Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
SD kliver upp ett steg och höjer sin röst. Nu vill SD verka för totalförbud mot alla former av jihab, slöja, burka och niqab osv....i skolorna.
Vad man har på sig hemma är en privatsak. Men är det inom skolan så är det tabu att ha slöjan lindat runt skallen som en taliban. SD menar att det vilar på att barn under 16 år inte ska bli tvingade till religion.
http://avpixlat.info/2015/10/11/sd-motionerar-om-slojforbud-i-grundskola-och-forskola/
Frågor:
1. Varför just 16 år?
2. Varför inte förbud på universitet och gymnasium?
3. Varför inte förbud på allmän plats?
4. Bör SD ta ett steg högre?
5. Annat? Bra/Dåligt?
Ser inga problem med att folk bär hijab, däremot tycker jag det borde finnas vissa restriktioner på att bära niqab (inom yrken är det ju ändå arbetsgivaren som bestämmer).
"SD menar att det vilar på att barn under 16 år inte ska bli tvingade till religion. "
Okej, så slöjbärande muslimer är alltså ett större problem än dårar som t.ex. medlemmar i livets ord som antastar varandra och tafsar på samt indoktrinerar små barn? Förbjud då alla former av hemskolning och religiösa sekter / församlingar i Sverige. (Ytterligare ett tecken på islamofobin som råder inom partiet.)
Jag håller med om att man ska "ta seden dit man kommer", däremot ser jag ej problemet i att bära t.ex. hijab eller andra former av lätta huvudbonader.
Och varför ska man dra gränsen just vid 16 år? Känns bara som någon random brainstorm fail siffra som petats in i motionen av något icke geni.