Hej.
(Hoppas att jag inte missat någon relevant tråd. Har sökt men fann ingen lämplig.)
Jag har lite funderingar om Windows/Microsofts egen brandvägg (som jag nyligen börjat använda) och dess avancerade inställningar och den här tråden bör då alltså gälla från Win7 och uppåt.
Först och främst det mest akuta för min del:
Jag vill (självfallet?) blockera vissa program från Internet över huvud taget. Det gäller ju piratkopierat, men jag
antar att ett fullt legitimt skäl kan vara att man har programvara som man inte (längre?) vill hålla uppdaterad, t ex gamla program, och som man därför även vill, och kanske helst bör, blockera?
Jag har utgått från en tämligen enkel instruktion på Youtube och där talades det bara om att spärra inkommande anslutningar (i Regler för inkommande trafik). Men detta
måste väl vara riskabelt, eller? Bör inte både inkommande
och utgående anslutningar spärras?
Edit: Såg precis
en annan Youtubevideo där ändringar görs för både inkommande och utgående trafik, vilket jag tycker säger sig självt är det mest korrekta. Det är dock ett jävla jobb, särskilt om man tänker på ett länge använt system men där man av olika skäl "tvingats" börja använda Windows egen brandvägg.
/edit
Sedan tycker jag att det känns lite konstigt med att inte få några förfrågningar om anslutningar ska tillåtas i de fall något program har ändrats (uppdaterats) som jag är van vid sen tidigare. Alla programändringar är ju inte precis av godo. Finns det något sätt att få sådana varningar eller frågor från Windowsbrandväggen?
Vidare:
Jag ser gärna också att den här tråden tar upp inställningar av just Windowsbrandväggen i övrigt, och jag antar att diskussionen då är relevant för alla som kör den i Windows 7 och uppåt. Hur bör brandväggen konfigureras? Vilka bra tillägg* finns och hur bör dessa i så fall konfigureras?
*) Kommer bara på TinyWall för tillfället, men jag har ingen erfarenhet av den (ännu). Jag ska dock förmodligen bekanta mig lite mer med den framöver.