2011-08-28, 17:41
Medlem
KillenArCPs avatar
Mitt parkettgolv är rejält slitet och har tyvärr en del skador. Nu är jag sugen på att byta ut det mot fiskbensparkett, därmed lite frågor. Hade tänkt att anlita en golvläggare som gör det såklart

Hur lång tid tar det, från påbörjat jobb tills man kan flytta in möbler igen?

Vad kostar det på ett ungefär? Kan tänka mig att det är max 18 kvadratmeter. Ska även tilläggas att jag bor inom tullarna i Sthlm.

Hjälper en golvläggare även till att ta bort det gamla golvet? Självklart kan man lägga på ett lager, men jag vill inte ha någon marginalskillnad till de andra andra rummen intill.

Hur vet man att man får tag på en duktig golvläggare och ingen klåpare?

Något annat som är värt att tänka på?
Citera
2011-08-28, 20:36
Medlem
breakbabess avatar
Att lägga 18kvm vanligt golv tar kanske en 2-3timmar på sin höjd, aldrig lagt fiskbensparkett på jobbet, men tror att du kan dubbla tiden minst iaf..
Citera
2011-08-31, 20:45
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Att lägga 18kvm vanligt golv tar kanske en 2-3timmar på sin höjd, aldrig lagt fiskbensparkett på jobbet, men tror att du kan dubbla tiden minst iaf..
Tack för svaret

Är det verkligen ingen som har fler svar på mina frågor? Jag kan väl ändå inte vara den enda i världen som gillar fiskbensparkett?
Citera
2011-08-31, 22:39
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes

Om vi pratar om riktig fiskbensparkett, dvs med lösa massiva stavar så kan jag föreställa mig att det tar ngn arbetsvecka iaf, men detta kan vara åt helvete fel. Ett imponerande hantverk hur som helst och kan inte vara alltför många golvläggare som behärskar det nu för tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Tack för svaret

Är det verkligen ingen som har fler svar på mina frågor? Jag kan väl ändå inte vara den enda i världen som gillar fiskbensparkett?

Nej det är inte bara du Googla fram ngn och ring och fråga. Redovisa gärna svaret. Är nyfiken.
Citera
2011-09-01, 09:59
Medlem
PurrePs avatar
Runt 1000:-/kvm kan man få fiskbensparkett lagd för, lite beroende på underlaget...

Räkna att 18 kvm kommer kosta dig nånstans mellan 15000 och 25000 sek, skulle jag tro...

http://www.parkettbutiken.se/shop/index.php?c=107
Citera
2011-09-01, 15:56
Medlem
putteputte88s avatar
De golvläggare jag pratat med om tidsåtgång säger att man kommer ca 10 kvadratmeter på en dags läggning om man ska lägga stavparkett i fiskbensmönster. Så själva läggningen tar nog 2-3 dagar om det ska göras ordentligt. Tillkommer det dessutom rivning av det befintliga golvet tar det säkert ett par dagar till, och extra kostnader för det debiteras självklart. Räkna med en vecka totalt ungefär.

Angående priserna så kostar det golvläggaren från ca 500 kr och uppåt per kvadratmeter exkl. moms att bara köpa in materialet. Så utpriserna inkl. material och arbete brukar hamna från ca 1000 kr/kvm + moms för slutkund. Dock kan arbetskostnaderna minskas med 50% iom. ROT-avdraget.

Dessutom är stavparketten inte behandlad efter läggningen, utan måste slipas av lätt och sedan behandlas, vilket man inte kan göra direkt, utan man måste låta golvet sätta sig först. Priset för behandling varierar med typ behandling och mellan olika hantverkare.
Citera
2011-12-29, 15:16
Medlem
Från 800 kr per kvadrat om man har rotavdrag lagt inkl material!
www.cityparkett.se
Citera
2015-10-01, 10:15
Medlem
Det blev billigare än vad jag trodde med att lägga fiskbensparkett. Fick både slipning av befintlig och la ny i köket på ca 5 kvadrat.
Med rotavdrag kommer man ner på 800-900 kr.
Vi fick hjälp av www.svetra.nu
Citera
2015-10-05, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pedjaaa
Det blev billigare än vad jag trodde med att lägga fiskbensparkett. Fick både slipning av befintlig och la ny i köket på ca 5 kvadrat.
Med rotavdrag kommer man ner på 800-900 kr.
Vi fick hjälp av www.svetra.nu

Jobbar du på den firman, eller någon du känner?
Citera
2015-10-08, 10:24
Medlem
Jobbar ej där. Känner inte, dock anlitat dem så nu kanske man kan säga att jag "känner" dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in