2015-10-08, 22:46
Medlem
Hur var det med fyndet (klockspännet?) vid Medelplana kyrka? Tillhörde det LH eller inte?
2015-10-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det skulle kunna vara hennes mobil, dvs det som fanns kvar av den sedan GM slagit sönder den. - Bitarna har han sedan stoppat på sig.

Har jag fel? Hittades inte mob delarna, utmed vägen?
2015-10-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Skrota omkring utomhus och ta sig upp på tak via stegar är en sak. Hade de behövliga nycklar till alla dörrar?

Det verkar inte orimligt att han kan ha haft en del nycklar med tanke på att han "rörde sig fritt på gården" och kanske behövde ha tillträde till olika förråd/byggnader med redskap och maskiner eftersom han utförde olika konstruktionsjobb. Bara en gissning förstås.
2015-10-08, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja, och man kan ju också undra om LJ valt att krympa utredningsgruppen till bara de 8 personer för att säkra sig att gruppen enbart bestod av de personer som han visste inte skulle ifrågasätta utredningen och om MGM nu också är rätt person att misstänka för mordet, och göra sig av med dom poliser i utredningen som kanske tyckte att andra spår också/ istället borde följas (det är sådana möjliga poliser som jag misstänker kan ha läckt info till GWP)

Med tanke på att, hur och på vilken låg nivå Johansson bemött LGWP så är det inte osannolikt att han bemöter andra poliser inom organisationen som inte delar Johanssons syn på utredningen på samma sätt som han bemött LGWP.

Jag är inne på din linje att poliser som inte har en agenda och som agerar professionellt och objektivt kan ha läckt.
2015-10-08, 22:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ Men jag tror att det blir väldigt svårt, säger han, det normala hade kanske varit, Jag tror att det kan bli väldigt svårt.
Det normala hade varit att han inte yttrat sig över huvud taget; möjligen stannat vid förvåning och besvikelse. - Å andra sidan har han också gett två versioner av handsken inne i ladan: 1) Ganska utförlig beskrivning av hur det gick till inkl. att en av bröderna fått syn på handsken och tagit upp den, 2) En ofullständig utsaga där han utelämnar det mesta förutom sin egen roll i det hela.

Det kan inte vara så lätt att tackla alla frågvisa journalister samtidigt som han vet att polisen bedriver en utredning och han inte vet riktigt hur mycket han bör berätta. - Ibland verkar han tänka högt - som t.ex. sina ifrågasättanden kring polisens framgång med bevisinsamlandet. Han synes här mest ha tänkt på sin egen roll i egenskap av mark- och fastighetsägare.
2015-10-08, 23:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Har jag fel? Hittades inte mob delarna, utmed vägen?
Det har vad jag kunnat se bara talats om mobilskal, (mobilfodral), sprucken display; mindre plastbitar.
2015-10-08, 23:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det normala hade varit att han inte yttrat sig över huvud taget; möjligen stannat vid förvåning och besvikelse. - Å andra sidan har han också gett två versioner av handsken inne i ladan: 1) Ganska utförlig beskrivning av hur det gick till inkl. att en av bröderna fått syn på handsken och tagit upp den, 2) En ofullständig utsaga där han utelämnar det mesta förutom sin egen roll i det hela.

Det kan inte vara så lätt att tackla alla frågvisa journalister samtidigt som han vet att polisen bedriver en utredning och han inte vet riktigt hur mycket han bör berätta. - Ibland verkar han tänka högt - som t.ex. sina ifrågasättanden kring polisens framgång med bevisinsamlandet. Han synes här mest ha tänkt på sin egen roll i egenskap av mark- och fastighetsägare.

Hur som helst, han verkar ha vetat att bröderna kommer att häktas och eventuellt åtalas och att det kommer att bli svårt att bevisa skuld eller vem som gjorde det(till del hade han ju rätt), vad visste AJ egentligen om försvinnandet, det ska bli intressant att få ta del av hans bandade tips till polisen.
2015-10-08, 23:06
Medlem
Citat:
Det har vad jag kunnat se bara talats om mobilskal, (mobilfodral), sprucken display; mindre plastbitar.

Okej, så kan det vara!
2015-10-08, 23:06
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hur var det med fyndet (klockspännet?) vid Medelplana kyrka? Tillhörde det LH eller inte?

Enligt Christer Fuxbom gjorde det INTE det, i en av de filmade intervjuerna fick han en rak och direkt fråga om just det fyndet och avfärdade det som inte hörande till utredningen.
Fyndet under torsdagen har ju varit under livlig debatt, då när det hände. Officiellt har inget sagts om vad fyndet bestod av mer än att "inga blodspår har hittats på de fynd som gjorts." I denna tråd har snackats om att det skulle varit delar av mobilttelefonen, samt många glada gissningar.

Citat:
Ursprungligen postat av mermaidmafia
Kopierat från en kille jag är vän med på facebook.

''Nu har polis och hundförare åkt från Skånings-Åsaka kyrka med fyndet jag gjorde tidigare under förmiddagen, som eventuellt kan tillhöra försvunna Lisa Holm..''

Och i kommentarerna: ''För mig är det varje enskild medborgares skyldighet, de tog de på största allvar och kom efter 20 minuter..men en kyrka är ett oerhört märkligt ställe att hitta en svart stringtrosa på..''
Burkgurka 20150615
Citat: Torsdagsfyndet var skelettdelar från ett djur. De från Missing People hade inte tillräcklig erfarenhet/kunskap att förstå att man inte förvandlas till skelett några få dagar efter man avlidit och blev därför upprivna och chockade.
2015-10-08, 23:08
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det där var intressant och helt ny info för mig också.

Det rör sig alltså om ett föremål som tillhört Lisa och som hittats Torsdag den 11 Juni "bakom cafeet" den röda markeringen för fyndet finns på mitt på åkern som ligger just intill cafeet (n/ö sidan)

Någon som vet vad det fyndet är?
Det är ju lite lurigt.
Kanske tidningen fick exklusiv info som polisen senare dementerade av strategiska skäl, men glömde att ta bort denna text.

Det är lite svårt att tolka artikeln eftersom de blandar info från tre dagar. Möjligtvis kan det ha varit detta fynd som gjorde att man tömde containern bakom kaféet.

Även detta från samma artikel är ju lite intressant:
Citat:
Enligt Expressens reporter på plats, Anders Abrahamsson, har man på onsdagen spärrat av ladan igen. Under dagen har polisens tekniska rotel varit på plats i ladan.

En stund senare kom en grupp utredare från utredningsjouren i Göteborg. Även en hundförare med kriminalsökhund, som är specialutbildad på att hitta sperma och blod, har sökt igenom ladan.

– När hunden kom ut fick hon leka med en leksak. Enligt hundföraren innebär det att hon har gjort ett bra jobb. Men vad det betyder vill inte hundföraren berätta för oss, säger Expressens reporter Anders Abrahamson.

http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-08 kl. 23:35.
2015-10-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem har riktat insumuner mot AJ, vad är det förresten?

I övrigt så tycker jag att det är intressant att diskutera hela rollistan i det här fallet, en helhetsbild är inte fel.

Patatiskt, kan du förklara vad du menar, är någon dum mot AJ tycker du?

Jadu, det vet jag inte vad det betyder. Tyvärr inget nytt ord jag kan lära ut. Fel auto-correct.
Jag väljer hellre vidrigt mot den misstanke som riktats mot AJ och även familj. Men eftersom jag behöver förklara vad jag menar så antar jag att du tycker det är ok med bl.a. hur pass riktandet varit/är mot AJ? Att tråden är full av spekulationer där han är mördaren? Baserat på hur han uttryckt sig, att han var på caféet och såg Lisa för första gången, att han hjälpte polisen med tips, att han äger marken där brottet skett, tråduppgifter som vem som helst kan ha suttit och knåpat ihop, etc.
2015-10-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det här har att göra med att processen är tudelad. I skede ett är den undersökande (inkvisitorisk), i skede två är den anklagande och dualistisk (anklagelse-försvar). I Sverige är det åklagaren som leder den undersökande delen och därför ingår objektivitetsplikten i paketet. Sedan övervakas processen i flera steg av rätten (häktningsförhandlingarna) i de fall där det handlar om tvångsåtgärder innan dom.

Jag kan inte se hur man skulle kunna förbättra det här genom att ha någon 70-%regel. Den gängse uppfattningen (man får ju anta att åklagare är yrkeskunniga) i rätten (som ju avgör i skuldfrågan) är att sannolikheten för att en åtalad skall vara skyldig är klart högre än 90 %.

Åklagaren skall, på objektiva grunder, vara säker på fällande dom, så enkelt är det hela. Tyvärr är inte åklagare (och i enstaka fall domstolarna) inte helt felfria, men då har vi hjälpmedel för det också i form av överklagande och i värsta fall resning (när felaktigheter uppdagas i efterhand).
Jo men om domstolen bara tar upp mål om åklagaren är säker på fällande dom, så har ju i praktiken åklagaren dömt, om han inte väcker åtal. Om han är rädd om sin prestige kommer han eventuellt att underlåta åtal i fall som borde ha prövats i domstol och kanske hade lett till dom. Jag håller inte med Lambertz om allt, men det var väl den här problematiken som han drev innan han tystnade: han tyckte att flera av Quickmålen borde ha prövats av domstol, medan åklagarna avstod från åtal. Att åklagaren ska vara objektiv tycker jag är en orealistisk idé. Han är ju bara människa och spelar en roll. Jag tror mera på ett system med maktdelning och renodlade roller. Jag råkar ha 1600-talets rättsväsende som hobby. I det system som då rådde (och inte var så osofistikerat faktiskt) har jag intrycket att åklagaren tog alla mål till rätten, där han hade misstanke om skuld helt enkelt. Ibland förlorade han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in