2015-09-29, 11:36
Medlem
Hej allesammans! Osäker på forumet men.... Ska man kasta in handduken nu? Börsen verkar vara ett sjunkande skepp. Säger detta då jag behöver mina pengar tidigt nästa år.... (DUMT!)

I mitt fall tror jag verkligen det.. Har aktier i indiska bolag ligger för närvarande 13%back... och det verkar bara eskalera nedåt. Är det bara att bita i det sura äpplet o gå rejält back? Tror det bara blir värre av att vänta... min idé är att sälja av dom, och köpa andra billigare aktier (fler o mer utspritt) i hopp om att göra tillbaka mina 13%.... vill inte se dom gå förgäves

Nån mer som sitter o mår dåligt om dagarna över de oroande siffrorna? Vad tkr ni man ska göra?
Citera
2015-09-29, 12:34
Medlem
Skojar du? Det är ju helt underbart med börsnedgång ju!

Det är i tider av kris och misär som man lägger grunden för framtida förmögenheter!
Citera
2015-09-29, 13:14
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligne

Det är i tider av kris och misär som man lägger grunden för framtida förmögenheter!
Låter som ett sjukt bra råd till någon som behöver sina pengar tidigt nästa år.

TS: Självklart ska du sälja av allt eller i vart fall allt du behöver på kort sikt! Lägg in det på räntefonder istället.
Citera
2015-09-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iammrbean
Hej allesammans! Osäker på forumet men.... Ska man kasta in handduken nu? Börsen verkar vara ett sjunkande skepp. Säger detta då jag behöver mina pengar tidigt nästa år.... (DUMT!)

I mitt fall tror jag verkligen det.. Har aktier i indiska bolag ligger för närvarande 13%back... och det verkar bara eskalera nedåt. Är det bara att bita i det sura äpplet o gå rejält back? Tror det bara blir värre av att vänta... min idé är att sälja av dom, och köpa andra billigare aktier (fler o mer utspritt) i hopp om att göra tillbaka mina 13%.... vill inte se dom gå förgäves

Nån mer som sitter o mår dåligt om dagarna över de oroande siffrorna? Vad tkr ni man ska göra?

Ett vanligt råd är väl att pengar du behöver inom 2-3 år ska inte vara investerade på börsen.

Det stämmer att det här är bra för den som investerar med en lång tidsorisont, men inom ett år finns det inga garantier för att du ska få tillbaka dina pengar.
Citera
2015-09-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Låter som ett sjukt bra råd till någon som behöver sina pengar tidigt nästa år.

Det var inget råd till TS utan det var ett svar på frågan:

Citat:
Nån mer som sitter o mår dåligt om dagarna över de oroande siffrorna?
Citera
2015-09-30, 16:35
Medlem
KlopFers avatar
Citat:

Nån mer som sitter o mår dåligt om dagarna över de oroande siffrorna?

Nope

Men ser att du sitter med indiska bolag och där vet man aldrig vad som kan hända. Fan får ju inte ens döda en kossa
Senast redigerad av KlopFer 2015-09-30 kl. 16:38.
Citera
2015-09-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligne

Haha ja så om man behöver pengarna snart bör man ligga tungt investerad i aktier när börsen ligger och guppar runt ATH och hela världen ser ut att kunna implodera vilken sekund som helst?
Citera
2015-09-30, 17:23
Medlem
Citat:

Om du är nervös över en 13% nedgång skulle jag absolut råda dig att sälja!

Vet ju inte alls vad det är för bolag och vad du har för insyn i det, men här i Sverige så vore en börskrasch på över 80% inte alls någon omöjlighet ifall stat och riksbank skulle hålla sig undan. Hur starkt eller svagt sedan enstaka bolag kommer gå är ju svårt att yttra sig om.

Men något definitivt svar på hur framtiden ser ut kan du bara glömma. Börsen skulle mot förmodan absolut kunna gå uppåt ännu mer på mera ZIRP och QE. Den största risken du tar när du säljer är inflationen. Men vet du att du behöver de snart så behöver du ju knappast oroa dig för det.
Citera
2015-09-30, 22:05
Medlem
Det finns givetvis ingen här som kan säga om du bör sälja dina indiska innehav eller ej.

Jag låg själv i Indien med en mkt stor del av mitt kapital för ca ett halvår sedan. Jag gick upp massor, sedan ner massor. Var nere på runt -15% innan jag inte pallade trycket längre och tog ut förlusten. Jag behöver precis som dig pengarna inom en ganska kort tidsrymd.

Senaste halvåret har jag hoppat in och ut några gånger, men lyckats komma upp till +13% i skrivande stund. Mkt tack vare högriskaktier. Den viktigaste lärdomen jag tog med mig efter Indienaffärerna var att hålla sig till sin strategi. Man sätter en målkurs, och håller sig till den. Då minimerar man ångesten, både i uppgång och nedgång, och vet att man iaf tog ett beslut och höll sig till det. Jag lärde mig också att man inte ska sätta mer än vad man har råd att förlora i risk. Eftersom du behöver dina pengar inom kort så ska du inte ta stor risk alls. Själv ligger jag med ca 50% av mina pengar på börsen, och då till hög risk då jag inte behöver dessa pengar förrän vid pension (är tanken). Resterande 50% behöver jag 2017 och de ligger helt utanför.

Nu har du ju gått in i Indien och bör hålla dig till din strategi, dock verkar det som att du gjort ett felsteg i o m att du behöver pengarna. Så mitt råd är att göra ett re-assessment och ta förlusten nu. Därefter gör du mindre riskabla investeringar och håller dig till din strategi. Många säger du att man lär sig av några ordentliga vurpor, och det stämmer verkligen. Man måste skita i det blå skåpet några gånger. Visst kostar det, men du kommer ut ur det med en lärdom som du inte hade kunnat få lika tydlig och stark om det här inte hade hänt.
Citera
2015-10-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dengalne999
Haha ja så om man behöver pengarna snart bör man ligga tungt investerad i aktier när börsen ligger och guppar runt ATH och hela världen ser ut att kunna implodera vilken sekund som helst?

Nu är du den andra som tydligen inte kan läsa och förstå några enkla rader ...
Var snäll och läs mitt svar till den förra som kommenterade mitt inlägg!
Senast redigerad av ligne 2015-10-01 kl. 13:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in