2015-10-06, 11:12
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
kan ha behövt ett handtag för att komma i balans om han har varit i farozonen för ett destruktivt spelande, och att få det handtaget kräver antagligen att stressnivåerna minskar- alltså en paus från vardagen som påpassad SD-ledare.
Fast hans förklaring om att han haft ett stressigt schema i samband med valrörelsen, är tillräckligt trovärdig. Fler än Jimmie har blivit utbrända genom sitt arbete.
Citera
2015-10-06, 12:16
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Fast hans förklaring om att han haft ett stressigt schema i samband med valrörelsen, är tillräckligt trovärdig. Fler än Jimmie har blivit utbrända genom sitt arbete.

Det är heller inget konstigt om stressen fått litet för vidlyftigt utlopp i spel och dobbel. "Coping", vet du. Givetvis kan man lägga ihop 1 med 2 och få det till 4. Men det är ju ändå rätt OK att inte pressen snaskar alltför mycket om sådant.
Citera
2015-10-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyktingkris
Det är talande att du aldrig, inte en enda gång, kunnat angripa SD med argument.

Det har jag gjort andra trådar. Du kanske inte vet om det eftersom har registrerat dig i september 2015, som den troll som du är. Denna handlar dock inte om SD utan om Jimmies eventuella spelberoende.
Citera
2015-10-06, 21:51
Medlem
Jag minns att Åkesson helt sakligt och otvunget har sagt att han under valrörelsen hade varit så utarbetad och trött att han inte kunde koncentrera sig på något annat än spel på datorn. Ungefär som en del lägger patiens för att ändå göra något, om man är så trött att man inte orkar tänka. Repetetiva sysselsättningar.

I den första medieattacken, när journalisten gick på honom, svarade han direkt och spontant att ja, jag och min sambo spelar en del på datorn. Och nu när du (dvs journalisten) påpekar det, så inser jag att det kanske har blivit litet för mycket och vi får väl tänka på saken.

Lugnt, sakligt, matter-of-fact. Borde bli ett mönsterexempel på mediehanering.
Citera
2015-10-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det har jag gjort andra trådar. Du kanske inte vet om det eftersom har registrerat dig i september 2015, som den troll som du är. Denna handlar dock inte om SD utan om Jimmies eventuella spelberoende.

Fast det finns ju inget "spelberoende" att tala om, så din attack är 100 % lögn och oseriös.
Citera
2015-10-07, 08:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Fast det finns ju inget "spelberoende" att tala om, så din attack är 100 % lögn och oseriös.

Fakta i saken verkar ändå vara att JÅ har spelat bort riktigt mycket pengar, mycket mer än vad som är rimligt för en sunt tänkande politisk ledargestalt, familjefar och äkta make (litet melodramatiskt socialkonservativt, sådär). Den andra "lilla" pusselbiten är att karln, enligt utsago, har varit utbränd och farit illa av stressen och arbetsbelastningen som SD-ledare.

Det är (rent mänskligt) inte så svårt att lägga samman två plus två här, och beklaga JÅ för att ha drabbats av två problem samtidigt eller tillsammans - det finns ju andra ledsamma exempel genom åren på makthavare och galjonsfigurer som inte hanterat saken med att ta en paus och ett steg tillbaka när det blivit allvarligt.

Men den som inte ser tecknen för vad de är, utan förnekar spelproblemen och låtsas som att JÅ är helt stabil och klarar allt, bara inte media och politiska motståndare är jävvelaktiga tror jag inte riktigt förstår hur det kan bli. JÅ nådde en gräns och hanterade detta (kanske med litet hjälp), så enkelt kan det beskrivas. 99 personer av 100 når inte den gränsen, och det är ju skönt för dem.
Citera
2015-10-07, 11:09
Medlem
Citat:
Fakta i saken verkar ändå vara att JÅ har spelat bort riktigt mycket pengar, mycket mer än vad som är rimligt för en sunt tänkande politisk ledargestalt, familjefar och äkta make (litet melodramatiskt socialkonservativt, sådär). Den andra "lilla" pusselbiten är att karln, enligt utsago, har varit utbränd och farit illa av stressen och arbetsbelastningen som SD-ledare.

Det är (rent mänskligt) inte så svårt att lägga samman två plus två här, och beklaga JÅ för att ha drabbats av två problem samtidigt eller tillsammans - det finns ju andra ledsamma exempel genom åren på makthavare och galjonsfigurer som inte hanterat saken med att ta en paus och ett steg tillbaka när det blivit allvarligt.

Men den som inte ser tecknen för vad de är, utan förnekar spelproblemen och låtsas som att JÅ är helt stabil och klarar allt, bara inte media och politiska motståndare är jävvelaktiga tror jag inte riktigt förstår hur det kan bli. JÅ nådde en gräns och hanterade detta (kanske med litet hjälp), så enkelt kan det beskrivas. 99 personer av 100 når inte den gränsen, och det är ju skönt för dem.

Du har ju inte en aning om hur mycket han "spelat bort" eller hur länge och ofta han spelat.

Detta är ju bara ytterligare ett exempel på hur SD-hatare saknar politiska argument mot SD och istället får sitt och fritt hitta på.
Citera
2015-10-07, 11:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du har ju inte en aning om hur mycket han "spelat bort" eller hur länge och ofta han spelat.

Detta är ju bara ytterligare ett exempel på hur SD-hatare saknar politiska argument mot SD och istället får sitt och fritt hitta på.

Jobbar du som skadebegränsare, eller? Jag blir inte direkt imponerad i så fall, för det här är belagt, ordentligt. JÅ har själv kommenterat saken i media:

Uppgift i media: (Källa http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=20696&artikel= 5963442 )

Godbitar:

Citat:
Uppgifter från Jimmie Åkessons kontokort - som Ekot tagit del av - visar att han bara i år satsat över en halv miljon kronor på spelsajter.

Citat:
När vi når Jimmie Åkesson bekräftar han spelandet

Citat:
Men en stund efter intervjun återkommer han igen:
[...]
– Jag har diskuterat det här med min sambo och utifrån dina frågeställningar så är det klart att när du ringer och ställer frågor om detta så blir det så klart en väckarklocka för oss båda.

Citat:
Jag tycker det är väldigt stora summor och när du ringer och ställer frågor så blir det såklart en väckarklocka.

Jag är som sagt delad i min åsikt i detta men det är aldrig bra om partiledare för 20%-partier har den här typen av beteende. Risken finns ju att de får något att säga till om.

Samtidigt önskar väl ingen någon människa något ont, och kan JÅ reda ut det med litet support, så är det helt OK, vad man än tycker om SD.
Citera
2015-10-07, 11:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Sen brukar väl knappast spelberoende leda just till utbrändhet, utan ekonomiska problem, vilket alltså inte varit aktuellt i det här fallet.

Det är känt att Jimmie hade ett extremt högt tempo under valrörelsen, och besökte mångdubbelt fler orter än "stridshingsten" Reinfeldt, så detta är en fullkomligt logisk förklaring till hans utbrändhet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-10-07 kl. 11:41.
Citera
2015-10-07, 11:55
Medlem
Citat:
Jobbar du som skadebegränsare, eller? Jag blir inte direkt imponerad i så fall, för det här är belagt, ordentligt. JÅ har själv kommenterat saken i media:

Uppgift i media: (Källa http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4657&grupp=20696&artikel= 5963442 )

Godbitar:

Jag är som sagt delad i min åsikt i detta men det är aldrig bra om partiledare för 20%-partier har den här typen av beteende. Risken finns ju att de får något att säga till om.

Samtidigt önskar väl ingen någon människa något ont, och kan JÅ reda ut det med litet support, så är det helt OK, vad man än tycker om SD.

Fast satsat en halv miljon.. Är det sån enorm summa? Hade han förlorat en halv miljon, då hade jag förstått det.

Men hur mycket man satsat är lite.. orelevant.

Går jag in och spelar poker en kväll, och köper marker för en hundring eller så, så kommer jag att ha satsat minst en 5-6 tusen när kvällen är över, oftast utan att ha fått slut på pengar nån gång. Tex så hade jag sett att spela bort 5000 på en kväll som ett problem för mig personligen. riskera några hundringar... inte så mycket, men det hade ju i denna fråga stått som samma grej här, och det är ju inte ett seriöst sätt att rapportera på.

Så för att kunna bedömma om det är allvarligt behöver man ju veta om han faktiskt spelat bort pengarna. Och spelberoende.. jag kan tycka man har ett spelberoende när man spelar bort pengar man inte har råd att spela bort. Så verkar det ju inte ha varit.

Känns snarare som spelandet har varit en liten flykt pga börjande depression/utbrändhet. Ett symptom, inte ett grundproblem.

Sen är det ju omöjligt för vare sig mig eller övriga här att veta säkert utan direkttillgång till Åkesson själv.
Senast redigerad av adyring 2015-10-07 kl. 11:57.
Citera
2015-10-07, 12:25
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fast satsat en halv miljon.. Är det sån enorm summa? Hade han förlorat en halv miljon, då hade jag förstått det.

Men hur mycket man satsat är lite.. orelevant.

Går jag in och spelar poker en kväll, och köper marker för en hundring eller så, så kommer jag att ha satsat minst en 5-6 tusen när kvällen är över, oftast utan att ha fått slut på pengar nån gång. Tex så hade jag sett att spela bort 5000 på en kväll som ett problem för mig personligen. riskera några hundringar... inte så mycket, men det hade ju i denna fråga stått som samma grej här, och det är ju inte ett seriöst sätt att rapportera på.

Så för att kunna bedömma om det är allvarligt behöver man ju veta om han faktiskt spelat bort pengarna. Och spelberoende.. jag kan tycka man har ett spelberoende när man spelar bort pengar man inte har råd att spela bort. Så verkar det ju inte ha varit.

Känns snarare som spelandet har varit en liten flykt pga börjande depression/utbrändhet. Ett symptom, inte ett grundproblem.

Sen är det ju omöjligt för vare sig mig eller övriga här att veta säkert utan direkttillgång till Åkesson själv.

I slutet tror jag vi är överens.

Sedan, i frågan om att spela upp en halv mille, så får vi väl alla ha en åsikt om det är mycket eller litet (i min värld, mycket).

Så som saken lagts fram talar JÅ om en (stor) vinst han spelat bort (oklart dessutom ifall Louise varit med på ett hörn, kanske är karln en gentleman av den gamla skolan?). Det är rätt stor skillnad på att skicka in en halv mille och bränna den och att snurra ett par tiotusenlappar runt, runt tills de är slut - och den totala omsättningen kan då vara runt en halv mille (gungor & karuseller ). Försiktigt pessimistisk utgår jag från att uppgiften om en bortspelad halv mille är korrekt snarare än den mer modesta 25-tusingen.

Men inte ens jag, SD-hatare som jag tydligen är, tycker det är bra eller önskvärt att JÅ råkar illa ut, vare sig utbränd eller som filead speltorsk. Litet politiskt mothugg får han dock tåla...
Citera
2015-10-07, 13:21
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Litet politiskt mothugg får han dock tåla...
Javisst, men ändå kan man konstatera att det så ofta är ickepolitiska frågor som dessa som motståndarna helst tar upp. Bemöt SD i sak istället, de har ju haft rätt i åratal nu - Sverige har haft för generös invandringspolitik och nu är situationen värre än någonsin. Vad gör de andra partierna åt problemet? Ingenting...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in