2015-10-09, 04:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tycker att det är viktigt att skriva sig bakom örat att:
Det fanns INTE något synligt blod[/u] på några av de fynd/Lisa's tillhörigheter som hittats i perioden Söndag den 7 Juni till och med Torsdag kväll den 11 Juni :
http://www.svd.se/sokomradet-utokat--hundratals-deltar/om/forsvunna-lisa-holm
Publicerats efter kl 20:00 den 11 Juni 2015
(efter kl 20:00 iom det står beskrivet i texten vad som hänt kl 20:00 på Torsdagen)
Så alltså INGET SYNLIGT BLOD på handsken, mobilskalet, mobildelarna, + några tillhörigheter som vi ännu inte vet vad är.
Så om det då plötsligt, i FUP, finns uppgifter om att det fanns blod på dessa föremål, ja då ser det illa ut för polisen och åklagaren !!!

(detta gäller förstås inte om det är gammla mikroskopiska blod partiklar från tidigare sår/skador som NB fått i förbindelse med sina flera års arbete på gården)
Har just hittat denna info, som publicerats den 12 Juni kl 20:49, att:
"Inget av fynden tyder på våld" och det gäller ALLA fynd gjort mellan den 7 Juni och till och med den 12 Juni på kvällen.
http://www.pressen.se/4672933.html

Inte ett dugg intressant eftersom analyssvar inte inkommit denna tid och det behöver inte vara i klass med Stockholms blodbad år 1520.. En mobil kan torkas av men det kan finnas rester i kanter runt om eller vid knappar.

Du fick mig osökt att tänka Jannicka och Olssons stuga under en tröskel. DNA/blod.
http://www.expressen.se/kvallsposten/jannicas-mordare-domdes--efter-15-ar/

Hoppas han skar sig då han försökte förstöra mobilen eller att hon fått in en fullträff på snoken.
Vi VET att vissa mobildelar inte hittats på hans arbetsplats. Det hoppas du också, va?
Senast redigerad av develi 2015-10-09 kl. 04:26.
2015-10-09, 05:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte ett dugg intressant eftersom analyssvar inte inkommit denna tid och det behöver inte vara i klass med Stockholms blodbad år 1520.. En mobil kan torkas av men det kan finnas rester i kanter runt om eller vid knappar.

Du fick mig osökt att tänka Jannicka och Olssons stuga under en tröskel. DNA/blod.
http://www.expressen.se/kvallsposten/jannicas-mordare-domdes--efter-15-ar/

Hoppas han skar sig då han försökte förstöra mobilen eller att hon fått in en fullträff på snoken.
Vi VET att vissa mobildelar inte hittats på hans arbetsplats. Det hoppas du också, va?

Mitt fetande.

Sådant "rester i kanter" avtorkat blod skulle ses rakt av vid test med "bluestar" vilket jag anser sannolikt att polisens tekniker använt på plats när fynden hittats.

Och JA Bluestar kan användas utan att förstöra evt DNA på det föremål som undersökts, så polisen's tekniker har med stor sannolikhet testat alla fynd på plats med Bluestar:

http://www.bluestar-forensic.com/pdf/en/Watkins_Brown_luminol_BS.pdf

Citat:
BlueStar® Forensic does not alter the DNA of
the revealed blood which allows for its subsequent
genotyping.
2015-10-09, 06:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Sådant "rester i kanter" avtorkat blod skulle ses rakt av vid test med "bluestar" vilket jag anser sannolikt att polisens tekniker använt på plats när fynden hittats.

Jag är inte intresserad av utlägg om Bluestar. Vad jag skriver i första hand är att:
1. allt behöver inte återfunnits på hans arbetsplats.

Det ska bli väldigt intressant att se om han kan förklara om någon av DNA-träffarna är bortom arbetsplatsen alternativt sitter på ett ställe där kontaminering inte är relevant förklaring.
Jag antar att bevisningen inte presenterats detaljerat för mer honom än "vi har hittat DNA på denna ägodel - hur förklarar du detta?"

2. Det behöver inte vara ett föremål som Luminol-testats. Det kan ha skickats in och vid en forensisk undersökning har DNA påträffats. Det kan därmed handla om föremål som torkats av alternativt att det funnits i mängd som inte ses öht. Det är mer rimligt att tro att Bluestar används på själva brottsplatsen alternativt vid undersökning av bil - möjligen då synligt blod ses - som inte kan läggas i en brun papperspåse...
2015-10-09, 06:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja fantisera du om poliskorruption och planterat blod om du mår bättre av det. Eller att DNA från flera källor (blod + minst en källa till) från just NB har avsatts på föremålen pga "flera års arbete på gården" medan ingen annan av de som arbetat i omgivningarna har lämnat något. Utgå också från att det inte finns något som helst annat bevis som pekar mot NB så ska du nog kunna behålla din övertygelse om att han är oskyldig och fortsätta somna gott om natten i övertygelsen att du är smartare och bättre på att tolka bevisning än både åklagaren och polisen. Blir han sen dömd precis som Kristoffer i Boden kan du lägga till att du är smartare än hela rättsväsendet.

Du har inte tänkt på att man kan ha hittat blod på föremål som hittats efter torsdagen? Du har inte tänkt på att "mikroskopiska blodpartiklar" faktiskt kan ha avsatts på föremål av den mycket mer sannolika och troliga anledningen att det är NB själv som tagit i dem med sår på händerna?

Du har bestämt dig för att bevisningen inte håller utan att ha sett bevisningen. Det är ju på sätt och vis ganska komiskt, även för oss som redan vet hur din tankeapparat fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Återigen med DNA: Det är fortfarande åtskilliga i tråden som verkar ha svårt att förstå att detta att det finns DNA på flera föremål från flera källor med all sannolikhet är REJÄLT ILLA för den misstänkte. Det drar ner möjligheten att det skulle kunna röra sig om en indirekt kontaminering pga att hans DNA finns på Martorp.

Finns DNA på föremål som hittats ute i terrängen måste man också fråga sig hur hans DNA hamnat där. Att man kan förväntas hitta en del DNA från honom i en snickarbod där han stått och filat och spikat i åratal på vara hänt. Att hans DNA ligger och skräpar i random dikeskant på något fält borde väl till och med theForeigner kunna inse att det är osannolikt. Att det sen dessutom skulle råka kontaminera ett mobilskal den riktige mördaren slängt där är.... tja

Nu hör jag invändningen: "Men det är säkert för att den riktige mördaren haft grejerna inne på Martorp först där NB:s DNA fanns och SEN kastat ut dem i terrängen". Men det sörru och sörni är en äkta hjälphypotes - ett antagande utan någon förankring i fakta eller observationer. Ungefär som den berömda blodplanteringen i Vatchareeyafallet. Sånt är inte mycket att komma dragande med i rättssalen är jag rädd. Man måste ha en förklaring som kan ges åtminstone något slags stöd av fakta i målet.

Angående adderade sannolikheter så repriserar jag ett inlägg från september jag skrev om saken nedan. Situationen kan jämföras med att jag kommer hem med läppstift på kragen och försöker skylla ifrån mig på att det måste ha varit en dam i trängseln på t-banan som råkat få läpparna mot den. Det är inte en särskilt sannolik förklaring, men som en engångshändelse kan man möjligen, möjligen köpa den. Händer det vid två, tre eller fyra av varandra oberoende tillfällen och jag varje gång skyller på kontaminering så sjunker min trovärdighet mycket snabbt ner mot NOLL.
Du bryr dig bara om ifall bevisen håller eller inte, inte om han är skyldig eller inte. Det går att bli fälld mot övertygande bevis även om man är oskyldig.

Och om nu alla presenterade bevisen håller, vad bevisar det för brott?
2015-10-09, 07:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Mord på en stackars 17-årig tjej.
2015-10-09, 07:20
Medlem
Citat:
Du bryr dig bara om ifall bevisen håller eller inte, inte om han är skyldig eller inte. Det går att bli fälld mot övertygande bevis även om man är oskyldig.

Mord såklart.Det är ju det han är häktad för.
2015-10-09, 07:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Mord på en stackars 17-årig tjej.
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Mord såklart.Det är ju det han är häktad för.
På vilket sätt binder bevisen honom till mordet? Såvitt jag förstår binder de honom bara till griftefridsbrott.
2015-10-09, 07:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Med tanke på att, hur och på vilken låg nivå Johansson bemött LGWP så är det inte osannolikt att han bemöter andra poliser inom organisationen som inte delar Johanssons syn på utredningen på samma sätt som han bemött LGWP.
Han gav honom GW:s egna ord tillbaka.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2015-10-09, 07:28
Medlem
develis avatar
Citat:
På vilket sätt binder bevisen honom till mordet? Såvitt jag förstår binder de honom bara till griftefridsbrott.
Så synd om honom då om han inte PRATAR ut om detta.
2015-10-09, 07:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Han gav honom GW:s egna ord tillbaka.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Barnsligt, eller hur?
Citat:
Så synd om honom då om han inte PRATAR ut om detta.
Han kanske tror att han klarar sig helt.
2015-10-09, 07:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Barnsligt, eller hur?
Han kanske tror att han klarar sig helt.
Javisst var GW fjantig när han sa det. Håller med. Gott att han fick sina egna ord tillbaka.

Ja, det kan han tro. Men du pratar om att han döms för brottet felaktigt.
Sitt av tiden då ditt dumma spån betyder mitt svar.
2015-10-09, 07:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Så du är nöjd med att en man sitter oskyldigt dömd för mord, medan en mördare går lös? Bra, då vet jag.
Är bevisningen tillräcklig för fällande dom, idioten har försökt dölja brottet och skyddar en mördare:

Då kan han sitta där tills han ruttnar och skylla sig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in