2015-10-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Högre tankar har du alltså inte om polisen än att du håller det som en realistisk möjlighet att
man skulle drista sig till att plantera blod för att sätta dit en litauisk gästarbetare för
mordet på en svensk tonårstjej.

Du får ursäkta men det är något skrämmande att du verkligen tror att nåt sånt skulle
kunna göras.

Du plus några andra skrämmer uppriktigt sagt genom den rent paranoida misstro ni uppvisar
gentemot rättsväsendet.

Varför skulle inte det kunna vara en möjlighet? Det handlar om vilket intresse och vem som polis skyddar.

Vad skrämmer dig egentligen? Att det finns kunskap om korruptionen inom rättsväsendet?
2015-10-08, 21:35
Medlem
Grandiosos avatar
En reporter reflekterar över tillståndet i Sverige:

"Det sägs att Sverige är tryggare än någonsin"

Citat:
Först var det 17-åriga Lisa Holm som dödades när hon skulle ta mopeden hem från sommarjobbet i Kinnekulle, sedan blev fyra år äldre Ida Johansson mördad under en joggingrunda hemma i Upplands Väsby och några dagar därefter berövades mor och son Herlin livet under ett måndagsbesök på Ikea.

Vad fan är det som händer, tänkte vi nog lite till såväl mans som kvinns ute i stugorna.

Med den där tragiska trippeln som färskvara på näthinnan flammade det upp en debatt där det diskuterades huruvida dagens Sverige är tryggare än någonsin tidigare – några hävdade med bestämdhet att det faktiskt var så medan andra ifrågasatte detsamma å det grövsta.
Citat:
Jag avslutar ofta dygnet med att gå in på internetforumet Flashback och tar då alltid en titt under ämnet "Aktuella brott och kriminalfall" där tråden "Vågen av åldringsbrott" ständigt fylls på med nya vidrigheter som drabbar de allra äldsta bland dem som byggt det här landet.

Ofta är det signaturen "spoiler" som bidrar med polisrapporter och tidningsnotiser från hela landet och man blir gråtfärdig av den råhet och totala brist på empati som florerar där ute.

http://ekuriren.se/personligt/1.3491311-det-sags-att-sverige-ar-tryggare-an-nagonsin
2015-10-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, jag inbillar mig verkligen inte att varenda individ verksam inom rättsväsendet skulle
vara helt felfri. Inte förr i tiden och inte nu heller. Senast i somras dömdes en yngre
åklagare i landet för sexuella övergrepp, så där är en som inte var särskilt helgonlik minsann...

Men nu tror jag i alla fall inte att det inom Skövdepolisen ska bäras så illa åt att man
planterar bevis mot den häktade eller gör sig skyldig till andra oegentligheter i samband
med fallet.

Du vet lika väl som vi andra att om Johansson är korrumperad så spelar det ingen roll om dom flesta poliser i Skövde inte är korrumperade. Det handlar om makt och inflytande. Om en korrumperad Johansson sätter agendan i ett fall så har övriga inget inflytande eller möjlighet att påverka.

Hur ser Johanssons åttamanna-grupp ut? Hur fördelar sig kön, etnicitet, ålder etc i gruppen? Finns det möjlighet att ifrågasätta Johansson och hans hypoteser? Vilken kunskap finns i gruppen? Vilka värderingar och attityder råder/är "tillåtna" i gruppen?
2015-10-08, 21:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Varför skulle inte det kunna vara en möjlighet? Det handlar om vilket intresse och vem som polis skyddar.

Vad skrämmer dig egentligen? Att det finns kunskap om korruptionen inom rättsväsendet?
Berätta gärna vem du misstänker som man skyddar och och vad det är för intresse det
handlar om. Bred ut dig med din paranoia, jag är idel öra.

Vad som skrämmer mig?
Det finns en del som skrämmer mig men tänker jag inte utveckla mig närmare om här.
För det hör inte hemma här nämligen.
2015-10-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Du vet lika väl som vi andra att om Johansson är korrumperad så spelar det ingen roll om dom flesta poliser i Skövde inte är korrumperade. Det handlar om makt och inflytande. Om en korrumperad Johansson sätter agendan i ett fall så har övriga inget inflytande eller möjlighet att påverka.

Hur ser Johanssons åttamanna-grupp ut? Hur fördelar sig kön, etnicitet, ålder etc i gruppen? Finns det möjlighet att ifrågasätta Johansson och hans hypoteser? Vilken kunskap finns i gruppen? Vilka värderingar och attityder råder/är "tillåtna" i gruppen?

Du har många antagande som inte har någon grund, vad jag vet, eller hört.

Utan säker grund, rasar hela huset.
2015-10-08, 22:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har många antagande som inte har någon grund, vad jag vet, eller hört.

Utan säker grund, rasar hela huset.
Ja, eller sommarstugan...

TV4:s Brottsplats Sverige hade inget om Lisa idag, och det har inte varit något i media. Hur länge kommer det att vara tyst?
2015-10-08, 22:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
...

TV4:s Brottsplats Sverige hade inget om Lisa idag, och det har inte varit något i media. Hur länge kommer det att vara tyst?

Tack för den infon. För mig som inte har TV är den mycket intressant. Var det inte snack igår om att Aro hade uttalat sig om Lisafallet i Nyhetsmorgon? Det blev inte en ens tummetott av detta i hans program ikväll då, förstår jag.

Nå, om det är tyst för länge, kommer någon att öppna käften till slut. Vi får ge oss till tåls.
2015-10-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Varför tror AJ att det kan bli väldigt svårt därför att bröderna har rört sig fritt på gården?

Är det AJ som är källa till att bröderna rör sig fritt på gården?
2015-10-08, 22:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
"Om väggarna till gårdens byggnader kunde tala skulle de ha mycket att berätta."

[ Källa: http://blombergsateri.se/om-blomberg/ ]

Det är obehagligt när det förefaller finnas luckor i en utredning. Många som satt sig in i detta fall delar den upplevelsen.

Trots en ocean av ovidkommande hårklyverier från alla thread-junkies har få bemödat sig om att finna ut verkliga belägg för en lång rad avgörande frågor gällande alternativa gärningsmän och möjliga brottsplatser.

Denna tråd har inget existensberättigande om den domineras av en mob av ynkryggar som bara rackar ner på varje fritänkande skribent, för att sen endast framhålla att polis och åklagare säkert är på rätt spår.
Tråden fyller bara en funktion om vi utgår ifrån att det finns något nytt att upptäcka, något som utredningen missat. Annars kan ju alla lika gärna hålla käften och läsa tidningen.
De som försöker kväva varje ny oprövad tanke i tråden tjänar bara de krafter - fastlåsta av prestige - som vill mörklägga och undvika transparens.
Att bara lättjefullt tro och hoppas (som i frikyrkan) att utredarna gör ett gott och fördomsfritt jobb duger inte i min bok.

Efter snart 76000 inlägg i tråden verkar ingen veta om Blombergs slott genomsökts. Skulle detta ha skett och då passerat helt obemärkt inför journalister, MPS och alla nyfikna?

Jag har samlat på mig ett mycket stort antal bilder (ett tusental i arkivet) tagna av pressfotografer och andra från sökandet och bevakningen under första veckan, samt en mängd ytterligare från de tekniska undersökningarna. De täcker så gott som hela trakten, men inte en enda bild visar poliser inne vid "slottet".

Jag har efterlyst - genom de kanaler jag har tillgång till - om det verkligen gjorts någon undersökning av "slottet", men kammat noll. Varken poliser eller journalister har kunna bekräfta att detta skett.

Kan det vara så att anledningen till att man inte funnit brottsplatsen är att den finns där man inte sökt - på "slottet"?

När man betraktar de uppgifter om bevisning som finns till hands är det lämpligt att också notera vilka uppgifter som saknas. Detta gäller alltid vid bedömning av grova brottsutredningar. Fingeravtryck, skoavtryck, vittnes-iakttagelser, en säkerställd brottsplats saknas medan det verkar finnas platser polisen avstått från att undersöka.

Åklagaren uttrycker sig vagt och trevande. Han förefaller endast ha en vag idé till gärningsbeskrivning och helt sakna motivbild. Det är lätt att inse skandalens vidd om det i framtiden visar sig att någon lockat med sig LH i bil till "slottet", och att detta sedan lett till döden - avsiktligt eller ej - utan att polisen ens sökt av den platsen.

Det är viktigt att minnas att NFC initialt inte kunnat specificera när döden inträffat med mindre än ett spann på fem dygn, att vi inte kan veta när BO:s kropp hamnade på Martorp, att det under de första två nätterna efter LH:s försvinnande inte förekommer några trovärdiga uppgifter om att det fanns polis eller annan sökpersonal i området mellan "slottet" och Martorp.

Hade något kunnat pågå i "slottet" och manskapsboden BPA 4 nattetid?
Det verkar vara en fråga som ingen vill ta i.

Bildlänkar:

http://www.mediafire.com/download/n1pwp2msqsc3dp3/Slottet+ortofoto+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/nsdjt6d248w6r7c/Slottet+ortofoto+2.jpg

http://www.mediafire.com/download/fg9qim3p4evetv5/Slottet.jpg

http://www.mediafire.com/download/kjhv28zjuy41qmv/Slottstrappan.jpg

Detta inlägg anknyter till mitt första i denna tråd.

Eftersom jag inte använder detta forum som chat-room och spammar "oneliners" hela dagarna - inte heller intar alla måltider samt slumrar framför bildskärmen dygnet runt - och eftersom jag läser och tänker betydligt mer än jag skriver, kommer här en lista med länkar till mina tidigare inlägg i ämnet som drunknat i det allmänna imbecilla dravlandet och käftslängandet:

Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

Angående vägen över Limugnsgärdet och Gumsgärdet

En hypotes om hur LH kom till Martorp

Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 - några iakttagelser och tankar

Angående vaga uppgifter om DNA-bevisning

En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Angående gärningsmannatyp, styckning och undanröjning av kroppen

Brottsplatsen kan vara avlägset belägen

Dubbla lojaliteter

Kan döden ha inträffat i en gödselbrunn?

Flickor i SUV & buntbands-hypotesen

Grovt skyddande av brottsling

@

Jag tycker nog att rättshaveristerna har tagit tillräckligt stort utrymme i tråden. Det är tröttsamt med ständiga påståenden som inte underbyggs av någon form av fakta eller ett uns av logik.
2015-10-08, 22:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det här hade jag inte sett tidigare:

Citat:
Citat:
Högintressant fynd

Under torsdagen spärrades ett område av bakom kafét, där ett "mycket intressant" fynd hittats. Föremålet uppges tillhöra Lisa.

Texten ligger i en interaktiv karta här:
http://www.expressen.se/gt/nagonstans-har-det-gjorts-misstag/

Ja det där var intressant och helt ny info för mig också.

Det rör sig alltså om ett föremål som tillhört Lisa och som hittats Torsdag den 11 Juni "bakom cafeet" den röda markeringen för fyndet finns på mitt på åkern som ligger just intill cafeet (n/ö sidan)

Någon som vet vad det fyndet är?
2015-10-08, 22:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja det där var intressant och helt ny info för mig också.

Det rör sig alltså om ett föremål som tillhört Lisa och som hittats Torsdag den 11 Juni "bakom cafeet" den röda markeringen för fyndet finns på mitt på åkern som ligger just intill cafeet (n/ö sidan)

Någon som vet vad det fyndet är?

Om någon här hade vetat så hade det läckt ut för länge sedan misstänker jag. Jag gissar vilt, jag tror att det är hjälmen det handlar om.
2015-10-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Är det AJ som är källa till att bröderna rör sig fritt på gården?

Inte enbart. Även grannarna har intygat att dom (speciellt den äldre brodern) rört sig fritt, varit försynta och "smält in" i omgivningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in