2015-10-05, 16:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Riksfyllot är ute i media och kraxar som en olyckskorp igen. Vad vill han karln? Självklart måste frun och brodern släppas fria om det inte finns några bevis mot dem. Måste hela utredningen haverera pga detta. Nej du GW, nu börjar du tappa greppet om tillvaron. Gå nu i vinterdvala.

Jag instämmer. Det är nog så att hans skarpaste dagar är passerade.

Det känns något förmätet att kritisera utredningen, och ifrågasätta MGM:s skuld. Helt säker på att det finns flera i tråden som har bättre sakkunskaper om fallet än vad jag har, men vad jag själv kan se utifrån finns det egentligen inga konkreta uppgifter som talar för att MGM är oskyldig. Inte heller finns det egentligen något som vi känner till som talar för att han är skyldig, så vi får lite grand förlita oss på hur det brukar vara, då en person sitter häktad för mord i fyra månader.

I de fall en åklagaren låter en person sitta inlåst misstänkt för mord i fyra månader, så leder det i de allra flesta fall till en fällande dom. Sannolikt är det ännu fler fall då MGM faktiskt är skyldig, men att det inte funnits tillräckliga bevis för fällande dom.

Vad vi däremot vet är att åklagarens begäran om att han ska sitta häktad på sannolika skäl misstänkt för mord ett flertal gånger har accepterats av rätten. Förstås kan rätten ha gjort en felbedömning, men vad tyder på det?
2015-10-05, 16:29
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/aklagare-lagger-ner-forundersokning-i-lisa-holm-fallet

Förundersökningen nerlagd för de två som är i Litauen

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/yngre-bror-lattad

3 minuter sen Den friade brodern lättad

Häktningen emot den äldre brodern förlängd med två veckor.Man har inte möjlighet att väcka åtal på onsdag som bestämt

Det här stycket i artikeln ovan tycker jag var intressant:

"Hon tvättade kläder

Bevisningsgraden har krävt av åklagaren att hon ska ha vetat om vad hon har gjort och i vilket syfte.

– Det handlar bland annat om att hon har tvättat kläder i samband med brottet. Då ska jag kunna visa att hon förstått detta och gjort det med vilja, och det kommer jag inte kunna visa, säger Lars-Göran Wennerholm."

Hon har tvättat kläder. Det skulle kunna tyda på blod på kläderna. Det kan naturligtvis vara lera eller halmboss också men om man skyndar sig att tvätta kläderna så känns det som om det finns något på kläderna som man inte kan finna någon naturlig förklaring till. Det kan isåfall tyda på att inte bara mgm blött och lämnat spår efter sig (vilket vi redan vet) utan att även Lisa har blött.

Ovanstående är naturligtvis en ren spekulation från min sida men jag får en känsla av att det fanns blodspår på kläderna som tvättade bort.

Hon skulle iofs kunna ha tvättat något av Lisas plagg också, för att få bort spår från mgm, men då tror jag knappast att åtalet hade lagts ner.
2015-10-05, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Väldigt märkligt uttalande av LGWP som inte har ett uns substans men det ger klick på E-pressen.
Han sågar ju MGM's advokat mellan raderna förutom att han har "oro" för utredningen. Han har ju tidigare ansett att de (poliserna) är lantisar och skall inte sköta en sådan stor utredning.

Vem skall då göra det, hans kompisar eller.... ??

Var det inte NB som hade jobbat där längst och lillebror anslöt senare?

En annan tanke: Tänk om tillhörigheten med dna är handsken och det som binder NB vid sättet hon dog på är en repstump med blodspår....
2015-10-05, 16:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det verkar ligga mer bakom det hela iom hans attacker - han är inte konstruktiv alls i sin kritik.

Kanske någon polis som varit med på Lisa Holm utredningen, som inte tycker att rätt man sitter häktad, har pratat lite med GW ?
2015-10-05, 16:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick

Det här stycket i artikeln ovan tycker jag var intressant:

"Hon tvättade kläder

Bevisningsgraden har krävt av åklagaren att hon ska ha vetat om vad hon har gjort och i vilket syfte.

– Det handlar bland annat om att hon har tvättat kläder i samband med brottet. Då ska jag kunna visa att hon förstått detta och gjort det med vilja, och det kommer jag inte kunna visa, säger Lars-Göran Wennerholm."

Hon har tvättat kläder. Det skulle kunna tyda på blod på kläderna. Det kan naturligtvis vara lera eller halmboss också men om man skyndar sig att tvätta kläderna så känns det som om det finns något på kläderna som man inte kan finna någon naturlig förklaring till. Det kan isåfall tyda på att inte bara mgm blött och lämnat spår efter sig (vilket vi redan vet) utan att även Lisa har blött.

Ovanstående är naturligtvis en ren spekulation från min sida men jag får en känsla av att det fanns blodspår på kläderna som tvättade bort.

Hon skulle iofs kunna ha tvättat något av Lisas plagg också, för att få bort spår från mgm, men då tror jag knappast att åtalet hade lagts ner.
"Tvättat kläder i samband med brottet"? Hon är nog inte ensam om att ha lediga söndagar som tvättdagar.
2015-10-05, 16:36
Medlem
Fast sen vet man ju hur media kan vinkla saker så det ser ut att man sagt en sak när man egentligen menat nåt annat. Hände mig själv i somras när Aftonbladet intervjuade mig om en sak som inte alls handlade om det detta utan en annan sak. Jag framstod som ett totalt skogsmongo i artikeln. Sa en sak men de skrev raka motsatsen. Borde fanken ha jäklas med dem, stämma dem för felaktighet, he he. Så GWs ord kan ju ha vinklats en hel del.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rml
Absolut! Han är ofta rätt barnslig, GW, så jag kan tänka mig att det är så enkelt att han inte riktigt drar jämnt med exempelvis Lars Johansson. Hur som helst är det jävligt lågt av honom eftersom han med sina sannolikt grundlösa attacker oroar både allmänhet och anhöriga.
Börjar ana nåt sånt, ja - det är personligt bakom och nu satte du spiken på vad som irriterar mig så förbannat:
Han oroar och då främst de anhöriga med sina utspel att NB är oskyldig och skulle ha en vassare advokat för Inger duger inte i detta rättsfall.
Det börjar te sig som en personlig vendetta snarare än att vara intressant att läsa som konstruktiv kritik.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Tycker du inte att det låter som en nedgradering av advokaten? För mig är det hur klart som helst.
I rättvisans namn får man väl säga att hon inte har fått en chans än att visa sina vassa sidor. Hon har väl precis börjat läsa materialet.
Nedvärdering under den vassa advokaten, ja, inkompetent, nej.
2015-10-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
"Tvättat kläder i samband med brottet"? Hon är nog inte ensam om att ha lediga söndagar som tvättdagar.

Vet man vad hon jobbade med i veckorna?
2015-10-05, 16:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vet man vad hon jobbade med i veckorna?
Nej, det har inte framkommit, men det är fullt tänkbart att hon jobbade. Att tvätta en söndagkväll är inte misstänkt, annars skulle min hushållspersonal blivit misstänkt många gånger.
2015-10-05, 16:40
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det var nåt att fundera på. Tvättar gör väl alla så själva handlingen är knappast kriminell även om det ligger nära till hands att tro att hans kläder tvättats i ett vääldigt rengörande syfte.
Men har hon använt Klorin istället för sköljmedel så blir det ju lite underligt.

Nej men just det att hon har varit misstänkt för det borde tyda på att polis faktiskt har hittat spår av LH på, troligtvis, på NBs kläder, trots tvätt. Blod är inte helt lätt att få bort.
Det var så jag kunde uppfatta orden.

Att misstanken avskrivs henne behöver inte alltså betyda att hon var oskyldig, utan att det inte går att bevisa att hon förstått vad hon tvättade.
2015-10-05, 16:42
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Frågan har ställts tidigare:
Hur vet vi att det bara var hans DNA/BLOD på tillhörigheterna.
Vad jag har läst mig till är att det har hittat MGM's dna på tillhörigheter och blodspår.
Inte vems blod och var!

Teoretiskt/troligtvis är det flera DNA spår på tillhörigheterna.
Skulle vara väldigt märkvärdigt om det bara var MGM's.

Har du lässvårigheter, eller t.o.m någon form av begåvningsnedsättning?

Den misstänktes blod på Lisa Holms tillhörigheter
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 39093
http://sla.se/skovde/2015/08/24/blodspar-fran-misstankt-fanns-pa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in