2015-10-09, 15:55
Medlem
Tercios avatar
20% är ju närmast katastrofalt lågt under rådande omständigheter. Tror en del av förklaringen är den totala tystnaden från sd håll. Man verkar ha gått in i ett närmast apatiskt tillstånd.
2015-10-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Eftersom ingen lagt ut siffrorna gör jag det. Kopierat från Avpixlat. Alltså Demoskop 29 sept-6 okt. 1.252 pers.

V 7,0 (+0,5)
S 25,2 (±0,0)
MP 6,7 (+0,3)
SD 19,5 (±0,0)
C 7,6 (+0,4)
FP 4,7 (+0,6)
KD 3,5 (±0,0)
M 22,3 (-0,8)

En tanke; det ser anmärkningsvärt stabilt ut för samtliga partier.
Har flyktingkaoset/hysterin gjort att folk tänker mer på sakfrågan som sådan än på dess partipolitika kopplingar?
2015-10-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
20% är ju närmast katastrofalt lågt under rådande omständigheter. Tror en del av förklaringen är den totala tystnaden från sd håll. Man verkar ha gått in i ett närmast apatiskt tillstånd.
Varför tittar du ens på Demoskop? De har gjort bort sig sedan 2010.

Har en känsla av att SD laddar för en storoffensiv under partiledardebatterna 11/10 & 14/10.
2015-10-09, 16:00
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Partiledardebatter 11/10 & 14/10 lär råda bot på det.

Säg inte det. Tycker att det bara blir tydligare och tydligare att JÅ måste lägga av. Han är bränd och klarar sig inte mot de övriga längre. Han står och mumlar och upprepar "hjälp i närområdet" gång på gång. Lite mer måste man kunna begära av en partiledare tycker jag.
2015-10-09, 16:05
Medlem
Citat:
Säg inte det. Tycker att det bara blir tydligare och tydligare att JÅ måste lägga av. Han är bränd och klarar sig inte mot de övriga längre. Han står och mumlar och upprepar "hjälp i närområdet" gång på gång. Lite mer måste man kunna begära av en partiledare tycker jag.
Sålänge de andra inte lyssnar är det bara att upprepa sanningen.

När de andra väl byter fot så kan SD inkassera fler röster.
2015-10-09, 16:19
Medlem
snigel1s avatar
Citat:

I nuläget har det nästan ingen betydelse vem som styr SD. JÅ skulle egentligen på heltid kunna ägna sig åt att poppa popcorn.

Under intervjun i Almedalen framstod han som den JÅ som jag alltid beundrat. Håller huvudet kallt vid provokationer och för lugnt fram kärnfrågorna.

Med helgalna 7klöverister i riksdag och regering kan SD lugnt luta sig tillbaka och låta katastrofen närma sig.
2015-10-09, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Sålänge de andra inte lyssnar är det bara att upprepa sanningen.

När de andra väl byter fot så kan SD inkassera fler röster.

Jo, fast man bör skärpa budskapet och slå fast att "prio ett är att rädda Sverige och därför stänger vi gränsen. En del - en del! - av de pengar vi sparar riktar vi samtidigt om mot hjälp i närområdet."

Svenskarnas intresse.
2015-10-09, 16:34
Medlem
Pungs avatar
Så ännu en gång ett fullständigt antiklimax i opinionen. Något spektakulärt inträffat och folk reagerar... inte alls.

Ibland är det kulturmarxismens som står som fågelholkar efterssom inget byter åsikt (Breivik, Malmö-skytten, bilden på Alan).

Oftast är det "vi" efterssom det helt enkelt händer mer saker som BORDE vara ögonöppnare.

Jag har påmint mig om det förr, och skrivit det förr också. Men denna gång trodde jag verkligen att det skulle hända något. Denna gång händer något så extremt, något som så fullständigt saknar motstycke, som föräldrar vardagen så påtagligt för så många.

Men nej. Folkopinion är som att piska på en halv medvetslös åsna. Det är långsamma, långsamma släpande trötta steg. Tjurskalligt, envis orörlighet.

Och detta gäller inte bara svenskar. Vi har sett filmer från Grekland där människor gråter för att deras tomter förvandlats till läger, där muslimska män marscherar i tiotusentals dagligen genom gatorna, med berg av sopor lämnade efter sig, stenar och eldfacklor som kastas mot polis.

Landet är närmast satt i konkurs, medborgarnas tillgångar frysta. Undantagstillstånd.

I valet så röstade Grekerna... nästan exakt samma som förra valet.

Jag trodde verkligen att det som händer nu, det kommer öppna ögonen på svenne. Men återigen underskattade jag hur trögflytande den grå massan är. Det är bara att skaka på huvudet och acceptera människan som hon är. För det finns inget att göra åt det.

Opinionen KOMMER röra sig, men inte i några tvära kast av någon speciell händelse. Inte ens extrema saker som det som händer nu.

Sen ska man också vara medveten om att folk i denna tråd lever i en annan verklighet än majoriteten. För oss som följer alternativ media är det dagligen nya chocksiffror, rapporter om missnöjda bosättare, övergrepp som asylsökarna begått, uttalanden från ledare i andra länder, hjälporganisationer som drar tillbaka sitt stöd efterssom de kallar migranterna för lycksökande bidragsjägare. Vi läser statistik, prognoser, ser filmsnuttar med stenkastare, asylsökarna som rånar hjälparbetare, kräver "our money" och klagar på bristen på villiga kvinnor.

När man läser detta dagligen så framstår det som fullständigt dåraktigt att rösta något annat än SD. Men folk i gemen följer inte detta på samma sätt. Visst har nog alla hört någon historia om bortskämda asylhoppare, kanske uppfattat att de flesta är män. Men det är kanske typ en procent av det en genomsnittlig FB:are hör om. Folk kanske läser om asylsökare som bor i gympasalar. Men 99% av alla svenskar har ännu inte råkat ut för något liknande.

Denna massinvällning framstår helt enkelt inte för allmänheten som lika historisk som den gör för oss. Majoriteten har uppfattningen att det kommer väldigt många just nu och ett tag framöver, för det är krig i Syrien. Mycket män men också en hel del kvinnor och barn. Ibland kan det bli lite bråkigt på asylförläggningarna för att några inte vill ta seden dit de kommer.

Ungefär så. Inte mer dramatiskt.

Jag tor inte heller att det kommer komma någon total kollektiv ögonöppning framledes heller. Även när konsekvenserna av dagens godhetsrunkar-kalas kryper närmare. Det verkar helt enkelt inte finnas sådana händelser som över en natt väcker befolkningen.
2015-10-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
KD lämnar nu DÖ. I vilken utsträckning tror ni att f.d. alliansväljare nu överger SD till förmån för KD?

Givetvis en risk på marginalen men inte mer än så. Det parti som verkligen hotas av KD's utträde ur DÖ är Moderaterna (i viss mån övriga allianspartier).
Nu, eller snart i alla fall, kommer det att finnas ett alternativ för missnöjda alliansväljare som inte tar sig över propaganda-tröskeln till SD.
Jag tror att de allianspartier som, i detta läge, inte fortast möjligt bryter DÖ kommer att implodera sett över några månaders tid.
SD's tillväxt dämpas dock lite grann. Vi har nått en platå nu ser det ut som, där tillväxten av flera anledningar planar ut en stund.
2015-10-09, 16:47
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
I nuläget har det nästan ingen betydelse vem som styr SD. JÅ skulle egentligen på heltid kunna ägna sig åt att poppa popcorn.

Under intervjun i Almedalen framstod han som den JÅ som jag alltid beundrat. Håller huvudet kallt vid provokationer och för lugnt fram kärnfrågorna.

Med helgalna 7klöverister i riksdag och regering kan SD lugnt luta sig tillbaka och låta katastrofen närma sig.

Jag förstår faktiskt inte den inställningen. Det finns sjukt mycket sd skulle kunna göra för att driva opinion kring det här.

Ja, sd skulle öka även med en säck potatis som partiledare, men sd skulle öka mycket MER med en bra, karismatisk, pigg och aktiv partiledare som gång på gång angriper de andra partierna politik och utvecklingen i Sverige. Jag tycker att alla borde kunna enas om det?
2015-10-09, 16:55
Medlem
Dr_Kronas avatar
""KD lämnar DÖ. Vi välkomnar detta och kommer under nästa vecka att väcka misstroendeförklaring mot finansministern Dags för nyval!", skriver Åkesson på Twitter. "

http://www.expressen.se/nyheter/kds-riksting-rostar-om-do/

Äntligen händer det lite.
2015-10-09, 17:03
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Absolut,men nu har stoftet lagt sig i asylkaoset och det har börjat gå upp för folk vilken katastrof detta är med skattehöjningar,tältläger etc.
Från November kommer SD gå spikrakt uppåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in