Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
[..] antingen har da Costa blivit strypt eller kvävd ...] [.

Ja, som sagt var, så är det inte Lungorna var inte blodfyllda, och motvärnsskador fattades, så strypning torde vara en av de sista sannolika dödsorsakerna, och dessutom är det inte så vanligt att mord/dråp-offer stryps. Ihjälslagna och knivhuggna blir de däremot ofta, och så har vi sekundära skador; offret faller illa, bryter nacken, slår i huvudet osv. Vi ska helst inte spekulera, men troligen var da Costas död oplanerad.

Vilket skick kvarlevorna var i kan du ju kolla i FU, som du äntligen läst, eller
Citera
2015-10-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Huvudknoppen brukar inte vara det som knivmördare siktar på i första hand Brukar vara hjärttrakten eller buken.. så att någon enbart knivmördad CdC med våld mot huvudet gränsar till fantasi Alternativa dödssätt kan vara strypning/kvävning, kanske huvudskott eller trubbigt våld mot huvudet.. det är svårt att säga vilken som är mest sannolikt när vi inte vet i vilken krets eller miljö det förmodade mordet inträffade i.

Kvävning kan nog uteslutas, av medicinska skäl.
Det finns mkt lite att gå på. Kvarlevorna var mkt blodfattiga, och vi kan tänka oss allt från trasig mjälte till kraftigt våld mot huvudet.

Frånvaron av motvärnsskador är lite intressant. Naglarna var inte brutna, handlederna var inte skadade (de kan skadas om man är i handgemäng, vilket har hänt mig själv), det fanns inga skärskår på armarna, och inga fingrar var brutna.

På vänster handrygg fanns en lilafärgad svullnad, men da Costa sköt knark i händerna, så hon kan ju ha pajat ett kärl där (och hon hade ful spolformade ärr på armarna, typiska för sprutknarkare).

En annan intressant detalj är den halverade bukväggen - styckaren avlägsnade ett halvcirkelformat område mellan blydgbenet och naveln.

Han gjorde också ett snitt som började vid bröstbenet och löpte lodrätt.

Det var inte nödvändigt att ta bort halva bukväggen för att tömma buken, och gissningsvis var det nedre bukområdet trasig och gav ledtrådar om brottet.
Det borde iaf ha funnits ett uttänkt skäl till detta avlägsnande.

Det finns lite att fundera på.

Avlägsnandet av höftböjarna är också konstigt (de kan inte ha haft betydelse för styckningen i teknisk mening), liksom "skalandet" av nedre högra låret; 1/3 fattades, och benpipan var helt bar.

Totalt irrationellt, eller kanske inte.

Tänkte styckaren finfördela kroppen? Varför skars brösten bort, och varför hittades bara ett bröst?

En krass tanke är att han gav vissa delar till en hund, som ett led i arbetet. En människa som kan stycka ett lik och dumpa likdelar som sopor har nog inget problem med att låta hunden äta bevismaterial
Citera
2015-10-06, 14:22
Medlem
Citat:
Jag vill minnas att Rajs hade tankar om detta och det framkom väl också i rättegångarna, antingen har da Costa blivit strypt eller kvävd, dödligt knivvåld mot strupen var väl också en möjlighet plus trubbigt dödande våld mot huvudet ?

Eftersom Rajs trots allt var en enormt erfaren herre så bör vi ta hans tankar på fullt allvar.
Det är svårt att veta vad Rajs tycker. I Attunda erkände han att han haft fel i 25 års tid men vad han tror istället är oklart. Han trodde på en slaktare först.
Citera
2015-10-06, 15:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja, som sagt var, så är det inte Lungorna var inte blodfyllda, och motvärnsskador fattades, så strypning torde vara en av de sista sannolika dödsorsakerna, och dessutom är det inte så vanligt att mord/dråp-offer stryps. Ihjälslagna och knivhuggna blir de däremot ofta, och så har vi sekundära skador; offret faller illa, bryter nacken, slår i huvudet osv. Vi ska helst inte spekulera, men troligen var da Costas död oplanerad.

Vilket skick kvarlevorna var i kan du ju kolla i FU, som du äntligen läst, eller

Det är mkt lätt att bemöta dina fjäderlätta argument, för att ta ett exempel i mängden: Catrines prostituerade väninna Nordberg blev strypt eller kvävd så redan här kan vi se att du är ute på djupa vatten utan flytväst och vi ska absolut lita mer på Rajs i egenskap av rättsläkare och sedermera professor i rättsmedicin när han inte uteslöt strypning eller kvävning i da Costas fall (se länk nedan), du däremot är bara en lekman som tolkar förundersökningen åt helskotta fel.

Kan också tillägga att enligt statistiken (BRÅ) så är det tydligen tre gånger vanligare att kvinnor utsätts för strypning eller kvävning när det gäller våldsmetod än jämfört med män, strypning är med andra ord en ganska vanlig dödsorsak när det gäller grovt våld mot kvinnor, du snackar i nattmössan som vanligt 2.0

Lite lustigt förresten att du av alla personer skriver att vi ska inte "spekulera" för det är just detta som är återkommande i dina verklighetsfrånvända teorier.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Pressmaterial%201982-2014/1988/gun%20faumllth%204_zpsrw84uvw6.jpg.html

Ibland resonerar du på ett sunt sätt men det tillhör tyvärr ovanligheterna, visst var da Costas död med viss övervägande sannolikhet helt oplanerad, det är ju knappast så att någon satt och planerade i veckor och månader att ta livet av henne, styckningen kan ha varit en konsekvens av att kroppen måste ut från platsen där hon avled till följd av en olycka i någon form, kanske kan det hela rubriceras som grovt vållande till annans död eller liknande ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-06 kl. 15:46.
Citera
2015-10-06, 16:22
Medlem
Ett nytt inlägg om obduktionsassisten Åke Fredriksson
https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/10/06/obduktionsassisten/
Citera
2015-10-06, 17:43
Medlem
Nytt inlägg om "Dagboksvittnet":
"Jävla skåning!"
https://dacostarkivet.wordpress.com/2015/10/06/javla-skaning/
Citera
2015-10-06, 17:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Har man skrivit över fyra tusen inlägg och dagligen försvarat horkarlar så är det inte konstigt om folk reagerar. Lawn verkar känna till en del om Olausson men vill inte ge någon information om hans bordellverksamhet.

Hmm......önskar att jag hade haft lite mer information om Olausson (gärna hela förhöret som hölls med honom i februari -85) och hans påstådda bordellverksamhet och då inte via information som kommer från Eremona för då ska vi vara väldigt misstänksamma då hen helt uppenbart gör allt för att svartmåla Vincent så gott det går och det är olyckligt för hela tråden och debatten i stort eftersom Olausson tycks vara en av de alternativa gärningsmän som nästan är minst intresssant att titta lite närmare på.

Horkarlar av skilda slag kryllrar det väl förresten av i förundersökningen, varför är det bara Vincent som ska klä skott för detta ?

EDIT: Har dock läst igenom ett antal av Eremonas evighetslånga inlägg ett par år tillbaka i tiden plus lite mer av FUP:et och är rätt så uppdaterad vad gäller Vincent och hans olika aktiviteter 1984, han intager definitivt en av jumboplatserna vad gäller alternativa GM
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-06 kl. 17:56.
Citera
2015-10-06, 20:57
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Har du några förslag?
Jag tror att de inte tänkte alls, för jag tror att det är polisium som driver poliser.

Däremot är jag öppen för förklaringsmodeller som inte bygger på polisium. Kanske du har en?
Citera
2015-10-06, 21:02
Medlem
Citat:
[...] enligt statistiken (BRÅ) så är det tydligen tre gånger vanligare att kvinnor utsätts för strypning eller kvävning när det gäller våldsmetod än jämfört med män, strypning är med andra ord en ganska vanlig dödsorsak när det gäller grovt våld mot kvinnor

He he Nu är ju inte detta nån leksakslåda där man bara plockar grejer man råkar gilla för stunden. Detta är en debattforum, och de flesta kräver en vuxen logik, och jag klipper (som vanligt) bort en del av ditt fluffiga resonemang. Du bortser från många saker (som inte råkar passa för stunden).

Att kvinnor blir strypta tvivlar jag inte på, men du hoppar (som vanligt) över en anatomisk detalj som du blivit upplyst om flera ggr. Da Costas lungor borde ha varit blodfyllda om hon strypts. De var inte blodfyllda.

Däremot var kvarlevorna mkt blodfattiga, och nedre delen av bukväggen (form: ung som en halvcirkel) var borttagen. Det är svårt att tömma ett lik ordentligt efter döden, och förmodligen förlorade da Costa mkt blod innan döden.

Och vidare: det är mkt svårt att tänka sig att da Costa skulle strypas i ett fullständigt passivt läge.

Även en dåsig heroinist vaknar, sparkar och skriker när någon försöker strypa.

Jag vet inte vilken planet du bor på, men på min planet får människor fullständigt tokspader när någon stryper. Offret ålar, slåss, sparkar, river åt sig grejer (lampor, bestick, pennor, whatever) och försöker skada angriparen, och offret uppbådar alla krafter.

Tycker du att da Costas naglar, fingrar, händer och armar verkar tillhöra en kvinna som kämpar för sitt liv?

I din version av verkligheten är da Costa stilla som en mumie, och låter sig strypas, lugnt och fint.

Men hon kan ju ha varit drogad ropar du

Jovisst, men finns det några medicinska fynd som tyder på det?

Nix
Citera
2015-10-06, 22:03
Medlem
Det var nån som började prata statistik, och det är inte svårt att prata statistiskt om detta sorgliga brottsfall. Det är inte mycket vi vet (ärligt talat vet vi inte ens om Catrine dödades av någon), men enkla fakta går snabbt att visa. Vi vet ung. hur omständigheterna brukar se ut runt en likstyckning.

Catrine blev antagligen dödad (dräpt eller misshandlad till döds), och gärningsmannen hade nog en utvecklad relation till henne, och hennes död var nog oplanerad (så detta var kanske inget mord när allt kommer omkring).

Likstyckningar brukar föregås av mord, dråp eller dödsmisshandel. Människor som dödas blir oftast dödade av människor som de har utvecklade relationer till. Det är relationen som brukar leda polisen rätt.

Gemensamma nämnare för dödsmisshandel, mord och dråp är (föga förvånande) narkotika och alkohol.

Och tittar vi på ett trettiotal likstyckare så ser vi direkt att de hör hemma långt ner på samhällsstegen, och de har ofta stora personliga och sociala problem. Dessa gärningsmän är knarkare, alkisar, långvarigt sjukskrivna, fattiga, psykiskt sjuka, tidigare straffade osv.

Och om man är en sorglig typ som idisslar 80-talets skräckmyter så blri man ju uppäten av statistiken direkt Vem som helst kan se att Allgén och Härm inte passar in i något statistiskt mönster alls.

De är helt enkelt unika.

Två läkare (med allt att förlora) dödar och luststyckar en kvinna tillsammans med ett litet barn, på den ene läkarens jobb!

Ärligt talat, sådant här händer inte, och det har inte heller hänt

Och för över 2 år sen bad jag en av foliehattarna att visa mig ett enda liknande fall.

Jag väntar fortfarande

Varsågod, kära foliehatt, du har hela världen att söka i.

I Sverige har detta fall garanterat ingen motsvarighet, och redan ingredienserna bör få vilken sund människa som helst att dra öronen åt sig.
Citera
2015-10-06, 22:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Och vidare: det är mkt svårt att tänka sig att da Costa skulle strypas i ett fullständigt passivt läge.

Jag vet inte vilken planet du bor på, men på min planet får människor fullständigt tokspader när någon stryper. Offret ålar, slåss, sparkar, river åt sig grejer (lampor, bestick, pennor, whatever) och försöker skada angriparen, och offret uppbådar alla krafter.

Tycker du att da Costas naglar, fingrar, händer och armar verkar tillhöra en kvinna som kämpar för sitt liv?

I din version av verkligheten är da Costa stilla som en mumie, och låter sig strypas, lugnt och fint.

Nix
Ett sätt skulle ju ha varit att gasa henne med torris, kanske i ett litet. Men det lär väl lämna spår i kroppen. Och så är det ett förbannat krångligt sätt att ta kål på folk med.
Citera
2015-10-06, 22:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Att kvinnor blir strypta tvivlar jag inte på, men du hoppar (som vanligt) över en anatomisk detalj som du blivit upplyst om flera ggr. Da Costas lungor borde ha varit blodfyllda om hon strypts. De var inte blodfyllda.

Dom borde ha varit blodfyllda ?

Vad exakt är det för auktoriteter inom rättsmedicin som du hänvisar till här för du själv är ju helt klart ingen rättsmedicinare ?
Om Rajs som var en mycket duktig rättsläkare kommer fram till att strypning eller kvävning kan vara en av flera troliga dödsorsaker och att det inte kan uteslutas, varför i hela friden är det då så otroligt viktigt för dig att ifrågasätta detta ?

Citat:
Däremot var kvarlevorna mkt blodfattiga, och nedre delen av bukväggen (form: ung som en halvcirkel) var borttagen. Det är svårt att tömma ett lik ordentligt efter döden, och förmodligen förlorade da Costa mkt blod innan döden.

Japp, kvarlevorna var väldigt blodfattiga och jag vill minnas att fotohandlarna uppgav att kroppsdelarna på styckbilderna var både blodfattiga och bleka, Rajs i sin tur kontaktade väl också en styckmästare eller liknande för att höra sig för om det var lättare att stycka en djurkropp precis efter döden och det var det, om kroppen kylförvarades på nåt sätt direkt efter döden så var det tydligen betydligt svårare att utföra en styckning, läste detta på dacostaarkivet nyligen eller photobucket, kan leta upp vid behov och rätta mig gärna om jag minns fel vad gäller nån enstaka liten detalj.

Citat:

Strypsex kan vara farligt om man inte har full kontroll, man kan tänka sig olika scenarion utan att spekulera allt för mycket, MS berättelse innehåller uppgifter om CdC i sällskap av två läkare varav den ena brukade ta stryptag på CdC, det är omöjligt att bortse från detta när vi ändå håller på och för fram olika teorier, tror inte heller att MS hade vågat lämna några dagböcker till polisen om dom hade varit ett falsarium.

Citat:

CdC kan ha varit omtöcknad och ur balans under den stund då hon avlider, strypsex kan så vitt jag förstår gå till på så sätt att om någon trycker för hårt på pulsådern på halsen så kan personen svimma och det kan gå väldigt fort och hinner inte personen som blir utsatt för detta att göra ett tecken för att avbryta så kan det sluta illa, det är tydligen enormt viktigt att ha extremt bra koll så att man inte går för långt, dödsolyckor har hänt och jag känner till flera fall i Sverige de senaste 25-30 åren.
CdC kan också möjligtvis ha kvävts av sina egna spyor i samband med strypsex, vill inte spekulera allt för mycket men det kan inte uteslutas.

Jag tror helt enkelt att hela "akten" gick för långt när CdC avled och alltsammans är en djupt tragisk olyckshändelse, tror också att hon avskydde denna typ av aktiviteter men att hon ställde upp för att hon fick pengar eller annat i utbyte.

Citat:

Se ovan och försök motbevisa min teori, anledningen till att CdC:s hals var avskuren tätt intill bålen var antagligen pga märken som kunde visa på dödsorsaken, blåmärken mm. uppkommer lätt på halsen och strypsex är verkligen inget att leka med.

Vi vet också att heroinmissbrukare kan missbedöma dosen och på så sätt överdosera vilket får till följd att personen drabbas av andningsdepression och detta kan leda till kvävning, om personen sen samtidigt är inbegripen i udda sexuella aktiviteter (se ovan) så kan det kanske sluta väldigt illa, allt detta är givetvis bara teorier men att offret var heroinist och gatuprostituerad är ju sant, likaså att hon hade kunder som ibland krävde märkliga ting av henne i utbyte mot ersättning.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2015-10-06 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in