Citat:
ni "intellektuella" intelligenta på det här forumet. Jag länkade till ett logiskt bevis på att gud inte finns Jag undrar vad är det för fel på det?
http://infidels.org/library/modern/quentin_smith/logic.html
http://infidels.org/library/modern/quentin_smith/logic.html
När man läser ett bevis är man ofta ute efter att få någonting bevisat för sig och för en någorlunda normalbegåvad individ som mig själv så ter sig denna argumentation allt annat än uppenbar. Dessutom finns ju faktiskt ett standardiserat symbolspråk för propositionell logik, vilket påstås vara grunden (enligt 1) för argumentationen. Att påstå sig vila på formellt definierade logiska satser men inte redovisa dessa är skäl för misstro. Man skulle dock kunna hävda att de logiska symbolerna är utbytta mot vanlig engelska för att förenkla för läsaren men det känns föga troligt med tanke på hur svårläst det är. Jag tänker dock göra ett tappert försök i alla fall:
Citat:
Ursprungligen postat av quentimsmith
(1.) An extensional analytic sentence is one that, through substitution of synonyms for synonyms, results in a narrowly logical truth, e.g., a truth in standard propositional logic. The theorems of propositional logic are not sentences, but propositions that are expressible by sentences. Proof of (1): see my LANGUAGE AND TIME book.
Här definieras begrepped, "extensional analytic sentence", detta är alltså något som i slutändan kan översättas till propositionell logik. Översättningen uteblir tyvärr.
Citat:
(2.) The sentence-scheme "c causes e" analytically entails (but is not synonymous with) "c and e exist; e's existence stands to c in the relation of being the result of c's existence, such that this relation is not that of e being narrowly, logically necessitated by c." The reason there is no synonymy is that there are other features of the causal relation, features not mentioned in the entailed sentence. Proof of (2). See pp. 176-187 of my article "Causation and the Logical Impossibility of a Divine Cause," in PHILOSOPHICAL TOPICS, Volume 24 (Spring, 1996)
Här införs ett begrepp, "narrowly, logically necessitated", vilket vid en googling ger just denna sidan...
Men iaf som jag fattar det: Meningen "c orsakar e" innefattar också betydelsen att c och e existerar och att e existerar som ett resultat av att c existerar samtidigt som e kan existera utan c. "Gud orsakar universum" kan alltså tolkas som att gud och universum existerar, universom existerar för att gud existerar men samtidigt kan universa också existera på grund av andra anledningar.
Detta stycke visar sig i 9 vara centralt för beviset och samtidigt upplever jag att betydelsen av stycket inte är solklar.
Citat:
(3.) The sentence-schema "x is omnipotent" analytically implies "for any possible existent y, necessarily, if x wills that y exist, y exists."
Hmm här var det lättare i vart fall. Att vara omnipotent innebär att allt man vill ska existera existerar.
Citat:
(4.) The relation expressed by "x wills that y exist and y exists as a consequence of this willing" is a species of the relation expressed by "x causes y to exist."
Okej , att x önskar ys existens och y existerar som en konsekvens av detta kan alltså ses som en delmängd av relationen x orsakar y. -- okej
Citat:
(5.) If God exists, God is omnipotent and the cause of the universe that exists.
Så om Gud existerar så är han omnipotent och orsaken till det universum som existerar - Ja visst det är så han brukar beskrivas.
Citat:
(6) If the universe is willed to exist by God and the universe does not exist, then it is the case that [by (3), (4) and (5)] (a) God wills the universe to exist and the universe exists and (b) God wills the universe to exist and the universe does not exist.
Okej, så utifall att det vore så att Gud ville att universum skulle existera samtidigt som universum inte existerar så kan man utifrån 3,4 och 5 dra de båda slutsatserna a och b:
a)Gud vill att universum existerar och universum existerar
b)Gud önskar att universum existerar men universum existerar inte
Hmmm, det är således paradoxalt att Gud skulle vilja att universum existerar samtidigt som det inte gör det. Dock vet vi att universum existerar då vi lever mitt i smeten så man kan ju undra vart argumentationen bär hän...
Citat:
(7) The proposition expressed by the sentence, "God wills the universe to exist and the universe exists, and God wills the universe to exist and the universe does not exist," is a negation of a theorem of standard propositional logic, namely, that it is not the case that both p and not-p.
Enligt reglerna för "standard propositional logic" kan det ej vara så att p och inte p. Dvs de två påståendena a och b från stycke 6 kan ej båda vara sanna, dvs att universum både existerar och inte existerar. Ordvalet känns obefogat komplicerad, ska man hålla på så kan man lika gärna hålla sig till matematiskt formellt symbolspråḱ istället imho.
Citat:
Därför är det så att gud är en nödvändighet för allt vars existens han orsakar.
(8) Therefore, God narrowly logically necessitates whatever possibility he causes to exist.
-- Här görs ett logiskt längdhopp med ordet "therefore", jag tappade bort mig totalt. Dock spelar det ingen roll, alla theister ställer väl upp på att Gud är en nödvändighet för allt han skapat, det gud skapade kan ej uppstå på annat sätt.
Citat:
(9) Therefore, it is not the case that the universe is caused to exist by God [from (2)].
Detta är alltså det centrala i hela argumentationen. Gud skapade inte universum på grund av det paradoxala mellan det kryptiska stycke 2 ("cause" innefattar EJ "narrowly logically necessitates") och stycke 8 (vilket för mig iaf ej är bevisat)
Citat:
(10) Therefore, God does not exist [from (5) and [9].
Här är jag med, eftersom gud ej skapade universum finns han ej. Hur enkelt som helst.
Att gud ej skapade universum bevisas aningen kryptiskt och jag är själv inte 100% övertygad men för den som verkligen har behov att få ateismen bevisad finns 11 extra sidor härlig prosa av samma författare som länk i stycke 2.