2015-10-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasr
ni "intellektuella" intelligenta på det här forumet. Jag länkade till ett logiskt bevis på att gud inte finns Jag undrar vad är det för fel på det?
http://infidels.org/library/modern/quentin_smith/logic.html

När man läser ett bevis är man ofta ute efter att få någonting bevisat för sig och för en någorlunda normalbegåvad individ som mig själv så ter sig denna argumentation allt annat än uppenbar. Dessutom finns ju faktiskt ett standardiserat symbolspråk för propositionell logik, vilket påstås vara grunden (enligt 1) för argumentationen. Att påstå sig vila på formellt definierade logiska satser men inte redovisa dessa är skäl för misstro. Man skulle dock kunna hävda att de logiska symbolerna är utbytta mot vanlig engelska för att förenkla för läsaren men det känns föga troligt med tanke på hur svårläst det är. Jag tänker dock göra ett tappert försök i alla fall:

Citat:
Ursprungligen postat av quentimsmith
(1.) An extensional analytic sentence is one that, through substitution of synonyms for synonyms, results in a narrowly logical truth, e.g., a truth in standard propositional logic. The theorems of propositional logic are not sentences, but propositions that are expressible by sentences. Proof of (1): see my LANGUAGE AND TIME book.

Här definieras begrepped, "extensional analytic sentence", detta är alltså något som i slutändan kan översättas till propositionell logik. Översättningen uteblir tyvärr.

Citat:
(2.) The sentence-scheme "c causes e" analytically entails (but is not synonymous with) "c and e exist; e's existence stands to c in the relation of being the result of c's existence, such that this relation is not that of e being narrowly, logically necessitated by c." The reason there is no synonymy is that there are other features of the causal relation, features not mentioned in the entailed sentence. Proof of (2). See pp. 176-187 of my article "Causation and the Logical Impossibility of a Divine Cause," in PHILOSOPHICAL TOPICS, Volume 24 (Spring, 1996)

Här införs ett begrepp, "narrowly, logically necessitated", vilket vid en googling ger just denna sidan...
Men iaf som jag fattar det: Meningen "c orsakar e" innefattar också betydelsen att c och e existerar och att e existerar som ett resultat av att c existerar samtidigt som e kan existera utan c. "Gud orsakar universum" kan alltså tolkas som att gud och universum existerar, universom existerar för att gud existerar men samtidigt kan universa också existera på grund av andra anledningar.
Detta stycke visar sig i 9 vara centralt för beviset och samtidigt upplever jag att betydelsen av stycket inte är solklar.

Citat:
(3.) The sentence-schema "x is omnipotent" analytically implies "for any possible existent y, necessarily, if x wills that y exist, y exists."

Hmm här var det lättare i vart fall. Att vara omnipotent innebär att allt man vill ska existera existerar.

Citat:
(4.) The relation expressed by "x wills that y exist and y exists as a consequence of this willing" is a species of the relation expressed by "x causes y to exist."

Okej , att x önskar ys existens och y existerar som en konsekvens av detta kan alltså ses som en delmängd av relationen x orsakar y. -- okej
Citat:
(5.) If God exists, God is omnipotent and the cause of the universe that exists.

Så om Gud existerar så är han omnipotent och orsaken till det universum som existerar - Ja visst det är så han brukar beskrivas.

Citat:
(6) If the universe is willed to exist by God and the universe does not exist, then it is the case that [by (3), (4) and (5)] (a) God wills the universe to exist and the universe exists and (b) God wills the universe to exist and the universe does not exist.

Okej, så utifall att det vore så att Gud ville att universum skulle existera samtidigt som universum inte existerar så kan man utifrån 3,4 och 5 dra de båda slutsatserna a och b:
a)Gud vill att universum existerar och universum existerar
b)Gud önskar att universum existerar men universum existerar inte

Hmmm, det är således paradoxalt att Gud skulle vilja att universum existerar samtidigt som det inte gör det. Dock vet vi att universum existerar då vi lever mitt i smeten så man kan ju undra vart argumentationen bär hän...

Citat:
(7) The proposition expressed by the sentence, "God wills the universe to exist and the universe exists, and God wills the universe to exist and the universe does not exist," is a negation of a theorem of standard propositional logic, namely, that it is not the case that both p and not-p.

Enligt reglerna för "standard propositional logic" kan det ej vara så att p och inte p. Dvs de två påståendena a och b från stycke 6 kan ej båda vara sanna, dvs att universum både existerar och inte existerar. Ordvalet känns obefogat komplicerad, ska man hålla på så kan man lika gärna hålla sig till matematiskt formellt symbolspråḱ istället imho.

Citat:
(8) Therefore, God narrowly logically necessitates whatever possibility he causes to exist.
Därför är det så att gud är en nödvändighet för allt vars existens han orsakar.
-- Här görs ett logiskt längdhopp med ordet "therefore", jag tappade bort mig totalt. Dock spelar det ingen roll, alla theister ställer väl upp på att Gud är en nödvändighet för allt han skapat, det gud skapade kan ej uppstå på annat sätt.

Citat:
(9) Therefore, it is not the case that the universe is caused to exist by God [from (2)].

Detta är alltså det centrala i hela argumentationen. Gud skapade inte universum på grund av det paradoxala mellan det kryptiska stycke 2 ("cause" innefattar EJ "narrowly logically necessitates") och stycke 8 (vilket för mig iaf ej är bevisat)

Citat:
(10) Therefore, God does not exist [from (5) and [9].

Här är jag med, eftersom gud ej skapade universum finns han ej. Hur enkelt som helst.
Att gud ej skapade universum bevisas aningen kryptiskt och jag är själv inte 100% övertygad men för den som verkligen har behov att få ateismen bevisad finns 11 extra sidor härlig prosa av samma författare som länk i stycke 2.
Citera
2015-10-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esmond

Här är jag med, eftersom gud ej skapade universum finns han ej. Hur enkelt som helst.
Att gud ej skapade universum bevisas aningen kryptiskt och jag är själv inte 100% övertygad men för den som verkligen har behov att få ateismen bevisad finns 11 extra sidor härlig prosa av samma författare som länk i stycke 2.
jaja men varför är inte 8 bevisad då?
Citera
2015-10-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dasr
jaja men varför är inte 8 bevisad då?

Jag hängde inte med i bevisföringen helt enkelt, för mig känns det inte uppenbart vad som åsyftas, för mig är inget ännu bevisat. Kanske beror på att det är sent på kvällen visserligen. Om du förstår vad som är rätt med detta bevis så förklara gärna innebörden i 8:
"(8) Therefore, God narrowly logically necessitates whatever possibility he causes to exist."

Undrar även om detta "Therefore", baserat på vad ?
Citera
2015-10-01, 22:53
Medlem
Hela beviset baserar sig på definitionen av "causes" vilken EJ "narrowly logically necessitates" och utsagan i stycke 8 där "God narrowly logically necessitates whatever possibility he causes to exist." alltså måste det på grund av detta "narrowly logically necessitates" vara så att Gud ej "caused" universum.

Snälla säg vad "narrowly logically necessitates" innebär och varför "caused" ej "narrowly logically necessitates" samt varför gud "narrowly logically necessitates" every "possibility he causes" så jag får reda på om gud existerar eller inte så jag kan gå och lägga mig
Senast redigerad av esmond 2015-10-01 kl. 22:56.
Citera
2015-10-02, 00:46
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men grejen är ju att:
Citat:
6b)Gud önskar att universum existerar men universum existerar inte
Innebär ju att Gud inte existerar men utan omnipotens finns inget gudsbegrepp att pröva.
Och omnipotens ger att inget 6b kan existera.

Den satsen saknar imho helt mening och kan inte rättfärdigas.
Citera
2015-10-02, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Men grejen är ju att:

Innebär ju att Gud inte existerar men utan omnipotens finns inget gudsbegrepp att pröva.

jag förstår. Det var ju lätt sa du? ja det tycker ja det var i alla fall
Citera
2015-10-02, 08:24
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du vet att det finns planeter som inte har "exakt' avstånd från solen ? Där har alltså Gud misslyckats?
Och varför tycker du att allt är perfekt?
Obebodda planeter ja jag menar den vi står på!
Citera
2015-10-02, 08:28
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Solen är inte på ett "perfekt avstånd" utan vi har anpassat oss till att leva på en planet med det här avståndet, adaption. Hur perfekt är det att solen en dag i framtiden kommer svälla upp och sluka vår planet?

Ditt andra "argument" är ett uttjatat och tramsigt felslut och argumentationsfel, läs på lite. http://rationalwiki.org/wiki/Hoyle's_fallacy
Hahahahah så du menar att om det var 200 grader på jorden så skulle vi ha anpassat oss? Tycker faktist att du borde läsa på lite! Då är min fråga till dig hur varmt behöver vi för att inte behöva anpassa oss?
Senast redigerad av tarek90 2015-10-02 kl. 08:34.
Citera
2015-10-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Men grejen är ju att:

Det är också poängen tror jag vilket redovisas i 7 och, för mig inte helt solklart (och därmed bevisat) till 8 som tillsammans för definitionen av "caused" (vilken bygger på ett annat dokument ingen normalt funtad människa orkar läsa) ger att gud omöjligen kan ha "caused" universum och därför ej existerar.
För mig bevisar detta resonemang ingenting. Jag kan ej säga vad som är fel med resonemanget då jag ej ser hur det skulle kunna vara rätt. Vilket iofs är en brist hos ett "bevis" vars syfte faktiskt är att bevisa/övertyga någon.
Det enda uppenbara felet är att det påstår sig vara "a formal logical proof" men det är aningen informellt framställt och logiken är inte heller uppenbar
Citera
2015-10-02, 13:13
Medlem
Citat:
För mig bevisar detta resonemang ingenting. Jag kan ej säga vad som är fel med resonemanget då jag ej ser hur det skulle kunna vara rätt.informellt framställt och logiken är inte heller uppenbar
eeh ta det där en gång till. DU kan ej säga vad som är då ej kan se hur det kan vara rätt. Det du säger är en paradox. Du ser inget fel men det kan inte vara rätt???? DU försöker prata bort alltihop då du vet att gud inte finns
Citera
2015-10-02, 13:27
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det är också poängen tror jag vilket redovisas i 7 och, för mig inte helt solklart (och därmed bevisat) till 8 som tillsammans för definitionen av "caused" (vilken bygger på ett annat dokument ingen normalt funtad människa orkar läsa) ger att gud omöjligen kan ha "caused" universum och därför ej existerar.
För mig bevisar detta resonemang ingenting. Jag kan ej säga vad som är fel med resonemanget då jag ej ser hur det skulle kunna vara rätt. Vilket iofs är en brist hos ett "bevis" vars syfte faktiskt är att bevisa/övertyga någon.
Det enda uppenbara felet är att det påstår sig vara "a formal logical proof" men det är aningen informellt framställt och logiken är inte heller uppenbar
Nej jag tycker det hade varit enklare att följa med om personen hade använt sig av symbolisk logik. Nu hamnar man i en jävla massa uttolkning av vad personen lägger för vikt och mening i olika uttryck istället.
Citera
2015-10-02, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Hahahahah så du menar att om det var 200 grader på jorden så skulle vi ha anpassat oss? Tycker faktist att du borde läsa på lite! Då är min fråga till dig hur varmt behöver vi för att inte behöva anpassa oss?

Låt de vara! Deras hjärtan har blivit hårdare än sten. De vill inte tro. Enligt de så har allting anpassat sig. Fenomen och ting som är synliga för blotta ögat och som är klara och starka bevis för Guds barmhärtighet och allsmäktighet argumenterar de bort med torftiga svar, som egentligen inte är ett svar. Nedanstående ting och fenomen är vad vi kan reflektera över utan att ta till avancerade instrument. Vi behöver varken mikroskop, teleskop matematik eller nåt annat för att kunna reflektera och förstå Guds allsmäktighet:

Hur uppstod livet? Hur enkelt är det att liv uppstår spontant?

Vad är tanke? Hur kan en köttklump med hjälp av elektriska signaler skapa tanke, bilder, tal, räkna, fantisera, tänka framåt och bakåt?

Hur blev universum det universum som gör det möjligt för att hysa liv?

Vad bestämde att människan skulle vara den enda arten av tusentals andra arter att kunna räkna, skapa konst, läsa, skriva, reflektera? Varför inte en annan art om det inte är grovt reglerat och bestämt i förväg? Vad gav människan denna privilegium?

Vad skapade alla dessa slags frukter, gav var och en av sorterna en specifik smak och färg?

Vad bestämde att hela jorden inte skulle täckas av vatten eller bestå av tort land?

Vad bestämde att jordens lutning skulle vara nödvändigt för att vi ska ha årstiderna?

Vad bestämde att molnen skulle stanna kvar i bestämda banor och med vinden hjälp röra sig mot specifika ställen för att droppa ned och vattna och ge liv åt den döda jorden?

Vad bestämmer antalet män och kvinnor i världen? Hur kommer det sig att andelen män och kvinnor är nästintill perfekt dvs 50% - 50%.

Vad är det som bestämmer att det finns ett tak för åldrande hos människor som hon inte kan överskrida? Eller känner de icke-troende någon människor som blivit 135 år i modern tid?

Dessa går att reflektera över och människor har i alla tid haft möjlighet att reflektera över dessa frågor och komma till en slutsats att den vise ser allt vi människor gör och universum lyder som det måste göra, tror då människan att hon kan bete sig som hon vill utan att ställas till svars. Ve de som tror så. Jag har inte ens gått in på DNA, celler, organen och deras arbete som de utför, RNA, proteiner och universums under som avslöjas mer och mer oftast av de otrogna själva men de vägrar att tro trots alla bevis och evidens.

56 I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN

56:1 NÄR DET kommer som måste komma, 56:2 skall ingen bestrida dess verklighet. 56:3 [Det skall föra med sig] förnedring [för några och] upphöjelse [för andra]. 56:4 Jorden skall skakas av en våldsam skakning 56:5 och bergen skall smulas sönder 56:6 och bli till stoft, som skingras vida omkring; 56:7 och ni [människor] skall delas upp i tre grupper: 56:8 De som hör till den högra sidan - och vilka är de som hör till den högra sidan? 56:9 De som hör till den vänstra sidan - och vilka är de som hör till den vänstra sidan? 56:10 Och de främsta - de främsta [i tron och i att göra gott]. 56:11 De skall vara i Guds närhet 56:12 i lycksalighetens lustgårdar. 56:13 Många av dem är sådana som levde i äldre tider; 56:14 men få av dem är av senare släkten. 56:15 På troner, inlagda med guld, och stödda [på mjuka kuddar] 56:16 skall de vila mitt emot varandra 56:17 och de skall betjänas av evigt unga gossar, som bär omkring 56:18 karaffer och pokaler och en bägare fylld ur en ren källa, 56:19 [med vin] som inte framkallar huvudvärk och inte ger något rus, 56:20 och frukter av alla slag som de önskar, 56:21 och köttet av den fågel som de har lust till. 56:22 Och [deras sällskap] är mörkögda, oskuldsfulla unga kvinnor, 56:23 [sköna] som pärlor i [ostronets] skyddande skal. 56:24 [Sådan är] belöningen för deras handlingar! 56:25 Där skall de inte höra tomt och meningslöst tal, inte heller ord som inbjuder till synd. 56:26 Men överallt hörs [hälsningen] "Fred!", "Fred!".

56:27 OCH DE som hör till den högra sidan - vad [väntar] dem som hör till den högra sidan? 56:28 Under lummiga lotusträd utan törnen 56:29 och blommande akacior 56:30 [skall de njuta] svalkande skugga 56:31 och ständigt porlande vatten 56:32 och ett överflöd av frukt 56:33 ur aldrig sinande förråd och som inga förbud någonsin hejdar. 56:34 Och deras hustrur [skall vara hos dem], upphöjda [till en ny värdighet]. 56:35 Vi skall nämligen låta dem uppstå i en ny skapelse 56:36 och skapa dem som jungfrur, 56:37 kärleksfulla, evigt unga liksom 56:38 [alla] de som hör till den högra sidan. 56:39 Många av dem är sådana som levde i äldre tider 56:40 och många är av senare släkten.

56:41 OCH DE som hör till den vänstra sidan - vad [väntar] dem som hör till den vänstra sidan 56:42 Glödheta vindar och [en dryck av] kokande vatten [väntar dem] 56:43 och skuggan av svart rök 56:44 som varken svalkar eller lindrar. 56:45 I det förgångna levde de ett utsvävande liv 56:46 och vältrade sig i grov synd, 56:47 och de brukade säga: "Skulle vi efter döden, sedan vi blivit mull och torra ben, återuppstå till nytt liv 56:48 Och kanske också våra förfäder?" 56:49 Säg: "De som levde i äldre tid och de som är av senare släkten 56:50 skall föras samman till mötet på utsatt Dag. 56:51 Och då måste ni som övergav [den raka] vägen och kallade sanningen för lögn, 56:52 äta av det förbannade trädets frukt 56:53 för att fylla buken med den. 56:54 Och till detta skall ni bjudas kokande vatten att dricka; 56:55 och ni skall dricka som en törstig kamel dricker." - 56:56 Så skall de tas emot på Domens dag!

56:57 DET ÄR Vi som har skapat er! Kan ni [människor] inte förmå er att tro på sanningen? 56:58 Har ni ägnat en tanke åt det som ni utgjuter [i kvinnans sköte]? 56:59 Är det ni som skapar det? Eller är det Vi som är Skaparen? 56:60 Vi har bestämt att döden skall vara er följeslagare; och ingenting hindrar Oss 56:61 att i ert ställe sätta sådana som liknar er och att låta er uppstå i en för er okänd form. 56:62 Ni är ju medvetna om att ni en gång har skapats; om ni tänker efter [måste ni inse att Vi kan skapa er på nytt]! 56:63 Vad anser ni om det som ni sår [i åkern]? 56:64 Är det ni som får det att gro eller är det Vi som är orsaken till detta 56:65 Om Vi ville kunde Vi låta allt förtorka, och ni skulle bekymrat fråga er [vad som hänt] 56:66 och [jämra er:] "Vilken förlust! 56:67 Ja, vi har berövats [frukten av allt vårt arbete]!" 56:68 Vad tror ni om vattnet som ni dricker? 56:69 Är det ni som har fått regnet att falla eller är det Vi som är orsaken till detta? 56:70 Om Vi ville kunde Vi göra det salt och bittert; bör ni då inte vara tacksamma? 56:71 Har ni ägnat en tanke åt elden som ni tänder upp? 56:72 Är det ni som har fått det träd att växa [vars ved ni bränner], eller är Vi dess upphov? 56:73 Vi har skapat det som en påminnelse [till er] och till nytta och glädje för den vilsne och hungrige vandraren i ödemarken. 56:74 Prisa då din Herres namn, omstrålat av makt och härlighet!

56:75 JAG KALLAR de stegvis uppenbarade avsnitten av Koranen att vittna - 56:76 detta är en försäkran av största vikt, om ni bara kunde inse det! - 56:77 om att detta är en framställning som måste hållas högt i ära, 56:78 [bevarad] i en mot allt ont skyddad Skrift, 56:79 som inga andra än de rena skall röra, 56:80 en uppenbarelse från världarnas Herre! 56:81 Vågar ni visa er ringaktning för detta budskap 56:82 och tacka för er försörjning genom att kalla dess sanning för lögn? 56:83 Varför - när det sista andetaget rosslar i [den döendes] strupe 56:84 och ni bevittnar [hans dödskamp], 56:85 medan Vi, fastän ni inte ser [Oss], är honom närmare än ni - 56:86 varför, om ni inte skall ställas till svars [för era handlingar], 56:87 kallar ni inte tillbaka [hans själ], om det som ni har sagt är sant? 56:88 Om [den döende] hör till dem som skall vara i Guds närhet, 56:89 [skall han få] vila och ro och [välkomnas] med myrtendoft i lycksalighetens lustgård. 56:90 Och är han en av dem som tillhör den högra sidan 56:91 skall han hälsas med orden "Fred! Du är en av dem som hör till den högra sidan!". 56:92 Men om han är en av dem som förnekade sanningen och övergav [den raka] vägen 56:93 [väntar] honom en välkomstdryck av kokande vatten 56:94 och helveteseldens flammor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in