2015-10-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Fortfarande utan bevis, nu dessutom men en inte helt obetydlig gnutta arrogans.
Att vara intelligent är inte arrogans. Men kan medge att alla idioter omkring mig som inte lyssnar eller ens försöker förstå ett simpelt resonemang gör mig ganska irriterar till och från.
Citera
2015-10-02, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Jaaa.... fast vad har det med gudar att göra?
Det frågade du inte. Du frågade varför medvetandet är oändligt.
Citera
2015-10-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yukongold
Dessutom har inte universum en början eller slut i den mening som ni förutsätter. Utan det är snarare en fördelning, division som sker i ett multiversum. Finns ingen början eller slut i fysikens värld, endast fördelning och förändring.

Allting är evigt. Även livet och medvetandet som sådant.

Att tro på multiversum är att tro på en totalt obekräftad hypotes som inte ens gör anspråk på att komma från någon högre ofelbar källa. fyi
Citera
2015-10-02, 21:16
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Det frågade du inte. Du frågade varför medvetandet är oändligt.

Ok, likställde det med nåt religiöst antar jag. Det är ju trots allt ett religionsforum.

Då får jag istället fråga hur du definierar medvetandet och varför det skulle vara oändligt. Är medvetandet en energi menar du?
Citera
2015-10-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Att tro på multiversum är att tro på en totalt obekräftad hypotes som inte ens gör anspråk på att komma från någon högre ofelbar källa. fyi
Visste någon mupp skulle anse det.

Det är därför det kallas TEORI, lär dig läsa.

Då kan du ju lika gärna förneka alla andra av fysikens lagar som inte heller går att bevisa, däribland fysikens grundlagar. Eller varför ens tro på existensen själv? Jag kan ju inte vara säker på att jag själv finns? hurhur! gräv ner dig muppskalle.
Citera
2015-10-02, 21:19
Medlem
Citat:
Att vara intelligent är inte arrogans. Men kan medge att alla idioter omkring mig som inte lyssnar eller ens försöker förstå ett simpelt resonemang gör mig ganska irriterar till och från.

Du har inte presenterat ett resonemang, det du har är "Fysikens lag är krångliga och därför MAGI!" Det är ej ett argument eller resonemang.

Jag är dock mer än villig att lyssna om du har något att bjuda på, ser mig som förhållandevis bildad och påläst, så sätt igång!
Citera
2015-10-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ok, likställde det med nåt religiöst antar jag. Det är ju trots allt ett religionsforum.

Då får jag istället fråga hur du definierar medvetandet och varför det skulle vara oändligt. Är medvetandet en energi menar du?
Det är något religiöst. Men jag gillar inte religion.

Du är ett medvetande, jag är ett medvetande och vi båda har väl fungerande hjärnor som skapar oss. Typ så, behöver inte lägga mer tid på det, är väldigt simpel och vedertagen definition av en självs abstrakta person.
Citera
2015-10-02, 21:20
Medlem
Citat:

Då kan du ju lika gärna förneka alla andra av fysikens lagar som inte heller går att bevisa, däribland fysikens grundlagar. Eller varför ens tro på existensen själv? Jag kan ju inte vara säker på att jag själv finns? hurhur! gräv ner dig muppskalle.

Multiversum har mig veterligen inte nått statusen vetenskaplig teori ännu, men du kanske kan bilda mig?
Citera
2015-10-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Multiversum har mig veterligen inte nått statusen vetenskaplig teori ännu, men du kanske kan bilda mig?
Du får bilda dig själv. Jag försöker bara tänka långt och se saker ur ett större perspektiv.

Kalla det multiversum eller vad du vill, någonting utanför universum ser vi tydliga tecken på.
Min ide av ett multiversum behöver inte innebära samma definition som du har.
Citera
2015-10-02, 21:33
Medlem
Citat:
Du får bilda dig själv. Jag försöker bara tänka långt och se saker ur ett större perspektiv.

Kalla det multiversum eller vad du vill, någonting utanför universum ser vi tydliga tecken på.
Min ide av ett multiversum behöver inte innebära samma definition som du har.

Vi ser inga tydliga tecken på något utanför universum. Det blir rätt svårt att debattera med någon som har "egna idéer" med samma namn som redan befintliga hypoteser och teorier.
Citera
2015-10-02, 21:37
Medlem
Citat:

Du har rätt i att fysikens grundlagar, exempelvis den elektriska kraften, eller gravitationen, ej har kunnat bevisas varför de existerar över huvud taget. Fysiken har endast lyckats beskriva hur dessa lagar fungerar. Dock har vi alla upplevt gravitationen exempelvis när vi spiller kaffe på golvet. Ingen har upplevt något multiverse. Det finns inte minsta lilla stöd för multiversehypotesen. Den har inte samma vetenskapliga status som en "teori".

https://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse#Search_for_evidence

Således har "hypotesen" om Gud som den yttersta orsaken till allting faktiskt större stöd då det faktiskt existerar böcker som i alla fall påstår att det är så. Flertalet olika böcker inom olika kulturer som alla påstår att en allsmäktig evigt existerande orsakslös personlig gud är orsaken till allt som existerar.
Men visst kan man tro på påhittet om multiverse om man nu vill det, men verkar det rimligt att den yttersta orsaken till allting är ett aldrig tidigare skådat multiverse som ingen har något belägg för och som bara existerar utan någon egentlig orsak men ändå är kapabel att skapa liv och medvetande och allt vi upplever. Är det då inte mer troligt att en medveten skapare skapade liv och materia ? Det tycker jag iaf.

I slutändan kokar allting ner till den enda lilla frågan, är den yttersta orsaken till allting en oförklarlig fysikalisk princip eller en oförklarlig person. Inget av detta verkar kunna verifieras med de verktyg vi har i denna materiella värld.
Citera
2015-10-02, 21:39
Medlem
Citat:
LOL! För att du säger det då eller?

Din idiot sök på det själv. Ska du motargumentera det också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in