Citat:
Ursprungligen postat av
Shawn92
Tjena!
Har en rest kurs kvar från ett tag sedan och har glömt bort en del av grunderna. Förstår inte riktigt hur de fått till givna siffror i triangeln som finns i den bifogade bilden:
http://imgur.com/sj5rUPG
roten ur 2 kommer ju från att köras pythagoras sats, det är jag med på. Men vart kommer pi/4, 1, 2 och pi/3 ifrån? Vart i uppgiften säger de att vi ska ange de siffrorna? Tänker jag rätt när jag säger att detta är de två "grund" trianglar som vi alltid utgår ifrån i såna här typer av uppgifter?
Vill gärna ha lite klarhet i detta så jag kan lösa liknande uppgifter på egen hand!
De här två trianglarna kan användas specifikt för att bestämma sin, cos och tan för π/6, π/4 och π/3. Tänk på att π/4 motsvarar 45° så blir det rätt lätt att se att kateterna är lika långa i triangeln som har π/4 som sina båda spetsiga vinklar. Man kan sätta kateternas längd till 1 men det går lika bra att sätta längderna till x och då får man att hypotenusans längd är x√(2). Detta ger samma värden för sin, cos och tan.
När det gäller π/6 och π/3 så motsvarar dessa vinklar 30° respektive 60°. Om du minns att vinkelsumman i alla trianglar är 180° så är det rätt lätt att se att 60° alternativt π/3 alltså är den vinkel man har tre gånger i en liksidig triangel. Man kan då låta sidlängden i den liksidiga triangeln betecknas med 2. Man får vinkeln 30° alternativt π/6 genom att dela den liksidiga triangeln i två likadana men spegelvända halvor. Då blir alltså den halva sidans längd 1 om man satte den liksidiga triangelns sidor till 2. På samma sätt som ovan så kan man lika gärna säga att sidlängden i den liksidiga triangeln är x och då blir den halva sidan således x/2.