Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-07, 21:52
  #1
Avstängd
Går det att klara sig igenom en nationalekonomi-kandidat med minimal ansträngning, typ lägga en och en halv timme per vecka åt det? Ägnar mig mycket åt daytrading sen några månader (valutor, råvaror och index främst), så håller koll på marknaderna, och läser endel för att lära mig. Kommer isåfall läsa det HT 2016, och lär vid den tiden ha läst mycket som är viktigt för mig själv. Eller är det mycket pseudovetenskapliga teorier och sånt man måste lära sig, som är väldigt tidskrävande och som jag inte har någon användning av?
Citera
2015-10-07, 22:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Går det att klara sig igenom en nationalekonomi-kandidat med minimal ansträngning, typ lägga en och en halv timme per vecka åt det? Ägnar mig mycket åt daytrading sen några månader (valutor, råvaror och index främst), så håller koll på marknaderna, och läser endel för att lära mig. Kommer isåfall läsa det HT 2016, och lär vid den tiden ha läst mycket som är viktigt för mig själv. Eller är det mycket pseudovetenskapliga teorier och sånt man måste lära sig, som är väldigt tidskrävande och som jag inte har någon användning av?

Du har inte ett skit nytta av nek grundkurs när du Day tradar. Möjligen om du doktorerar.
Citera
2015-10-07, 23:22
  #3
Medlem
Bucketshops avatar
Du vill läsa nationalekonomi för att lära dig daytrada men vill lägga ner så lite tid som möjligt? Det finns ingen snabb väg till att lära sig det, du kan säker klara tentorna på minimalt plugg men förstår inte hur en avklarad tenta skulle hjälpa ditt daytradande.
Citera
2015-10-08, 07:08
  #4
Medlem
Är du duktig på matte?
Citera
2015-10-08, 18:43
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alioth
Är du duktig på matte?
Dessvärre inte. Jag har lätt för att ta till mig den typen av kunskap jag läst hittils, om makroekonomi, hur det ekonomiska systemet fungerar, inflation etc. Sådan kunskap, och kunskap om politik och annat kan jag intressera mig för och läsa massvis av, analysera själv osv. Däremot matte har jag svårt för. Antar att de man hör om som kombinerar nån tung ingenjörsutbildning med ekonomi, och lägger minimal tid på det sistnämnda har så lätt för matten just.
Citera
2015-10-17, 15:40
  #6
Avstängd
Vill ställa samma fråga igen fast om företagsekonomi eftersom jag inte är bra på matte. Går det att läsa företagsekonomi med minimal ansträningning? Grundkursen på universitet tänker jag då (så att ingen missuppfattar). Verkar vara massa flum, ledarskap, organisationsteori och marknadsföring tex., är väl inte så tidskrävande?
Citera
2015-10-18, 17:19
  #7
Medlem
Kandidaten kräver knappast någon ansträngning, om godkänt betyg duger och om du har skapliga förutsättningar att lära dig snabbt.
Jag lägger ett par timmar i veckan hemma med litteraturen, och har klarat det utmärkt hittils, jobbar väldigt mycket vid sidan av.
Värre är det så klart om det blir kurser med mycket gruppuppgifter eller obligatoriska seminarier, men det är ju bara att acceptera och göra det.
Jag är universums minst engagerade student, går på kursintroduktionen och tentan, och däremellan gör jag ingenting som inte är examinerande.
Läser boken och räknar någon gammal tenta bara, och som sagt, det har gått utmärkt hittils, men som någon nämnde, en traditionell kandidat i NEK kommer du inte ha stor nytta av om du ska bli trader, grundkurserna är MYCKET grundläggande.
Gällande matten är det de fyra räknesätten bara, och derivata. Inget avancerat, men ska du rikta in dig på statistik blir det ju mer komplext så klart. Fortfarande inte svår matematik, men det kan vara ett knöligt tankesätt att komma in i.
__________________
Senast redigerad av Asticote 2015-10-18 kl. 17:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback