Citat:
Ursprungligen postat av
yukongold
Visste någon mupp skulle anse det.
Det är därför det kallas TEORI, lär dig läsa.
Då kan du ju lika gärna förneka alla andra av fysikens lagar som inte heller går att bevisa, däribland fysikens grundlagar. Eller varför ens tro på existensen själv? Jag kan ju inte vara säker på att jag själv finns? hurhur! gräv ner dig muppskalle.

Du har rätt i att fysikens grundlagar, exempelvis den elektriska kraften, eller gravitationen, ej har kunnat bevisas varför de existerar över huvud taget. Fysiken har endast lyckats beskriva hur dessa lagar fungerar. Dock har vi alla upplevt gravitationen exempelvis när vi spiller kaffe på golvet. Ingen har upplevt något multiverse. Det finns inte minsta lilla stöd för multiversehypotesen. Den har inte samma vetenskapliga status som en "teori".
https://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse#Search_for_evidence
Således har "hypotesen" om Gud som den yttersta orsaken till allting faktiskt större stöd då det faktiskt existerar böcker som i alla fall påstår att det är så. Flertalet olika böcker inom olika kulturer som alla påstår att en allsmäktig evigt existerande orsakslös personlig gud är orsaken till allt som existerar.
Men visst kan man tro på påhittet om multiverse om man nu vill det, men verkar det rimligt att den yttersta orsaken till allting är ett aldrig tidigare skådat multiverse som ingen har något belägg för och som bara existerar utan någon egentlig orsak men ändå är kapabel att skapa liv och medvetande och allt vi upplever. Är det då inte mer troligt att en medveten skapare skapade liv och materia ? Det tycker jag iaf.
I slutändan kokar allting ner till den enda lilla frågan, är den yttersta orsaken till allting en oförklarlig fysikalisk princip eller en oförklarlig person. Inget av detta verkar kunna verifieras med de verktyg vi har i denna materiella värld.