Citat:
Ursprungligen postat av
beardbraid
To go where wilder men have gone before: Vid piprökningens rötter medelst egen ekologisk rabattproducerad
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotiana_rustica.
Tobaken hittade jag halvförvildad, torkade grovt, lät jäsa på burk, och återfuktade och rensade innan jag tog mej ett väldigt litet stopp i riskpipan, min äldsta pipa, Gamla Haschbettan.
Smakar jäst frukt och känns efter två modiga halsbloss nikotinsnurrig som av en stark morgoncigg fast bättre. River fortfarande ens luftvägar. Ingen krämighet här inte. Överväger att fukta lite till och lägga i burk och glömma ett tag.
Röka egen bondtobak kan strykas från hinklistan. Nikotin är bättre när det får smyga sig på ändå.
Edit: Två modiga halsbloss till och hicka infinner sig. Nikotinpåslaget....lätt euforiskt....Får koka te innan jag gräver fram nån riktig kvällstobak. Lutar åt ett vaniljflak på det här höexperimentet.
Hur funkar er normalas nikotinfredag?

Jodå...
Efter det att lamytterfilén fått ligga och ta igen sig i en liten marinad bestående av färsk timjan, citron, vitlök, salt och peppar lät jag den slänga en hastig blick på en lavahet stekpanna, och eftersom den ändå såg lite frusen ut fick den därefter värma sig i ugnen några minuter.
Till lammet åts det uppfrästa champinjonklyftor som tillsammans med lök fått puttra i rödvin och slutligen lite (läs mycket) grädde.
Sparrispotatis till detta, och ett glas Cline Zinfandel att dricka. Visst, det skulle varit ett kraftigare vin till, men vad fasen!
Så till pipan! Jag var inne hos lövhandlarn och införskaffade en burk GLP Robusto att avnjuta efter maten, men då jag nu ser att den är daterad mars 2015 så tyckte jag det var lite synd att öppna den... Den kan gott få vila några månader till nu när den redan har börjat, så det får bli ett stopp Westminster nu igen, kunde ju verkligen slutat värre!
EDIT: N. rustica förresten? Kan man verkligen göra dessa löv rökbara? Kul att du försöker!
Trodde man gjorde snus och tuggtobak av det... Nikotinstarkt lär det ju vara, hicka av ett par halsbloss! Jäsingen vilken tobak!