2015-10-12, 10:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du har ju nu fått de länkarna jag skrev om att det är billigare på Manhattan än i Stockholm, nu efter att du läst de, har du nån kommentar ?

Nej jag har inte läst dem för jag är rätt ointresserad av Manhattan. Prioriterar att följa börsen nu och läser inte saker som inte intresserar mig.
2015-10-12, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Inlägg 1:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Ett annat.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

http://www.millersamuel.com/reports/elliman-report-manhattan-sales-3q-2015/

Tänkte att svenne i banan denna gång kan spara länkarna i sina favoriter så han slipper komma in i tråden om en månad kräva länkar ännu en gång.
2015-10-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej jag har inte läst dem för jag är rätt ointresserad av Manhattan. Prioriterar att följa börsen nu och läser inte saker som inte intresserar mig.

Om du är ointresserad av Manhattan varför frågade du då i inlägg efter inlägg efter källor till att det var billigare på Manhattan än i Stockholm??

Är inte det rätt respektlöst att sitta och kräva länkar och källor i inlägg efter inlägg som du egentligen inte vill ha och när någon sedan lägger ner tid på att finna källor och länkar du kräver att få så "orkar" du inte läsa de för de ligger inte i ditt "intresse"?
2015-10-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Bra inlägg, läsvärd text. Feldt är fortfrande en av de vassaste knivarna i lådan. I jämförelse är BajsBosse en smörkniv i trä.

Tror iofs inte att du läste vad Feldt skrev men detta citatet var passande på dig

"Men de enda som gör finansiella förluster vid ett prisfall är de som köpt bostadsrätter eller villor inte för att bo där utan att för att sälja dem med vinst. Och deras problem torde inte välta samhällsekonomin."
2015-10-12, 10:34
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Carrera
Du glömmer nämna att samtliga också var överens om var att man bör börja diskutera det. Att man inte ens inlett diskussioner om det innebär att vi har ett par år framför oss innan något faktiskt händer. Vidare var man överens om att sänkningen i så fall måste genomföras under en mycket lång period om minst 30 år. Det finns med andra ord inga tecken på att ränteavdragen kommer försvinna snart och det är inget som kommer påverka svensk ekonomi de närmaste åren.
(P.Carrera om ränteavdragens vara eller icke vara)

Du pekar på det delikata dilemma politikerna har att handskas med. Man måste göra någonting åt prisrallyt på bostäder, men man kan inte ta till åtgärder som hejdar just prisrallyt på bostäder. Saken är nämligen den att det är bostadsbubblan som håller Sverige under armarna finansiellt i dag. När bolånetorskarna slutar låna så försvinner kapitalinjektionerna i systemet, och alla som lever av att bolånetorskarna betalar sin konsumtion med nya krediter (i stort sett alla som arbetar i Sverige, samt bar- och hotellägarna i Thailand, m.m.) får sitta med en torr brödkant som lunch i kön till arbetsförmedlingen. Samtidigt vet politikerna att fallet bara blir högre och högre ju längre de tillåter prisrallyt fortgå.

Det är lite som med den moderna vården av missbrukare. Å ena sidan vet man att knarkaren måste lägga av om han inte ska sluta sina dagar på en offentlig toalett med sprutan i armen inom kort. Samtidigt kan man inte ta ifrån honom knarket, för då får han abstinens och börjar klättra på både väggar och innertak. Om man inte ersätter heroinet med metadon förstås. Metadonet för bolånetorskarna som politikerna filar på kommer att heta "inneboendeavdrag". När man till slut tvingas kapa ränteavdraget för att ha råd med asylkaoset (just det, kapa. Det finns inte pengar eller tid för en kontrollerad utfasning) så måste man bedöva bolånetorskarna med andra avdrag. Ni kan läsa mer om bolånetorskarnas metadon i min tråd i PI: (FB) Förutsägelse: "Inneboendeavdrag" ersätter ränteavdrag?

Ni vet väl att ett avdrag aldrig är en kostnad? Det har vi hu fått höra in absurdum i den här tråden, bl. a. av de maniska masspostarna kurt-sune och Svenne-Banantårta. Vi skulle kunna betala hela asylkaoset med avdrag utan att det belastar den offentliga budgeten med ett korvöre. Det är ju bara avdrag, vilka alltid är kostnadsfria. Eller hur?
2015-10-12, 10:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Bostadsbubblan har ju pågått i snart 15 år , så varför bortse från vad han skriver?
Nej det har den inte en del kan förklaras med stigande reallöner och stigande efterfrågan.
Ser vi däremot till dagens situation så pumpar vi en bubbla, I Holland small det vid skuldsättningsgrad 300 vi har passerat 200. Med en prisutveckling runt 15 % är vi snart på 300.
Antingen kyls marknaden av eller så kommer det en korrigering inom några år.
Senast redigerad av Svithjod 2015-10-12 kl. 10:39.
2015-10-12, 10:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Tror iofs inte att du läste vad Feldt skrev men detta citatet var passande på dig

"Men de enda som gör finansiella förluster vid ett prisfall är de som köpt bostadsrätter eller villor inte för att bo där utan att för att sälja dem med vinst. Och deras problem torde inte välta samhällsekonomin."
Där glömmer den gamle grävlingen Feldt det faktum att lånen, även hos alla som "bara ska bo i bostadsrätterna", inte längre är betalbara. Den enda chansen för bolånetorskarna är att prisrallyt fortsätter. Annars är det godnatt. I dag ska ju prisrallyt betala för amorteringar och räntor, ungarnas bostadsrätter, pensionen, nytt kök vartannat år och resan till Thailand. Slut på prisrallyt -> game over.
2015-10-12, 10:49
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är bristen på bostäder som förklarar ökningen
Det jag tror kommer hända är att folk inte har råd att betala så mycket för boendet och därför köper bostäder på andra ställen än innanför tullarna.
Jag kan tänka mig att innerstan planar ut eller står still medans närförort eller andra lungare förorter ökar.
Billiga pengar och en övertygelse att priserna fortsätter upp och upp är nog de viktigaste faktorerna tror jag.
2015-10-12, 11:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är bristen på bostäder som förklarar ökningen
Det jag tror kommer hända är att folk inte har råd att betala så mycket för boendet och därför köper bostäder på andra ställen än innanför tullarna.
Jag kan tänka mig att innerstan planar ut eller står still medans närförort eller andra lungare förorter ökar.

Jag tycker tvärtom att det är för liten skillnad mellan innerstaden och förorterna.

Tar man resekostnader och ofta högre månadsavgifter i beaktande kan enbart det göra det olönsamt att välja förorter. Värderar man sedan din egen tid till en måttlig timpenning blir det ännu mer självklart att välja innerstan för de flesta.

Därtill kommer mer stök och problem som betyder långt mycket mer än pengar. Folk vill ha en trygg miljö.
2015-10-12, 13:23
Medlem
Mercinhos avatar
Vad är fördelen med att bo i innerstaden? Speciellt i en stad som Stockholm.

Tycker det är lönsammare och tryggare att bo i trygg förort. Att bo i en villa är mycket mer trevligare än att dela väggar med en annan granne.

Självmordsbombaren valde ju innerstan för några år sedan.
2015-10-12, 14:02
Medlem
Ännu lite läsning om bokrascher.. mycket sådana nyheter nuförtiden.

http://www.svd.se/landerna-dar-bostadsmarknaden-kraschat/#sida-7
2015-10-12, 15:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Vad är fördelen med att bo i innerstaden? Speciellt i en stad som Stockholm.

Tycker det är lönsammare och tryggare att bo i trygg förort. Att bo i en villa är mycket mer trevligare än att dela väggar med en annan granne.

Självmordsbombaren valde ju innerstan för några år sedan.

Att innerstaden skulle vara något slags "Gated community" stämmer knappast. Bara att läsa brottsstatistik så ser man hur det egentligen ser ut.

Dock ligger det mycket i vad svenne säger.

Vissa väljer bort bilen för att bo centralt. Då blir det mycket billigare att bo i innerstan än i förorten, trots högre pris.

Lägg även till att innerstan har lägst avgifter i hela landet så är prisnivån ganska låg fortfarande trots allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in