2015-10-01, 13:53
Medlem
snowflake84s avatar
Hej,

säg att jag tjänar 30k i månaden i USA (online) och helt lagligt i form av annonsintäkter, appförsäljning mm fast är folkbokförd här i Sverige och bor i Sverige, har ett konto i USA som pengar går kommer till.

Hittills har ju pengarna inte rört Sveriges gränser.

Om jag nu sätter in dem på mitt eToro (Social Trading System) konto och köper aktier för 30k i månaden och där efter tar ut pengarna till ett svenskt konto direkt, så har jag ju nu fått ett kvitto på att de pengar som sattes in på mitt svenska bankkonto är från sålda aktier. Men eftersom jag inte har gjort en vinst på pengarna och förmodligen en liten förlust (med tanke på att jag köper och säljer inom någon dags mellanrum) slipper jag ju skatta på dem.

Skulle detta kunna fungera i praktiken? går det att tvätta pengarna på detta viset?
Citera
2015-10-01, 14:09
Medlem
Är du dum på riktigt?
Hur fan tror du det ska fungera?

Men du kan ju exempelvis starta ett företag i något lågskatteland och samla upp pengarna där och handla med aktier.
Men du kan inte ta ut några pengar eller aktier utan att skatta, lagligt.

Sedan finns det ju massa upplägg som är olagliga men kan fungerar.

Det jag skulle vara mest orolig över är ju hur skatteläget ser ut i Usa med allt vad innebär...
Citera
2015-10-01, 14:26
Medlem
snowflake84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Är du dum på riktigt?
Hur fan tror du det ska fungera?

Men du kan ju exempelvis starta ett företag i något lågskatteland och samla upp pengarna där och handla med aktier.
Men du kan inte ta ut några pengar eller aktier utan att skatta, lagligt.

Sedan finns det ju massa upplägg som är olagliga men kan fungerar.

Det jag skulle vara mest orolig över är ju hur skatteläget ser ut i Usa med allt vad innebär...

men man måste väl inte skatta på pengar vid uttag om man inte har gjort en vinst?
Citera
2015-10-01, 16:36
Medlem
SchackMatts avatar
Så länge du väljer att bo kvar i Sverige är du skattepliktig där. Du kan inte undvika detta för inkomst du tjänar, undantaget dyra lösningar som skulle kosta mångt mer än din skattesats. (Vill det sig illa är du också skattepliktig i USA men det finns ett skatteavtal mellan USA och Sverige som tar förhoppningsvis hand om detta, men det är en annan historia.)

Att starta ett offshorebolag hjälper inte. Både du och ditt bolag blir skattepliktiga i Sverige.

Ponera att du däremot väljer att försöka undvika Skatteverket genom att få din lön utbetalad till eToro och därifrån ta ut pengar utan att ha vunnit. Den uppenbara frågan är ju då, varifrån kommer dessa pengar?

Har du fått för dig att Skatteverket kommer att se transaktioner, rycka på axlarna, och tänka att "Jaha, de här pengarna uppstod helt utan förklaring men eftersom snowflake84 inte gjorde någon vinst ska ingen skatt betalas"?

Om eToro är så slappa att de låter pengar åka rätt igenom (vilket i sig är tvivelaktigt), är risken ganska stor att din bank i Sverige eller i sista hand Skatteverket till slut undrar varifrån eToro-pengarna kommer.
Senast redigerad av SchackMatt 2015-10-01 kl. 16:55.
Citera
2015-10-08, 21:18
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowflake84
men man måste väl inte skatta på pengar vid uttag om man inte har gjort en vinst?

Nu funkar det inte exakt så häri just fallet med aktier, här används så vidt jag vet en schablon vid beräknandet av vinnst när anförskaffningsvärde saknas. Men:

Om du inte har betalat något för att få en sak är i normalfallet 100 % av värdet vinnst och ska skattas för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in