2015-10-03, 17:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det finns inga som helst tecken på "strid" vid området kring mopeden. Visst kan det vara så ändå men finns det inga tecken får man resonera utifrån det.
Jag har ju utgått ifrån att mötet skett vid vägen. Åtminstone två vittnen hävdar ju att de sett Lisa vid en bil där.
Sen finns ju även möjligheten att NB inte vetat vem Lisa varit och att han inte känt till mopeden och inte grubblat över hjälmen. En slump alltså.
Citat:
Det betyder att LH antingen frivilligt gått iväg med någon eller lämnat mopeden själv.
Ja, vi vet ju inte varför hon lämnat mopeden. Någon tutade kanske.
Citat:
Skulle GM ha försökt att köpa sex av LH, och att då inga tecken finns på konflikt, så har hon då frivilligt gått med personen som frågat?
Det innebär att hon på en sådan fråga, frivilligt och utan invändning, lämnar området med GM för att eventuellt hora? Förslagsvis inne i ladan tvärs över gatan?
Hon kanske blev indragen i bilen. Om det har skett en strid på asfalten, syns inte spåren lika tydligt som i grus.
2015-10-03, 17:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här har du verkligen arbetat bra och fått fram en del intressant information ang. där NB verkar kunna ha bott under sina år i England.

Situationen i Wisbech och närliggande områden lär knappast ha förändrat sig så mycket sedan 2009. Åtminstone inte till det bättre. Eftersom det finns bl. a. så mycket litauer i detta område så lär NB ha umgåtts mest med sina landsmän. Skulle förklara varför han inte talar en speciellt bra engelska. Samtal med honom när han vistades på Blomberg skedde medelst engelska. Ett språk som han förstod och kunde prata någorlunda. Även med IB skedde samtal via samma språk. Hur det förhöll sig ang. AB vet jag inte.

Har även IB vistats i Storbritannien eller Irland? Var arbetet på Blomberg det första arbetet som AB hade utanför Litauen?
Tidiga uppgifter gjorde gällande att de bägge bröderna varit trevliga men svåra att kommunicera med, då de inte kunde något språk som de andra kunde (vad vilket vet ej) men att efter mordet hade en av den, den normalt mer talföre och utåtriktade AB varit mer inåtbunden.
2015-10-03, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag har ju utgått ifrån att mötet skett vid vägen. Åtminstone två vittnen hävdar ju att de sett Lisa vid en bil där.
Sen finns ju även möjligheten att NB inte vetat vem Lisa varit och att han inte känt till mopeden och inte grubblat över hjälmen. En slump alltså.

Ja, vi vet ju inte varför hon lämnat mopeden. Någon tutade kanske.

Hon kanske blev indragen i bilen. Om det har skett en strid på asfalten, syns inte spåren lika tydligt som i grus.

Klart det inte finns tecken på strid, vid moppen, då hela Sog trampat o kört där hela söndagskvällen, o jag tror inte någon ville köpa sex av Lisa!
2015-10-03, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Du tror inte att hon kan ha snackat med någon landsman som berättat vissa saker för henne?
Det mesta är ju fullt möjligt och den sannolikaste landsmannen är nog att hennes egen MGM. Vilken i ett tidigt läge överför väsentlig information. Hennes grad av medvetenhet kring detta är svårt att sia om.

Att någon annan skulle ha den infon och överföra den låter intressant och bör i så fall ha ett specifikt syfte med att en så insatt person levererar nyckeldata kommande från ett än så länge låst mål av händelser, där det mesta består av något vi sannolikt inte vet.
Vem skulle det då kunna vara?
2015-10-03, 17:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Troligtvis har inte det gått igenom någon arbetsförmedling, utan tror detta är svart jobb, som Aj, har haft kontakter med!

Nej det verkar inte vara svartjobb. Det var min första tanke också.
2015-10-03, 17:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Konstigt, här kommer in en person som bor i Blomberg, o berättar om vad som pratas om i Blomberg, o ingen reagerar på detta. MÄRKLIGT!
Nu har så pass lång tid gått, klart folk börjar prata nu!

Vem syftar du på nu?
2015-10-03, 18:00
Medlem
Citat:
Nej det verkar inte vara svartjobb. Det var min första tanke också.

Okej!
Ja visst kan jag ha fel där!
2015-10-03, 18:02
Medlem
Citat:
Vem syftar du på nu?

Linzluzen
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Det mesta är ju fullt möjligt och den sannolikaste landsmannen är nog att hennes egen MGM. Vilken i ett tidigt läge överför väsentlig information. Hennes grad av medvetenhet kring detta är svårt att sia om.

Att någon annan skulle ha den infon och överföra den låter intressant och bör i så fall ha ett specifikt syfte med att en så insatt person levererar nyckeldata kommande från ett än så länge låst mål av händelser, där det mesta består av något vi sannolikt inte vet.
Vem skulle det då kunna vara?
En del information måste ha överförts efter att bröderna togs in för förhör. Det skrevs en hel del i pressen och fam. i Litauen fick inte tag på varken IB eller bröderna. - Vad gör man då? - Jo, man ringer runt till de man kan prata med i Sverige och försöker få klarhet i vad som hänt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
RING POLISEN!

Ja du, Polisen, vet nog om detta!

Men tror inte Polisen törs, ge sig på AJs son! Han är ju Godsherre!
Senast redigerad av LA-B 2015-10-03 kl. 18:06.
2015-10-03, 18:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
Vad trött man blir...

MGM är inte mördaren...
Rikta tankarna på AJ´s son.....?
Kanske MGM blev tvingad/fick bra betalt för o städa upp??

Så går ryktena häromkring och jag bor o känner många nära där det skedde..

Frågan är om polisen klantat sig rejält från början..

Men, rykten är ju rykten.. men

Läckor sprids så smått oxå tillslut?

Citat:
Ja det vet jag, och jag har följt tråden men inte hela tiden, tröttnar
ibland på allt ältande om bodar o hus osv osv...

Har ingen säker grund, jag umgås med folk som bor nära där
och de känner de som har ett yrke som får veta lite ang vad som sker...
Sen om det som de drar som slutsats stämmer är det rätta
kan ingen veta men efter allt som varit och allt jag vet och läst
och så , om MGM vore mördaren hade inte brodern och frun släppts
så tidigt och de hade haft bevis så de hade kunnat väckt ett åtal
för längesen.......
Å andra sidan har någon som bor där någonstans skrivit här i tråden att de flesta tror att mgm är skyldiga. Så det beror väl på vem man pratar med.
Citat:
Försökte inte AJ sälja bilen sonen körde precis efter mordet?
Säger inte ryktena något om det?
Citat:
Jag tror du är på rätt spår! Förr eller senare kommer folk börja tala om detta, o sonen ligger nära till hand i detta fall! Vad det han som va militär? eller Bagare, minns inte detta nu? men som militär, jaja.....................
Du har alltså ingen som helst koll på vem som är vem eller nåt, ändå så jajaar du.
Citat:
Konstigt, här kommer in en person som bor i Blomberg, o berättar om vad som pratas om i Blomberg, o ingen reagerar på detta. MÄRKLIGT!
Nu har så pass lång tid gått, klart folk börjar prata nu!
Det har florerat lite sånt här här förut.
Kan dessutom vara någons andra användarnamn. Eller ett troll. Bu!

Citat:
Ajs son befann sig där, den aktuella tidpunkten!
Den häktade får i alla fall en rättegång och kan försöka freda sig från misstankar, det får inte fam Jönsson eller andra anklagade. Inte som är inplanerat just nu i alla fall.
2015-10-03, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
På vilket språk var AB mer talför och utåtriktad?

Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Tidiga uppgifter gjorde gällande att de bägge bröderna varit trevliga men svåra att kommunicera med, då de inte kunde något språk som de andra kunde (vad vilket vet ej) men att efter mordet hade en av den, den normalt mer talföre och utåtriktade AB varit mer inåtbunden.

De uppgifter som jag erhöll var i a f att när folk samtalade med dem och som inte kunde litauiska så skedde detta på engelska. Åtminstone gällande NB och IB.

NB kunde någorlunda engelska eftersom han hade vistats i ett engelskspråkigt land. Även IB kan också ha vistats i ett sådant land. Därför pratade även hon engelska till en viss grad. Hur bra vet jag dock inte.

Gällande AB så framkom inget på vilket språk han tilltalades. Om han inte också hade vistats i ett land med engelska som officiellt språk så undrar jag hur bra han kunde detta? Låt oss säga att han slutade skolan när han var 16 år för ca 15 år sedan. Var engelska ett obligatoriskt språk i grundskolan i Litauen (eller vad nu denna kallas för där) vid den tiden? Hur bra kunde ungdomar engelska i Litauen ca 2000?

På vilket språk var AB mer talför och utåtriktad? Hade han kunnat ha lärt sig så pass mycket svenska att han kunde vara det på detta språk?

Kommer ihåg den uppgiften att under måndagen den 8 juni, så var AB mer inåtbunden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-10-03 kl. 18:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in