2015-10-03, 16:36
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja det är LGW som ska sitta i rätten och skämmas med en dålig utredning. Det behöver inte Lars Johansson & co göra.
Förstår att du gärna ser att det är en dålig utredning så det behöver skämmas på sina håll,
men lugna dig lite, det är inte givet att det blir tal om ett stort präktigt misslyckande.
Det kan faktiskt, tro det eller ej, visa sig vara alldeles utomordentligt hanterat med
utredningsarbetet och vid rättegången resultera i en klockren fällande dom utan skymten av
några pinsamma oklarheter och amatörmässiga inslag.
Rena mardrömmen alltså för folket med sina svårartade rättshaveristiska böjelser.
Proffsigt skött av de bespottade landsortsfigurerna i rättsväsendet. Inte helt otänkbart.
Kanske för dig och några andra i och för sig med era illa dolda förutfattade meningar.
Det kanske istället blir läge för farbror Persson med flera oförsonliga kritiker härstädes
att känna av skammens rodnad på kinderna...vem vet?
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Här nere har han ingen insyn i utredningen, men det har han kanske bland sina kompisar uppe i Stockholm.

Lars Johansson tycks glömma att det finns kunskap om utredningen även utanför Skövde. Vad skulle Lars Johansson gjort utan NFC? De som han har mer eller mindre skylt på för att de fördröjer (sinkar) utredningen.

Det är möjligt att rikskrim, och där han jobbar, har en "tokpärm", men vi har absolut inte det

Nu lyckas lokalpolisen Lars Johansson också göra sig till ovän med Rikskrim-NOA. I Stockholm (se ovan). GMP-gruppen var inblandad därifrån från början. Bäst hade varit att rikskrim tagit över hela utredningen från början och GMP hade fått jobba klart.

http://www.expressen.se/gt/polisen-s...let-lisa-holm/
Vad skulle rikskrim i sin tur göra utan NFC att tillgå vid olika mordfall?

Om det nu blivit att just rikskrim gjort som du tycker varit bäst och tagit över ansvaret
för utredningen from the very beginning så kanske resultatet blivit detsamma ändå?
Exakt den person som nu snart ska beträda en svensk domstol åtalad för mordet på
Lisa Holm, kanske rikskrim också bedömt som helt rätt man?
Det utesluter väl förmodligen du som en möjlighet eftersom du är så uppenbart insnöad
på att det är i "högre kretsar" fallets skyldige/skyldiga står att återfinna?

Vänta för övrigt gärna in det 2000-sidiga förundersökningsmaterialet innan du fortsätter
döma ut utredningen som en fullständig katastrof med helt fel man inplockad för dådet ifråga.
2015-10-03, 16:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det är detta jag också tycker är märkligt. Är väl inget konstigt att berätta om hans år i England tycker man? Ej heller från de år då han arbetade i Göteborgstrakten.

Antar att åklagare och polisutredarna känner till denna bakgrund i hans liv, men varför inte då gå ut med den? Varför skulle detta ev. också beläggas med yppandeförbud?
Wisbech är beläget drygt 3,5 mil från Ely och ungefär en tredjedel av befolkningen kommer från Östeuropa; många är födda i Litauen. – Det som gäller i Wisbech torde också kunna appliceras på Ely - och på många andra platser där det i den fria rörlighetens namn handlas och dealas med arbetare (läs gärna också kommentarerna till artikeln):
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9YafDOLa65wJ:www.theguardian.com/society/2014/jun/16/fear-anger-wisbech-cambridgeshire-insecurity-immigration+&cd=5&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Det har i tråden också framkommit att AJ hyrt ut sina arbetare och då fått avsevärt mer betalt än det han själv pungar ut med.

https://www.google.se/maps/dir/Ely,+Storbritannien/Wisbech,+Cambridgeshire,+Storbritannien/@52.4810737,-0.415706,9z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47d80b13a8c66535:0xd5c 9b00306add425!2m2!1d0.262363!2d52.399539!1m5!1m1!1 s0x47d7f6109908f5a1:0x828672b5b6a2099e!2m2!1d0.158 797!2d52.666317!3e0

Apropå AB:s kommentar om att ”Gud förbjude att de misstänker oss för att vi är litauer”:
http://www.theguardian.com/media/2014/jun/16/media-sideline-european-white-working-class-study-finds
2015-10-03, 16:37
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nja sexköpsförslag från NB låter inte riktigt troligt, för mig alltså.

Däremot kan man förstå LHs ev reaktion på ett sådant förslag.

Å andra sidan är det inte mycket som förvånar en längre.
Jag tycker att det känns som att ett aggressionsutbrott är vad som inträffat, snarare än ett sexuellt övergrepp, när det nu inte finns spår av detta.
Och personen i suven, om detta vittnesmål är korrekt, kan ju ha varit just NB.
Glada och öppna tjejer, misstolkas lätt som "villiga".
2015-10-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jag har själv inte koll på hur pass lyckosamma Saidas tips var, men om vi utgår från att det är som du skriver...

Numer använder man sig väl mer och mer av statistiska data, geografiska profiler etc för att mer vetenskapligt förutsäga var det är mest chans/risk att något ska inträffa etc. Det kan ju hända att Saida hade en intuitiv talang på detta område. Om hon "matade in" mycket fakta om tidigare fall och hade en bra intelligens så kunde hon kanske se mönster och "känna på sig" var man borde leta.

Detta bygger, antar jag, också på att hon har en bra kännedom om hur exempelvis hundar fungerar, landskapets beskaffenhet etc. En mänsklig hjärna kan ju göra ganska komplext processande, på ett mer intuitivt sätt. (dvs man kan inte följa det hela som en steg för steg process som man skulle kunnat göra med ett datorprogram) Men för detta krävs ju likväl att det finns en rik erfarenhet att bygga på för att kunna se mönster och dra slutsatser, antar jag.

Alternativt, så uttryckte hon sig så pass generellt att det skulle stämma in i 9 fall av 10? Typ det generella spåtants/astrologknepet? Att uttrycka sig så allmänt att alla kan känna igen sig samt att snappa upp all info som klienten själv ger ifrån sig.

EDIT: Även om jag inte är lagd åt att tro på övernaturligheter så kan jag se skäl att inte genast avfärda alla "medium" som hör av sig. Ett mediums visioner kan ju bygga på förhållanden som personen känner till. Kanske på uppgifter som (oftast) hon kanske inte ar lust att uppge hur hon fått reda på e dyl. Eller slutsatser som egentligen är vettiga och bygger på olika observationer men som personen inte kan motivera och underbygga på ett bra sätt utan det blir "Jag känner onda energier från det där torpet i skogen".

EDIT 2: Men självklart måste polisen prioritera sin tid och bedöma vad man ska gå på djupet med.
Kan inte hålla truten utan måste komma med lite OFFTOPIC.. Saida var som alla sierskor och medium duktig på att lura folk men hitta försvunna saker och personer lyckades hon inte särskilt bra med. Hon låg faktiskt under slumpen... Naturligtvis ska inte skattepengar gå till dyligt bondfångeri.
NEJ! Jag har ingen källa eftersom jag läste en undersökning för över tio år sedan när en kompis till mig blivit lurad av henne men hade väldigt svårt att inse det själv.
2015-10-03, 16:41
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att media gör ett stort nummer av ingenting......

Tänk dig den motsatta situationen.....sierskan "Tok-Agda" lämnar ett tips som polisen ger tusan i enbart därför att tipset kom från Tok-Agda....hur mycket skulle inte Expressen och Aftonbladet vältra sig i detta?

Polisen gör nog säkrast i att ta en titt på alla tips, även dom som klassas tokiga av media och gullgrisen GW.

Det är en sak att inte sätta in dem i en pärm som heter "tok pärmen", men det är en annan sak att flyga över mer än halva Sverige för att visa en ring för "Tok-Agda". Och det är ju typ vad en av de poliser som jobbar med detta tidigare har gjort.
2015-10-03, 16:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant uppgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag har reagerat på samma sak , att man ser gaveln och baksidan på Cafet ganska bra från vägen när man åker norrifrån mot Cafet .
Dom boende i huset bakom Cafet skall ha varit bortresta och kom hem senare på kvällen .
Möjligt att NB viste om det .

Det var en intressant uppgift. Den tror jag mig inte har sett förut men det är lätt att missa en uppift i en tråd som denna.
2015-10-03, 16:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Du tänker att de sett något därifrån? Martorp syns ju bra därifrån. Även mgm kan ha haft bra utsikt därifrån om de tagit sig ut till landsvägen. Hur relevant det är vet jag inte. Tänker du kanske på något annat som syns bra därifrån? Det är ju några hus och annat på bilderna du länkat.
Har de blivit upphunna efter husen i korsningen finns inte så mycket annat att välja på än Martorpsgården. - Sedan var den "verkstad" som det talas om ska ha varit belägen, är okänt. - Det finns närmast vägen ett företag som bl.a. servar maskiner av olika slag.
2015-10-03, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant information ang. staden Ely med omnejd.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Wisbech är beläget drygt 3,5 mil från Ely och ungefär en tredjedel av befolkningen kommer från Östeuropa; många är födda i Litauen. – Det som gäller i Wisbech torde också kunna appliceras på Ely - och på många andra platser där det i den fria rörlighetens namn handlas och dealas med arbetare (läs gärna också kommentarerna till artikeln):
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9YafDOLa65wJ:www.theguardian.com/society/2014/jun/16/fear-anger-wisbech-cambridgeshire-insecurity-immigration+&cd=5&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Det har i tråden också framkommit att AJ hyrt ut sina arbetare och då fått avsevärt mer betalt än det han själv pungar ut med.

https://www.google.se/maps/dir/Ely,+Storbritannien/Wisbech,+Cambridgeshire,+Storbritannien/@52.4810737,-0.415706,9z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47d80b13a8c66535:0xd5c 9b00306add425!2m2!1d0.262363!2d52.399539!1m5!1m1!1 s0x47d7f6109908f5a1:0x828672b5b6a2099e!2m2!1d0.158 797!2d52.666317!3e0

Apropå AB:s kommentar om att ”Gud förbjude att de misstänker oss för att vi är litauer”:
http://www.theguardian.com/media/2014/jun/16/media-sideline-european-white-working-class-study-finds

Här har du verkligen arbetat bra och fått fram en del intressant information ang. där NB verkar kunna ha bott under sina år i England.

Situationen i Wisbech och närliggande områden lär knappast ha förändrat sig så mycket sedan 2009. Åtminstone inte till det bättre. Eftersom det finns bl. a. så mycket litauer i detta område så lär NB ha umgåtts mest med sina landsmän. Skulle förklara varför han inte talar en speciellt bra engelska. Samtal med honom när han vistades på Blomberg skedde medelst engelska. Ett språk som han förstod och kunde prata någorlunda. Även med IB skedde samtal via samma språk. Hur det förhöll sig ang. AB vet jag inte.

Har även IB vistats i Storbritannien eller Irland? Var arbetet på Blomberg det första arbetet som AB hade utanför Litauen?
2015-10-03, 17:00
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Har de blivit upphunna efter husen i korsningen finns inte så mycket annat att välja på än Martorpsgården. - Sedan var den "verkstad" som det talas om ska ha varit belägen, är okänt. - Det finns närmast vägen ett företag som bl.a. servar maskiner av olika slag.
Det var bra tänkt. Visste inte att det var just där de blev upphunna av polisen för checkning.
2015-10-03, 17:05
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det var en intressant uppgift. Den tror jag mig inte har sett förut men det är lätt att missa en uppift i en tråd som denna.

Jag tror det kom ut precis i början av sökveckan , innan det blev locket på .
Man vet ju inte om NB viste om det , ja ja det är mycket vi skulle vilja veta !!!
2015-10-03, 17:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Den sidan är nog hans vår MGM.

Ja det är ganska märkligt tyst på sina håll och just före detta arbetskamrater i både England och Sverige borde väl vara intressant.

Spännande teorier om att en Litauer ska ha tvingats till det ena eller andra. Personligen har jag svårt att tro att litauer är lättare att tvinga eller köpa till något, de som har växt upp under lite tuffare omständigheter kanske generellt har en större stolthet för sig egenhet och inte tvärtom. Min skärmsläckare går igång som en gammal brödrost av de teorierna, vilket säkert är mitt fel rakt igenom, har inte lyckats se någon bäring i de teorierna.

Kasta Macka
Att markägaren har underlaget till marknadsplatsen för mordet har väl få härinne missat att se, men det betyder ju inte att han har något med det att göra oavsett hur illa en del ändå verkar tycka om honom. Att antagonisterna lever och frodas kan ju också betyda att han inte tar någon av daga. En svensk man med ett svenskt namn blir ju inte automatiskt mördare bara för att han äger marken det skett på, däremot fritt fram att vädra sina Kuk Lux lan fantasier på bara för att nätverkskortet är gammalt.

Snurrigt
Vare sig sedelärande eller sädeslärande dogmatik, gör en gammal man till misstänkt bara för att han helt följdriktigt uttalar sig på ett gammalt vis. Men här ser vi en viss frenetisk energi på att i en spektra av olika sammanhang försöka skuldbelägga en gammal svensk man. Är det den verkliga mördarens försvarare, eller bara de dimhöljda bergens gorillor som bär fram denna hunger?

Smöret flyger
Upphovsrätten till det DNA som sprids på platsen kan dock inte äta säger honm, men ser knappast ut som en smal sak, så visst får jag undra över mamman och vad hon säger om sonens DNA som ju hon har upphovsrätten till. Ska hon stämma svenska staten nu för illegal bootlegs av hennes eller hennes ättlingars DNA. Eller finns det en mycket bättre och troligare förklaring? Så mycket ystande och gafflande att det underliga till slut ser vanligt ut.

Hon har ganska bra ritningar att försöka ge alibi utifrån, det må jag säga. Ger eller försöker ge alibi för en av de mest intressanta tidpunkterna, liksom säger att hon misstänker att intresset mot hennes skivlingar kommer från att de helt utan att anledning vistats 100 meter från platsen där kroppen återfanns när i princip bara de som fann kroppen och mördaren säkert visste vart. Vilken exakt karta man har då. Mycket pålägg också!

Även om jag inte uttrycker mig på samma tjusiga sätt så håller jag helt med dig i dina tankar. Särskilt det jag har fetmarkerat i din text - fyndigt!
2015-10-03, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linzluzen
Vad trött man blir...

MGM är inte mördaren...
Rikta tankarna på AJ´s son.....?
Kanske MGM blev tvingad/fick bra betalt för o städa upp??

Så går ryktena häromkring och jag bor o känner många nära där det skedde..

Frågan är om polisen klantat sig rejält från början..

Men, rykten är ju rykten.. men

Läckor sprids så smått oxå tillslut?

Jag tror du är på rätt spår! Förr eller senare kommer folk börja tala om detta, o sonen ligger nära till hand i detta fall! Vad det han som va militär? eller Bagare, minns inte detta nu? men som militär, jaja.....................
Senast redigerad av LA-B 2015-10-03 kl. 17:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in