Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det skall uppfattas som om det var känslan som samlaget väckte. Våldtäkt är det om jag blivit våldtagen - vilket i och för sig främst definieras av den som utsätts men inte är synonymt med att man beskriver en känsla.
Okej, så akten "våldtäkt" definieras av den som utsätts - dvs. om de känner sig våldtagna så har de blivit våldtagna, men om de säger att de "kände sig våldtagna" så räknas det inte, för det var bara en känsla? Utveckla din "logik" bakom det resonemanget.
Citat:
Ursprungligen postat av
peppolino
Jag har hört folk använda liknelser men om du aldrig har gjort det så förstår jag att du blir förvirrad.
Tänk så här, någon kan säga att de känner sig överkörda av tåget när de supit en helg. De menar faktiskt inte att de är överkörda av något tåg.
Så nu lärde du dig något nytt.
En ledtråd är också att fundera över uttrycket "känna". Att man känner att man är misshandlad när man åkt på en guppig väg i flera timmar handlar alltså om känsla.
Din jämförelse haltar. "Jag känner mig våldtagen" efter att ha ridit barbacka på en häst i 3 timmar hade varit i samma kategori som att någon säger sig vara "överkörda av tåget när de supit en helg".
Men i sammanhanget sexuellt umgänge med någon annan, där denne gör en handling som den andra inte vill så går det inte att använda uttrycket "Jag kände mig våldtagen" - utan att det blir synonymt med begreppet våldtäkt, på grund av omständigheterna. Du sitter inte i positionen att gnälla på någon språkförståelse.