2015-10-07, 00:15
Medlem
riskybizzys avatar
Vill puffa lite för vittnet Helenas observation vid Gamla stans tunnelbanestation av två män som inte passar in i bilden. De står och trycker vid en vägg och pratar inte med varandra. I samma stund anländer paret Palme till spärrvakten. Detta är ca kl. 20.45. Kan det vara samma män som Ulla Strömbäck Larsson såg vid ungefär samma tid månne?

http://lennartremstam.blogspot.com.by/2015/07/gamla-stan-vittne-helena-m.html
Citera
2015-10-07, 00:49
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vill puffa lite för vittnet Helenas observation vid Gamla stans tunnelbanestation av två män som inte passar in i bilden. De står och trycker vid en vägg och pratar inte med varandra. I samma stund anländer paret Palme till spärrvakten. Detta är ca kl. 20.45. Kan det vara samma män som Ulla Strömbäck Larsson såg vid ungefär samma tid månne?

http://lennartremstam.blogspot.com.by/2015/07/gamla-stan-vittne-helena-m.html

Troligen samma gubbar. Jag skulle gissa på civilpoliser. Sannolikt helt oförargliga.
Citera
2015-10-07, 03:04
Avstängd
Är det någon här som har läst Gunnar Walls bok, Konspiration Olof Palme, ännu?

Synpunkter?

(hinner inte/pallar inte att läsa bakåt i tråden)
Citera
2015-10-07, 03:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Troligen samma gubbar. Jag skulle gissa på civilpoliser. Sannolikt helt oförargliga.
Då bör deras förehavanden vid tiden med lätthet kunna spåras i obligatoriska loggar.

Eller?
Citera
2015-10-07, 20:24
Medlem
riskybizzys avatar
Mer information från mannen som levde i Stockholms undre värld på 70- och 80-talen. Ture Nässén skall tydligen ha varit svårt korrumperad liksom även Tommy Lindström. Nässén skall tydligen ha fått sluta efter att ha bytt ut knark som var taget i beslag. Kan vara bra information att ha när man granskar dessa personers insatser i Palmeutredningen.
Citera
2015-10-07, 22:16
Medlem
Castaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Boken "Konspiration Olof Palme" av Gunnar Wall och och den här tråden
"Mordet på Olof Palme" i dess helhet.

Kan du ge ett konkret exempel?
Citera
2015-10-07, 23:30
Medlem
Citat ur ett TT-telegram från 1986.03.18

"I Svenska Dagbladet på tisdagen efterlyser polisen dessutom den anonyme brevskrivare ''Ibis'' som i ett brev till tidningen berättat om en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. I brevet finns detaljer och sakuppgifter som tidigare inte publicerats och som tidningen på polisens begäran inte skriver om. - Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver ''Ibis'' bl a."

Någon som vet närmare vad det här var för tips eller har sett "Ibis" nämnas i något sammanhang?
Citera
2015-10-08, 00:54
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Citat ur ett TT-telegram från 1986.03.18

"I Svenska Dagbladet på tisdagen efterlyser polisen dessutom den anonyme brevskrivare ''Ibis'' som i ett brev till tidningen berättat om en mordkomplott i vilken flera personer medverkat. I brevet finns detaljer och sakuppgifter som tidigare inte publicerats och som tidningen på polisens begäran inte skriver om. - Jag måste få vara anonym för jag vill helst inte dela Palmes öde, skriver ''Ibis'' bl a."

Någon som vet närmare vad det här var för tips eller har sett "Ibis" nämnas i något sammanhang?
Vart hittade du detta ?
Har aldrig hört detta tidigare...
Någon som har SVD:s artikel ?
Citera
2015-10-08, 01:19
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Var läste du det? Birgitta Dahl påstår att Palme var upprörd men ingenting mer om orsaken. Att det skulle bero på ett telefonsamtal är nytt. Ulf Dahlsten hävdar att Palme var upprörd över något han letade efter men inte kunde finna. Det skulle ju kunna vara den berömda anteckningsboken.
Han hade blivit fördröjd cirka 20 minuter beroende på ett telefosamtal strax före han skulle gå på lunch. Vad Ulf Dahlsten säger litar jag inte ett smack på. Det var Ulf Dahlsten som hade ansvaret för säkerheten för alla inom kanslihuset och hade kontakten med SÄPO angående livvaktsskyddet. Det läste jag i Holmérs bok Olof Palme är skjuten. Hur skötte han det viktiga arbetet? Dessutom hade han underhandskontakter med höga amerikanska politiker utan UD:s vetskap.Han ställde också in en resa till USA, samma dag som Palme blev skjuten.Allt runt Ulf Dahlsten med hans närhet till Palme tycker jag verkar typ mysko.Rena norska Treholt, han som hade undehandskontakter med ryska politiker. Vad är då skillnaden mellan Dahlsten och Treholt om du sitter så nära statsministern och regeringen som Dahlsten gjorde och hade kontakter och babblar med högt uppsatta amerikanska politiker utan Ud:s vetskap. Nej, ursäkta mig, men Ulf Dahlsten har jag noll förtroende för.
Citera
2015-10-08, 01:36
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Sydafrikaspåret känns rätt intressant efter att ha sett denna dokumentär. http://www.svt.se/dokumentarfilm/palmes-hemliga-agent

Om den Sydafrikanska säkerhetstjänsten visste om detta så fanns i allra högsta grad ett tungt motiv till att likvidera Palme.

Håller med, tyckte att det var en himla bra dokumentärfilm. Den visade också på att flera minstrar i den sydfrikanska ANC regeringen var övertygande om att den f.d vita apartheidregeringen var de skyldiga till mordet. Förresten, var det inte flera högerextremister som figurerat runt mordet, som reste till Sydafrika före mordet ägde rum, eller har jag fel? Kanske planerades det ett samarbete.
Citera
2015-10-08, 01:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

Sannolikt oförargliga Du har kommit fram till detta genom att vadå ... låta mental slapphet styra din slutledning? Det är nog så för det är det enklaste ... var det så du "tänkte"?
Du kunde lätt blivit snut med den analytiska förmågan ... har du sökt?
Senast redigerad av Jesuischarlie 2015-10-08 kl. 02:19.
Citera
2015-10-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Vart hittade du detta ?
Har aldrig hört detta tidigare...
Någon som har SVD:s artikel ?

Det är ett nyhetstelegram från TT.

Jag hade också gärna tagit del av SvDs artikel. Det borde väl vara tisdagen den artonde mars som den var publicerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in