2015-10-08, 19:03
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har sökt men hittar inte källan till påståendet om att den yngre brodern verkade vara nedstämd efter offrets försvinnande, något som har en länk eller kan berätta mer om det här.

Vem påstod det här om brodern, när kom uppgiften till allmän kännedom, och var stod det att läsa först?
Det kommer härifrån bland annat tror jag: http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/.

En granne som uttalar sig. Tolkningsfråga. Kan vara så också att den yngre AB alltid var tillbakadragen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aLphaCurL
"Om väggarna till gårdens byggnader kunde tala skulle de ha mycket att berätta."

[ Källa: http://blombergsateri.se/om-blomberg/ ]

Det är obehagligt när det förefaller finnas luckor i en utredning. Många som satt sig in i detta fall delar den upplevelsen.

Trots en ocean av ovidkommande hårklyverier från alla thread-junkies har få bemödat sig om att finna ut verkliga belägg för en lång rad avgörande frågor gällande alternativa gärningsmän och möjliga brottsplatser.

Denna tråd har inget existensberättigande om den domineras av en mob av ynkryggar som bara rackar ner på varje fritänkande skribent, för att sen endast framhålla att polis och åklagare säkert är på rätt spår.
Tråden fyller bara en funktion om vi utgår ifrån att det finns något nytt att upptäcka, något som utredningen missat. Annars kan ju alla lika gärna hålla käften och läsa tidningen.
De som försöker kväva varje ny oprövad tanke i tråden tjänar bara de krafter - fastlåsta av prestige - som vill mörklägga och undvika transparens.
Att bara lättjefullt tro och hoppas (som i frikyrkan) att utredarna gör ett gott och fördomsfritt jobb duger inte i min bok.

Efter snart 76000 inlägg i tråden verkar ingen veta om Blombergs slott genomsökts. Skulle detta ha skett och då passerat helt obemärkt inför journalister, MPS och alla nyfikna?

Jag har samlat på mig ett mycket stort antal bilder (ett tusental i arkivet) tagna av pressfotografer och andra från sökandet och bevakningen under första veckan, samt en mängd ytterligare från de tekniska undersökningarna. De täcker så gott som hela trakten, men inte en enda bild visar poliser inne vid "slottet".

Jag har efterlyst - genom de kanaler jag har tillgång till - om det verkligen gjorts någon undersökning av "slottet", men kammat noll. Varken poliser eller journalister har kunna bekräfta att detta skett.

Kan det vara så att anledningen till att man inte funnit brottsplatsen är att den finns där man inte sökt - på "slottet"?

När man betraktar de uppgifter om bevisning som finns till hands är det lämpligt att också notera vilka uppgifter som saknas. Detta gäller alltid vid bedömning av grova brottsutredningar. Fingeravtryck, skoavtryck, vittnes-iakttagelser, en säkerställd brottsplats saknas medan det verkar finnas platser polisen avstått från att undersöka.

Åklagaren uttrycker sig vagt och trevande. Han förefaller endast ha en vag idé till gärningsbeskrivning och helt sakna motivbild. Det är lätt att inse skandalens vidd om det i framtiden visar sig att någon lockat med sig LH i bil till "slottet", och att detta sedan lett till döden - avsiktligt eller ej - utan att polisen ens sökt av den platsen.

Det är viktigt att minnas att NFC initialt inte kunnat specificera när döden inträffat med mindre än ett spann på fem dygn, att vi inte kan veta när BO:s kropp hamnade på Martorp, att det under de första två nätterna efter LH:s försvinnande inte förekommer några trovärdiga uppgifter om att det fanns polis eller annan sökpersonal i området mellan "slottet" och Martorp.

Hade något kunnat pågå i "slottet" och manskapsboden BPA 4 nattetid?
Det verkar vara en fråga som ingen vill ta i.

Bildlänkar:

http://www.mediafire.com/download/n1pwp2msqsc3dp3/Slottet+ortofoto+1.jpg

http://www.mediafire.com/download/nsdjt6d248w6r7c/Slottet+ortofoto+2.jpg

http://www.mediafire.com/download/fg9qim3p4evetv5/Slottet.jpg

http://www.mediafire.com/download/kjhv28zjuy41qmv/Slottstrappan.jpg

Detta inlägg anknyter till mitt första i denna tråd.

Eftersom jag inte använder detta forum som chat-room och spammar "oneliners" hela dagarna - inte heller intar alla måltider samt slumrar framför bildskärmen dygnet runt - och eftersom jag läser och tänker betydligt mer än jag skriver, kommer här en lista med länkar till mina tidigare inlägg i ämnet som drunknat i det allmänna imbecilla dravlandet och käftslängandet:

Det verkar stå en elefant mitt i rummet...

Angående vägen över Limugnsgärdet och Gumsgärdet

En hypotes om hur LH kom till Martorp

Byssjan, byggbaracken eller manskapsboden BPA 4 - några iakttagelser och tankar

Angående vaga uppgifter om DNA-bevisning

En hypotes om gripandet av litauerna och fyndet av LH:s kropp

Angående gärningsmannatyp, styckning och undanröjning av kroppen

Brottsplatsen kan vara avlägset belägen

Dubbla lojaliteter

Kan döden ha inträffat i en gödselbrunn?

Flickor i SUV & buntbands-hypotesen

Grovt skyddande av brottsling

@

Har läst dina inlägg! Har själv funderat mycket på Slottet, varför står det inget om det? o inget annan info kommer fram!
Tycker du gjort flera bra inlägg här, som man bör tänka på!
Tack för bra inlägg. MVH.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har sökt men hittar inte källan till påståendet om att den yngre brodern verkade vara nedstämd efter offrets försvinnande, något som har en länk eller kan berätta mer om det här.

Vem påstod det här om brodern, när kom uppgiften till allmän kännedom, och var stod det att läsa först?

Allmän kännedom? Qwart tror jag det var som gav uppgift i tråden om detta, någon han hört det ifrån om jag inte missminner mig.
2015-10-08, 19:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Efter snart 76000 inlägg i tråden verkar ingen veta om Blombergs slott genomsökts. Skulle detta ha skett och då passerat helt obemärkt inför journalister, MPS och alla nyfikna?
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Har själv funderat mycket på Slottet, varför står det inget om det? o inget annan info kommer fram!
Redan på tisdagen meddelades att polisen grundligt hade genomsökt alla fastigheter på Blombergs egendom. De hade även letat i källare.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-08 kl. 19:24.
2015-10-08, 19:21
Medlem
Gusselbys avatar
Jag tar för givet att målsägarbiträdet kommer att kunna ställa frågor till den snart åtalade i en framtida rättegång men så är det kanske inte alls? Ni som vet, hur ligger det till med det? Om han får det hoppas jag i alla fall att det blir riktigt svettigt för NB.

När får målsägarbiträdet förresten ta del av fup?
2015-10-08, 19:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Redan på tisdagen meddelades att polisen grundligt hade genomsökt alla fastigheter på Blombergs egendom. De hade även letat i källare.
Källa?
2015-10-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Japp, det står ju det, men inte att Slottet, är genomsökt, finns ingen info, om det alls!
2015-10-08, 19:28
Medlem
aLphaCurLs avatar
En förundersökningsledare ur balans

Det blir lätt patetiskt när utredningen ger sig in i sandlådepolemik mot privatpersonen Leif GW Persson (nykter eller ej) i media:

Citat:
Lars Johansson:
– Han vet inte ett skit om den här utredningen men man kan ju tycka att han borde lära sig grunderna i spaningsarbete: man ska vara objektiv.
[ ... ]
– Bevisläget är mycket gott och han vet inte mer än min högra lillfingernagel, säger Lars Johansson.
– News55.se

Om Lars Johansson får samma känsloutbrott i förhörssituationer är han nog ingen vidare utredare. Här har han haft tid att stanna upp och tänka, snacka med kollegor etc, men är ändå helt ur balans i intervjun och vräker ur sig dumheter som drar löje över utredningen.
Han agerar på detta sätt inom ämbetet. Detta är amatörism och dåligt omdöme. Folk med dylika begränsningar är sällan goda utredare.
Pensionären GW har under sin karriär varit polisen behjälplig i c:a 10.000 utredningar om allvarliga brott (om jag minns siffran rätt). Matchar Johansson det?

Citat:
Lars Johansson:
– Leif GW Persson spekulerar och då blir det såhär – en höna av en fjäder.
– News55.se

Känns mer som att misstankarna mot NB är den där hönan.

Leif GW Perssons arena numera är media. Utredarna gör bara bort sig om de tror att de kan slå honom med retorik på den arenan.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja, jag misstänker att en polis, som varit med i utredningen men som inte längre är med, och som själv tycker att fel man sitter häktad, att han har läckt upplysningar om utredningen till GW.

Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Det finns poliskår och det finns jägarkår och det finns de som ingår i båda, de kan ingå i en mordutredningskrets likväl som i GW's bekantskapskrets, "say no more"

Citat:
Ursprungligen postat av rml
Jag måste säga att Lars Johanssons uttalanden i pressen är frapperande. Sist pratade han om att GW inte "visste ett skit" och nu säger han att GW inte vet mer än hans lillfingernagel. Om vi bortser från att det i början inte rådde yppandeförbud och att GW med största sannolikhet åtminstone vet vad som var allmängods inom polisen och att tekniker, NFC eller någon annan därefter kan ha läckt direkt eller indirekt till GW, och att GW därför faktiskt kan veta en del, så är det ett språk och uttryckssätt som inte anstår den position Johansson besitter. "Lillfingernagel"?! Något liknande har jag inte hört sedan mellanstadiet! Mycket anmärkningsvärt och oprofessionellt. Hans uttryckssätt ingjuter inte direkt förtroende.
Att GW borde hålla käften håller jag med om, men det är en helt annan sak.

Mycket troligt att GW har poliskällor! Man ska inte underskatta GW:s kontaktnät. Gubben må supa friskt, men dum är han inte. Hans uttalanden är så pass kaxiga att han lär ha substans bakom. Även om slask-pressen givetvis glatt vässar udden. Det är uppenbart att det råder en giftig personkemi mellan kulmagarna, men det är ingen tvekan om vem som har störst.

GW:s grymtanden sker inte inom ämbetet. Han agerar som privatperson. Att han personligen inte kan titta utredarna över axeln betyder verkligen inte att GW inte skaffar sig information om något som tilldrar sig hans intresse.
GW är rätt duktig på att hålla käft när det behövs, om det han inte kan/får avslöja. Att han inte går in på detaljer innan FUP är tillgängligt beror säkert till del på att han inte vill kompromettera sina källor.
GW vet bättre än att riskera att påverka en kommande rättegång om han inte har väldigt goda indikationer på att han har rätt.

GW är pensionär. Han har tid att läsa vad som skrivs på nätet. Självklart har han sett Aro & Co, kanske haft ett och annat snack med dem.Gubben är inte mycket för att gissa. Han har sina rutiga och randiga skäl till det han säger. Annars är det illa med honom. Då blir det snickarboa - eller vinkällaren.
Anar att han har ett romanbygge på gång att döma av hans starka intresse.

Ni som oroar er över att utredningen får kritik:
Dessa är vuxna människor. De jobbar med detta och har betalt för att klara sina uppgifter. De behöver inte er "stöttning" eller någon krisgrupp att hålla i handen.
Men om kritiken är befogad och det visar sig att LH och hennes efterlevande aldrig får klarhet och upprättelse, då är det illa - riktigt illa!

@
2015-10-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Jag tar för givet att målsägarbiträdet kommer att kunna ställa frågor till den snart åtalade i en framtida rättegång men så är det kanske inte alls? Ni som vet, hur ligger det till med det? Om han får det hoppas jag i alla fall att det blir riktigt svettigt för NB.

Ja målsägandebiträdet får under huf ställa frågor till den åtalade.

Tror målsägandebiträdet får ta del av fup samtidigt som försvaret får det.
2015-10-08, 19:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Jo, visst får ett sånt biträde ställa så mycket frågor man vill.
Här är ett exempel; rättegången i Vatchareeya Bangsuanfallet:

Målsägandebiträdet Elisabeth Massi Fritz pressade honom hårt om vad som hände den sista kvällen i 22-åringens bostad.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 00346

Och sen får väl ett målsägarbiträde ta del av FUP samtidigt som försvararen får det skulle
jag tänka mig.
Senast redigerad av Grandioso 2015-10-08 kl. 19:40.
2015-10-08, 19:36
Medlem
Citat:
En förundersökningsledare ur balans

Det blir lätt patetiskt när utredningen ger sig in i sandlådepolemik mot privatpersonen Leif GW Persson (nykter eller ej) i media:

– News55.se

Om Lars Johansson får samma känsloutbrott i förhörssituationer är han nog ingen vidare utredare. Här har han haft tid att stanna upp och tänka, snacka med kollegor etc, men är ändå helt ur balans i intervjun och vräker ur sig dumheter som drar löje över utredningen.
Han agerar på detta sätt inom ämbetet. Detta är amatörism och dåligt omdöme. Folk med dylika begränsningar är sällan goda utredare.
Pensionären GW har under sin karriär varit polisen behjälplig i c:a 10.000 utredningar om allvarliga brott (om jag minns siffran rätt). Matchar Johansson det?

– News55.se

Känns mer som att misstankarna mot NB är den där hönan.

Leif GW Perssons arena numera är media. Utredarna gör bara bort sig om de tror att de kan slå honom med retorik på den arenan.

Mycket troligt att GW har poliskällor! Man ska inte underskatta GW:s kontaktnät. Gubben må supa friskt, men dum är han inte. Hans uttalanden är så pass kaxiga att han lär ha substans bakom. Även om slask-pressen givetvis glatt vässar udden. Det är uppenbart att det råder en giftig personkemi mellan kulmagarna, men det är ingen tvekan om vem som har störst.

GW:s grymtanden sker inte inom ämbetet. Han agerar som privatperson. Att han personligen inte kan titta utredarna över axeln betyder verkligen inte att GW inte skaffar sig information om något som tilldrar sig hans intresse.
GW är rätt duktig på att hålla käft när det behövs, om det han inte kan/får avslöja. Att han inte går in på detaljer innan FUP är tillgängligt beror säkert till del på att han inte vill kompromettera sina källor.
GW vet bättre än att riskera att påverka en kommande rättegång om han inte har väldigt goda indikationer på att han har rätt.

GW är pensionär. Han har tid att läsa vad som skrivs på nätet. Självklart har han sett Aro & Co, kanske haft ett och annat snack med dem.Gubben är inte mycket för att gissa. Han har sina rutiga och randiga skäl till det han säger. Annars är det illa med honom. Då blir det snickarboa - eller vinkällaren.
Anar att han har ett romanbygge på gång att döma av hans starka intresse.

Ni som oroar er över att utredningen får kritik:
Dessa är vuxna människor. De jobbar med detta och har betalt för att klara sina uppgifter. De behöver inte er "stöttning" eller någon krisgrupp att hålla i handen.
Men om kritiken är befogad och det visar sig att LH och hennes efterlevande aldrig får klarhet och upprättelse, då är det illa - riktigt illa!

@

Kan bara hålla med dig i detta. GW är inte dum! O det blir ju riktigt illa om fam, inte får klarhet o upprättelse, i detta fallet!
2015-10-08, 19:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Japp, det står ju det, men inte att Slottet, är genomsökt, finns ingen info, om det alls!

Källa på att Slottet inte är genomsökt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in