Citat:
Han syftade om jag förstått rätt på utflyttningen av judar från Malmö på grund av en växande främst muslimsk antisemitism där. Någon liknande flykt av svenskar från t.ex. Södertälje eller Rinkeby på grund av rasistiska förföljelser känner jag inte till.
Därmed inte sagt att rasism riktad mot etniska svenskar inte finns. Helt säkert finns det enskilda svenskar som utsatts för rasistiska påhopp, och kanske också flyttat på grund av det. Detta bör med kraft fördömas.
Mekanismen bakom segregationen är annars ofta att först flyttar svenskarna på grund av företagsnedläggningar m.m. och sedan flyttar invandrare in i de tomma husen. Case in point: Landskrona.
När en tillräckligt stor del av befolkningen i ett område blivit invandrare får man lätt en ond cirkel där kvarvarande etniska svenskar flyttar ut. Inte på grund av att de utsätts för rasistiska förföljelser utan därför att de inte längre känner sig hemma.
Det håller jag med om. Och som jag uppfattar det har inte heller Cwejman en avvikande uppfattning på den punkten.
Därmed inte sagt att rasism riktad mot etniska svenskar inte finns. Helt säkert finns det enskilda svenskar som utsatts för rasistiska påhopp, och kanske också flyttat på grund av det. Detta bör med kraft fördömas.
Mekanismen bakom segregationen är annars ofta att först flyttar svenskarna på grund av företagsnedläggningar m.m. och sedan flyttar invandrare in i de tomma husen. Case in point: Landskrona.
När en tillräckligt stor del av befolkningen i ett område blivit invandrare får man lätt en ond cirkel där kvarvarande etniska svenskar flyttar ut. Inte på grund av att de utsätts för rasistiska förföljelser utan därför att de inte längre känner sig hemma.
Det håller jag med om. Och som jag uppfattar det har inte heller Cwejman en avvikande uppfattning på den punkten.
Cwejman är en intelligent person. Så inte fan skulle han ta sig orådet före att invända mot något jag skrivit eller skriver. Men det innebär inte att han använder sin plattform för att förespråka det han inte kan invända mot.
Tvärtom var texten om judisk utsatthet väldigt osympatisk i sitt osynliggörande av en mycket vanligare verklighet som Adam inte kan vara okunnig om. Hur är det möjligt att skriva "judehora" och glömma all svenska tjejer och kvinnor som får samma epitet kastat efter sin etnicitet varje dag?
Antisemitism är inte en värre eller mer riktig sorts rasism än svenskhat. Glåpord, blickar och hot är inte mindre allvarliga bara för att svenskar är måltavla. Fördomarna och gruppdynamiken inte mindre påtaglig i den enskilda människans vardag, bara för att den bara sporadiskt lyfts fram i media.
I dansk press har lokalt trakasserade etniska danskar lyfts fram mer regelbundet, medan man i Sverige får hänvisa till den DN-artikel från 2006 (tror jag) om invandrargäng i Malmö där det talades om "sönderknullade svenskor" som det var mindre allvarligt att våldta och mesiga svenskar man bekrigade med rån för att de skulle kyssa ens fötter.
Vari ligger skillnaden i flyttlassens valör, menar du? Flyttar inte också judar som utsatta individer, en och en? Utsätts de för någon sorts organiserad etnisk rensning som inte rapporterats om i media?
Och om ingen skillnad i värdering finns - visar Cwejman inte upp en blind fläck, precis som jag inledde med att påstå?