Citat:
Det är 45 w 4000 k från Biltema. Vad jag har kunnat läsa mig till så är väl 9000 lm ok för endast en planta? Kan vara helt fel ute.
Tanken med min lilla odling är främst att testa mig fram och lära mig mer, nämligen mitt första försök. Se vad som funkar med ljus, jord, vattning, näring osv. Om det inte blir så mycket att skörda så är det inte hela världen, vill som sagt mest lära mig samt att det är kul att odla samt har bra tillgång från annat håll.
Med det sagt så vill jag inte lägga ut för mycket pengar så här första gången. Det kan vara så att jag tröttnar eller inte tycker det är kul. Men om första funkar bra så får det bli bättre grejer till nästa gång.
Ska kolla på PLL, tack för tipset!
Till blom har jag inte bestämt mig än. Men vill inte lägga ut 800kr+. Några tips? För jag antar att två tre LED 1500 lm inte räcker?
Tanken med min lilla odling är främst att testa mig fram och lära mig mer, nämligen mitt första försök. Se vad som funkar med ljus, jord, vattning, näring osv. Om det inte blir så mycket att skörda så är det inte hela världen, vill som sagt mest lära mig samt att det är kul att odla samt har bra tillgång från annat håll.
Med det sagt så vill jag inte lägga ut för mycket pengar så här första gången. Det kan vara så att jag tröttnar eller inte tycker det är kul. Men om första funkar bra så får det bli bättre grejer till nästa gång.
Ska kolla på PLL, tack för tipset!
Till blom har jag inte bestämt mig än. Men vill inte lägga ut 800kr+. Några tips? För jag antar att två tre LED 1500 lm inte räcker?
Förstår inte varför alla stirrar sig så förbannat blind på lumen. Du kan ha 20048728247824782 lumen men fel spektra och det blir kattskit. LÄS PÅ! Med det sagt, dina lampor har helt fel spektrum. Läs mitt inlägg som du svarade på igen, där har du de spektrum du vill åt.
Om du vill lära dig och du tycker att det är roligt, vad gör man då? Man läser på, massor! Kollar videos och läser guider. Börja med Jorge Cervantes Ultimate Grow 1, den ger dig bra med kött på benen. Se den flera gånger, precis som du läser körkortsboken flera gånger. Vill man lära sig så lär man sig, helt enkelt!
Du ser vad som funkar med ljus, jord, vatten och näring även med bra grejor, och det lär dig mycket mer och är förbannat mycket roligare med en bra setup. Vilken inte behöver kosta skjortan.
På köpet därtill får du en duglig skörd samt bra röka, om du inte är totalt värdelös, vilket jag omöjligt tror du kan vara om du läser på lite.
Förstår att du inte vill och att alla inte kan punga ut flera tusen kronor. Men läs mitt inlägg igen, får återigen påpeka det, och du ser att det inte kostar mer än max 400, billigare än så tror jag nog du kan komma undan om du orkar leta runt lite. Därav skrev jag 200-300 kr.
Kan lova dig att du knappast kommer tycka det är tråkigt eller tröttnar på det med en ok setup.
Till blom har jag ett helt fantastiskt tips, de lysrören jag påpekade tidigare fungerar utmärkt från veg till blom. Har för mig att jag skrev det till dig i förra inlägget. Så allt som allt lägger du ut MAX 400 kr för lampor från frö till skörd.
http://www.ebay.com/itm/Fluorescent-Lamps-Electronic-Ballast-with-Lamp-Socket-55W-for-H-Tube-Lamp-Light-/290676565655?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43adac 6697
Där har du ballasten du behöver, nu är du i princip hemma på ljus fronten. Dyr va?
Lysrör är väl ändå inte så förbannat svårt att hitta va efter det jag skrivit?
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-11 kl. 20:33.
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-11 kl. 20:33.