Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Hela ditt resonemang bygger på din känsla, och utgår ifrån att eftersom du är känslosam och känslostyrd så är alla andra det också. Men åtminstone jag och Saxlind är inte mycket för "töcke fjask". Därför faller hela ditt försök till lekmanspsykologi.
Nej, mitt resonemang bygger inte på en känsla. Det bygger på två mönster. Ditt vanliga du plötsligt bröt mot, och det som folk som drabbats av kognitiv dissonans följer som du lika plötsligt stämde in i.
Jag kan däremot säga att om det enbart varit Saxlind det gällt hade jag inte varit lika säker, men det är för att han i grunden är en idiot. Utöver det behöver egentligen inte så mycket kommenteras, det räcker med att konstatera att du vägrar inse vad andra utanför organisationen gjort: en hund är begravd. Varför är egentligen inte viktigt, kanske stämmer min förklaringsmodell (troligtvis gör den det), kanske inte. Men det spelar ingen större roll i längden.
Men för skojs skull kan jag göra en förutsägelse så kan vi, och alla andra, i framtiden se vem som hade rätt. Under förutsättning att den nya ledningen inte visar sig vara synnerligen inkompetent eller något väldigt oförutsätt inträffar, typ att Klas Lund visar sig vara en informatör som fört alla bakom ljuset eller något liknande, så kommer både du och Saxlind om max cirka 2-3 år ställa er mer eller mindre bakom petningen av Klas Lund lite oavsett vad som kommer fram. Och information kring personkonflikter har en tendens att läcka.
Bara för skojs skull, jag skulle nog inte satsa några större belopp på att jag har rätt. Och jag blir bara glad om du motbevisar mig.
Med det är egentligen allting sagt, så resten svarar jag bara på för att jag tycker det är kul.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Din "spontana känsla" säger nog mycket om dig men egentligen inget om mig. Jag ser ditt första påstående som den propagandabild alla nationella organisationer vill ge av sig själva. Jag själv tänker inte i sådana närmast religiösa banor, och inte heller tänker jag om en organisation som ett subjekt med en egen identitet. Det är som att när du ser ett orubbligt märkeströskverk så ser jag kugghjulen och en massa små indo-europeer som springer runt och bränner ned Europa för att så sina frön och vart man kan stoppa in käppar och stenar för att få tröskverket att gå sönder. Sedan ger jag råd om hur man ska förhindra att maskinen skär ihop.
Jag bryr mig inte om vad du tänker. Jag bryr mig om vad du känner. Du, likt alla andra, är långt mer känslostyrd och lättmanipulerad än vad du tror. Om så inte vore fallet hade inte reklamindustrin varit så stor som den är.
Det enda människors förnuft är bra på är att rättfärdiga beslut man redan fattat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Det andra påståendet är inte sant. Att han inte sagt ett pip till dig betyder inte att han inte sagt något om det till andra och ett uttalande finns även i skrift på Nordfront. Sedan att du inte är nöjd med detta och vill ha mer, vill veta de interna diskussionerna och de privata detaljerna, det är en annan sak. Om du från början hade fokuserat på kugghjulen istället för på idén så hade du inte behövt undra. Mitt informationsövertag delar jag inte med mig av i andra syften än att slå folk i huvudet med det.
Inte sant, alltså? Då förutsätter jag att du kan motbevisa mig. Det uttalande som gjorts i Nordfront kommer ju via den nya ledningen. Om du litar på att de är ärliga, så visst. Kör på det. Men då hade det verkligen varit på sin plats med ett uttalande från Klas Lund själv, för om allt är frid och fröjd har varken han eller den nya ledningen någon anledning till att INTE (låta) honom göra ett uttalande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Att folk inte vill förklara i detalj för dig exakt hur resonemangen gått osv det är något du måste acceptera. Det är privat. Interna angelägenheter. Inte din sak.
Men vad är detta, här erkänner du ju att det finns en hund begravd! Att resonemangen är interna har jag lika mycket respekt för som jag egentligen är ointresserad av dem. Jag bryr mig helt ärligt talat inte om varför han avgår, det angår nämligen inte mig. Det jag reagerar på är din förnekelse över vad som är uppenbart för alla andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Ja jag förnekar ditt överdrivna påstående, men min tro att många kommer att se KL som en andlig ledare är inte grundlös utan grundar sig i socialpsykologi, alltså samma pseudo-vetenskap som din "kognitiva dissonans".
1. Det är inte "mitt" påstående att Klas Lund lämnat plötsligt utan att ord offentligt. Det är vad som hänt. Du förnekar att något det är något konstigt med detta. Vilket det är ställt till bakgrund av påstående 1.
2. Du hävdade inte att enskilda medlemmar skulle ha Klas Lund som andlig ledare. Du hävdade att Klas Lund skulle fortsatt verka som andlig ledare i organisationen. Att flytta målstolparna är bara något fegisar gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Jag har inte gått till hårt angrepp mot någon annan än Söderman
Jag har inte hävdat något annat. Jag har hävdat att avsändaren, speciellt avsändarens karaktär, är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
och det är inte något som jag plötsligt börjat med just nu utan det har jag gjort ända sedan han skrev sitt USA-vänliga blogginlägg om att det var muslimerna som var de onda och inte judarna.
Sedan har vi kuppförsöket mot NMR, kuppförsöket mot Nationell Idag och misshandeln av Vavra, kuppförsöket mot ND och misshandeln av Marc, kuppförsöket mot Realisten, upplyftandet av en tysk pensionär som Sveriges nye fuhrer, konfliktskapandet inom tidningen Framåt, den misslyckade presstödssatsningen, bråket där SvP:s ideolog Ekdahl sparkades ut, hetsen mot nationella i Radio Framåt, Motgifts övergivande av SvP till förmån för religiösa högerextremister och SD-populister, förstörelsen av SvP, nyliberalismen, propagandan för judeo-kristendomen, smädelsen av William Luther Pierce, övergivandet av fäderneslandet, rekryteringen till utländska CIA-grupper och många andra frågor där jag gått till hårt angrepp mot Söderman för hans roll i detta och tyckt att han borde agerat annorlunda.
Det är mycket möjligt att jag varit hemsk och orättvis mot Söderman, och att det egentligen är fullt naturligt att nationalistledare rekryterar det egna landets nationalister till utländska säkerhetstjänster m.m. Egentligen kanske jag istället borde ha kritiserat nationalismen, ur ett funktionellt perspektiv, och sett förbi Söderman som person? Det kan hända att det är hos mig felet ligger. Men att som du gör avfärda min senaste kritik av Söderman som ett tillfälligt utslag av "kognitiv dissonans" det är helt enkelt inte sakligt.
Jag avfärdar inte din kritik av Söderman som ett tillfälligt utslag av kognitiv dissonans. Jag hävdar att kritiken i det här fallet används för att skydda dig själv från verkligheten. I övrigt är jag ointresserad av din åsikt om honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Till skillnad från mig som aldrig är resonabel så brukar du dock vara det, men just i den här frågan går du plötsligt till hårt angrepp mot mig, Saxlind, vonSnaps och NMR och tar parti för det fientliga trollet Relics trollkampanj. Det är alltså uppenbarligen du som plötsligt drabbats av kognitiv dissonans och orsaken måste naturligtvis vara att du har svårt att acceptera den uppkomna situationen. Kan det vara så att du förut såg dig som kunnig och insatt men nu har det visat sig att stora saker kan hända snabbt utan att du informeras att det sker och varför, och att detta skapat en konflikt inom dig?
Nej, jag bryr mig faktiskt inte det minsta om SMR som organisation. En inställning jag självklart är beredd att revidera den dagen jag ser tillväxtpotential. För min del är det egalt om Klas Lund leder organisationen eller inte, och jag har aldrig ens träffat människan så jag kan inte säga något om honom som person, eller huruvida den uppkomna situationen var rätt eller fel.
Bättre kan du. Det vet jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Jag jämförde inte med Steve Jobs. Det var ett sidospår. Relic hävdade sensationalistiskt att grundare aldrig kuppades och då tog jag Jobs och Tramiel som exempel på hur vanligt det var. Syftet var inte en jämförelse utan att sparka in några bollar i öppet mål hur förintelsejudar får vita barn att slåss mot varandra. Det vore önskvärt att alla som svarar troll gör det med sådana inlägg i upplysningens anda. Att som du gör hälla vatten på trollets kvarn är väldigt ogenomtänkt.
Det var mer än ett irrelevant sidospår; det var rent nonsens som inte ens bemötte vad Relic hävdade. Relic konstaterade klart och enkelt att det inte tillhör vanligheterna att grundaren för en organisation blir petad, inte att det aldrig sker. Det självklara svaret, om du nu hade trott på att allt var frid och fröjd, hade ju annars varit att Klas Lund inte blev petad. Men det var alltså inte din spontana reaktion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Operations
Ja. Fastna inte där.