2015-10-10, 14:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Varför insisterar ni att göra detta mot er själva?

NE: konnotation. konnotatioʹn (medeltidslatin connotaʹtio, av coʹnnoto 'nedskriva', 'antyda', 'ge bibetydelse åt'.

Norsteds Stora Engelsk-Svenska Ordbok: connotation: s bibetydelse; konnotation.
Har du förstått att ingen av de där lexikondefinitionerna hänför sig till det svenska ordet konnotation? Den första ger betydelsen av medeltidslatinets connoto, den andra betydelsen av engelskans connotation. Det är mycket vanligt att lånord lånas in i en mycket mer specifik och begränsad betydelse än vad hade på det utlånande språket. I all synnerhet gäller detta fackterminologi.
Citera
2015-10-10, 15:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jo, jag vet att det står så:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Inom normalprosan kan ordet användas i betydelsen betydelse, bibetydelse, innebörd:
Jag är inte ens säker på att jag anser att det är korrekt. Wikipedia är inte självklart någon lämplig auktoritet för hur ovanliga ord används i normalprosan. Jag är inte uppenbart dålig på svensk normalprosa, vare sig expressivt eller impressivt, och jag skulle aldrig använda konnotation i någon annan betydelse än den fackspråkliga betydelse termen har i semantiken.
Citera
2015-10-10, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Har du förstått att ingen av de där lexikondefinitionerna hänför sig till det svenska ordet konnotation? Den första ger betydelsen av medeltidslatinets connoto, den andra betydelsen av engelskans connotation. Det är mycket vanligt att lånord lånas in i en mycket mer specifik och begränsad betydelse än vad hade på det utlånande språket. I all synnerhet gäller detta fackterminologi.

Den betydelsen jag inriktade mig mot är bibetydelse. Det vill säga den traditionella. Har ni en önskan att vidareutveckla ord till vetenskapliga terminologier är det på ert samvete. Det var inte vad jag angrep. Jag angrep användningen i de fall där innebörden var densamma som bibetydelse. Så som i negativa konnotationer - ord som innehar två olika associationer. Exempelvis neger bär med sig negativa konnotationer (bibetydelse) för många.
Citera
2015-10-10, 15:10
Medlem
esants avatar
Citat:
Nä, du förstår inte. Det är uppenbart. Kanske bäst att avlägsna dig då?

Nej, jag MÅSTE vara just här.

Du kanske vill att jag ska avlägsna mig för att du inte kan svara på mina frågor?

Citat:
Jag tänker inte förklara på en 5-årings nivå.

Konstigt, handlade inte det här om att alla skulle förstå?

Om du tror att "bi" måste ange just två så är du ute och cyklar. Det kan till exempel finnas hur många bifloder som helst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Biflod

DU KAN JU BARA ERKÄNNA ATT HELA TRÅDEN VARIT EN HALMGUBBE FRÅN START.
Citera
2015-10-10, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Nej, jag MÅSTE vara just här.

Du kanske vill att jag ska avlägsna mig för att du inte kan svara på mina frågor?

Konstigt, handlade inte det här om att alla skulle förstå?

Om du tror att "bi" måste ange just två så är du ute och cyklar. Det kan till exempel finnas hur många bifloder som helst: https://sv.wikipedia.org/wiki/Biflod

DU KAN JU BARA ERKÄNNA ATT HELA TRÅDEN VARIT EN HALMGUBBE FRÅN START.

Bi kan etymologiskt spåras till siffran 2. Jag förklarade även att beteckningar inte nödvändigtvis är kristallklara. Om det är 2 eller ej, det är flera. Över (1) i värdeladdad betydelse. Det vill säga inte ensidigt neutralt, positivt eller negativt förknippat ord.
Citera
2015-10-10, 15:32
Bannlyst
Mitt argument kan således summeras som följande: Avser svenska akademin inkludera ett fackord, vars innebörd förblir oförändrat av inträdet, ska de förbehålla dess svenska ord i svenska läroverk. Om inte, förtjänar ni endast mitt förakt. Då är ni anglofiler.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-10 kl. 15:38.
Citera
2015-10-10, 15:42
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Varför kastar du in varje tänkbart ord? Har det en ensidigt värdeladdad innebörd hör det inte hemma.
Jag slängde in dem eftersom jag uppfattade att du menade nedanstående som någon slags allmän sanning.

Citat:
I traditionell mening har ett ord med negativa konnotationer även en neutral eller positiv innebörd.

Men egentligen menade du alltså:

Alla ord som inte bara har negativ innebörd har även en neutral eller positiv

Ett djärvt påstående.
Senast redigerad av JaneC 2015-10-10 kl. 15:44.
Citera
2015-10-10, 15:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Den betydelsen jag inriktade mig mot är bibetydelse.
Problemet är bara att bibetydelse inte är någon traditionell betydelse av svenskans konnotation. Det är det bara nåt som du har fått för dig.

Citat:
Det vill säga den traditionella. Har ni en önskan att vidareutveckla ord till vetenskapliga terminologier är det på ert samvete. Det var inte vad jag angrep. Jag angrep användningen i de fall där innebörden var densamma som bibetydelse. Så som i negativa konnotationer - ord som innehar två olika associationer. Exempelvis neger bär med sig negativa konnotationer (bibetydelse) för många.
Här använder du konnotationer alldeles riktigt, men återger sedan detta fullständigt felaktigt med bibetydelse. Jag upprepar vad jag tidigare har sagt: Du är inte tillräckligt bra på svenska språkets finare nyanser för att klara hem den här övningen. Och eftersom du inte är det, ger det här ingenting - utom möjligen ett visst underhållningsvärde för somliga postare.
Citera
2015-10-10, 15:48
Bannlyst
Citat:
Problemet är bara att bibetydelse inte är någon traditionell betydelse av svenskans konnotation. Det är det bara nåt som du har fått för dig.

Här använder du konnotationer alldeles riktigt, men återger sedan detta fullständigt felaktigt med bibetydelse. Jag upprepar vad jag tidigare har sagt: Du är inte tillräckligt bra på svenska språkets finare nyanser för att klara hem den här övningen. Och eftersom du inte är det, ger det här ingenting - utom möjligen ett visst underhållningsvärde för somliga postare.

Nä, det gör jag inte då jag hävdar att de är utbytbara ord. Det är du, akademins företrädare (djävulen) som bestrider detta utan grund.
Citera
2015-10-10, 15:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Mitt argument kan således summeras som följande: Avser svenska akademin inkludera ett fackord, vars innebörd förblir oförändrat av inträdet, ska de förbehålla dess svenska ord i svenska läroverk. Om inte, förtjänar ni endast mitt förakt. Då är ni anglofiler.
Vadå dess svenska ord? På vilket sätt äger eller disponerar fackord över svenska ord på sådant sätt att pronomenet dess är tillämpligt?

De svenska läroverken äro dessutom sedan länge avskaffade. De högre allmänna läroverken försvunno i och med 1966 års gymnasierreform, som avskaffade studentexamen, och hela läroverksbegreppet blev obsolet när de sista realskoleklasserna upphörde alldeles i början på 1970-talet.

Så varför gör du dig än obegripligare genom att prata om läroverk? Är det lärosäten du menar, eller är det ytterligare något annat begrepp som du har blandat ihop med den historiska skolformen läroverk?
Citera
2015-10-10, 16:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nä, det gör jag inte då jag hävdar att de är utbytbara ord.
Men det räcker ju inte att bara hävda nåt. Jag kan hävda hur mycket jag vill att månen är gjord av grön ost, men det räcker ju i sig inte för att få folk att investera i en rymdraket som ska kunna hämta hem stora kvantiteter till ett pris som är konkurrenskraftigt med Roquefort-ost.

Citat:
Det är du, akademins företrädare (djävulen) som bestrider detta utan grund.
Tsk, tsk. Har du blivit underkänd på en tenta, eller vadan eljest det häftiga emotionella engagemanget mot den högre utbildningen och forskningen i riket?
Citera
2015-10-10, 16:14
Bannlyst
Citat:
Vadå dess svenska ord? På vilket sätt äger eller disponerar fackord över svenska ord på sådant sätt att pronomenet dess är tillämpligt?

De svenska läroverken äro dessutom sedan länge avskaffade. De högre allmänna läroverken försvunno i och med 1966 års gymnasierreform, som avskaffade studentexamen, och hela läroverksbegreppet blev obsolet när de sista realskoleklasserna upphörde alldeles i början på 1970-talet.

Så varför gör du dig än obegripligare genom att prata om läroverk? Är det lärosäten du menar, eller är det ytterligare något annat begrepp som du har blandat ihop med den historiska skolformen läroverk?

Jag menade undervisningsmaterialet. Sluta upp med anglofileriet. Den enda innebörd du finner för "bibetydelse" är som översättning/motsvarighet till connotation. Engelskans connotation är med samma innebörd.
Senast redigerad av Spacetime. 2015-10-10 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in