deras definition av vad en sexualarbetare är -- alla delar räknas in, inte bara de som praktiskt utför tjänster.

Citat:
Jag föreslår att du läser citatet av Rose Allians företrädare igen -- "passar det inte så finns PRIS" - och vad PRIS har för inställning till olika åsikter inom organisationen.

Det skulle uppskattas om du faktisk läser länkarna och försöker förstå vad som står innan du kommenterar.
Senast redigerad av micro113 2015-10-12 kl. 17:17.
Citera
2015-10-12, 17:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Det är väl snarare uppenbart att hon inte känner någon större sympati för hallickar, köpare och samhällen som vill göra kvinnor till andra klassens medborgare.
Citera
2015-10-12, 17:22
Medlem
Citat:
Det är väl snarare uppenbart att hon inte känner någon större sympati för hallickar, köpare och samhällen som vill göra kvinnor till andra klassens medborgare.

Jag fick intrycket att hon uppriktigt talat skiter i vad sexsäljarna uttrycker.
Senast redigerad av ManManne 2015-10-12 kl. 17:25.
Citera
2015-10-12, 17:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Jag fick intrycket att hon uppriktigt talat skiter i vad sexsäljarna uttrycker.
Jag får intrycket av att hon skiter i vad hallickarnas företrädare "Rose Allians" lyckats trycka fram som "sanning".

Är du intresserad av sexsäljarnas åsikter så får du vända dig till PRIS.
Citera
2015-10-12, 17:31
Medlem
Citat:
Är du intresserad av sexsäljarnas åsikter så får du vända dig till PRIS.

Varför i hela friden skulle man inte kunna tala direkt med dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in