En förundersökningsledare ur balans
Det blir lätt patetiskt när utredningen ger sig in i sandlådepolemik mot privatpersonen Leif GW Persson (nykter eller ej) i media:
Citat:
Lars Johansson:
– Han vet inte ett skit om den här utredningen men man kan ju tycka att han borde lära sig grunderna i spaningsarbete: man ska vara objektiv.
[ ... ]
– Bevisläget är mycket gott och han vet inte mer än min högra lillfingernagel, säger Lars Johansson.
– News55.se
Om Lars Johansson får samma känsloutbrott i förhörssituationer är han nog ingen vidare utredare. Här har han haft tid att stanna upp och tänka, snacka med kollegor etc, men är ändå helt ur balans i intervjun och vräker ur sig dumheter som drar löje över utredningen.
Han agerar på detta sätt inom ämbetet. Detta är amatörism och dåligt omdöme. Folk med dylika begränsningar är sällan goda utredare.
Pensionären GW har under sin karriär varit polisen behjälplig i c:a 10.000 utredningar om allvarliga brott (om jag minns siffran rätt). Matchar Johansson det?
Citat:
Lars Johansson:
– Leif GW Persson spekulerar och då blir det såhär – en höna av en fjäder.
– News55.se
Känns mer som att misstankarna mot NB är den där hönan.
Leif GW Perssons arena numera är media. Utredarna gör bara bort sig om de tror att de kan slå honom med retorik på den arenan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Theforeigner
Ja, jag misstänker att en polis, som varit med i utredningen men som inte längre är med, och som själv tycker att fel man sitter häktad, att han har läckt upplysningar om utredningen till GW.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeMajk
Det finns poliskår och det finns jägarkår och det finns de som ingår i båda, de kan ingå i en mordutredningskrets likväl som i GW's bekantskapskrets, "say no more"
Citat:
Ursprungligen postat av
rml
Jag måste säga att Lars Johanssons uttalanden i pressen är frapperande. Sist pratade han om att GW inte "visste ett skit" och nu säger han att GW inte vet mer än hans lillfingernagel. Om vi bortser från att det i början inte rådde yppandeförbud och att GW med största sannolikhet åtminstone vet vad som var allmängods inom polisen då och att tekniker, NFC eller någon annan därefter kan ha läckt direkt eller indirekt till GW, och att GW därför faktiskt kan veta en del, så är det ett språk och uttryckssätt som inte anstår den position Johansson besitter. "Lillfingernagel"?! Något liknande har jag inte hört sedan mellanstadiet! Mycket anmärkningsvärt och oprofessionellt. Hans uttryckssätt ingjuter inte direkt förtroende.
Att GW borde hålla käften håller jag med om, men det är en helt annan sak.
Mycket troligt att GW har poliskällor! Man ska inte underskatta GW:s kontaktnät. Gubben må supa friskt, men dum är han inte. Hans uttalanden är så pass kaxiga att han lär ha substans bakom. Även om slask-pressen givetvis glatt vässar udden. Det är uppenbart att det råder en giftig personkemi mellan kulmagarna, men det är ingen tvekan om vem som har störst.
GW:s grymtanden sker inte inom ämbetet. Han agerar som privatperson. Att han personligen inte kan titta utredarna över axeln betyder verkligen inte att GW inte skaffar sig information om något som tilldrar sig hans intresse.
GW är rätt duktig på att hålla käft när det behövs, om det han inte kan/får avslöja. Att han inte går in på detaljer innan FUP är tillgängligt beror säkert till del på att han inte vill kompromettera sina källor.
GW vet bättre än att riskera att påverka en kommande rättegång om han inte har väldigt goda indikationer på att han har rätt.
GW är pensionär. Han har tid att läsa vad som skrivs på nätet. Självklart har han sett Aro & Co, kanske haft ett och annat snack med dem.Gubben är inte mycket för att gissa. Han har sina rutiga och randiga skäl till det han säger. Annars är det illa med honom. Då blir det snickarboa - eller vinkällaren.
Anar att han har ett romanbygge på gång att döma av hans starka intresse.
Ni som oroar er över att utredningen får kritik:
Dessa är vuxna människor. De jobbar med detta och har betalt för att klara sina uppgifter. De behöver inte er "stöttning" eller någon krisgrupp att hålla i handen.
Men om kritiken är befogad och det visar sig att LH och hennes efterlevande aldrig får klarhet och upprättelse, då är det illa - riktigt illa!
@