2015-10-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaecp
Det är 45 w 4000 k från Biltema. Vad jag har kunnat läsa mig till så är väl 9000 lm ok för endast en planta? Kan vara helt fel ute.

Tanken med min lilla odling är främst att testa mig fram och lära mig mer, nämligen mitt första försök. Se vad som funkar med ljus, jord, vattning, näring osv. Om det inte blir så mycket att skörda så är det inte hela världen, vill som sagt mest lära mig samt att det är kul att odla samt har bra tillgång från annat håll.

Med det sagt så vill jag inte lägga ut för mycket pengar så här första gången. Det kan vara så att jag tröttnar eller inte tycker det är kul. Men om första funkar bra så får det bli bättre grejer till nästa gång.

Ska kolla på PLL, tack för tipset!

Till blom har jag inte bestämt mig än. Men vill inte lägga ut 800kr+. Några tips? För jag antar att två tre LED 1500 lm inte räcker?

Förstår inte varför alla stirrar sig så förbannat blind på lumen. Du kan ha 20048728247824782 lumen men fel spektra och det blir kattskit. LÄS PÅ! Med det sagt, dina lampor har helt fel spektrum. Läs mitt inlägg som du svarade på igen, där har du de spektrum du vill åt.

Om du vill lära dig och du tycker att det är roligt, vad gör man då? Man läser på, massor! Kollar videos och läser guider. Börja med Jorge Cervantes Ultimate Grow 1, den ger dig bra med kött på benen. Se den flera gånger, precis som du läser körkortsboken flera gånger. Vill man lära sig så lär man sig, helt enkelt!
Du ser vad som funkar med ljus, jord, vatten och näring även med bra grejor, och det lär dig mycket mer och är förbannat mycket roligare med en bra setup. Vilken inte behöver kosta skjortan.
På köpet därtill får du en duglig skörd samt bra röka, om du inte är totalt värdelös, vilket jag omöjligt tror du kan vara om du läser på lite.

Förstår att du inte vill och att alla inte kan punga ut flera tusen kronor. Men läs mitt inlägg igen, får återigen påpeka det, och du ser att det inte kostar mer än max 400, billigare än så tror jag nog du kan komma undan om du orkar leta runt lite. Därav skrev jag 200-300 kr.
Kan lova dig att du knappast kommer tycka det är tråkigt eller tröttnar på det med en ok setup.

Till blom har jag ett helt fantastiskt tips, de lysrören jag påpekade tidigare fungerar utmärkt från veg till blom. Har för mig att jag skrev det till dig i förra inlägget. Så allt som allt lägger du ut MAX 400 kr för lampor från frö till skörd.

http://www.ebay.com/itm/Fluorescent-Lamps-Electronic-Ballast-with-Lamp-Socket-55W-for-H-Tube-Lamp-Light-/290676565655?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43adac 6697
Där har du ballasten du behöver, nu är du i princip hemma på ljus fronten. Dyr va? Lysrör är väl ändå inte så förbannat svårt att hitta va efter det jag skrivit?
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-11 kl. 20:33.
Citera
2015-10-11, 20:43
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Gong
Förstår inte varför alla stirrar sig så förbannat blind på lumen. Du kan ha 20048728247824782 lumen men fel spektra och det blir kattskit. LÄS PÅ! Med det sagt, dina lampor har helt fel spektrum. Läs mitt inlägg som du svarade på igen, där har du de spektrum du vill åt.

Om du vill lära dig och du tycker att det är roligt, vad gör man då? Man läser på, massor! Kollar videos och läser guider. Börja med Jorge Cervantes Ultimate Grow 1, den ger dig bra med kött på benen. Se den flera gånger, precis som du läser körkortsboken flera gånger. Vill man lära sig så lär man sig, helt enkelt!
Du ser vad som funkar med ljus, jord, vatten och näring även med bra grejor, och det lär dig mycket mer och är förbannat mycket roligare med en bra setup. Vilken inte behöver kosta skjortan.
På köpet därtill får du en duglig skörd samt bra röka, om du inte är totalt värdelös, vilket jag omöjligt tror du kan vara om du läser på lite.

Förstår att du inte vill och att alla inte kan punga ut flera tusen kronor. Men läs mitt inlägg igen, får återigen påpeka det, och du ser att det inte kostar mer än max 400, billigare än så tror jag nog du kan komma undan om du orkar leta runt lite. Därav skrev jag 200-300 kr.
Kan lova dig att du knappast kommer tycka det är tråkigt eller tröttnar på det med en ok setup.

Till blom har jag ett helt fantastiskt tips, de lysrören jag påpekade tidigare fungerar utmärkt från veg till blom. Har för mig att jag skrev det till dig i förra inlägget. Så allt som allt lägger du ut MAX 400 kr för lampor från frö till skörd.

http://www.ebay.com/itm/Fluorescent-Lamps-Electronic-Ballast-with-Lamp-Socket-55W-for-H-Tube-Lamp-Light-/290676565655?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item43adac 6697
Där har du ballasten du behöver, nu är du i princip hemma på ljus fronten. Dyr va? Lysrör är väl ändå inte så förbannat svårt att hitta va efter det jag skrivit?

LE/Lysrör läcker rätt bra i spektrumet så du har faktiskt fel. Biltemas 45w 4000k går utmärkt att odla med (30x30cm ish). Jag körde en micro vert grow med just den lampan och blev positivt överraskad.
PLL är dock ett mycket bättre val och billigt.

Strain: Auto White pineapple (@Dane) x Bubbilicious (@Gr33n) x Onyx X Sour Rocket60

Hahahah
https://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=59002&pictureid=1382089

https://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=59002&pictureid=1382090

https://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=59002&pictureid=1382091

https://www.icmag.com/ic/picture.php?albumid=59002&pictureid=1382092
Citera
2015-10-12, 00:08
Medlem
Jaecps avatar
Tack för tipsen jr gong! Uppskattar att du tar dig tid att svara. Har läst på en jäkla massa men det är svårt att ta in hur mycket som helst utan att samtidigt praktisera. Inte så att jag vaknade upp i morse och bestämde mig för att börja odla, utan har läst ett bra tag. Ett problem är att guider har en del info som motsägs av andra guider. Ska dock kika på den som du tipsade om.

Angående lm så har jag uppfattat att det är en viktig faktor, samtidigt som man självklart inte ska stirra sig blind på det. Men många lm av runt 4000k i veg (för ljust för blom har även jag förstått) är väl inte fel? Eller är det fler parametrar gällande ljusspektrumet som jag bör hålla koll på?

Och sen verkar dina ljusrör vara ett bra alternativ. Meckar man om dem till stickkontakt eller finns ljusrörsarmatur som pre-set?

God kväll!
Citera
2015-10-12, 00:10
Medlem
Jaecps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
LE/Lysrör läcker rätt bra i spektrumet så du har faktiskt fel. Biltemas 45w 4000k går utmärkt att odla med (30x30cm ish). Jag körde en micro vert grow med just den lampan och blev positivt överraskad.

Strain: Auto White pineapple (@Dane) x Bubbilicious (@Gr33n) x Onyx X Sour Rocket60

Hahahah

Använde du den lampan även i blom?
Citera
2015-10-12, 05:57
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Använde du den lampan även i blom?

Ja. Men det var en oerhört slarvig grow. Sket i stort sett i den och fyllde på DWC en gång i veckan. Så potentialen är större än det resultat jag fick.
Citera
2015-10-12, 13:31
Medlem
Citat:

Hahahah

Fel och fel, bara titta på dina bilder.. Visst, du fick ut något rökbart men knappast oavsett strain att det var bättre än högst standard. Plantorna ser ju inte ut att må så bra, inte enligt mitt sätt att odla iaf. Positivt överraskad säger du, var det din första grow ever? Visst, 4000k biltema kanske funkar för en som dig 10L, som gillar att experimentera lite med odlingar och prova sig fram för att det är roligt och för kunskap. (Min uppfattning om dig) Jag försöker bara hjälpa grabben så att han ska tycka det är genuint roligt och intressant med odling, vilket är mycket troligare med en OK setup. Mitt tips, dissa biltema lampan direkt. Har sett en grow med en sådan tidigare, en vän till mig som körde, inte imponerad alls. Med det sagt ska sägas att 10L fick till det snäppet bättre, men ingen väg att gå imo. När man lärt sig att odla den vanliga vägen och förstår sig på det bättre, då kan man gå vidare och ta det till en ny nivå tycker jag. Men alla är vi olika, och uppskattar väldigt mycket folk som du som tänker utanför boxen och provar sig fram, nyttigt för oss andra som inte vågar/vill göra det.
Citera
2015-10-12, 14:09
Medlem
Citat:
Tack för tipsen jr gong! Uppskattar att du tar dig tid att svara. Har läst på en jäkla massa men det är svårt att ta in hur mycket som helst utan att samtidigt praktisera. Inte så att jag vaknade upp i morse och bestämde mig för att börja odla, utan har läst ett bra tag. Ett problem är att guider har en del info som motsägs av andra guider. Ska dock kika på den som du tipsade om.

Angående lm så har jag uppfattat att det är en viktig faktor, samtidigt som man självklart inte ska stirra sig blind på det. Men många lm av runt 4000k i veg (för ljust för blom har även jag förstått) är väl inte fel? Eller är det fler parametrar gällande ljusspektrumet som jag bör hålla koll på?

Och sen verkar dina ljusrör vara ett bra alternativ. Meckar man om dem till stickkontakt eller finns ljusrörsarmatur som pre-set?

God kväll!

Det är så lite så, min FB-vän! Tid tar jag mig gärna då priserna i dagens Sverige på att få sig en femma vettigt röka är så löjligt så det är äckligt. Därav tycker jag att alla som röker dagligen/ofta ska ha en odling i den mån de kan och vill själva. En planta räcker gott åt sig själv, kör lite mindre krukor och en mini-sog, och du kan ha 2-3 strains där. Här är 10L expert, så gott som iaf, skulle jag säga. Han har de flesta svar du söker när det kommer till att maxa ytan du har att köra på och få ut max. En händig motherfucker m.a.o.
Det är ju just som du säger, man kan läsa 1000 guider som är svåra att förstå samt att de talar mot varandra. Därför bad jag dig kika på Jorge Cervantes Ultimate grow 1, för den innehåller allt nyttigt du behöver veta. Dock är den på engelska så jag hoppas att du är någorlunda säker på engelska, om inte, se den ändå. Du ser vad han gör och vad som händer. Kom hit och fråga igen bara om du är osäker på något, vad som helst. Hjälper gärna folk som vill lära sig bara de visar lite själva. Lata folk som ska ha allt serverat klarar jag inte av. Inget kommer gratis här i världen, inte idag iaf.

En planta i veg är inte i lika mycket behov av ljus, de klarar sig på lite mindre faktiskt.. I blom är det bra mycket viktigare med lm samt spektra och en vettig lampa. Men, med bra grejor från start till mål så blir det bättre och roligare att hålla på samt att du lär dig mer rätt, om man säger som så.
Jag personligen har 600w MH med dimbar ballast i veg, 2x600w HPS dimbar ballast till blom. Love it, inget slår mh/hps. Men jag har inte bara 2-3 plantor heller ska sägas. HPS fungerar prima från sådd-skörd om du vill skippa MH och spara pengar. <-- Tips till framtiden dock, börja med lysrören och lär dig så, perfekt sätt.

Är lite osäker då jag inte är någon super höjdare på el osv och aldrig kopplat skiten själv, finns garanterat någon här som hjälper dig med det bara du länkar ut vad du har för prylar. Vet bara att det flyter på fint med den setupen då jag använt de själv. Är du osäker på el så fråga 10 gånger för mycket än en för lite. Det är allvarliga grejor! Därför jag inte ville ge mig på det själv samt att jag pendlade mycket då, har enorm respekt för el då jag fått mig en ordentlig kyss när jag jobbade som grovis för ett gäng år sedan. Finns armaturer om du kikar runt på nätet, men du kan lätta köra vert med de tre rören, 10L kan flinka in här med väldigt bra tips på det då jag inte kört vert med rör. Alternativt gör du en egen reflektor av ölburk eller något annat lämpligt.

http://www.professionalgrow.se/sv/tneon-2x-55w-armatur
http://www.professionalgrow.se/sv/tc-l55w-blavit-for-vaxtperioden
http://www.professionalgrow.se/sv/tc-l55w-gul-for-blomning
Armaturen kostar ju lite och vill du hålla ner kostnaden rekommenderar jag att köra på ballasten jag länkade till på ebay.
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-12 kl. 14:12.
Citera
2015-10-12, 15:33
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Fel och fel, bara titta på dina bilder.. Visst, du fick ut något rökbart men knappast oavsett strain att det var bättre än högst standard. Plantorna ser ju inte ut att må så bra, inte enligt mitt sätt att odla iaf. Positivt överraskad säger du, var det din första grow ever? Visst, 4000k biltema kanske funkar för en som dig 10L, som gillar att experimentera lite med odlingar och prova sig fram för att det är roligt och för kunskap. (Min uppfattning om dig) Jag försöker bara hjälpa grabben så att han ska tycka det är genuint roligt och intressant med odling, vilket är mycket troligare med en OK setup. Mitt tips, dissa biltema lampan direkt. Har sett en grow med en sådan tidigare, en vän till mig som körde, inte imponerad alls. Med det sagt ska sägas att 10L fick till det snäppet bättre, men ingen väg att gå imo. När man lärt sig att odla den vanliga vägen och förstår sig på det bättre, då kan man gå vidare och ta det till en ny nivå tycker jag. Men alla är vi olika, och uppskattar väldigt mycket folk som du som tänker utanför boxen och provar sig fram, nyttigt för oss andra som inte vågar/vill göra det.

Du har helt rätt. Det var en taskig grow meeeen det hängde som jag skrev inte på lampan utan på att jag sket i den.

Om du snurrar lite i olika PLL trådar så ser du ganska fort att 4000k är något folk anv med framgång.

Nej det var inte min första grow jag har odlat +15år och provat det mesta vid det här laget. Det jag fastnat för är HID och rullande 12/12 sog.
Citera
2015-10-12, 15:55
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Det var en taskig grow meeeen det hängde som jag skrev inte på lampan utan på att jag sket i den.

Om du snurrar lite i olika PLL trådar så ser du ganska fort att 4000k är något folk anv med framgång.

Nej det var inte min första grow jag har odlat +15år och provat det mesta vid det här laget. Det jag fastnat för är HID och rullande 12/12 sog.

Jo, jag vet att lampan fungerar att använda men är låååångt ifrån optimal eller ens bra. Det är min åsikt. Det går att få det såååå mycket bättre för samma pengar. Visst, 4000k fungerar, men är inte rätt spektra, helt enkelt. Det går att diskutera detta i evighet och dra alla möjliga paralleller.

Som jag skrev så var min uppfattning rätt fort att du har kört ett tag samt har en väldigt bred kunskap. Cred ska du ha, och fick även av mig, för ditt sätt att ha lärt dig. Inte alla som har tålamod, tid, ork och ens kunskap att kunna jobba som du gjort. Därför jag ber grabben ta hjälp även av dig i det här ämnet, där du har bredare kunskap än jag om hur man ska lägga upp det samt maxa ytan. Men du måste ju hålla med om att de tre lysrören, eller iaf ett av vardera (6500k x 2700k), är det bästa för de pengarna. Vert är väl det han ska överväga här, eller hur? Är ju bara win win med skiten, värme, plats etc etc..

Tror alla vi som kört lite fastnar för HID hur man än gör i slutändan. Och rullande sog 12/12 är det bästa sättet att utnyttja utrymme/g/w/tid, överlägset om du gör det rätt.
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-12 kl. 15:57.
Citera
2015-10-12, 16:05
Medlem
Jag glömde att markera krukorna med vilken strain jag odlar. Delade tältet i halva, ena halvan feminiserade andra vanliga. De vanliga är 8st white skunk. Sen den andra delen har jag 6st femiserade, critical Kush och super critical. De är de jag inte vet vilken som är vad. Jag vill pollinera en critical och en super. Hur ska jag veta vilken som är vilken om jag glömde markera? Vill få igång ett rullande sog 12/12 från frö som mästaren 10l förespråkar.
Citera
2015-10-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booooooooom
Jag glömde att markera krukorna med vilken strain jag odlar. Delade tältet i halva, ena halvan feminiserade andra vanliga. De vanliga är 8st white skunk. Sen den andra delen har jag 6st femiserade, critical Kush och super critical. De är de jag inte vet vilken som är vad. Jag vill pollinera en critical och en super. Hur ska jag veta vilken som är vilken om jag glömde markera? Vill få igång ett rullande sog 12/12 från frö som mästaren 10l förespråkar.

Såg nu att jag missuppfattade i all stress, så tar bort det jag skrev. Hur många Critical kush har du och hur många Super Crit? Från vilka/vilken seedbank?
Försök att läsa på lite om dina frön och se om det är något som skiljer sig mellan sorterna, om du på något vis kan utesluta att den ena är eller inte är Super. Försök läs någon odlingsdagbok, eller grow-review om respektive strain. Annars vet jag nog fan inte...
Senast redigerad av Jr.Gong 2015-10-12 kl. 16:56.
Citera
2015-10-12, 16:27
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jo, jag vet att lampan fungerar att använda men är låååångt ifrån optimal eller ens bra. Det är min åsikt. Det går att få det såååå mycket bättre för samma pengar. Visst, 4000k fungerar, men är inte rätt spektra, helt enkelt. Det går att diskutera detta i evighet och dra alla möjliga paralleller.

Som jag skrev så var min uppfattning rätt fort att du har kört ett tag samt har en väldigt bred kunskap. Cred ska du ha, och fick även av mig, för ditt sätt att ha lärt dig. Inte alla som har tålamod, tid, ork och ens kunskap att kunna jobba som du gjort. Därför jag ber grabben ta hjälp även av dig i det här ämnet, där du har bredare kunskap än jag om hur man ska lägga upp det samt maxa ytan. Men du måste ju hålla med om att de tre lysrören, eller iaf ett av vardera (6500k x 2700k), är det bästa för de pengarna. Vert är väl det han ska överväga här, eller hur? Är ju bara win win med skiten, värme, plats etc etc..

Tror alla vi som kört lite fastnar för HID hur man än gör i slutändan. Och rullande sog 12/12 är det bästa sättet att utnyttja utrymme/g/w/tid, överlägset om du gör det rätt.

Givet är PLL bättre. Under 250w så ger jag mig fan på att man lätt klipper mer med PLL än HID pga närhet till plantorna, ljusspridning och att man kan mixtra med spektrum.

I en vanlig standard garderob sitter 220w PLL som en smäck. Bättre än det mesta.
Jag hade kört 50/50 2700k/6500k och sista två-tre veckorna bytt 6500k mot 9500k för att bränna på med lite actiniskt ljus.

Hembyggda PLL ljus är kung i mitt land. Armaturen ska helst se ut som ett vanligt vitt villastaket. Då slipper man att armaturen blir ett lock som stänger in värmen.
12/12 från frö är grymt nice. Love it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in