2015-10-08, 23:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varför blir du "känslosam" och personligt berörd av att andra ifrågasätter om Johansson kan ha en agenda?

Vilken utbildning har t ex Johansson? Har han ens någon utbildning eller tillhör han den äldre generationens polis (dvs dom helt utan utbildning)? Har han blivit befordrad pga antal anställningsår (som väl är vanligt hos polismyndigheten?) eller pga särskild kunskap och kompetens?
Ja, jag är inte Johansson om du trodde det. Jag är inte ens polis.

Men jag tycker inte det är särskilt snyggt att antyda att spaningsledaren i fallet kan vara
korrumperad när det inte finns någonting alls konkret som tyder på att så skulle vara fallet.
Har han gjort nånting tidigare som fått dig att ledas in på dom här tankarna?

Googla så kanske du får reda på allt det du vill veta om människan ifråga.
Eller ta kontakt med honom själv så kanske han kan stilla din vetgirighet.
2015-10-08, 23:13
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det låter som en grupp som han är van att jobba ihop med, som har jobbat ihop länge. Det stärker tunnelseendet. Jämför gruppen som arbetade med Thomas Quick, den fick verkligen tunnelseende. Ja, jag vet att det är ett extremexempel, men tanken bakom en grupp som jobbar ihop länge och tunnelseende är riktig.

Nu är du nog ute på "hal is" Xeniatoppen!! En arbetsgrupp som fungerar bra i det här fallet är naturligtvis öppen, har högt i tak, förmåga till kritiskt tänkande, bra ledarskap som tillåter kritiska diskussioner, fastnar inte i konflikter utan löser dem på ett konstruktivt sätt.

I Quickfallet var det en sluten grupp, en psykoanalytisk guru och ett antal personer med mer eller mindre självuppblåsta egon. De trodde att de var superskickliga. Hade en skev självbild.

Har man arbetat tillsammans länge behöver det inte betyda att man har tunnelseende.
2015-10-08, 23:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det är ju lite lurigt.
Kanske tidningen fick exklusiv info, som polisen senare dementerat av strategiska skäl, men just denna text glömde tidningen att ta bort.

Det är lite svårt att tolka artikeln eftersom de blandar info från tre dagar. Möjligtvis kan det ha varit detta fynd som gjorde att man tömde containern bakom kaféet.

Även detta från samma artikel är ju lite intressant:
Vad handlar din sista rad om här? hittar inte vad du citerar?
Att de letade igenom containern som stod i anslutning till området där Lisas moped var parkerad, är väl närmast självklart.
2015-10-08, 23:15
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Vad handlar din sista rad om här? hittar inte vad du citerar?
Att de letade igenom containern som stod i anslutning till området där Lisas moped var parkerad, är väl närmast självklart.
Tre dygn senare...
2015-10-08, 23:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Nu är du nog ute på "hal is" Xeniatoppen!! En arbetsgrupp som fungerar bra i det här fallet är naturligtvis öppen, har högt i tak, förmåga till kritiskt tänkande, bra ledarskap som tillåter kritiska diskussioner, fastnar inte i konflikter utan löser dem på ett konstruktivt sätt.

I Quickfallet var det en sluten grupp, en psykoanalytisk guru och ett antal personer med mer eller mindre självuppblåsta egon. De trodde att de var superskickliga. Hade en skev självbild.

Har man arbetat tillsammans länge behöver det inte betyda att man har tunnelseende.
Jag tror Quickgruppen också ansåg sig öppen, har högt i tak, förmåga till kritiskt tänkande, bra ledarskap som tillåter kritiska diskussioner, fastnar inte i konflikter utan löser dem på ett konstruktivt sätt. Vem kollar om LJ-gruppen är så?
2015-10-08, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jadu, det vet jag inte vad det betyder. Tyvärr inget nytt ord jag kan lära ut. Fel auto-correct.
Jag väljer hellre vidrigt mot den misstanke som riktats mot AJ och även familj. Men eftersom jag behöver förklara vad jag menar så antar jag att du tycker det är ok med bl.a. hur pass riktandet varit/är mot AJ? Att tråden är full av spekulationer där han är mördaren? Baserat på hur han uttryckt sig, att han var på caféet och såg Lisa för första gången, att han hjälpte polisen med tips, att han äger marken där brottet skett, tråduppgifter som vem som helst kan ha suttit och knåpat ihop, etc.

Ingen är dömd för brottet, alla aktörer med en känd anknytning till offret är intressanta ur utredningssynpunkt, särskilt de som geografiskt fanns i närheten av försvinnandeplatsen, det är elementärt min käre Watson.

Ja, det är en form av utredning som bedrivs i krimtrådarna i det här forumet, vill du ägna dig åt styrkekramar så finns det faktiskt bättre forum för det tycker jag.

Det står dig fritt att lita på att polisen alltid gör rätt, vänligen respektera att andra inte har samma tillit, det vore hövligt av dig.

Jag vill understryka att så här långt så tror jag att NB har med mordet att göra, om du ursäktar.
2015-10-08, 23:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns ingenting som talar för att herrgården, dess flygelbyggnader, eller det hus vari bröderna disponerade en lägenhet, genomsökts - varken mån, tis, ons eller tors; däremot sökte man i byggnaderna närmast kaféet och kanske några andra "tipsbyggnader". - Ej heller omfattades slottet av husrannsakan den 12 juni då brödernas lägenhet finkammades. - Hade NB:s mor försummat att berätta om denna "grundligt" utförda genomsökning av sina söners bostad?

Bra sammanfattat och förmodligen helt korrekt.
2015-10-08, 23:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jadu, det vet jag inte vad det betyder. Tyvärr inget nytt ord jag kan lära ut. Fel auto-correct.
Jag väljer hellre vidrigt mot den misstanke som riktats mot AJ och även familj. Men eftersom jag behöver förklara vad jag menar så antar jag att du tycker det är ok med bl.a. hur pass riktandet varit/är mot AJ? Att tråden är full av spekulationer där han är mördaren? Baserat på hur han uttryckt sig, att han var på caféet och såg Lisa för första gången, att han hjälpte polisen med tips, att han äger marken där brottet skett, tråduppgifter som vem som helst kan ha suttit och knåpat ihop, etc.
Även jag hör till dem som tycker det är OK att pröva tesen att någon annan, t ex AJ, skulle kunna vara inblandad och t om skyldig. Många av oss försöker att inte basera argument på trådsanningar, utan på de uppgifter som kommit oss till del via media. Inte helt lätt att sortera bort alla trådskapade "fakta" och givetvis måste viss fantasiförmåga komma till för att kunna pröva en tes, vad skulle kunna vara möjligt, rimligt eller t om sannolikt?
2015-10-08, 23:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Tre dygn senare...
Så sant, tidsfördröjningen är anmärkningsvärd. Liksom det att man släppte avspärrningen av ladan mitt emot, för att sedan sätta upp den igen. Inte helt snyggt polisarbete, som det ser ut.
2015-10-08, 23:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Kan vara Hjälmen?
Låter ju som det skulle vara troligt?

Om detta handlar om fyndet som som gjordes torsdag kväll 11/6, så måste jag tyvärr göra dig besviken. Hjälmen saknades fortfarande på fredagen 12/6, enligt uttalanden från polisen - om man ska tro media.

Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varför blir du "känslosam" och personligt berörd av att andra ifrågasätter om Johansson kan ha en agenda?

Vilken utbildning har t ex Johansson? Har han ens någon utbildning eller tillhör han den äldre generationens polis (dvs dom helt utan utbildning)? Har han blivit befordrad pga antal anställningsår (som väl är vanligt hos polismyndigheten?) eller pga särskild kunskap och kompetens?

Intressanta reflektioner. Givetvis kan landsortspoliser med mindervärdeskomplex ha en särskild agenda av prestigeskäl. Det kan mycket väl vara så just här. Vi får väl se.
2015-10-08, 23:36
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Så sant, tidsfördröjningen är anmärkningsvärd. Liksom det att man släppte avspärrningen av ladan mitt emot, för att sedan sätta upp den igen. Inte helt snyggt polisarbete, som det ser ut.

Mycket av de här " förseningarna" beror förmodligen på att man dom första dygnen letade efter en levande Lisa. Det var bråttom och pappa med militär var med. Sannolikt har dom gjort snabba kontroller i container och lada för att kolla om Lisa alt Lisas kropp fanns där. Efter några dygn gjorde man om det, nu grundligare.

Intressant med sökområdet bakom cafeet, jag kan ff föreställa mig att Lisa har sprungit över fältet där för att undkomma men misslyckats.
2015-10-08, 23:42
Medlem
Theforeigners avatar
Tycker att det är viktigt att skriva sig bakom örat att:

Det fanns INTE något synligt blod på några av de fynd/Lisa's tillhörigheter som hittats i perioden Söndag den 7 Juni till och med Torsdag kväll den 11 Juni :

http://www.svd.se/sokomradet-utokat--hundratals-deltar/om/forsvunna-lisa-holm

Publicerats efter kl 20:00 den 11 Juni 2015
(efter kl 20:00 iom det står beskrivet i texten vad som hänt kl 20:00 på Torsdagen)

Citat:
Finns det något i alla de fynd som hittills har gjorts som tyder på blodsutgjutelse?

– Nej, det gör det inte, säger Christer Fuxborg.

Så alltså INGET SYNLIGT BLOD på handsken, mobilskalet, mobildelarna, + några tillhörigheter som vi ännu inte vet vad är.

Så om det då plötsligt, i FUP, finns uppgifter om att det fanns blod på dessa föremål, ja då ser det illa ut för polisen och åklagaren !!!

(detta gäller förstås inte om det är gammla mikroskopiska blod partiklar från tidigare sår/skador som NB fått i förbindelse med sina flera års arbete på gården)

Har just hittat denna info, som publicerats den 12 Juni kl 20:49, att:

"Inget av fynden tyder på våld" och det gäller ALLA fynd gjort mellan den 7 Juni och till och med den 12 Juni på kvällen.

http://www.pressen.se/4672933.html

Citat:
På fredagskvällen hämtades tre personer till förhör av polis i Blomberg. Fler fynd som gjorts under dagen, tillsammans med de tidigare, tyder på att 17-åriga Lisa Holm är kvar i området. Men inget av fynden tyder på våld, säger polisen till SvD..
Senast redigerad av Theforeigner 2015-10-09 kl. 00:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in