2014-08-12, 02:13
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Antagligen en SD:are, men inte Åkesson, då han är väl beskyddad.
Verkar vettigt som gissning. En kommunpolitiker från SD skulle jag tro löper störst risk.
Dels verkar de rätt utsatta, dels verkar (alltför) många av dem vara riktigt kufiska.
Citera
2014-08-12, 07:20
Medlem
RNIUCs avatar
Precis som många andra så säger jag någon från SD. Kent Ekeroth kanske? Han verkar ha varit inblandad i en del konflikter privat.
Citera
2014-08-14, 16:20
Medlem
Som många redan har skrivit: Antagligen en icke-hårt bevakad sverigedemokrat. Exakt vem är svårt att säga.
Citera
2014-08-14, 23:45
Medlem
Kurt1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrar om det inte kommer ske ett politikermord snart? Vilken politiker anser ni löper störst risk att blir mördad?

Jag tror att det dröjer till nästa politikermord. Det är trots allt inte särskilt ofta som det sker.
Citera
2014-08-15, 10:18
Medlem
Fylleannas avatar
Får man även gissa på före detta politiker då ligger väl Bert Karlsson bra till.
Citera
2014-08-15, 22:03
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror aktiva politiker löper störst risk att bli mördade. Tänker på JÅ och jag litar inte riktigt på livvaktsskyddet, en motiverade mördare tänker sig igenom det. Lokalpolitiker tror jag mestadels skulle blivit mördade av en olyckshändelse, exempelvis misshandel som av otur leder till dödsfall.

Vid ett vad skulle jag sagt 50% på Åkesson trolig kandidat är en vänsterextrem individ och 50% på Reinfeldt av en högerextrem individ.
Citera
2015-10-02, 00:46
Medlem
Fizzlors avatar
Är stunden kommen för nästa politikermord i Sverige? Vem blir det?

Med tanke på Sveriges minst sagt extrema utveckling de senaste 10-20 åren har vi haft förvånansvärt få politikermord. Klyftorna i samhället ökar, politikerföraktet blir mer synbart, stor ökning av lättkränkta radikala islamister, spänningar mellan flyktingförespråkare och flyktingmotståndare, ökning av diverse antidemokratiska element etc.

Förstår att det är svårt att komma åt exempelvis Löfven då han med största sannolikhet är omringad av SÄPO-livvakter överallt, men hur är det med resten? I riksdagen sitter det 349 ledamöter, runt om i landet finns det gud vet hur många kommun-, och lokalpolitiker samt föredetta politiker. Alla dessa kan orimligen vara skyddade 24/7 och flertalet av dem har garanterat en viss hotbild mot sig.
Har alla dessa SÄPO-skydd?

Här har vi Löfven på besök i Biskopsgården. Notera den hotfulla stämningen samt hur tätt alla står. Vid flera tillfällen måste vakterna putta bort folk som kommer för nära.
Tänk en mindre bomb i det här scenariot:
https://www.youtube.com/watch?v=ssOC33OsVDQ

Jimmie Åkesson har i åratal rört sig bland större folkmassor utan större problem, både innan och efter SDs riksdagsinträde. Det värsta som hänt honom på senare år är att han fick en tårta i ansiktet (vilket förvisso visar hurpass enkelt det faktiskt är att komma riktigt nära och orsaka stor skada om man vill).

Hur kommer det sig att vi inte har haft en massa politikermord de senaste åren med tanke på det utbredda missnöjet mot det mesta, politikerföraktet, antalet galningar som går lösa samt det faktum att majoriteten av våra politiker är väldigt oskyddade? Att få tag på vapen är knappast ett problem med Sveriges slapphänta gränskontroller, dessutom räcker det med en enkel kniv för att göra jobbet (Anna Lindh).

Finns det någon som har en extra hög hotbild mot sig, någon som aldrig skulle klara sig utan beskydd även efter karriären?

Speglar politikernas skydd det nya Sverige 2015 eller utgår man helt enkelt från att vi fortfarande lever på 70-talet? Är religiösa fanatiker med bombbälte något man tar med i beräkningen när man planerar för diverse möten med pöbeln?

Har vi nästa politikermord runt hörnet sett till läget i dagens Sverige?
Vem blir det och varför?
Kommer vi se en ketchup-effekt när det går upp för folk hur pass dålig beredskap vi har för dessa saker i Sverige?

Obs! Denna tråd är ej en uppmaning till brott utan bara i rent diskussionssyfte Obs!
Citera
2015-10-02, 01:26
Medlem
Till och med den värsta galningen inser väl det meningslösa i politikermord för att "protestera" mot den galna politiken här i landet. I stort sett hela bandet är ju lika galna, som att försöka bekämpa mygg genom att slå ihjäl EN mygga.
Citera
2015-10-02, 01:31
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Jag tror nog hotbilden på JÅ är ganska allvarlig. Annars vet jag inte, Lennart Holmlund kanske?
Citera
2015-10-02, 01:37
Medlem
TheLastStandss avatar
Det bästa ur ett samhälleligt perspektiv vore om någon mördade Jimmie Åkesson. Önskar det såklart inte och uppmanar inte heller någon till det. Men om han blev en martyr så hade det givit SD en push framåt och förhoppningsvis ändrat samhället till det bättre.

Det hade behövts med andra ord.

Vad jag däremot önskar är att Reinfeldt råkar ut för en olycka, den personen har jag inte mycket övers för. Han får de gärna hänga offentligt på ett torg, han är inget annat än en landsförrädare.
Citera
2015-10-02, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Jag tror nog hotbilden på JÅ är ganska allvarlig. Annars vet jag inte, Lennart Holmlund kanske?
Skulle tro att risken för JÅ är betydande, det kan när som helst komma en galen vänsterextremist som Volkert van der Graaf som mördade Pim Fortuyn. Det är stor risk att den propagandabild av SD som ondskan personifierad som det svenska etablissemanget målar upp dagligen kommer att "ge resultat". Detta är långt massivare och bredare än en del högerextremisters hatbild av Palme någonsin var. Då var det i stort mest udda extremister, i dag handlar det om hela det etablerade etablissemanget och inte minst SVT och SR.
Citera
2015-10-02, 10:03
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Landsforradaren Fredrik Reinfeldt är det ju ett mindre under, att ingen "plockat" vid det här laget.
Han borde väl ligga narmast till, tillsammans med Stefan lofven.

Hurpass skyddad är Reinfeldt i dagsläget? Kan tänka mig att han på sin höjd har något snabbnummer till SÄPO ifall någon galning står och bankar på dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in