2015-10-03, 10:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Kristendom har inte gett upphov till goda människor. Det har goda människor gjort.

Och några av dess "goda människor" har varit kristna. Men det har inget med ett 'guds'-bevis att göra.
Citera
2015-10-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Nu får du det att låta som att kristna människor har ett felfritt beteende. Det finns ingen sanning i det. Folk som tror på gud är minst lika pengakåta och makthungriga. Kristna som grupp i världen utmärker sig inte som bättre människor än andra. Snarare tvärtom med böghat och andra dömande åsikter. Kristendom har inte gett upphov till goda människor. Det har goda människor gjort.
Jag anser inte att vi på något sätt är bättre människor. Men enligt Bibeln är det en synd att vara girig vilket är logiskt. Absolut, men jag tror att de kristnas åsikt om bögar ändras efter samhällets värderingar.
Jag ser nuförtiden att homosexuella är kristna och accepterade. Men de äldre har sin egna uppfattning som med allt annat även utanför kristendomen.
Citera
2015-10-03, 10:55
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakiMaki
Förklara vad som är "Hittepå"

Läs bibeln.

Citat:
Så halshuggningar är den korta vägen till punkten ? Och den som du stöttar ?

Hur i jösse namn kom du fram till DEN slutsatsen?
Citera
2015-10-03, 11:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag anser inte att vi på något sätt är bättre människor. Men enligt Bibeln är det en synd att vara girig vilket är logiskt. Absolut, men jag tror att de kristnas åsikt om bögar ändras efter samhällets värderingar.
Jag ser nuförtiden att homosexuella är kristna och accepterade. Men de äldre har sin egna uppfattning som med allt annat även utanför kristendomen.

Och vad har bibel-referenser med ett 'guds'-bevis att göra?

Ta först upp bibelns "sanning" på tråden: "Är biblen sann".
Citera
2015-10-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Läs bibeln.

Du sa frågade mig förut ifall jag accepterade att en annan religion halshögg folk (enligt deras Gud) som trodde på vår religion. Innan det har jag för mig du sa att du var Muslim.
Citera
2015-10-03, 11:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Läs bibeln.

Citat:
Du sa frågade mig förut ifall jag accepterade att en annan religion halshögg folk (enligt deras Gud) som trodde på vår religion. Innan det har jag för mig du sa att du var Muslim.

!Slash, helt ärligt ... ÄR du muslim?

Och OM du voro det, skulle det ha nån relevans för ett 'guds'-bevis (vilket hata mari verkar implicera) ?
Citera
2015-10-03, 11:42
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Ja? Det gör väl inte MIG till muslim? Du ser, som jag förstår det, ingen skillnad mellan din och andras religioner, utan de har samma existensberättigande. Det viktiga för dig verkar vara att man har en tro öht. Ditt icke-svar tolkar jag som så iaf. Ser du däremot skillnad så vore det önskvärt med en förklaring till varför just din religiösa tolkning är den av gud legitimerade.

Nä, däremot sa jag att jag var präst.
Citera
2015-10-03, 11:46
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
!Slash, helt ärligt ... ÄR du muslim?

Och OM du voro det, skulle det ha nån relevans för ett 'guds'-bevis (vilket hata mari verkar implicera) ?

HakiMaki hade gillat mig om jag vore ISIS-bödel verkar det som. Jag är bara en enkel icke-pådyvlande präst med en skapligt nykter syn på tillvaron. Fast det kan jag inte tillskriva någon högre makt, det faller snarare under sunt förnuft.
Citera
2015-10-03, 12:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Anders Breivik sköt ihjäl 77 människor av religiösa skäl enligt honom själv. Så nej du har fel, religion är skit och borde förbjudas. Tänk vilken bättre plats vår jord vore om religion inte existerade. Kommer inte på några fördelar alls med det faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Kanske är bättre att vi hänfaller åt evolutionära drifter?

1/ Falsk dikotomi.

2/ Som ändå inte "beviser" 'gud' även om den voro en sann dikotomi.
Citera
2015-10-03, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag är bara en enkel icke-pådyvlande präst med en skapligt nykter syn på tillvaron. Fast det kan jag inte tillskriva någon högre makt, det faller snarare under sunt förnuft.

En eloge till din religion, som tydligen inte har intentioner om pådyvlande "guds-bevis".
Citera
2015-10-03, 12:10
Medlem
Citat:

Men du påstod ju att om alla skulle vara kristna så skulle vi inte ha några problem, typ. Hur kom du fram till det? Det finns ju exakt lika "syndigt" beteende bland kristna som andra. Det är väl snarare en indikation på att gud inte finns än att det är relevant i diskussion om bevis för guds existens. Och ett tecken på att det inte finns något samband mellan kristendom och god moral, eller att vara en god människa öht. Sen utgår du från Sverige när du påstår att acceptansen ökar för homosexualitet, Sverige är världens mest sekulariserade land. Kristna här skäms nästan för att vara religiösa. I resten av den kristna världen så finns ett djupt fördömande av homosexualitet.

Inte ens bland kristna så ger gud ett avtryck som en god kraft bland människor. Vad som står i bibeln spelar ju ingen roll. Det står en massa saker i lagboken också och om människor hade följt den så hade vi inte haft kriminalitet. I lagboken slipper man läsa en massa dumheter dessutom, som att vi människor är så värdelösa att det behövdes ett människooffer för att skyla över hur jävla kass vi är.
Citera
2015-10-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ja? Det gör väl inte MIG till muslim? Du ser, som jag förstår det, ingen skillnad mellan din och andras religioner, utan de har samma existensberättigande. Det viktiga för dig verkar vara att man har en tro öht. Ditt icke-svar tolkar jag som så iaf. Ser du däremot skillnad så vore det önskvärt med en förklaring till varför just din religiösa tolkning är den av gud legitimerade.

Nä, däremot sa jag att jag var präst.
Det viktiga för mig är att folk lever enligt Guds budord (utan att behöva koppla det till kristendomen)

Till exempel inte vara girig, visa respekt till dina föräldrar och allt det.
Sen om du lyckas med det utan att behöva tro på Gud så fine
Men jag tror att vissa behöver en tro för att kunna uppnå detta.

Och varför jag tycker att jag tror på den "riktiga guden" har med anhörigas tro helt enkelt. En annan anledning är vissa saker som är helt emot mina principer. Att kvinnor ska bära slöja och att en man har tillåtelse att ha flera fruar.

Men sen vet jag inte om detta också är en extrem tolkning av Islam (eftersom jag inte är så insatt)

Allt tolkas olika inom alla religioner och de extrema används som argument för att inte tro på just den religionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in