Citat:
Ursprungligen postat av
Fagro
Den här kritiken mot att polisen anlitat "Saida" anser jag är obefogad. Det är nog ingen tvekan utan att Saida hade någon speciell förmåga som inte andra har.
Hon var bosatt i Boden och anlitades däromkring av polisen flertal gånger när personer gått vilse vid bärplockning m.m. det underliga var att hon kunde peka ut platsen där de saknade personerna fanns, som sparade in mycket jobb för polisen.
När jägare hade bortsprungna hundar kontaktade de Saida och hon kunde peka ut var hunden fanns, hon fick också ett år medalj från Jägarförbundet därför hon räddad så många hundar för jägarna. Ingen ville tro på hennes egenskaper men anlitade henne ändå.
Det som var underligt är att hon tog inte betalt för sina tjänster.
Jag har själv inte koll på hur pass lyckosamma Saidas tips var, men om vi utgår från att det är som du skriver...
Numer använder man sig väl mer och mer av statistiska data, geografiska profiler etc för att mer vetenskapligt förutsäga var det är mest chans/risk att något ska inträffa etc. Det kan ju hända att Saida hade en intuitiv talang på detta område. Om hon "matade in" mycket fakta om tidigare fall och hade en bra intelligens så kunde hon kanske se mönster och "känna på sig" var man borde leta.
Detta bygger, antar jag, också på att hon har en bra kännedom om hur exempelvis hundar fungerar, landskapets beskaffenhet etc. En mänsklig hjärna kan ju göra ganska komplext processande, på ett mer intuitivt sätt. (dvs man kan inte följa det hela som en steg för steg process som man skulle kunnat göra med ett datorprogram) Men för detta krävs ju likväl att det finns en rik erfarenhet att bygga på för att kunna se mönster och dra slutsatser, antar jag.
Alternativt, så uttryckte hon sig så pass generellt att det skulle stämma in i 9 fall av 10? Typ det generella spåtants/astrologknepet? Att uttrycka sig så allmänt att alla kan känna igen sig samt att snappa upp all info som klienten själv ger ifrån sig.
EDIT: Även om jag inte är lagd åt att tro på övernaturligheter så kan jag se skäl att inte genast avfärda alla "medium" som hör av sig. Ett mediums visioner kan ju bygga på förhållanden som personen känner till. Kanske på uppgifter som (oftast) hon kanske inte ar lust att uppge hur hon fått reda på e dyl. Eller slutsatser som egentligen är vettiga och bygger på olika observationer men som personen inte kan motivera och underbygga på ett bra sätt utan det blir "Jag känner onda energier från det där torpet i skogen".
EDIT 2: Men självklart måste polisen prioritera sin tid och bedöma vad man ska gå på djupet med.